Gå til innhold

Barn og unge sitter for mye foran skjermen. Pisaresultatene viser det.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

whatever ….

Anonymkode: bd81c...0d6

Skrevet

Hvor leser du noe om skjerm?

I saken du linker til står det blant annet at andelen av de svakeste leserne har økt. Altså har ikke den jevne leseren blitt svakere (som er det du antyder når du henvender deg til "dagens foreldre"), men det har blitt flere elever som trekker snittet ned. Jeg jobber som lærer i barneskolen og er overhodet ikke overrasket når jeg ser hvor store nedskjæringer som blir gjort i spesialundervisning og særskilt norskopplæring for nyankomne elever. Altfor mange svake elever får ikke oppfølgingen de trenger, og det har selvfølgelig konsekvenser.  

Anonymkode: 9563a...e08

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser du noe om skjerm?

I saken du linker til står det blant annet at andelen av de svakeste leserne har økt. Altså har ikke den jevne leseren blitt svakere (som er det du antyder når du henvender deg til "dagens foreldre"), men det har blitt flere elever som trekker snittet ned. Jeg jobber som lærer i barneskolen og er overhodet ikke overrasket når jeg ser hvor store nedskjæringer som blir gjort i spesialundervisning og særskilt norskopplæring for nyankomne elever. Altfor mange svake elever får ikke oppfølgingen de trenger, og det har selvfølgelig konsekvenser.  

Jeg leser ingenting om skjerm. Det er min mening. At voksne lar barna sitte altfor mye foran skjermen. Det ødelegger leseferdighetene. 

Anonymkode: 83605...865

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror du disse svake leserne ville lest bøker i stedet? Det tror ikke jeg

Endret av Dorey
Skrevet
6 minutter siden, Dorey skrev:

Tror du disse svake leserne ville lest bøker i stedet? Det tror ikke jeg

Tegneserier.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tegneserier.

...nei.

De skolesvake elevene da jeg vokste opp på 80-tallet hang på fotballbana og senere ungdomsklubben. De syklet, skatet, skjøt katter med sprettert og stjal tyggegummi på bensinstasjonen. De bedrev absolutt ikke stillesittende aktiviteter som å lese noe som helst. 

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser ingenting om skjerm. Det er min mening. At voksne lar barna sitte altfor mye foran skjermen. Det ødelegger leseferdighetene. 

Du skriver jo spesifikt i trådtittelen at pisa-resultatene viser at barn og unge sitter for mye foran skjerm. Man kan overhodet ikke trekke en sånn slutning ut fra disse resultatene. Du må gjerne mene at barn bruker for mye tid foran skjerm, men da bør du jo argumentere for det også. Disse resultatene er på ingen måte argumenter som støtter påstanden din. 

Skrevet

Det vi kan være enige om er to ting:

Mange flere er fritatt nå enn sist PISA, og disse barna har brukt ti år på grunnskolen. Noe har tydeligvis faila, på tross av alle løfter om fantastiske offentlige innsatser. Jeg holder en knapp på skjermhypotesen...

Anonymkode: 78040...088

Skrevet

Bra om det er skjermtid som gjør at de gjør det dårlig på testene. Finnes knapt en jobb som ikke krever datakompetanse nå til dags 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...