AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Moren min er kronisk syk og i svært dårlig form. Vi kommer ofte opp i krangel og diskusjoner pga sikkert mange omstendigheter. I går f.eks er andre gangen i mitt liv jeg ble fly forbannet på henne fordi hun med vilje tømte ut 50 liter vann over kjøkkengulvet som en trassig treåring fordi jeg ikke var enig med henne i noe. Jeg lyver ikke når jeg sier at barndommen min var svært vanskelig. Hun var dominerende, utagerende og baserte seg på frykt. I mange år distanserte jeg meg og det er slik jeg foretrekker å ha det i grunn, for hun forpester alle rundt seg med surhet, negativtet og trass. Hvis man ikke er enig med henne i noe så kan man "reise til helvette" eller "pelle seg til helvette vekk fra henne for hun er i sin rett til å mene hva hun vil". Hun oppfatter alt som ufint, uhøflig og å rakke ned/snakke ned. Føler det er vanskelig å beskrive disse forholdene og hvordan de egentlig er. Jeg er ikke feilfri selv. Vår uenighet gjelder nå ofte at hun syns ikke jeg bryr meg. Og til dels kan jeg være enig. Jeg syns det er ett mareritt å forholde meg til henne. Hjelper du til med noe så blir hun sur, hjelper du ikke til med noe så blir hun sur. I dag toppet det seg fordi hun var dårlig og jeg klarte ikke å komme fra jobb før over en time etter hun ringte. I mellomtiden sendte hun meldinger som "du er den mest ræva dattera" og sinte og sure meldinger med store bokstaver som ber meg reise en viss plass. Da jeg kom frem fikk jeg vite at ingen ønsker seg en datter som meg og skuffelsen jeg er. "Gå bare bort med deg, trenger deg ikke". Jeg orket rett og slett ikke å ta diskusjonen i dag, så jeg gikk og lot henne være i dag. Resultatet er ett raserianfall med de berømte meldingene, telefonterror og diverse ting jeg ikke ønsker å utbrodere her. Jeg vet rett og slett ikke lengre hvordan dette her skal takles. Hun er helt åpenbart både deprimert av sykdom og viser tegn til demens. Sistnevnte må du ikke nevne for "hun har vært hos psykolog siden alle har sagt hun var gal i hodet og det eneste psykologen fant ut var at hun har en hjerne". Hun er helt ved sine fulle fem sier hun. Siden hun aldri går ut eller besøker leger er det vanskelig å diagnostisere også. Alt av journaler og innsyn har hun sperret for alle. Dermed så må hun faktisk stå på egne bein i helsesituasjon. Hun kan ikke tvinges til noe - konsekvensen av det er rett og slett at hun ber om å få folk fjernet fra hjemmet hos politiet - hvilket hun til dels er i sin rett. Skal innrømme at jeg ofte tenker på at når hun dør så blir jeg satt fri. Satt fri fra en verden i fengsel, som hindrer meg i mye og en verden hvor jeg alltid er for dårlig og ikke kan noe som helst. En verden hvor jeg hver dag blir fortalt hvor udugelig, stygg, frekk og forferdelig jeg er. Jeg får det til å handle om meg, og ikke min syke mor, tenker jeg. Jeg forstår bare ikke hvorfor hun ikke kan være litt hyggelig mot folk, for alt blir så mye lettere å forholde seg til enn når hun kaster tallerkener på folk som prøver å hjelpe. Anonymkode: 77415...70b
Nymerïa Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 Var det ditt eller sitt eget kjøkkengulv hun tømte 50L vann utover? Uansett synes jeg ikke du skal ha det minste dårlig samvittighet for å ikke ha noe med henne å gjøre. Dette er for drøyt. Og hvis hun trenger omsorgshjelp blir hun nødt til å skaffe det fra offentlige etater. 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 Send bekymringsmelding til legen hennes også sier du til henne at du melder deg ut siden hun ikke setter pris på hjelpen du har kunnet tilby. Selv om hun er mota di, må du ikke finne deg i alt. Anonymkode: 17399...cb4 17
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 50liter vann?? På en gang?? Anonymkode: daa14...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 Jeg jobber med demente og spesielt en gruppe har svært dårlig forhold, eller ikke noe forhold, til sine pårørende. Dette er en demenssykdom som utvikler seg svært sakte, og som først og fremst går ut over humøret. Innen de viser tegn på demens har sykdommen gjerne pågått i 20 år. De har oppført seg forferdelig mot familien, både psykisk og fysisk vold. Selv om de pårørende sier de føler lettelse over at oppførselen skyldes sykdom, så er ofte relasjonen ødelagt pga den dårlige behandlingen de er utsatt for. Og det har jeg full forståelse for. Dette er ikke ditt ansvar. hvis du trekker deg unna får hun raskere hjelp av helsevesen. Anonymkode: 9c211...762 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50liter vann?? På en gang?? Anonymkode: daa14...1b1 Tømt 3 bøtter over eget kjøkkengulv nærmere 60 liter kanskje. Anonymkode: 77415...70b
Nooni Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 Det er ikke mer synd på deg enn andre! Når du gjør deg noen refleksjoner rundt det, så øker det kanskje sjansen for at du ser hvordan du selv har påvirket situasjonen slik at den har blitt som den har blitt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tømt 3 bøtter over eget kjøkkengulv nærmere 60 liter kanskje. Anonymkode: 77415...70b Så hun hadde tre 20 liters bøtter stående? Hva skulle hun med så mye vann? Hun må ha et absurd stort kjøkken. Anonymkode: daa14...1b1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 6 minutter siden, Nooni skrev: Det er ikke mer synd på deg enn andre! Når du gjør deg noen refleksjoner rundt det, så øker det kanskje sjansen for at du ser hvordan du selv har påvirket situasjonen slik at den har blitt som den har blitt. Tviler på at du har opplevd noe tilsvarende? Hun sier jo selv at hun ikke er feilfri...sååå hm..Virker på meg som hun har en god dose selvinnsikt. Ts jeg har selv en ganske lik mor..Vet nøyaktig hvordan det føles og merkes på kroppen psykisk..hadde en vond barndom pga min egen mor.. Det finnes hendelser i livet hvor en selv faktisk ikke har skylden..Av egen erfaring så er det helt normalt å reagere når du blir psykisk mishandlet av egen familie..mener du Ts skal snakke sukkersøtt å finne seg i å bli behandlet så dårlig? Selv har jeg ikke noe problem med å kutte ut kontakt med familiemedlemmer som rett og slett forgifter livet mitt. De har ingen rettigheter over mitt liv kun fordi dem er familie. De her inne som innerst inne vet de behandler sine barn respektløst tror de kan gjøre nettopp det fordi de tror de kan slippe unna med det fordi de er mor/far, but belive me MANGE av dem har blitt sjokka den dagen «barnet» kutta all kontakt. Så strekk strikken, en dag ryker den.. Anonymkode: 0aad2...c1a 10
Nymerïa Skrevet 6. desember 2019 #10 Skrevet 6. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hun hadde tre 20 liters bøtter stående? Hva skulle hun med så mye vann? Hun må ha et absurd stort kjøkken. Anonymkode: daa14...1b1 Ihht sikkerhverdag.no skal man ha 9L vann pr person stående, hvis moren til TS er av den bekymra typen kan hun sikkert ha seks-sjudobla det for å være på den sikre siden. Det er uansett ikke poenget. TS, jeg håper du sa nok er nok og lot henne styre med sølet sitt selv. Dette kan du ikke ta ansvar for lenger.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #11 Skrevet 6. desember 2019 Kutt kontakten med én gang! Dette kan du ikke leve med! Anonymkode: 2a0df...21a 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #12 Skrevet 6. desember 2019 21 minutter siden, Nooni skrev: Det er ikke mer synd på deg enn andre! Når du gjør deg noen refleksjoner rundt det, så øker det kanskje sjansen for at du ser hvordan du selv har påvirket situasjonen slik at den har blitt som den har blitt. Er det lov å være så blåst i hodet som deg? 🤔 Anonymkode: 2a0df...21a 19
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #13 Skrevet 6. desember 2019 Send bekymringsmelding til legen hennes, og trekk deg ut av hele greia. Hun er åpenbart syk, men du trenger ikke godta alt av dritt av den grunn. Anonymkode: f2b2e...b35 13
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #14 Skrevet 6. desember 2019 Det at hun er moren din betyr IKKE at hun har rett til å behandle deg som dritt. Du må sette grenser. Hun er en voksen dame som tydeligvis gjør det vanskelig for alle å hjelpe henne. Og det er hennes valg, og ikke din kamp! Jeg hadde ikke tatt fri fra jobb for å reise til en mor som ikke er så syk at hun ikke kan slenge litt dritt. Jeg hadde sagt til henne at jeg kan komme hvis hun klarer å oppføre seg, hvis ikke kan hun glemme det! Anonymkode: b09d8...476 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 Hei! Kjenner meg veldig igjen, selv om historien din er en annen enn min. Min mor har slitt med rusmisbruk i mange tiår, og er nå blitt ei (enda mer) bitter og sur kjerring. Nå har hun også blitt fysisk syk, og trenger hjelp til det meste. Hun behandler folk rundt seg (som stort sett er meg) som søppel. Sier aldri takk, eller spør om hjelp. Bare kommanderer rundt og kjefter i etterkant når jeg ikke greide å forutse hva hun trengte. Jeg er enebarn, og det meste faller på meg alene. Hun er rett og slett et helvete å forholde seg til, og jeg gruer meg hver gang jeg skal besøke henne. Det blir gjerne noen ganger i uka. Jeg tenker akkurat som deg. Når hun dør er jeg endelig fri, fri til å leve det livet jeg trenger. Akkurat nå føles det som om det aldri tar slutt. Har fått meg time hos psykolog nå, for å få meg noen mentale verktøy sånn at jeg greier å være en pårørende den tida hun har igjen, uten å gå til grunne selv. Og ikke minst, sånn at jeg ikke blir ei bitter kjerring selv. Håper inderlig det bedrer seg for deg etter hvert, TS! Vi er flere som har det sånn. 🥰 Anonymkode: 8e8e7...16c 3
|a9ta| Skrevet 8. desember 2019 #16 Skrevet 8. desember 2019 Du må absolutt ikkje bruke tida di på denne dama. Eg trur faktisk at du må trekke deg vekk for å sikre at ho får hjelp frå profesjonelle, så prøv å overbevise deg sjølv om at du ikkje treng vere tilgjengelig. Varsle fastlegen hennar om situasjonen, OG at du for ei periode kjem til å blokkere all kommunikasjon frå ho, så får andre ta ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 emosjonell ustabil? høres litt drøyt ut Anonymkode: ca03b...e7c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #18 Skrevet 9. desember 2019 På 6.12.2019 den 19.21, Nooni skrev: Det er ikke mer synd på deg enn andre! Når du gjør deg noen refleksjoner rundt det, så øker det kanskje sjansen for at du ser hvordan du selv har påvirket situasjonen slik at den har blitt som den har blitt. Selvfølgelig er det mer synd på noen enn andre. Jeg har en mor som stiller opp uansett hva, koker kaffe og baker småkaker, og er min aller beste venn her i livet. Sammenlignet med Ts sin mor, er det jo mer synd på henne enn meg. Merkelig påstand. Skjønner heller ikke hvordan Ts, har påvirket sin mor til å bli dement og kronisk syk.. Anonymkode: 1c9e5...f37 10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #19 Skrevet 9. desember 2019 Nå vet ikke jeg hvor gammel moren din er, men om man ser vekk fra tidligere opplevelser, så kan det se ut som om hun har begynnende demens (og da kanskje i tillegg til andre psykiske problem) Ring fastlegen til moren din, og ha klart et notat der du leser opp episoder slik at legen kan få forståelse for hvordan moren din er. Gjør dette nå og ikke vent til etter jul.... Du skal ikke tåle alt dette, og det er trist det er sånn; så skaff moren din hjelp slik at du om ikke annet kan få forståelse for hvordan dette er, og at du ev kan få litt mer kontroll på medisin, psyke osv. Stor klem til deg Anonymkode: 3e69d...957 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #20 Skrevet 9. desember 2019 På 6.12.2019 den 19.20, AnonymBruker skrev: Tømt 3 bøtter over eget kjøkkengulv nærmere 60 liter kanskje. Anonymkode: 77415...70b En vanlig bøtte tar 10 liter, så da er det ikke mer enn 30 liter. Selvfølgelig ikke bra det heller, men det er bare halvparten av det du anslår. Anonymkode: f9e15...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå