Tabris Skrevet 7. desember 2019 #61 Skrevet 7. desember 2019 En BC trenger ikke gjete eller drive med hundesport for å ha det bra. Men det er en rase som er laget for å jobbe og som kommer med mye energi. De trenger ikke bare fysisk aktivisering,men vel så mye mentalt. Det er også verdt å nevne at det som gjør dem så ettertraket (deres evne til å assosisere og se mønster raskt, og dermed gjør at de lærer så fort) er den samme egenskapen som gjør dem til et mareritt om de sliter med redsler. De lærer nemlig like raskt ting som gjør dem redd som ting vi ønsker å lære dem, og har en særdeles kort reaksjonsevne. De er dermed noen av de vanskeligste rasene å jobbe med når det kommer til frykt. Det er derfor enda mer viktig for den rasen at man velger en valp som er trygg, fra trygge foreldre. Gjeting på ting som ikke er sauer (biler, syklister, joggere osv) handler forøvrig ikke om gjeting hos BCer, men om redsel. 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #62 Skrevet 7. desember 2019 Jeg eleker BC! En i familien har det. Men ja, det er mye jobb! Anonymkode: 8259d...010
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #63 Skrevet 7. desember 2019 Border Collie er verdens verste hund. Har selv en jakthund og den slapper iallefall av inne. Når den er ute springer den rundt og underholder seg selv. Mange som går tur med BC må kaste en ball foran seg hele turen og hunden beiner etter ballen, kommer tilbake og krever at ballen skal kastes på nytt. Andre BC gjeter/virrer rundt og er merkelige. Noen stirrer med amfetamin-øyne på eieren HELE JÆVLA TIDEN. Ingen av dem fungerer som en vanlig hund iallefall. Når de er inne alene så biter de istykker alt inventar. Kan muligens fungere å ha en sånn hund om du går tur 4 timer hver dag og i tillegg kaster ball i 2 timer. Anonymkode: 73601...235
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #64 Skrevet 7. desember 2019 Vokste opp med border collie. Bodde 100m unna gården til mormor og morfar. De hadde alltid 2 stk border collier, til en og hver tid. Smarte og snille hunder alle dem. Igjennom oppveksten tok mor over 2 av hundene til morfar. Da de var løs og bare kom til oss. De ble ballhunder og lekte med oss ungene. Hun ene ble 22 eller 23 år, noe vi er litt usikker på. Når de blir så gamle vil jeg tro de har hatt et bra liv. Hun fikk rester av menneskemat stort sett hver dag og fikk løpe dit hun ville. Så ja en bra familie hund om du bor landelig og har unger så den får rast i fra seg. Anonymkode: 41a93...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #65 Skrevet 7. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Border Collie er verdens verste hund. Har selv en jakthund og den slapper iallefall av inne. Når den er ute springer den rundt og underholder seg selv. Mange som går tur med BC må kaste en ball foran seg hele turen og hunden beiner etter ballen, kommer tilbake og krever at ballen skal kastes på nytt. Andre BC gjeter/virrer rundt og er merkelige. Noen stirrer med amfetamin-øyne på eieren HELE JÆVLA TIDEN. Ingen av dem fungerer som en vanlig hund iallefall. Når de er inne alene så biter de istykker alt inventar. Kan muligens fungere å ha en sånn hund om du går tur 4 timer hver dag og i tillegg kaster ball i 2 timer. Anonymkode: 73601...235 Dette gjelder virkelig ikke for alle BC. Anonymkode: 8259d...010 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #66 Skrevet 7. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt så mye kritikk TS får da! Etter å ha lest hele tråden så synes jeg det ser ut som TS kommer til å gi den bra nok stimulig og trening. Det må å kaste ball ned trappen vil jeg derimot fraråde, - den vil løpe så fort ned at den kan snuble og skade seg. Jeg hadde Border Collie i 13 år, og kjenner flere som har og har hatt den rasen. Det er stor forskjell på de, - det finnes både de som er rolige og de som er veldig energiske. Felles er at de liker å bruke hodet, men trenger ikke stimuli hele tiden. Gjeterinstiktet er der, og de fleste prøver å gjete det de kommer over og spesielt alt med hjul. Viktig å lære de av med å løpe etter biler, - det må også til hos de som brukes til gjeting. Virker som mange som har svart her inne enten ikke kjenner rasen eller bare har hatt sånne superenergiske utgaver. Anonymkode: d23a6...abb Tilbøyelig til å være enig. Fornøyd og lat bc-eier her 😋 Vår tispe er nå 11 år. Hun kom til oss som vår andre hund. Jeg ville ikke ha hund, men ble overtalt av mann og barn. Jeg er ikke spesielt glad i hund, og som sagt lat. Og det skulle være bc. Okei. Valpen kom i hus, og da begynte jeg å google. Den ene skrekkhistoria etter den andre poppet opp. Oi, tenkte jeg. Her må det trening til. Begynte med lange turer i marka, øvde på hverdagslydighet Vha klikker. Særlig innkalling. Og vet dere hva: alle skumle anelser ble gjort til skamme. Flottere, roligere og mer harmonisk hund finnes ikke. Null aggresjon. Null problemer med gjeting (hun gjetet dog de minste ungene inn på stien igjen hvis de stakk av på tur.) Snill med barn, tålmodig. Har jeg nevnt rolig? Hun får en skikkelig tur om dagen, men vi har mulighet til å slippe henne ut i Hagen uten bånd. Før jeg skal på senvakt går jeg en morgentur, resten av dagen merker jeg ikke at hun er i huset. Ligger og dormer mens jeg holder på med mitt. De faktorene som har vært avgjørende her er trolig: * Flaks (genetikk) *At det ikke var vår første hund, trening *At vi er en stor familie der noe skjer hele tiden, hun er sjelden alene *vi bor relativt landlig til, tilgang på ute- og turområde * videre har vi et landsted der hun kan bevege seg fritt på en usjenert og stor eiendom. * Det høres kanskje rart ut, men jeg tror min likegyldighet har vært positivt. Jeg holder ikke mye på med henne når vi er inni huset, hun bare er der, som et inventar. Kan ikke forklare det helt, men tror det er medvirkende til at hun er rolig. Nå begynner mannen å snakke om en arvtager, selvfølgelig bc. DER er jeg skeptisk. Trolig blir vi ikke så heldige neste gang. Egentlig er jeg enig med de som sier at bc burde fått lov til å drive med det de er avlet fram til, selv om det altså har gått bra i vårt tilfelle. Anonymkode: f7972...e14 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #67 Skrevet 7. desember 2019 Jeg var "dum nok" til å skaffe meg en border collie uten å vite hva jeg gikk inn på. (Har hatt hund før) Fra liten av var den veldig energisk og bjeffet en del. Må innrømme at jeg flere ganger spurte hva jeg hadde fått inn på den, men leste meg godt om rasen om hva den trengte videre for jeg skulle ikke gi opp. Så vi meldte oss selvsagt på kurs. Trente med den hjemme. Lekte med den. Gjemte godteri og leker i huset for å søke. Den er nå snart to år. Vi driver ikke med agility, lydighetskonkureanser eller liknende. Den får 3 turer om dagen hvor en er en SKIKKELIG tur med leking av ball /søk ute. Den går selv og legger seg og sover et par ganger om dagen og kommer for å leke litt innimellom. Klarer med andre ord helt fint å roe seg selv ned og slappe av. Den har aldri gjetet etter biler, sykkel, joggere, barn eller noe. Kun jager katter men det kan alle raser gjøre. Sier ikke at alle BC er som min (har vært heldig) og de fleste er veldig energiske. Min og dens søsken er alle rolige og ingen bor på gård idag. Men dette er en rase man må virkelig ha tid til og vet hva man driver med. Anonymkode: bd17e...ab9 2
kikkana Skrevet 7. desember 2019 #68 Skrevet 7. desember 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Border Collie er verdens verste hund. Har selv en jakthund og den slapper iallefall av inne. Når den er ute springer den rundt og underholder seg selv. Mange som går tur med BC må kaste en ball foran seg hele turen og hunden beiner etter ballen, kommer tilbake og krever at ballen skal kastes på nytt. Andre BC gjeter/virrer rundt og er merkelige. Noen stirrer med amfetamin-øyne på eieren HELE JÆVLA TIDEN. Ingen av dem fungerer som en vanlig hund iallefall. Når de er inne alene så biter de istykker alt inventar. Kan muligens fungere å ha en sånn hund om du går tur 4 timer hver dag og i tillegg kaster ball i 2 timer. Anonymkode: 73601...235 Jakthund er da ikke noe å skryte av med tanke på hvor avslappa de er. Prøvd grå elghund? Vi har det, er så lei at jeg kunne ha gitt han bort. Bjeffer døgnet rundt, hår som flyver i huset året rundt og kan ikke slippes løs. Nå er dette samboer sin, men skal alrdig mere ha grå elghund etter denne. Nå er jeg noe gammeldags og mener at en border collie ikke har noe å gjøre i band. Det er gårdshunder som skal gå løs. Har du tispe pleier de etter min erfaring ikke stikke av. Har hatt border collie i familien siden 80 tallet og må si jeg savner det selskapet. Beste etter min erfaring, er blanding mellom vanlig border collie og lassie. Utrolig smarte og lett å dressere. Men enklest med tispe og dersom de får være løse. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #69 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vokste opp med border collie. Bodde 100m unna gården til mormor og morfar. De hadde alltid 2 stk border collier, til en og hver tid. Smarte og snille hunder alle dem. Igjennom oppveksten tok mor over 2 av hundene til morfar. Da de var løs og bare kom til oss. De ble ballhunder og lekte med oss ungene. Hun ene ble 22 eller 23 år, noe vi er litt usikker på. Når de blir så gamle vil jeg tro de har hatt et bra liv. Hun fikk rester av menneskemat stort sett hver dag og fikk løpe dit hun ville. Så ja en bra familie hund om du bor landelig og har unger så den får rast i fra seg. Anonymkode: 41a93...8d1 Å, nå ble jeg glad. Tenk at vi kan få beholde vår flotte bc-tispe i 11 år til! 🥰 Skal fortelle typen at han kanskje har bedre tid på seg en antatt med å skaffe en arvtager... Her er hun, med minstemann dandert oppå 😊 Anonymkode: f7972...e14
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #70 Skrevet 7. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vokste opp med border collie. Bodde 100m unna gården til mormor og morfar. De hadde alltid 2 stk border collier, til en og hver tid. Smarte og snille hunder alle dem. Igjennom oppveksten tok mor over 2 av hundene til morfar. Da de var løs og bare kom til oss. De ble ballhunder og lekte med oss ungene. Hun ene ble 22 eller 23 år, noe vi er litt usikker på. Når de blir så gamle vil jeg tro de har hatt et bra liv. Hun fikk rester av menneskemat stort sett hver dag og fikk løpe dit hun ville. Så ja en bra familie hund om du bor landelig og har unger så den får rast i fra seg. Anonymkode: 41a93...8d1 Det er eldre enn Norges eldste hund, og er nærmere verdensrekorder.. hvorfor står det ikke om denne hunden i media noen plass? Anonymkode: b74e8...d1b 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #71 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å, nå ble jeg glad. Tenk at vi kan få beholde vår flotte bc-tispe i 11 år til! 🥰 Skal fortelle typen at han kanskje har bedre tid på seg en antatt med å skaffe en arvtager... Her er hun, med minstemann dandert oppå 😊 Anonymkode: f7972...e14 Ikke for å skuffe, men jeg ville ikke belaget meg på at du kan beholde hunden i 11 år til... Det er (på papiret) ingen hunder som har nådd 23 år i Norge, og det er vanligst med 10/16 år (avhengig av rase) Anonymkode: b74e8...d1b 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #72 Skrevet 7. desember 2019 2 timer siden, kikkana skrev: Jakthund er da ikke noe å skryte av med tanke på hvor avslappa de er. Prøvd grå elghund? Vi har det, er så lei at jeg kunne ha gitt han bort. Bjeffer døgnet rundt, hår som flyver i huset året rundt og kan ikke slippes løs. Nå er dette samboer sin, men skal alrdig mere ha grå elghund etter denne. Det er ikke tilfeldig at det bare er gamle tullinger på bøgda som har elghund. Anonymkode: 73601...235
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #73 Skrevet 7. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er eldre enn Norges eldste hund, og er nærmere verdensrekorder.. hvorfor står det ikke om denne hunden i media noen plass? Anonymkode: b74e8...d1b Og du tror alt blir skrevet i media og at alt blir registrert? Dette er nesten 30 år siden, alt kom ikke i media da. Tror ikke mamma eller besteforeldre visste noe om rekorder heller. Et av avkommet til denne hunden ble 17 og kunne sikkert blitt eldre men hun ble båkjørt av tog fordi noen ropte på henne når hun skulle gå over linja. Da frøs hun og ble påkjørt. Anonymkode: 41a93...8d1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #74 Skrevet 7. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tilfeldig at det bare er gamle tullinger på bøgda som har elghund. Anonymkode: 73601...235 Altså alle som jakter elg? Anonymkode: 41a93...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #75 Skrevet 7. desember 2019 10 timer siden, Sirhelen skrev: Hva f babaler du om egt? Hvor har jeg skrevet at jeg skal skaffe meg rasen fordi jeg bare vil ha den? ære du synisk du da? For jeg har aldri sagt at den ikke skal få nok stumilering, det er noe du bare fant på. Du trenger briller, Jeg tror du troller... Anonymkode: 5e155...4e0 2
Portvinpiken Skrevet 7. desember 2019 #76 Skrevet 7. desember 2019 8 timer siden, Sirhelen skrev: Da er det noe feil med hvordan hun håndterer hunden. Kanskje hunden ikke har lært seg å være rolig, dette bør man begynne med som valp, man burde ikke gå tur med den da engang. En bc blir hva du gjør den til. Jeg anbefaler deg (selv om jeg ikke tror du vil ta til deg verken mitt eller andres råd i tråden), at du lærer litt mer om hund før du får en. En BC eller annen rase er avlet frem gjennom lang tid med et visst sett instinkter. Disse instinktene kan du i mange tilfeller (og med kunnskap) enten prøve å forsterke eller forminske. Men aldri eliminere! Ergo, en rase/hund blir ikke "hva du gjør den til". Nettopp derfor finnes det altfor mange understimulerte- og overstimulerte/feilstimulerte hunder. Og da blir det problemer + at hundene har det selvfølgelig ikke godt. Hvorfor startet du egentlig denne tråden? Er det noe du vil bevise? Det eneste du beviser er at du ikke er i stand til å tilegne deg kunnskap eller gode råd som du har fått mange av her. Dette er bare trist. Mest på kommende hunds vegne. 6
Gjest O.G. Skrevet 7. desember 2019 #77 Skrevet 7. desember 2019 Vær uerfaren med hund og skaffe seg en gjeterhund, folkens.....
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #78 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 48 minutter siden, Portvinpiken skrev: Jeg anbefaler deg (selv om jeg ikke tror du vil ta til deg verken mitt eller andres råd i tråden), at du lærer litt mer om hund før du får en. En BC eller annen rase er avlet frem gjennom lang tid med et visst sett instinkter. Disse instinktene kan du i mange tilfeller (og med kunnskap) enten prøve å forsterke eller forminske. Men aldri eliminere! Ergo, en rase/hund blir ikke "hva du gjør den til". Nettopp derfor finnes det altfor mange understimulerte- og overstimulerte/feilstimulerte hunder. Og da blir det problemer + at hundene har det selvfølgelig ikke godt. Hvorfor startet du egentlig denne tråden? Er det noe du vil bevise? Det eneste du beviser er at du ikke er i stand til å tilegne deg kunnskap eller gode råd som du har fått mange av her. Dette er bare trist. Mest på kommende hunds vegne. Veder på at du ikke engang har bc selv, så ta ditt egt råd enn å prøve å gi det til noen du ikke kjenner som allerede kan mye om rasen. Byee Endret 7. desember 2019 av Sirhelen
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #79 Skrevet 7. desember 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle BC jeg kjenner må brukes til noe. Det er en grunn til at hele landslaget i lydighet har BC. Min bekjents BC henter isklumper å legger foran bena dine for at det skal skje noe. De er lettlærte, men jeg ville revurdert det om du ikke skal drive aktivt. Virkelig! Det er mange andre raser som er litt mindre "stressa". Men alle trenger jo 5 om dagen; 1. Problemløsning 2. Nesearbeid 3. Balanse/kroppsbeherskelse 4. Kontakt/samarbeid 5. Fysisk mosjon uansett rase.... Lykke til med valg av hund, men jeg ville nok styrt unna BC om du bare skal ha en familiehund. Anonymkode: 5623f...cdf Jeg har ikke engang familie, hvem sa at jeg skulle bruke huden som en familie hund? Men takk for forsøket, jeg har ikke spurt om hvilken rase jeg bør velge, spurte bare om den er like energisk som folk sier den er, og da mener jeg dette ril de som allerede har rasen. Ikke en random person somd
Portvinpiken Skrevet 7. desember 2019 #80 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, Sirhelen skrev: Veder på at du ikke engang har bc selv, så ta ditt egt råd enn å prøve å gi det til noen du ikke kjenner som allerede kan mye om rasen. Byee Jeg jobber fulltid med hund og har hatt BC ja. Men jeg forstår jo at her kommer man ingen vei med fornuft. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå