Gå til innhold

Synes du det er greit å skaffe seg en hund om man ikke har så mange penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å skaffe meg en border collie, jeg har nok penger til, forsikring, vaksinasjon, og kastering. Det er alt. Klarer ikke summer som vil komme på 60 tusen + for en operasjon! Burde jeg da skaffe meg hunden eller ikke (til dere som har hund). 
jeg har mye kjærlighet og tid og gi ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har fast ok inntekt og har forsikring på hunden skal det vel gå fint. 

Anonymkode: cee9f...35d

• Liker 3
Skrevet

Forsikringa dekker vel det meste hvis det blir operasjon på hunden, så der er ikke problemet. 
Lykke til med hund, men vent til våren når det er enklere å få den hustørr.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sirhelen skrev:

Jeg ønsker å skaffe meg en border collie, jeg har nok penger til, forsikring, vaksinasjon, og kastering. Det er alt. Klarer ikke summer som vil komme på 60 tusen + for en operasjon! Burde jeg da skaffe meg hunden eller ikke (til dere som har hund). 
jeg har mye kjærlighet og tid og gi ellers.

Da er det i tilfelle mange som ikke burde ha hund, for det er da slettes ikke alle som kan trylle fram 60.000 kroner for en operasjon. Det er vel derfor man forsikrer også, selv om forsikringer ikke dekker alt. 

MEN du må ha råd til uforutsette hendelser. Du vil garantert få noen uventede regninger fra veterinær innimellom. Og blir hunden skadd/syk så flyr tusenlappene rimelig kvikt - selv for "filleting" som ikke er spesielt dramatiske. Det er vanskelig å være bastant på slike ting - men du må ha en viss buffer. Du vil jo ikke stå i den situasjonen at du har en syk hund som du ikke kan ta med til veterinær fordi du ikke har råd til å betale. 

Anonymkode: 67c29...71b

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det i tilfelle mange som ikke burde ha hund, for det er da slettes ikke alle som kan trylle fram 60.000 kroner for en operasjon. Det er vel derfor man forsikrer også, selv om forsikringer ikke dekker alt. 

MEN du må ha råd til uforutsette hendelser. Du vil garantert få noen uventede regninger fra veterinær innimellom. Og blir hunden skadd/syk så flyr tusenlappene rimelig kvikt - selv for "filleting" som ikke er spesielt dramatiske. Det er vanskelig å være bastant på slike ting - men du må ha en viss buffer. Du vil jo ikke stå i den situasjonen at du har en syk hund som du ikke kan ta med til veterinær fordi du ikke har råd til å betale. 

Jeg har råd til å ta med hunden til vet om noe skulle skje, bare ikke så mye penger. Jeg klarer fint 8-10 tusen kroner på en milten skade

Skrevet

Jeg synes absolutt du kan kjøpe deg hund! Men kjøp også forsikring, det er gull verdt om det skjer noe.

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har fast ok inntekt og har forsikring på hunden skal det vel gå fint. 

Får ca 7000 kr i mnd, er det dårlig?

Skrevet

Så lenge hverken du eller hunden lider nød, går det nok greit. Har lyst på samme hunden selv, men har ikke råd. Skal jeg ha hund, må huslånet vekk først.

Anonymkode: 056a9...78c

Skrevet
2 minutter siden, Sirhelen skrev:

Får ca 7000 kr i mnd, er det dårlig?

Det kommer jo an på hvor mye utgifter du har.  Er du ung og bor hos foreldrene dine og har alt dekket, da er det greit.  Er du voksen så er 7000 i mnd ikke til å leve av.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Pillarguri skrev:

Det kommer jo an på hvor mye utgifter du har.  Er du ung og bor hos foreldrene dine og har alt dekket, da er det greit.  Er du voksen så er 7000 i mnd ikke til å leve av.

Bor hjemme. I tillegg til 7000 kr får jeg også 4000kr på yt ca månedlig. Så Totalt 11k kroner ca. Noen ganger mer. Betaler ingenting hjemme, bare ril mat og klær av og til. Har også katt, og den har fått vaksine nå hvert år og aldri vært syk.

Endret av Sirhelen
Skrevet
4 minutter siden, Sirhelen skrev:

Bor hjemme. I tillegg til 7000 kr får jeg også 4000kr på yt ca månedlig. Så Totalt 11k kroner ca. Noen ganger mer. Betaler ingenting hjemme, bare ril mat og klær av og til. Har også katt, og den har fått vaksine nå hvert år og aldri vært syk.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men ha i bakhodet at du antakelig ikke kommer til å bo gratis hos foreldrene dine for alltid. Hvis du etter hvert skal flytte ut, kan økonomien snus helt på hodet. Du må tenke framover, for du skal jo ha hunden i opp mot 15 år. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men ha i bakhodet at du antakelig ikke kommer til å bo gratis hos foreldrene dine for alltid. Hvis du etter hvert skal flytte ut, kan økonomien snus helt på hodet. Du må tenke framover, for du skal jo ha hunden i opp mot 15 år. 

Hunden lever ikke for alltid heller..Finnes jo utdanning og jobb?

Endret av Sirhelen
Skrevet
2 minutter siden, Sirhelen skrev:

Jada, jeg bare sier du bør reflektere over alle disse tingene det før du kjøper hunden. Hunden lever ikke evig nei, men du må jo gå ut fra at den lever i 10-15 år. Mye kan endre seg i ditt liv i den perioden! 

Hvor gammel er du? Hva sier foreldrene dine til at du vil kjøpe hund? Har du råd til å ha hunden mens du eventuelt studerer? Husk på at det ofte er vanskelig å finne leilighet å leie når du har dyr. 

• Liker 4
Skrevet

Ville ventet til du er ferdig utdannet og har jobb. Du kommer ikke til å ha bedre råd som student, en hund påvirker hvor du kan bo og hva du kan bruke tid på på fritiden etter og før skole og jobb. Bedre å vente til du har ting på stell og en mere forutsigbar fremtid. 

Hunden min er snart 17 og I god form, så mange lever veldig lenge

Anonymkode: a4b33...893

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Sirhelen skrev:

Nå har jeg ombestemt meg litt. Vent til din faste inntekt er høyere og livssituasjonen er mer stabil. En hund lever ca 10-15 år og da skal kjøpet planlegges deretter. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ventet til du er ferdig utdannet og har jobb. Du kommer ikke til å ha bedre råd som student, en hund påvirker hvor du kan bo og hva du kan bruke tid på på fritiden etter og før skole og jobb. Bedre å vente til du har ting på stell og en mere forutsigbar fremtid. 

Hunden min er snart 17 og I god form, så mange lever veldig lenge

Anonymkode: a4b33...893

E9

Skrevet

Du skal ikke ha hund. Du er for ung. Du kan ikke bo hos foreldrene dine for alltid og da får du flere utgifter og ikke nok penger eller tid til hund for da må du jobbe.

Anonymkode: bbe21...189

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Sirhelen skrev:

Du bør vente med å skaffe deg hund til du har fast inntekt, et sted å bo og har bedre råd til å ha et kjæledyr. Du må ha råd til betale for en hund i tillegg til alle faste utgifter som mat, husleie, strøm, bil, lån osv. Vi har selv to katter, de er nå 8 år gamle. Det har blitt brukt en god del penger på operasjoner allerede pga sterilisering, nyrestein og trekking av tenner pga tannkjøttsykdom. Det koster penger å ha dyr og man må sette penger av i tilfelle kjæledyret blir syk eller trenger annen behandling. Og man forplikter seg 100%, så det er ikke bare bare å dra ferie f eks. Så vent til du har alt på plass før du tenker på å skaffe deg hund. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Kittykat skrev:

Du bør vente med å skaffe deg hund til du har fast inntekt, et sted å bo og har bedre råd til å ha et kjæledyr. Du må ha råd til betale for en hund i tillegg til alle faste utgifter som mat, husleie, strøm, bil, lån osv. Vi har selv to katter, de er nå 8 år gamle. Det har blitt brukt en god del penger på operasjoner allerede pga sterilisering, nyrestein og trekking av tenner pga tannkjøttsykdom. Det koster penger å ha dyr og man må sette penger av i tilfelle kjæledyret blir syk eller trenger annen behandling. Og man forplikter seg 100%, så det er ikke bare bare å dra ferie f eks. Så vent til du har alt på plass før du tenker på å skaffe deg hund. 

Du forklarer det på en nyttig og krysser ikke grensen med å spytte ut ting du ikke vet om meg som ‘hunde eier’, eller mine erfaringer om det, det virker bare som du prøver å hjelpe, ikke imot  bra, derfor tar jeg imot. Det er noen ganger å være perfekt det du skriver, det er ikke reality av mange hundeeiere, det er ikke sikkert alle får det til, og de fleste er heller ikke slik. Men skjønner hvor du kommer fra og jeg er enig. Hunden kunne alltid vært hos hvem som helst i familien om noe skulle skje i mellomtiden, og jeg er aldri på ferie, har nok penger om den blir forsikret til operasjoner og uheller. Men venter med til jeg flytter ut og evt får fast jobb, selvom hunden ikke hadde hatt det ille om jeg skaffet nå heller..

Endret av Sirhelen
  • Liker 2
Skrevet

Er du usikker på om du skal skaffe deg hund lar du være.. Du høres ung ut. Sikker på at noen kommer til å velge deg som valpekjøper? Kjærlighet og tid er ikke nok for å ha en hund. Det krever en del kunnskap og forståelse. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...