AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Hei! Noen som har peiling på kosthold som kan se over hva jeg vanligvis spiser i løpet av dagene? frokost: et stort glass med varmt vann med sitron, pepper og gurkemeie. 1 avokado + en skål med kefir, chasewnøtter, chia frø, gojibær og kanel. eller: samme vannmix som over. 40 gram havregryn kokt med vann og fryste bær. Spiser det med chiafrø, banan og peanøttsmør. lunch: ruccola salat med mozzarella, tomater, balsamico eddik, balsamico krem og olivenolje. eller: kikertcurry med kikerter, tomat, gulrot, spinat, løk, selleri, pastinakk og krydder. middag: bakte rotgrønnsaker som pastinakk, søtpotet, gulrøtter, rødbeter og rødløk med enten laks eller torsk + salat med chevre og honning. eller Stangekylling med en lignende salat som over. Prøver å variere middagene med mer fisk en kylling. Men alltid med grønnsaker eller salat til. Spiser også en del bønnegryter, blomkålsuppe eller linsesuppe. Alt laget fra bunnen av. drikker bare vann, hvit te, grønn te og kombucha som tørsteslukker. Drikker ikke alkohol eller spiser godteri da jeg ikke liker hvordan kroppen føles av det. tar d vitamin, c vitamin og magnesium (etter trening) syns kosthold er spennende, men jeg har jo egentlig ikke peiling... et det noe dere syns mangler? Noen tips hvis jeg trenger å variere mer? Takk for svar! 😊 Anonymkode: 6ad8f...3ab
bodyhack_petter Skrevet 7. desember 2019 #2 Skrevet 7. desember 2019 Det ser ut som et fint kosthold det. Jeg ville prøvd å inkludere en god del høykvalitets proteiner i hvert måltid. Hvor mye blir avhengig av vekt, men relativt mye når du spiser 3 ganger om dagen. Minst 40g Ellers ser jeg ikke noe behov for at du skal ta ekstra med c vitaminer. Etter (rundt)trening er også et spesielt ugunstig tidspunkt å ta antioksidanter siden de kan motvirke treningseffekten ved å dempe signaler som bidrar til at kroppen tilpasser seg: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4270502/ Er du fornøyd selv da? Føler du deg opplagt gjennom dagen? Eller er det noen tidspunkt du typisk blir slapp, eventuelt sulten osv?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Skrevet 7. desember 2019 Det hørtes veldig ensformig ut, men om du trives er det helt ok. Anonymkode: 1f585...a1b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 Vil tippe at du vil få problemer med jern blant annet, fordi du har relativt lite kornprodukter og spiser bare hvitt kjøtt. Maten din er veldig pen, tidsriktig og insta-vennlig men å spise så pedantisk og ensforming som dette her er en oppskrift på "hvordan-få-næringssmangel". Anonymkode: 512b1...79a 1
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Det du kan gjøre er å plotte inn det du spiser en uke i en sånn matapp, så kan du se om du er dekket på de forskjellige tingene, og eventuelt gjøre justeringer. Eventuelt tar du et vitamintilskudd for å være på den sikre siden - men førstnevnte er best. Jeg tror forøvrig ikke det mangler på jern, det er ikke bare rødt kjøtt og korn som inneholder det. Uten at jeg vet så mye om mengdene vil jeg tro du har minst 15mg jern der. I forhold til å spise variert, så handler ikke det om at alle dager må se forskjellige ut og st så fort man har en plan så er den dårlig. Variert kan man spise i løpet av en dag, ved å inkludere mange forskjellige matvarer - og det syns jeg da du gjør. Jeg er langt mer tvilsom til variasjonen hos de som spiser uten en plan. Da velger man ofte de samme tingene uansett og mye dårlige alternativer.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #6 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Det du kan gjøre er å plotte inn det du spiser en uke i en sånn matapp, så kan du se om du er dekket på de forskjellige tingene, og eventuelt gjøre justeringer. Eventuelt tar du et vitamintilskudd for å være på den sikre siden - men førstnevnte er best. Jeg tror forøvrig ikke det mangler på jern, det er ikke bare rødt kjøtt og korn som inneholder det. Uten at jeg vet så mye om mengdene vil jeg tro du har minst 15mg jern der. I forhold til å spise variert, så handler ikke det om at alle dager må se forskjellige ut og st så fort man har en plan så er den dårlig. Variert kan man spise i løpet av en dag, ved å inkludere mange forskjellige matvarer - og det syns jeg da du gjør. Jeg er langt mer tvilsom til variasjonen hos de som spiser uten en plan. Da velger man ofte de samme tingene uansett og mye dårlige alternativer. Ts skal ha ganske store porsjoner for å ha 15mg jern med det kostholdet der 😂. Men man skal absolutt ikke ta tilskudd av jern uten å sjekke for mangel først, fordi jern har en øvre grense for inntak. Men ta en sjekk Ts for du kan ha enkelte mangler hvis dette er det du spiser hver dag. Anonymkode: 0f129...889
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #7 Skrevet 8. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skal ha ganske store porsjoner for å ha 15mg jern med det kostholdet der 😂. Men man skal absolutt ikke ta tilskudd av jern uten å sjekke for mangel først, fordi jern har en øvre grense for inntak. Men ta en sjekk Ts for du kan ha enkelte mangler hvis dette er det du spiser hver dag. Anonymkode: 0f129...889 Mange bekker små gjør en stor å, er det noe som heter. Se på planen nederst på denne linken: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/ Nå spiser hun forsåvidt korn til frokost, endel nøtter og kikerter (som inneholder 3 x så mye jern som biff per 100g). Når det gjelder jerntilskudd er det neppe noe problem for de fleste jenter å ta et multivitamintilskudd med jern (15mg) i tillegg til kosten. Gitt at de har menstruasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, bodyhack_petter skrev: Mange bekker små gjør en stor å, er det noe som heter. Se på planen nederst på denne linken: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/ Nå spiser hun forsåvidt korn til frokost, endel nøtter og kikerter (som inneholder 3 x så mye jern som biff per 100g). Når det gjelder jerntilskudd er det neppe noe problem for de fleste jenter å ta et multivitamintilskudd med jern (15mg) i tillegg til kosten. Gitt at de har menstruasjon. Opptaket av jern er forskjellig hos forskjellige kilder, Ts har ikke spesielt gode kilder til jern så derfor bør hn sjekke opptaket. Forskjell på å ta multivitamin og isolert jerntilskudd der dosen er høyere. Anonymkode: 0f129...889
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #9 Skrevet 9. desember 2019 Hvorfor drikker du vann med pepper? Og bruker du å koke hel pepper og fersk gurkemeie eller pulver? Anonymkode: 87599...87a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #10 Skrevet 9. desember 2019 Jeg også tenker det er litt lite proteiner. Litt mye fett til frokost hvis det er avokado og nøtter i samme måltid. Anonymkode: 545fc...e73
bodyhack_petter Skrevet 9. desember 2019 #11 Skrevet 9. desember 2019 Ja, men Ts spiser gjerne de jernholdige matvarene med c vitaminer, noe som øker opptaket til noe som kan ligne mer på hemjern. Når det gjaldt tilskudd mente jeg et typisk multivitamintilskudd med ganske moderate doseringer slik man finner i Norge. Man skal selvsagt ikke dunke ned jern (eller noe annet) uten grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå