AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #41 Skrevet 6. desember 2019 1 minutt siden, Sirhelen skrev: Bla bla bla gå legg deg’a😂😂 Troller du? Anonymkode: 5e155...4e0 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #42 Skrevet 6. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Troller du? Anonymkode: 5e155...4e0 Det må være troll. Ingen oppegående mennesker oppfører seg så barnslig og patetisk. Anonymkode: 879ff...e7c 10
Lorieen Skrevet 6. desember 2019 #43 Skrevet 6. desember 2019 Hvis du ikke er sauebonde OG har planer om å bruke hunden aktivt til gjeting og mental trening i mange timer hver eneste dag, så nei, da skal du IKKE ha border collie. De blir mentalt sjuke og aggressive av å ikke få nok mental og fysisk stimuli. 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #44 Skrevet 6. desember 2019 4 timer siden, Sirhelen skrev: Oi serr?😵😂 Ja. Serr. Var på et kurs om trening og aktivisering av hunder, type fuglehund. Ble sterkt frarådet å løpe i nedoverbakke med hundene. Tror ikke løping nedover trapper er særlig mye bedre heller, selv om du har funnet noen som gjør det på youtube. Har hund som kvier seg for å gå ned trapper, virker ikke som det er en naturlig bevegelse for den. Men hadde jeg kastet en leke i bunnen av trappa hadde den løpt ned tre trinn av gangen, minst. En glad og engasjert hund kan gjøre det meste med leke som motivasjon. Det betyr ikke at det er lurt å gjøre det. Anonymkode: 2d1fb...3a1 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #45 Skrevet 6. desember 2019 4 timer siden, Sirhelen skrev: Fordi det ikke var det jeg spurte om her? 2. Kan du bare ikke godta at jeg vil ha den rasen, hva er problemet ditt? eh nei! Bc er nr 2 av alle raser i å være smart, en sunn og frisk rase i tillegg. Mens de som er nr 5 og 6 er stokk dumme? Du må ha den (nesten) smarteste av alle hunder? Anonymkode: 2d1fb...3a1 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #46 Skrevet 6. desember 2019 6 timer siden, Sirhelen skrev: Har lenge tenkt til å skaffe meg en bc. Hunden kan da ikke være sååå aktiv som folk sier at den er. Hvorfor kan man ikke ha hunden som bare husdyr uten gjetning, det bør få Ann. Kjenner mange som har bc på den måten, hundene deres gjeter ikke. Dette er hva jeg kan gjøre av aktiviteter daglig: gå tur med den Mentaltrening lage min egen agilty utenfor thats IT. Er ikke det nok for denne rasen? hva bør jeg lære den i valgperioden? jeg har hørt at man bør lære den å være rolig inne, og generelt. Er det alt? Alle BC jeg kjenner må brukes til noe. Det er en grunn til at hele landslaget i lydighet har BC. Min bekjents BC henter isklumper å legger foran bena dine for at det skal skje noe. De er lettlærte, men jeg ville revurdert det om du ikke skal drive aktivt. Virkelig! Det er mange andre raser som er litt mindre "stressa". Men alle trenger jo 5 om dagen; 1. Problemløsning 2. Nesearbeid 3. Balanse/kroppsbeherskelse 4. Kontakt/samarbeid 5. Fysisk mosjon uansett rase.... Lykke til med valg av hund, men jeg ville nok styrt unna BC om du bare skal ha en familiehund. Anonymkode: 5623f...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #47 Skrevet 7. desember 2019 Border collie er fine hunder, men du kan aldri ta gjeteren ut av disse hundene. Hvis de ikke får brukt hodet sitt til gjetning så begynner de å gjete alt som beveger seg: folk, biler, andre hunder (som blir forbannet), osv.. Så ikke gå for bc om du ikke har tenkt å la den få bruke hodet og egenskapene sine. Anonymkode: 870dc...d16 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #48 Skrevet 7. desember 2019 Ser ut som ts har bestemt seg så vi får bare ønske lykke til. Hun fikk i alle fall mange gode råd. Jeg har hatt en annen gjeterhundrase og kan bare underskrive på alt dere har sagt. Anonymkode: 234f5...ff7 6
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #49 Skrevet 7. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at BC er en av de rasene (inkl blandinger med BC) som er hyppigst omplassert eller avlivet... På grunn av sånt som TS her påstår. Ja. BC er en rase som krever mye for å ha det godt. Det er uendelig egoistisk å skaffe en spesiell rase bare fordi "jeg vil ha den". Urettferdig for hundene! Jeg jobber med hund og jobber hardt for å prøve å få økt kunnskap så man IKKE velger feil rase og hundeholdet ikke blir som forventet - og til syvende og sist er det hunden som lider på grunn av det. Anonymkode: 5e155...4e0 Hva f babaler du om egt? Hvor har jeg skrevet at jeg skal skaffe meg rasen fordi jeg bare vil ha den? ære du synisk du da? For jeg har aldri sagt at den ikke skal få nok stumilering, det er noe du bare fant på. Du trenger briller,
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #50 Skrevet 7. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Troller du? Anonymkode: 5e155...4e0 Nei, leser ikke du hva h*n skriver. Det virker bare som hun ønsker å gå til angrep for ingen grunn, og det har jeg ikke tid til, sånne mennesker har bare mangel på venner og familie. For jeg har aldri sagt at hunden ikke skal få nok aktiviteter, pluss så sa jeg at det å kaste ned ball ned trappa var noe man kunne gjort om noen her mente at bc ikke ville bli sliten etter agilty, mange kurer, aktiviteter ute og turer. Og det har h*n lest, men fortsetter å skrive at jeg sa dette som en hovedmål på å gi bc en aktivitet å gjøre. Les ført før du uttaler deg,
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #51 Skrevet 7. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Border collie er fine hunder, men du kan aldri ta gjeteren ut av disse hundene. Hvis de ikke får brukt hodet sitt til gjetning så begynner de å gjete alt som beveger seg: folk, biler, andre hunder (som blir forbannet), osv.. Så ikke gå for bc om du ikke har tenkt å la den få bruke hodet og egenskapene sine. Anonymkode: 870dc...d16 Det er vel ikke nødvendig om den får nok å gjøre? Kjenner mange som har bc som ikke gjeter.. men ok..
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #52 Skrevet 7. desember 2019 Du bør velge en annen rase enn border collie... Har mange i familien som har gård og border collie, og de er herlige hunder og ekstremt lydige, men kjenner noen som ikke bruker like mye tid på sin BC (enn de som er bønder på heltid, og hunden er løst med de dagen lang), og den er ekstremt vill og hoppete. Anonymkode: 4910c...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #53 Skrevet 7. desember 2019 Det er gjeterhund, og de instinktene er gjeldende uansett. Det er en hunderase som liker å jobbe og trenger mye stimuli mentalt. Det kreves mye oppfølging fra eier. Jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig hunderase for deg akkurat nå. Jeg ville ikke anbefalt deg å anskaffe hund akkurat nå. Anonymkode: 474af...317 2
GulSitron Skrevet 7. desember 2019 #54 Skrevet 7. desember 2019 Bestevenninna mi har hatt bc siden hun var litta. Den første hun hadde var sinnssykt energisk, kunne gå tur og slippe den løs sånn at den fikk løpe fritt i mange timer og allikevel var den super energisk når vi kom hjem. Hjemme etter tur kunne den løpe 20 ganger rundt gården og fortsatt ha sykt mye energi. Den hun har nå er veldig smart og har runda mange av de hjernetrim lekene, så den kjeder seg fort. Pluss at den er som den forrige hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #55 Skrevet 7. desember 2019 Du kan ikke skaffe deg en hund basert på "de er så fine", ts. Hester er fine de og, men man skaffer seg jo ikke det uten kunnskap, ikke sant? Jeg har en BC blanding (kun 25% bc), og tro meg, det er energibomber. Jeg hadde aldri skaffet meg en renraset BC, til det har jeg for lite å tilby. Og jeg er et aktivt menneske. Det holder ikke å kaste litt leker ned en trapp (og det er ikke bra for hunden, her snakker vi kort vei til slitasje!), de må underholdes mentalt. Min hund blir mer sliten i hodet av å feks måtte finne lekene jeg har gjemt, enn en halvtimes kasterunde med samme leke. Jeg har med hunden så og si overalt, så hunden kan bruke nesen og hodet, en halvtimes mental aktivitet er gull verdt ift en halvtimes gåtur. I tillegg har jeg inngjerdet hage, Så hunden har en plass å løpe fra seg mellom slagene på. Jeg har vært heldig, å har en skikkelig kosegris, men allikvel er energinivået det jeg vil kalle høyt. I tillegg er det blandet inn (og overvekt) av mye roligere raser, så det er en behagelig balanse i hunden. Det første jeg gjorde når jeg skulle ha hund igjen (dette er min tredje hund), var å sette meg ned å tenke litt. Hvor er jeg i livet nå? Hva kan jeg tilby en hund? Hvilke raser passer min livsstil? Deretter søkte jeg etter raser med kriteriene jeg hadde satt meg. Nå endte jeg riktignok opp med en blanding, men det er en blanding av raser som passer meg, så da gikk jeg for det. Jeg syns feks Petit brabancon er en søt hund, men jeg hadde ikke valgt den allikvel. Jeg som er høyt og lavt i fjell, skog og mark, hadde nok påført hunden mer frustrasjon enn glede. Jeg hadde heller aldri valgt en grønlandshund, jeg bor ikke på gård, og jeg elsker ikke å hardkjøre kroppen i 7 timer om dagen 😂 Eller en drever, jeg hadde robbet den stakkars hunden for alt av instinkter, da jeg aldri har jaktet en dag i mitt liv. Så mitt tips ts, er å legge vekk tanken om "hvilken hund er søt", og heller tenke "hvor er jeg i livet (bosted, aktivitet osv), og hva kan jeg tilby en hund? Hvilket energinivå passer meg? Ønsker jeg en turkamerat som også kan kose seg i sofaen, Eller vil jeg ha en som ikke sliter seg ut av et par timer i skogen?" Osv. Anonymkode: b74e8...d1b 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #56 Skrevet 7. desember 2019 Et lite ps: på Denne siden har de en rasevelger ut i fra kriterier man selv setter, som størrelse, pelsstell, aktivitetsnivå osv. Jeg syns den er en fin pekepinn, i tillegg får man opp informasjon om rasene som kan være aktuelle. Anonymkode: b74e8...d1b
Sirhelen Skrevet 7. desember 2019 Forfatter #57 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 1 time siden, GulSitron skrev: Bestevenninna mi har hatt bc siden hun var litta. Den første hun hadde var sinnssykt energisk, kunne gå tur og slippe den løs sånn at den fikk løpe fritt i mange timer og allikevel var den super energisk når vi kom hjem. Hjemme etter tur kunne den løpe 20 ganger rundt gården og fortsatt ha sykt mye energi. Den hun har nå er veldig smart og har runda mange av de hjernetrim lekene, så den kjeder seg fort. Pluss at den er som den forrige hunden. Da er det noe feil med hvordan hun håndterer hunden. Kanskje hunden ikke har lært seg å være rolig, dette bør man begynne med som valp, man burde ikke gå tur med den da engang. En bc blir hva du gjør den til. Endret 7. desember 2019 av Sirhelen
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #58 Skrevet 7. desember 2019 Etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg for å kjøpe mops eller fransk bulldog. Jeg driver med hundekjøring, jakt, toppturer og løping og vil ha selskap når jeg er ute og dyrker interessene mine. Også er disse rasene så søte! Mellom slagene kan den jo kose seg med litt gjeting?! 🤪 Anonymkode: 2a125...573 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #59 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg for å kjøpe mops eller fransk bulldog. Jeg driver med hundekjøring, jakt, toppturer og løping og vil ha selskap når jeg er ute og dyrker interessene mine. Også er disse rasene så søte! Mellom slagene kan den jo kose seg med litt gjeting?! 🤪 Anonymkode: 2a125...573 Ja, fransk bulldog og mops er helt perfekt for hundekjøring! 🤦🏼♀️ Anonymkode: b74e8...d1b 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #60 Skrevet 7. desember 2019 Det var da voldsomt så mye kritikk TS får da! Etter å ha lest hele tråden så synes jeg det ser ut som TS kommer til å gi den bra nok stimulig og trening. Det må å kaste ball ned trappen vil jeg derimot fraråde, - den vil løpe så fort ned at den kan snuble og skade seg. Jeg hadde Border Collie i 13 år, og kjenner flere som har og har hatt den rasen. Det er stor forskjell på de, - det finnes både de som er rolige og de som er veldig energiske. Felles er at de liker å bruke hodet, men trenger ikke stimuli hele tiden. Gjeterinstiktet er der, og de fleste prøver å gjete det de kommer over og spesielt alt med hjul. Viktig å lære de av med å løpe etter biler, - det må også til hos de som brukes til gjeting. Virker som mange som har svart her inne enten ikke kjenner rasen eller bare har hatt sånne superenergiske utgaver. Anonymkode: d23a6...abb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå