Gå til innhold

Er border collie like energisk som folk sier? (Skal skaffe meg bc snart)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt til å skaffe meg en bc. Hunden kan da ikke være sååå aktiv som folk sier at den er. Hvorfor kan man ikke ha hunden som bare husdyr uten gjetning, det bør få Ann. Kjenner mange som har bc på den måten, hundene deres gjeter ikke. Dette er hva jeg kan gjøre av aktiviteter daglig:

gå tur med den

Mentaltrening

lage min egen agilty utenfor 

thats IT. Er ikke det nok for denne rasen?
hva bør jeg lære den i valgperioden?

jeg har hørt at man bør lære den å være rolig inne, og generelt. Er det alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kun valg BC om jeg skulle drive aktivt med hundesport, sauegjeting eller noe annet der hunden får brukt hjernen sin skikkelig, hver dag. Og da snakker vi mer enn et par agilityhindre altså. Min erfaring er at de er veldig aktive hunder - de trenger å få brukt seg. Det er så mange hunderaser som krever mindre aktivisering, hvorfor ikke velge en av dem - hvis du ikke skal drive med brukshund/hundesport. Er det en selskapshund du vil ha, er det jo en selskapshund du bør skaffe deg. 

Om akkurat ditt individ tåler mindre aktivisering er jo umulig å forutse, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Hadde valgt en rase der jeg slipper å bekymre meg for om det er "nok". 

Anonymkode: 6c83a...2c9

• Liker 34
Skrevet

Er en hunderase som må få bruke seg og jobbe for å være lykkelig. Så skaffe seg en slik, uten å gi den det den trenger er slemt. Finnes mange hunderaser som passer til oss litt mindre aktive som ikke driver med hundesport.

Anonymkode: 7973c...b09

• Liker 21
Skrevet

Hva er grunnen for at du har valgt BC når du ikke vet noe særlig om rasen? 

• Liker 47
Skrevet

De er energiske ja, de trives godt med agility og gjør det jo bra så flott at du skal drive med det

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke du skal skaffe deg border collie... 

Anonymkode: 879ff...e7c

• Liker 17
Skrevet

Joda, det kan jo være nok. Men det kommer jo ann på hvor mye fysisk og mental trening den får. Jeg har ikke hatt bc selv, bare så det er sagt. Men denne rasen trenger ekstremt mye mentaltrening. Kjenner til flere bc og fra mitt ståsted er det kun en av dem som er balansert og fornøyd. De andre er hyperaktive, gjeter/napper ute på tur, urolige, graver mye osv. En liten aguilitybane i hagen holder nok ikke, du bør drive skikkelig med det. Det går nok ann, det finnes nok de som får det til. Men det er absolutt ikke noe jeg hadde tatt sjansen på. Det finnes massevis av andre raser. De fleste andre hunderasene egner seg bedre. Både selskapshunder og brukshunder, bc vil jeg tro er en av de aller vanskeligste rasene å tilfredstille. 

Anonymkode: 9f6bc...a2b

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun valg BC om jeg skulle drive aktivt med hundesport, sauegjeting eller noe annet der hunden får brukt hjernen sin skikkelig, hver dag. Og da snakker vi mer enn et par agilityhindre altså. Min erfaring er at de er veldig aktive hunder - de trenger å få brukt seg. Det er så mange hunderaser som krever mindre aktivisering, hvorfor ikke velge en av dem - hvis du ikke skal drive med brukshund/hundesport. Er det en selskapshund du vil ha, er det jo en selskapshund du bør skaffe deg. 

Om akkurat ditt individ tåler mindre aktivisering er jo umulig å forutse, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Hadde valgt en rase der jeg slipper å bekymre meg for om det er "nok". 

Mange som har bc som vanlig hund med masse aktivitet og hjernetrim sier det er en flott rase for deres livsstil, jeg er ekstremt aktiv selv, hater å være inne lenge. er ikke slik at jeg sitter på sofaen hele tiden, eller er veldig uaktiv. må ikke brukes til gjetning eller hundesport, finnes mange hundeklubben. Man kan også slite ut rasen enkelt ved å kaste en leke  ned trappen så den kan hente flere ganger, om alt dette allerede ikke hadde holdt.Jeg vil ha rasen fordi den er smart, lydig, aktiv, og lettlært.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sirhelen said:

Mange som har bc som vanlig hund med masse aktivitet og hjernetrim sier det er en flott rase for deres livsstil, jeg er ekstremt aktiv selv, hater å være inne lenge. er ikke slik at jeg sitter på sofaen hele tiden, eller er veldig uaktiv. må ikke brukes til gjetning eller hundesport, finnes mange hundeklubben. Man kan også slite ut rasen enkelt ved å kaste en leke  ned trappen så den kan hente flere ganger, om alt dette allerede ikke hadde holdt.Jeg vil ha rasen fordi den er smart, lydig, aktiv, og lettlært.

Jada, det er nok mulig. Men NEI, du sliter ikke ut en border collie med å kaste en leke ned trappen!! Absolutt ikke. Det finnes så mange smarte, aktive og lettlærte raser, lydigheten er opp til deg. 

Anonymkode: 9f6bc...a2b

• Liker 20
Skrevet

De er så fine 🥰

klapper mamma og pappa sin her. Hadde stjålet den for lengst, om det lot seg gjøre. Hun er skjønn, og hilser alltid med søt hopping, lyder, og kos. Beste velkomsten som finnes. Veldig glad i henne.

Men ja, de trenger mye stimuli. Tur og lek.

7D0D9276-B99B-404C-A79C-F2D0E6EED4FD.png

Anonymkode: 84afd...d53

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Sirhelen skrev:

Da vet jeg ikke hvorfor du spør, hvis du egentlig har svaret?

Det finnes jo en hel masse raser å velge mellom, som også er smarte, lettlærte, aktive og har anlegg for lydighet. Ingen raser er vel lydige av natur, de må jo trenes alle sammen. Uansett - jeg hadde ikke valgt BC med mindre jeg ville trene aktivt med hunden.

• Liker 8
Skrevet

Har du hatt hund før, ts?

Anonymkode: a4455...281

• Liker 7
Skrevet

Å kaste leker uten å måtte jobbe for det skaper bare en stresset hund..

• Liker 19
Skrevet

Å kaste en leke ned en trapp gjentatte ganger er ikke underholdning for noen (smarte) hunder, som bruker over her sier, vil hunden bare bli stresset og småsprø av det.

• Liker 24
Skrevet
11 minutter siden, Sirhelen skrev:

Tror du undervurderer hvor mye den trenger å aktiveres. Selvfølgelig kan du ikke kaste en ball ned trappa for å slite ut hunden. Høres utrolig dumt ut. 

Sånn som du beskriver ting så mener jeg fortsatt at du burde ikke skaffe deg den rasen. 

Anonymkode: 879ff...e7c

• Liker 9
Skrevet (endret)

Du burde lese deg opp på både hunderase og hundehold før du overhodet vurderer å skaffe deg hund. 

Endret av _nubbenella
  • Liker 9
Skrevet

Du kan ikke kaste leker ned trappen! Det er oppskrift på ryggproblemer og slitasjeskader. 

Anonymkode: 5c8d2...8bc

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, _nubbenella skrev:

Du burde lese deg opp på både hunderase og hundehold før du overhodet vurderer å skaffe deg hund. 

Nei kan du?🤣

Skrevet
3 minutter siden, Sirhelen skrev:

Nei kan du?🤣

Blir dette din første hund?

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kaste leker ned trappen! Det er oppskrift på ryggproblemer og slitasjeskader. 

Anonymkode: 5c8d2...8bc

Oi serr?😵😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...