AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Jeg har tenkt så mye på Saers-saken det siste døgnet. Forferdelig sak! Et grovt overtramp mot alle lærere som burde få full støtte når de går imellom for å redde livet til sine elever. Men i den forbindelse lurer jeg på, hvor vanlig et egentlig vold mot lærere? Her er litt om saken: https://www.utdanningsnytt.no/clemens-saers-osloskolen-vold/clemens-saers-tapte-i-lagmannsretten/222500 Anonymkode: fb89c...236
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 Veldig vanlig... Anonymkode: cf61d...f0c
Silva Pluvialis Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 Jeg har aldri sett en elev bruke vold mot en lærer
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 Relativt uvanlig. Men det skjer. Har blitt dyttet, spyttet i ansiktet, sparket og slått. Anonymkode: 85dfe...76a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 Jeg har blitt slått noen ganger. Vet også om andre lærere der jeg har jobbet/ jobber nå, som har blitt angrepet. En tidligere kollega fikk slått ut en tann. Dette er på barneskole, da. Det kan også gå hardt for seg verbalt. I år har jeg noen elever som er så frekke mot meg at jeg nesten savner den voldelige eleven jeg hadde for noen år siden. Anonymkode: c62d0...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Det blir vanligere og vanligere. Anonymkode: 2be38...e78
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 2 timer siden, Gorilla skrev: Jeg har aldri sett en elev bruke vold mot en lærer Da kan ikke du jobbe på barne- eller ungdomsskole. Anonymkode: cf61d...f0c 6
Silva Pluvialis Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.12.2019 den 21.53): Da kan ikke du jobbe på barne- eller ungdomsskole. Anonymkode: cf61d...f0c Nei, Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 Jeg kjenner ikke til noen tilfeller, så vil ikke si det er vanlig. Kjenner mange lærere også, så hadde helt klart fått høre om det hvis det hadde skjedd Anonymkode: 54410...894
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 Begynner å bli mer vanlig overalt, ja, spesielt blant unge menn der "Trumperismen" har hatt en viss oppvåkning. Gjelder spesielt på bygda dette. Mens i byene er det mer bråk med unge menn som har foreldrene med bakgrunn fra Midt-Østen, så man får en slags dobbel effekt som går ut på det samme egentlig, nemlig at man får en viss andel unge menn som er sinte / voldelige. Anonymkode: 9bd68...619 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 Vanlig på Holmlia, Vestli og resten av Oslos ghetto. Anonymkode: 450a6...e7d 1
GammelKaktus Skrevet 7. desember 2019 #13 Skrevet 7. desember 2019 Jeg har en del venner som er lærere og slik jeg forstår det så er det ikke uvanlig at elever utøver vold mot lærerne. Dette er jo som regel barn/ungdommer med diagnoser, ikke at det er en unnskyldning men de burde nok hatt mer oppfølgning i skolen, eventuelt en som gikk med de når de ikke har evne til å kunne regulere seg selv. Men det er vel begrenset hva de kan gjøre jo eldre elevene blir... Det som kunne vært interessant å vite det er hvor mange av medelevene til disse som sliter for gjennomgå av de utagerende elevene. Tror det er utrolig mange barn og unge som har en utrygg hverdag på sin skole for de som sliter absolutt skal gå i den vanlige skolen, ofte da på bekostning av de barna som fungerer sin trygghet. 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #14 Skrevet 7. desember 2019 Det finnes trolig ikke en eneste skole hvor det ikke forekommer eller har forekommet vold mot lærere. Derfor kan det trygt sies å være ganske vanlig, og ikke er det noe moderne fenomen, heller. Anonymkode: 5bbb6...b00 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #15 Skrevet 7. desember 2019 Jeg jobber som lærer på Oslo vest og det skjer relativt ofte, dessverre. I tillegg er det mye verbal utagering og man må regne med å bli kalt både hore, fitte og det som verre er. Dette er barneskole. Anonymkode: ed742...903 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #16 Skrevet 7. desember 2019 Jeg jobber på vgs, og har opplevd mye verbal vold og trakassering (hore, fitte, drittkjerring, fittetryne osv), å bli kastet ting på og etter, å bli truet på livet (både meg og familie), å bli forsøkt kjørt på med bil osv. Fellesnevner er at ledelsen ikke gjør noe med det. Jeg tror vold og trakassering er vanlig. Jeg tror også det er vanlig at lederne ser en annen vei. Anonymkode: 8249e...592 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #17 Skrevet 7. desember 2019 Eg er barnehagelærar og frå kull til kull har eg opplevd varierande grad av vold frå små barn. Fellesnevner er barn som har adferdsvansker som sliter å regulera seg sjølv. Nokre år er det ingen vold, andre år mykje. Eksempler. - Ble sparka hardt i magen når eg var gravid. Forferdelig! - Vart hoppa på bakfra og lugga til håret løsna. Ungen hang seg fast. - Fekk liten baderoms søppelbøtte kasta i fjeset hard og uventa. Eg blødde neseblod etterpå. Hen ville ikkje vaska hender. Ledelsen her tok tak i det. Det er ein del av yrket slik eg ser det. Det er ingen barn som er vanskelige, dei har det vanskelig. Anonymkode: 1bf5e...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #18 Skrevet 7. desember 2019 Dessverre er dette vanlig. Det har spesielt blitt vanlig det siste tiåret. Og hva gjør ledelsen? ingenting. Anonymkode: 00fdd...448 2
Hengebuksvinet Skrevet 7. desember 2019 #19 Skrevet 7. desember 2019 Jobber på en mellomstor ungdomsskole (Litt over 300 elever). Aldri selv opplevd vold, og har heller ikke kollegaer som har vært ute for det. Nærmeste jeg vet om, var en far som kjeftet opp en lærer ute på en restaurant. Fordi han mente læreren var elendig som mattelærer 🙈
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #20 Skrevet 7. desember 2019 Uffameg. Slike historier får meg til å revurdere å bli lærer. Er selv sykepleier og har tenkt å ta PPU, så jeg bla kan jobbe på videregående. Opplever til tider vold i min nåværende jobb med eldre. Har vikariert litt på barneskole og har opplevd vold der og. Men synes det virker mye verre å oppleve vold fra eldre elever, som på vgs, for de burde vite bedre! Da blir det nesten som å jobbe med kriminelle! Kanskje jeg bare bør revurdere og helle bli ingeniør 🙈 vil gjerne undervise, men har allerede vært sykemeldt ørten ganger pga påkjenninger fra jobben, vil helst ikke oppleve slikt igjen.. Anonymkode: cf7c7...e36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå