Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått utenfor arbeidslivet en tid og har nylig begynt på et tiltak på NAVs bestilling. Jeg mottar tiltakspenger (ca. 8000 i måneden), og mesteparten av det går med til husleie, strøm og mat, og må ta av sparepenger/låne penger nesten hver måned. NAV ønsker at jeg skal ut i praksis hos en bedrift. Problemet er bare at så dårlig råd jeg har, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å skrape sammen 750 kroner til for et månedskort (jeg får jo ikke lønn i jobben). Jeg sjekket hos NAV, og de gir reisestøtte, men det ser ut som kravet er at det er minst 6km reisevei. Jeg sjekket med Google, og de oppgir 4,8km.

Hvor strenge er NAV på dette, hvis jeg søker? Kan ikke si det frister så mye å gå en time i regn og snø hver vei til jobb, men jeg sliter med å se noen annen løsning hvis jeg ikke får økonomien til å gå rundt. Enten det eller si nei til praksisplassen, men jeg vil jo ikke være vanskelig.

Anonymkode: 6c024...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kravet er absolutt, men du må jo søke supplerende sosialstøtte. Det har du krav på.

Anonymkode: dcb67...e9a

• Liker 4
Skrevet

De er nok ganske strenge på det. Skader jo selvfølgelig ikke å sende en søknad. Eneste grunnen jeg kan si til du skulle fått tilleggstønaden er om du skulle har noen spesielle grunner til ikke å kunne gå. Skjønner det er jævlig surt.

Har du søkt om bostøtte?

Skrevet (endret)

Du kan som den over her søke om supplerende sosialstønad, men bare hvis du har brukt opp andre verdier(oppsparte midler etc.)

Endret av Cordelia
skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Cordelia skrev:

Du kan som den over her søke om suppelerende sosialstønad, men bare hvis du har brukt opp andre verdier(oppsparte midler etc.)

Det stemmer. TS hevder at det lånes penger, så da antok jeg at sparepenger var brukt opp.

Hvis du har sparepenger har du råd til månedskort. 

Skrevet

Jeg har søkt om sosialhjelp, men fikk avslag fordi jeg har penger i BSU. De ba meg tømme den kontoen først. Da lever jeg heller på nudler og müsli.

Bostøtte har jeg ikke søkt på, da jeg ikke har en skriftlig utleiekontrakt. Utleier ville ikke gi meg det (antar han ikke skatter), men var desperat og måtte akseptere det, da jeg ikke har midler til depositum. Har prøvd å finne annet bosted, men ingen aksepterer garanti fra NAV. Er redd jeg må ta opp forbrukslån hvis jeg skal flytte.

Skrevet

Kravet om 6 km er absolutt, så sant du ikke kan oppgi en grunn at du ikke kan gå/sykle el de 6 km. (legeerklæring)

Du kan høre med NAV kontoret ditt om de kan gi deg navn/telefonnummer på utleiere de ofte bruker. For de tar NAV garanti.

Anonymkode: 32be6...29b

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har søkt om sosialhjelp, men fikk avslag fordi jeg har penger i BSU. De ba meg tømme den kontoen først. Da lever jeg heller på nudler og müsli.

Bostøtte har jeg ikke søkt på, da jeg ikke har en skriftlig utleiekontrakt. Utleier ville ikke gi meg det (antar han ikke skatter), men var desperat og måtte akseptere det, da jeg ikke har midler til depositum. Har prøvd å finne annet bosted, men ingen aksepterer garanti fra NAV. Er redd jeg må ta opp forbrukslån hvis jeg skal flytte.

Hvem sa det om BSU? Jeg ville funnet ut om dette virkelig stemmer eller om det er noe den personen du snakket med tror.

Anonymkode: 880d7...874

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem sa det om BSU? Jeg ville funnet ut om dette virkelig stemmer eller om det er noe den personen du snakket med tror.

Anonymkode: 880d7...874

Sto i avslagetspapiret. Det kan være de gjør unntak korte perioder. Jeg har vært ledig i snart seks år, så de antar vel det blir seks år til. Håper jeg er i jobb før tiltaket går ut, men har ikke mye håp.

Skrevet

5 km er ikke uoverkommelig uten buss, hva med å bruke sykkel? Det ligger billige sykler på finn (også på gis bort), 5 km er raskt unnagjort. Det m å jo være greit å få seg en praksisplass så du etterhvert har sjans til å komme deg i jobb?

Anonymkode: facdd...e23

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sto i avslagetspapiret. Det kan være de gjør unntak korte perioder. Jeg har vært ledig i snart seks år, så de antar vel det blir seks år til. Håper jeg er i jobb før tiltaket går ut, men har ikke mye håp.

Hvorfor får du deg ikke jobb? Mangler du utdanning? 

Anonymkode: 30bfc...cc6

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seks år?? Hva er grunnen til det?

Anonymkode: f85a0...ef2

• Liker 1
Skrevet

TS, du må da skjønne at det er viktigere for deg å få deg jobb enn å tviholde på en BSU-konto når du har vært ledig i seks år.

Du kan spare til bolig selv om du ikke bruker BSU-ordningen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...