Gå til innhold

Feriedager til gode. Må du ta de ut før nyttår eller får du lov å overføre dagene til neste år?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke
Skrevet

Jeg har 1 uke og 2 dager som jeg ikke har tatt ut i år. Vurderer å ta fri i 2 dager i romjula. Har da igjen 1 uke. 

Hvordan er det på din arbeidsplass når du har ferie til gode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overfører 10 dager. 😊 

Anonymkode: 8334f...1d3

Skrevet

Du kan overføre opptil 10 feriedager til neste år.

Skrevet

I følge ferieloven kan du overføre 10 dager til neste år i samråd med leder. Dersom du har fem uker ferie, er tallet 14 dager.

Dersom du likevel har flere dager enn dette til gode 31.12., skjer det ingenting annet enn at alle dagene overføres til neste år. Da er ferieloven brutt, men det gir ingen konsekvenser.

Jeg har søkt om, og fått innvilget, å overføre 33 feriedager til 2020.

Anonymkode: 2ac9d...cbd

• Liker 1
Skrevet

Vi får føre over 14 dgr 😊

Skrevet

Får ikke overføre noen dager. Det er et evig mas om å få tatt ut all ferie.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Cata skrev:

Får ikke overføre noen dager. Det er et evig mas om å få tatt ut all ferie.

Jeg har 33 dager igjen p.t., så det skal godt gjøres å få tatt det ut i 2019, gitt. :P 

Skrevet

Jeg har ferie ut året (mer eller mindre) og får lov til å overføre resterende. Årsaken til at ferie ikke er tatt er sykemelding, så så da blir det vel litt annerledes enn om man "bare ikke" har tatt ut ferien.

Skrevet

Vi kan overføre inntil to uker, tror jeg, men fristen for å søke om det har gått ut på min arbeidsplass. Du må sjekke med din arbeidsgiver hvilke regler de har.

Anonymkode: d434e...447

Skrevet

Du kan uansett ikke miste ferien. Arbeidsgiver kan tvinge deg til å ta den i desember, men gjør de det ikke må det overføres, uansett hvor mye det er.

Anonymkode: 893ba...306

Skrevet

Som noen allerede har skrevet kan du i henhold til ferieloven overføre inntil 10 dager etter avtale med leder. Leder har styringsrett på ferien, med unntak av at du har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden. Dersom leder skal fastsette ferien din skal du varsles minst 2 måneder i forveien, så det skal godt gjøres at h*n skal kunne tvinge deg til å avvikle restferie i inneværende år :P 

Samtidig har arbeidstaker krav på å få avvikle ferien i ferieåret, så dersom du har restferie du ikke har fått avviklet og du ikke har avtalt overføring til neste år, kan du faktisk kreve å få avviklet ferien innen utløpet av året. 

Anonymkode: 92889...c57

Skrevet

Jeg fikk valget om aa ta seks dager ferie eller faa de utbetalt. 

Jobber i England, saa nok andre regler. 

Valgte aa faa de utbetalt.

Anonymkode: 6e3f8...875

Skrevet

Kan søke om å overføre opptil 10 dager og 100 fleksitimer. 

Anonymkode: 2e204...77c

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan søke om å overføre opptil 10 dager og 100 fleksitimer. 

Anonymkode: 2e204...77c

Det med fleksitimer reguleres ikke av ferieloven, det er kun en avtale internt i din bedrift. I vår bedrift er tallet 52.

Skrevet

Vi kan overføre 12 dager og 40 avspaseringstimer. Ferien må vi søke om mens avspaseringstimer går automatisk.

Ferien som overføres må tas ut innen 1. april hvis ikke mister man de.

Har vi mer enn 40 timer avspasering mister vi disse den 31.12

Skrevet

Jobber i kommunen og vi får overføre 10 dager og 40 fleksitimer.

Har fire uker jeg ikke har tatt ut og mister to ved nyttår.

Ikke aktuelt å ta de ut, kommer ikke i mål før kommunesammenslåingen når vi mister alle tilganger til dagens datasystemer.

Skrevet

Hos oss kan vi overføre 14 feriedager og 50 avspaseringstimer.

Anonymkode: 8ebf1...3cb

Skrevet

Får overføre 2 uker så lenge vi bare si ifra. Hvis vi vil overføre mer enn 2 uker, så må vi inn til samtale med sjefen om det. Offisielt, det har aldri skjedd at sjefen har tatt seg bryet, hun bare godkjenner så lenge det man ikke tar de ut i fellesferien.

Anonymkode: 0cecf...8d6

Skrevet
1 time siden, Celtic Heart skrev:

Vi kan overføre 12 dager og 40 avspaseringstimer. Ferien må vi søke om mens avspaseringstimer går automatisk.

Ferien som overføres må tas ut innen 1. april hvis ikke mister man de.

Har vi mer enn 40 timer avspasering mister vi disse den 31.12

1 time siden, applestories skrev:

Jobber i kommunen og vi får overføre 10 dager og 40 fleksitimer.

Har fire uker jeg ikke har tatt ut og mister to ved nyttår.

Ikke aktuelt å ta de ut, kommer ikke i mål før kommunesammenslåingen når vi mister alle tilganger til dagens datasystemer.

Det er ikke lov å slette ferie. Det er arbeidsgiver sitt ansvar at alle ansatt tar ut sin feire, og om dette ikke er gjort så har arbeidsgiver brutt loven og må gi deg ferien uansett. De er heller ikke lov å betale ut ferien. 

• Liker 3
Skrevet

I år fikk vi streng beskjed om at det ikke er lov å overføre, så vi MÅ ta det ut før nyttår, det var veldig enkelt å få til 😎 skulle gjerne hatt 5 dager til med ferie 😂

Anonymkode: 1e9f5...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...