Gå til innhold

Er border collie like energisk som folk sier? (Skal skaffe meg bc snart)

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS, nå har jeg lest hele tråden og vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke ut IKEA tøyhund. Den rasen vil passe deg perfekt.

Anonymkode: 505ad...fd7

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 8.12.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Vet du hva jeg foreslår. Du virker såpass ung og fortsatt uerfaren at du burde se etter en ung eller voksen BC til omplassering. Da vet du aktivitetsnivået og hvordan den er. Og slipper overraskelsen/fortvilelsen dersom du hadde kjøpt en valp som viste seg å være ekstrem. 😉

Anonymkode: a1e66...d2b

Nei, sånne hunder har tydeligvis ikke fått nok aktiveter eller lært å være rolig fra da de var valper. Det har mye å si om hva slags eier man er og hvordan man håndterer valpen til den blir voksen.

Skrevet
6 minutter siden, Sirhelen skrev:

Nei, sånne hunder har tydeligvis ikke fått nok aktiveter eller lært å være rolig fra da de var valper. Det har mye å si om hva slags eier man er og hvordan man håndterer valpen til den blir voksen.

...men BC'er er av og til skrudd sammen slik at man kan gjøre alt riktig, og likevel er de "koko" som voksne. Man vet ikke hva man får. Det er en grunn til at BC er på omplasseringstoppen (Har ikke offisielle tall på det, kun erfaring fra meg og venner som driver med omplassering). 

Enig i at omplasserings-BC ikke er noe for en førstegangs BC-eier, om man skal generalisere.  

Anonymkode: 063bb...7bc

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...men BC'er er av og til skrudd sammen slik at man kan gjøre alt riktig, og likevel er de "koko" som voksne. Man vet ikke hva man får. Det er en grunn til at BC er på omplasseringstoppen (Har ikke offisielle tall på det, kun erfaring fra meg og venner som driver med omplassering). 

Enig i at omplasserings-BC ikke er noe for en førstegangs BC-eier, om man skal generalisere.  

Din mening..

Skrevet
2 minutter siden, Sirhelen skrev:

Din mening..

Min mening ja. Etter å ha gått hundelinje på vgs, utdannet dyrepleier og mange års erfaring som atferdsterapeut for hunder, i tillegg til å ha hatt to egne BC. Så får du jo velge å avfeie alle rådene du har fått i denne tråden om du vil. Jeg sier bare at du bør vite hva du begir deg ut på om du velger en BC. Selvfølgelig kan du være heldig og få en som funker strålende for deg - men det er slett ikke sikkert. 

• Liker 11
Skrevet

Nå leser jeg denne tråden kun på grunn av at den har underholdningsverdi, så takk for det ts! Men jeg må spørre; du virker å vite alt best selv siden du avfeier alle råd og svar her, så hvorfor lagde du tråden i utgangspunktet?

Anonymkode: 9583d...b13

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mening ja. Etter å ha gått hundelinje på vgs, utdannet dyrepleier og mange års erfaring som atferdsterapeut for hunder, i tillegg til å ha hatt to egne BC. Så får du jo velge å avfeie alle rådene du har fått i denne tråden om du vil. Jeg sier bare at du bør vite hva du begir deg ut på om du velger en BC. Selvfølgelig kan du være heldig og få en som funker strålende for deg - men det er slett ikke sikkert. 

Du som kan så mye om hund, kan du svare meg på noe? Jeg reagerer på at TS stadig gjentar at man skal lære valpen å være rolig. Blir ikke det feil tankegang? Om man får en valp med mye energi, så må man vel aktivisere hunden? Å pasifisere en aktiv hund blir vel helt mot sin hensikt? Man kan vel ikke forandre personligheten til en hund? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Hulderen skrev:

Du som kan så mye om hund, kan du svare meg på noe? Jeg reagerer på at TS stadig gjentar at man skal lære valpen å være rolig. Blir ikke det feil tankegang? Om man får en valp med mye energi, så må man vel aktivisere hunden? Å pasifisere en aktiv hund blir vel helt mot sin hensikt? Man kan vel ikke forandre personligheten til en hund? 

Hunder må lære seg å være rolige/avslappet innendørs, særlig aktive/stressede raser. Å tilby slike hunder ekstra aktivitet kan forverre problemet. 

Med dette mener jeg ikke at hunden ikke skal få rikelig med fysisk og mental aktivitet, men at overstimuli ikke ganger hunden.

Anonymkode: 870dc...d16

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Hulderen skrev:

Oi, du vet tydeligvis ingenting om rasen. Kan du heller ikke prøve å vite mer om bc før du i det hele tatt kommenterer om å be meg vite mer om en hund jeg allerede har mye erfaring om? 😂 Når en som ikke kan noe om hund prøver å fortelle deg hva som er galt, og prøver å ‘lære deg’ 😭🤣

Endret av Sirhelen
Skrevet
7 minutter siden, Sirhelen skrev:

Oi, du vet tydeligvis ingenting om rasen. Kan du heller ikke prøve å vite mer om bc før du i det hele tatt kommenterer om å be meg vite mer om en hund jeg allerede har mye erfaring om? 😂 Når en som ikke kan noe om hund prøver å fortelle deg hva som er galt, og prøver å ‘lære deg’ 😭🤣

Jeg spurte ikke deg, jeg valgte å spørre personen som så ut til å god kunnskap om hunder, inkludert BC. Og jeg har fått svar fra en av de andre i tråden. I motsetning til deg, så er jeg villig til å lytte til og lære av folk som kan mer enn meg, og jeg har dermed lært noe nytt.  

• Liker 12
Skrevet
25 minutter siden, Hulderen skrev:

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder må lære seg å være rolige/avslappet innendørs, særlig aktive/stressede raser. Å tilby slike hunder ekstra aktivitet kan forverre problemet. 

Med dette mener jeg ikke at hunden ikke skal få rikelig med fysisk og mental aktivitet, men at overstimuli ikke ganger hunden.

Det er riktig som AB skriver her. For aktive og intelligente raser som f.eks BC er faktisk rotrening noe av det viktigste man driver med. 😊 Man må såklart aktivisere hunden nok i løpet av dagen slik at det ikke blir ødeleggende, men det er veldig viktig å lære disse hundene til å ha en av-knapp. 😉 hvis ikke er de nærmest uutholdelige å ha i hus. 

Det er dette som er problemet med min hund, de som hadde henne som liten/ung forsøkte kun å slite henne ut. Sykling, gåturer,  mer sykling, agility osv. Hun kan ikke brukes til agility nå, for hun får FULLSTENDIG overtenning. Det gikk heller ikke an å ha på TV eller radio uten at hun gikk i taket. Hun reagerte på nesten annethvert ord man sa, jaktet på skygger, maste og pep og krevde aktivisering til enhver tid. Mareritthund,  rett og slett! Det hadde endt med avlivning om jeg ikke tok henne inn da hun var 2 år. Jeg har fått tildels skikk på henne etter mye arbeid, men mye sitter så dypt at hun vil slite med det for alltid er jeg redd. 

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig som AB skriver her. For aktive og intelligente raser som f.eks BC er faktisk rotrening noe av det viktigste man driver med. 😊 Man må såklart aktivisere hunden nok i løpet av dagen slik at det ikke blir ødeleggende, men det er veldig viktig å lære disse hundene til å ha en av-knapp. 😉 hvis ikke er de nærmest uutholdelige å ha i hus. 

Det er dette som er problemet med min hund, de som hadde henne som liten/ung forsøkte kun å slite henne ut. Sykling, gåturer,  mer sykling, agility osv. Hun kan ikke brukes til agility nå, for hun får FULLSTENDIG overtenning. Det gikk heller ikke an å ha på TV eller radio uten at hun gikk i taket. Hun reagerte på nesten annethvert ord man sa, jaktet på skygger, maste og pep og krevde aktivisering til enhver tid. Mareritthund,  rett og slett! Det hadde endt med avlivning om jeg ikke tok henne inn da hun var 2 år. Jeg har fått tildels skikk på henne etter mye arbeid, men mye sitter så dypt at hun vil slite med det for alltid er jeg redd. 

Takk for svar og gode forklaringer, begge to 😊

• Liker 4
Skrevet

Border Collie krever MYE! Jeg har mye erfaring med rasen gjennom venner og bekjente og det er en av rasene jeg ALDRI skal ha, rett og slett fordi de krever så utrolig mye av eieren. Naboen her har to stykker og bruker dem til gjeting(de har sauer), i tillegg til at hundene får løpe fritt rundt gården hele dagen, likevel er det to svært stressede hunder som alltid bobler over av energi. Dette er en hund for folk som driver aktivt med gjeting eller driver seriøst med agility og avansert lydighet. Du kan ikke slite den ut med å kaste pinner i en time eller gå to timer tur i skogen... Den trenger masse mental stimuli. Får de ikke brukt hodet sitt skikkelig, så ender de gjerne opp som frustrerte, ubalanserte hunder.

Anonymkode: c4dd2...ebe

• Liker 3
Skrevet

BC er en arbeidshund. Hvem er det som får problemer når hunden utagerer fordi du ikke aktiviserer den nok? Du. 

Så kjør på, kjøp deg en BC valp og når du om 6 mnd til 1,5 år omplasserer fordi "du ønsker at den kommer til noen som har tid til å gi den det den trenger", hvem er det som har lidd pga din egoisme og arroganse? Hunden.

Anonymkode: 96132...ab8

• Liker 2
Skrevet

Jeg gleder meg til fremtiden hvor hundehold kanskje blir strengere regulert, og hvemsomhelst som syns rasen "er så fiiin" ikke har mulighet til å dømme en hund til en trøbblete start på livet pga sin egen inkompetanse.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gleder meg til fremtiden hvor hundehold kanskje blir strengere regulert, og hvemsomhelst som syns rasen "er så fiiin" ikke har mulighet til å dømme en hund til en trøbblete start på livet pga sin egen inkompetanse.

Høres utopisk ut, hvem skal regulere dette? Bakgårdsavlen er stadig økende, jeg har i alle fall ikke sett tegn til mer fornuftig hundeavl i Norge de siste 5-10 årene. 

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men svarer for det. Jeg har en rimelig aktiv rase, en av de gamle nordiske gjeterhundrasene. De krever mye aktivitet. De krever hjernetrim, vi går tur rundt 3-4 timer pr dag, da med innlagt hjernetrim eller aktvitet av andre typer. Vi trenger også agility, samt lydighet hjemme. Og dette er en av de roligere. Jeg har selv sett på border collie, men valgte å passe da de krever mer enn dette og det blir for mye for meg. Jeg vil ha en hund med en av knapp, en som kan ligge inn på sofaen om jeg skulle bli syk en dag eller tre, det har ikke fungert med border collien jeg passet før. Den begynte å spise på døra mi 😂

Anonymkode: d0997...491

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...