AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #21 Skrevet 6. desember 2019 BC og BC-blandinger krever mye, mer enn man tror,og de utvikler fort stress og adferdsproblemer om de ikke får nok stimuli. De jeg kjenner med BC er enten sauebønder eller så er de veldig aktive og erfarne hundemennesker som driver både med lydighet, gjeting og agility alt etter enkelthundens behov. Anonymkode: 641ab...ffc 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #22 Skrevet 6. desember 2019 Men så er de jo billigere enn andre raser i innkjøp. Her virker det som det kanskje er det viktigeste. Har drevet med hund i 30 år og ville aldri kjøpt meg en BC fordi jeg vet de krever mye mer enn jeg er villig til å gi. Hadde Schæfer da jeg var ung, den krevde enormt, men ble absolutt den bewte hund jeg har hatt. Men det var faktisk alle timer foruten natt og jobbtid som ble brukt på å trene hund. Anonymkode: 7973c...b09 4
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #23 Skrevet 6. desember 2019 34 minutter siden, WhiteSwan skrev: De er energiske ja, de trives godt med agility og gjør det jo bra så flott at du skal drive med det 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #24 Skrevet 6. desember 2019 Åhr. Kjenner jeg begynner å bli skikkelig provosert. Du bor hjemme og studerer: Har du tenkt på hvordan livet ditt blir fremover? Det er ikke lett å finne en leilighet du kan ha hund i. Kanskje du vil studere i en annen by, et annet land? Du trenger noen som kan være hundevakt av og til. Hvordan blir det når du begynner å jobbe? Har du økonomi til å ha hund, vet selv at mitt hundehold går på bekostning av mye annet, er du villig til det. Har du hatt hund? Du har uansett ikke hatt ansvar for hund alene. Det minste man kan forvente er at man leser seg opp på hundehold, hva som kreves. Å kaste en ball ned en trapp er helt på bærtur, spesiellt for en hund som bc. Man må tenke gjennom hvordan man vil trene, hvordan man skal ha alene hjemme trening, ALLE nye hundeeiere bør gå på valpekurs. Ikke minst, les om rasen. Du kan ikke velge hund basert på utsende og cuteness. Du er ikke voksen nok, ikke ansvarlig nok til dette. Anonymkode: 9f6bc...a2b 20
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #25 Skrevet 6. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke du skal skaffe deg border collie... Anonymkode: 879ff...e7c Synes ikke du bør uttale deg om hva jeg skal skaffe meg, tror jeg vet bedre enn deg hva jeg vil. Må være flaut når du engang ikke kjenner meg. Men lykke til med å kommentere noe jeg ikke har spurt deg om
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #26 Skrevet 6. desember 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det kan jo være nok. Men det kommer jo ann på hvor mye fysisk og mental trening den får. Jeg har ikke hatt bc selv, bare så det er sagt. Men denne rasen trenger ekstremt mye mentaltrening. Kjenner til flere bc og fra mitt ståsted er det kun en av dem som er balansert og fornøyd. De andre er hyperaktive, gjeter/napper ute på tur, urolige, graver mye osv. En liten aguilitybane i hagen holder nok ikke, du bør drive skikkelig med det. Det går nok ann, det finnes nok de som får det til. Men det er absolutt ikke noe jeg hadde tatt sjansen på. Det finnes massevis av andre raser. De fleste andre hunderasene egner seg bedre. Både selskapshunder og brukshunder, bc vil jeg tro er en av de aller vanskeligste rasene å tilfredstille. Anonymkode: 9f6bc...a2b Når jeg sier i Hagen så skjønner jeg at det kan høres litt ut, men nå. Min hage er nesten som en bane, utrolig bred, langt, og stort. Ser nesten ut som en ekte hundekurs øvelse sted. Har da ikke sagt jeg skal kun drive med det, den blir trent mye mentalt og fysisk, sa bare at man ikke må på en hundesport eller Gjetekurs for å gjøre ha rasen. Det er ikke det som avgjør hva som er nok eller ikke for rasen. Faren min er leder i flere hundekurser som er kjekke å være med på, både fysiske å mentalt.
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #27 Skrevet 6. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er så fine 🥰 klapper mamma og pappa sin her. Hadde stjålet den for lengst, om det lot seg gjøre. Hun er skjønn, og hilser alltid med søt hopping, lyder, og kos. Beste velkomsten som finnes. Veldig glad i henne. Men ja, de trenger mye stimuli. Tur og lek. Anonymkode: 84afd...d53 😍😋
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #28 Skrevet 6. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vet jeg ikke hvorfor du spør, hvis du egentlig har svaret? Det finnes jo en hel masse raser å velge mellom, som også er smarte, lettlærte, aktive og har anlegg for lydighet. Ingen raser er vel lydige av natur, de må jo trenes alle sammen. Uansett - jeg hadde ikke valgt BC med mindre jeg ville trene aktivt med hunden. Anonymkode: 6c83a...2c9 Fordi det ikke var det jeg spurte om her? 2. Kan du bare ikke godta at jeg vil ha den rasen, hva er problemet ditt? eh nei! Bc er nr 2 av alle raser i å være smart, en sunn og frisk rase i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #29 Skrevet 6. desember 2019 Mine erfaringer er at ja, de lever opp til ryktet sitt. Jeg har kjent tre personer som har hatt BC og to har måttet nødt til å omplassere. Det er veldig fort gjort å ende opp med en hund som biter, tygger i stykker alle møblene og har det generelt kjipt. Å måtte omplassere etter få år det er bare trist. Hvis du er i tvil så hvorfor ta sjansen? Tenk på dyret, ikke deg selv. Det er jo mye det godt dyrehold handler om. Anonymkode: d5213...024 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #30 Skrevet 6. desember 2019 3 minutter siden, Sirhelen skrev: Synes ikke du bør uttale deg om hva jeg skal skaffe meg, tror jeg vet bedre enn deg hva jeg vil. Må være flaut når du engang ikke kjenner meg. Men lykke til med å kommentere noe jeg ikke har spurt deg om Tydeligvis vet du ikke bedre enn meg. Det lyser jo lang vei utifra hva du skriver at du ikke vet noe som helst om hva denne rasen trenger. Eller så kanskje du vet det, men du bryr deg ikke fordi du synes hunden er fin og søt? Du tar opp det å kaste ball i en trapp for å aktivisere en hund, noe som er totalt tåpelig. Du ødelegger en hund ved å ikke la den få nok stimuli. Vet du hva konsekvensene for kan bli? Det her er jo snakk om et levende dyr som du ikke vet nok om og som du spør etter råd om. Da må du kunne ta til deg hva folk sier. Nå er det ganske mange som mener at dette kanskje ikke er riktig rase for deg. Forresten, du virker ganske umoden så kanskje du burde vente med å påta deg ansvar for et annet levende vesen? Er det mulig... Anonymkode: 879ff...e7c 17
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #31 Skrevet 6. desember 2019 5 minutter siden, Sirhelen skrev: Synes ikke du bør uttale deg om hva jeg skal skaffe meg, tror jeg vet bedre enn deg hva jeg vil. Må være flaut når du engang ikke kjenner meg. Men lykke til med å kommentere noe jeg ikke har spurt deg om Det som er flaut er vel når du spør etter råd på et forum, men sabler ned alle som er uenige med deg. Det har du nå gjort i begge trådene dine. Du er overbevist om at det er en god ide å kjøpe hund nå, og du er overbevist om at det er BC du vil ha. Beklager at du ikke får de svarene du hadde ønsket deg, men det sitter mange flinke folk her inne som vet mye om det å ha hund - jeg hadde lyttet til dem. Jeg har selv valgt bort å ha hund fordi jeg i - min livssituasjon - ikke kan gi hunden det jeg mener er optimalt. Det er et tøft valg, men det er riktig. Det er ikke en menneskerett å ha dyr. Å anskaffe et levende individ handler om så mye mer enn "hva du vil". Dyrets behov er langt viktigere enn dine ønsker. Du er ungdom, du skal etterhvert flytte hjemmefra, du skal kanskje studere og du skal antakelig leie deg en plass å bo. Det ER vanskelig å leie når du har hund, og det blir i alle fall ikke lettere hvis du har en "stor og energisk" en. Hva gjør du hvis du ikke finner noen som vil leie ut til deg og hunden? Økonomien din kommer også antakelig til å være dårligere i studietiden. Hva gjør du dersom du plutselig ikke ha råd til veterinær eller forsikring eller noen av de andre tingene? Man skal ha en veldig god plan dersom man skal kjøpe hund når man går en så ustabil tid i møte. Du må dessuten lære mer før du skaffer hund. Du mener altså at du kan slite ut hunden ved å kaste en ball ned en trapp igjen og igjen - da har du virkelig ikke mye kunnskap om hverken hvordan hunder aktiviseres på en god måte eller om slitasjeskader. Og hvis du nå skal kjøpe hund nå så bør du definitivt velge en med litt mindre "krav" til eieren. Mange vil vel argumentere med at BC ikke er noen nybegynnerhund i det hele tatt! Anonymkode: 6c83a...2c9 17
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #32 Skrevet 6. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine erfaringer er at ja, de lever opp til ryktet sitt. Jeg har kjent tre personer som har hatt BC og to har måttet nødt til å omplassere. Det er veldig fort gjort å ende opp med en hund som biter, tygger i stykker alle møblene og har det generelt kjipt. Å måtte omplassere etter få år det er bare trist. Hvis du er i tvil så hvorfor ta sjansen? Tenk på dyret, ikke deg selv. Det er jo mye det godt dyrehold handler om. Anonymkode: d5213...024 Har jeg sagt at jeg er usikker? Bare spurte noen råd om de som hadde bc chill. Dessuten så har jeg ikke tenkt på meg selv i det hele tatt, hunden vil få alt den trenger, hadde den ikke gjort det hadde jeg neppe skaffet meg en. Den vil få nok aktiviteter, bare ikke de aktivitetene folk her oppe nevner, kvalitetsfór, vaksine, helsesjekk, bli forsikret & kjærlighet og mye tid med eier. Hva annet mener du at en hund trenger ? Lol, du er latterlig ass. Kun her for å være dramatisk!
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #33 Skrevet 6. desember 2019 (endret) (dette var det jeg mente med trappe greiene. (ca slutten av videoen eller i midten) noen som sa at det er definisjonen på å få hunden sin rygg knekt eller noe. Får i tillegg dette til å virke som det er det enste jeg sa jeg skulle gjøre, sa ikke engang at det var det jeg skulle gjøre, jeg skrev ‘noe man kunne gjort om den ikke fikk nok stimuli etter aglity og mye aktiviter og mental trenging) folk her har virkelig ingen venner heller familie å bruke tiden på)😂 Endret 6. desember 2019 av Sirhelen
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #34 Skrevet 6. desember 2019 8 minutter siden, Sirhelen said: Har jeg sagt at jeg er usikker? Bare spurte noen råd om de som hadde bc chill. Dessuten så har jeg ikke tenkt på meg selv i det hele tatt, hunden vil få alt den trenger, hadde den ikke gjort det hadde jeg neppe skaffet meg en. Den vil få nok aktiviteter, bare ikke de aktivitetene folk her oppe nevner, kvalitetsfór, vaksine, helsesjekk, bli forsikret & kjærlighet og mye tid med eier. Hva annet mener du at en hund trenger ? Lol, du er latterlig ass. Kun her for å være dramatisk! Tror det er du som må "chille" for her var det mye sinne. Jeg skriver hvis du er i tvil. Hvis du ikke er i tvil så kan du da se bort fra det jeg skriver. Jobb litt med å forstå hva du leser. Jeg svarte på spørsmålet du stilte i hovedinnlegget og delte min erfaring. Du kan for eksempel si takk til noen som hjelper deg, i stedet for å kalle dem latterlige og dramatiske. Du burde slette brukeren din og lage en ny, for du kommer ikke til å få noe hjelp på KG i fremtiden når du oppfører deg slik. Anonymkode: d5213...024 21
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #35 Skrevet 6. desember 2019 26 minutter siden, Sirhelen skrev: (dette var det jeg mente med trappe greiene. (ca slutten av videoen eller i midten) noen som sa at det er definisjonen på å få hunden sin rygg knekt eller noe. Får i tillegg dette til å virke som det er det enste jeg sa jeg skulle gjøre, sa ikke engang at det var det jeg skulle gjøre, jeg skrev ‘noe man kunne gjort om den ikke fikk nok stimuli etter aglity og mye aktiviter og mental trenging) folk her har virkelig ingen venner heller familie å bruke tiden på)😂 Er du 18 år, Siri Helen? Du virker veldig umoden. Ikke skaff deg hund. Anonymkode: 72bbb...1eb 10
_nubbenella Skrevet 6. desember 2019 #36 Skrevet 6. desember 2019 2 timer siden, Sirhelen skrev: Nei kan du?🤣 Hæ? 2 timer siden, Sirhelen skrev: Synes ikke du bør uttale deg om hva jeg skal skaffe meg, tror jeg vet bedre enn deg hva jeg vil. Må være flaut når du engang ikke kjenner meg. Men lykke til med å kommentere noe jeg ikke har spurt deg om Så bra at du veit kva du vil når det vil gå på bekostning av eit anna liv, men kven bryr seg om det, så lenge du får det som du vil ☺️ 2 timer siden, Sirhelen skrev: Når jeg sier i Hagen så skjønner jeg at det kan høres litt ut, men nå. Min hage er nesten som en bane, utrolig bred, langt, og stort. Ser nesten ut som en ekte hundekurs øvelse sted. Har da ikke sagt jeg skal kun drive med det, den blir trent mye mentalt og fysisk, sa bare at man ikke må på en hundesport eller Gjetekurs for å gjøre ha rasen. Det er ikke det som avgjør hva som er nok eller ikke for rasen. Faren min er leder i flere hundekurser som er kjekke å være med på, både fysiske å mentalt. Du kan jo nevne mitt meir spesifikt kva øvelser o.l som du skal bruke som mental trening på hunden då. Så kan det jo være "kritikerene" roer seg litt. 5
LadyGrey Skrevet 6. desember 2019 #37 Skrevet 6. desember 2019 3 timer siden, Sirhelen skrev: Mange som har bc som vanlig hund med masse aktivitet og hjernetrim sier det er en flott rase for deres livsstil, jeg er ekstremt aktiv selv, hater å være inne lenge. er ikke slik at jeg sitter på sofaen hele tiden, eller er veldig uaktiv. må ikke brukes til gjetning eller hundesport, finnes mange hundeklubben. Man kan også slite ut rasen enkelt ved å kaste en leke ned trappen så den kan hente flere ganger, om alt dette allerede ikke hadde holdt.Jeg vil ha rasen fordi den er smart, lydig, aktiv, og lettlært. Nei det kan man ikke! Du kan ikke ha mye kunnskap om hund. 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #38 Skrevet 6. desember 2019 Ja, BC er like energisk som folk sier. Naboen som går skogsturer hver dag og driver med lydighet flere dager i uken har nettopp omplassert sin pga høyt stressnivå hos hunden. Anonymkode: a1e66...d2b 6
Sirhelen Skrevet 6. desember 2019 Forfatter #39 Skrevet 6. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis vet du ikke bedre enn meg. Det lyser jo lang vei utifra hva du skriver at du ikke vet noe som helst om hva denne rasen trenger. Eller så kanskje du vet det, men du bryr deg ikke fordi du synes hunden er fin og søt? Du tar opp det å kaste ball i en trapp for å aktivisere en hund, noe som er totalt tåpelig. Du ødelegger en hund ved å ikke la den få nok stimuli. Vet du hva konsekvensene for kan bli? Det her er jo snakk om et levende dyr som du ikke vet nok om og som du spør etter råd om. Da må du kunne ta til deg hva folk sier. Nå er det ganske mange som mener at dette kanskje ikke er riktig rase for deg. Forresten, du virker ganske umoden så kanskje du burde vente med å påta deg ansvar for et annet levende vesen? Er det mulig... Anonymkode: 879ff...e7c Bla bla bla gå legg deg’a😂😂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #40 Skrevet 6. desember 2019 Det er en grunn til at BC er en av de rasene (inkl blandinger med BC) som er hyppigst omplassert eller avlivet... På grunn av sånt som TS her påstår. Ja. BC er en rase som krever mye for å ha det godt. Det er uendelig egoistisk å skaffe en spesiell rase bare fordi "jeg vil ha den". Urettferdig for hundene! Jeg jobber med hund og jobber hardt for å prøve å få økt kunnskap så man IKKE velger feil rase og hundeholdet ikke blir som forventet - og til syvende og sist er det hunden som lider på grunn av det. Anonymkode: 5e155...4e0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå