AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Dagens foreldre må ta tak i dette. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbyWKQ/ny-pisa-test-norske-elever-sliter-i-lesing-finland-presterer-vesentlig-bedre Anonymkode: 83605...865
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 whatever …. Anonymkode: bd81c...0d6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 Hvor leser du noe om skjerm? I saken du linker til står det blant annet at andelen av de svakeste leserne har økt. Altså har ikke den jevne leseren blitt svakere (som er det du antyder når du henvender deg til "dagens foreldre"), men det har blitt flere elever som trekker snittet ned. Jeg jobber som lærer i barneskolen og er overhodet ikke overrasket når jeg ser hvor store nedskjæringer som blir gjort i spesialundervisning og særskilt norskopplæring for nyankomne elever. Altfor mange svake elever får ikke oppfølgingen de trenger, og det har selvfølgelig konsekvenser. Anonymkode: 9563a...e08 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Skrevet 6. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor leser du noe om skjerm? I saken du linker til står det blant annet at andelen av de svakeste leserne har økt. Altså har ikke den jevne leseren blitt svakere (som er det du antyder når du henvender deg til "dagens foreldre"), men det har blitt flere elever som trekker snittet ned. Jeg jobber som lærer i barneskolen og er overhodet ikke overrasket når jeg ser hvor store nedskjæringer som blir gjort i spesialundervisning og særskilt norskopplæring for nyankomne elever. Altfor mange svake elever får ikke oppfølgingen de trenger, og det har selvfølgelig konsekvenser. Anonymkode: 9563a...e08 Jeg leser ingenting om skjerm. Det er min mening. At voksne lar barna sitte altfor mye foran skjermen. Det ødelegger leseferdighetene. Anonymkode: 83605...865 1
Gjest Dorey Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 (endret) Tror du disse svake leserne ville lest bøker i stedet? Det tror ikke jeg Endret 6. desember 2019 av Dorey
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 6 minutter siden, Dorey skrev: Tror du disse svake leserne ville lest bøker i stedet? Det tror ikke jeg Tegneserier. Anonymkode: 83605...865
Nuith Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tegneserier. Anonymkode: 83605...865 ...nei. De skolesvake elevene da jeg vokste opp på 80-tallet hang på fotballbana og senere ungdomsklubben. De syklet, skatet, skjøt katter med sprettert og stjal tyggegummi på bensinstasjonen. De bedrev absolutt ikke stillesittende aktiviteter som å lese noe som helst. 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dagens foreldre må ta tak i dette. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbyWKQ/ny-pisa-test-norske-elever-sliter-i-lesing-finland-presterer-vesentlig-bedre Anonymkode: 83605...865 i tilegg en del med dysleksi og lesevansker før og.Så merkelig innlegg fra deg. Anonymkode: 0b780...7ce
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leser ingenting om skjerm. Det er min mening. At voksne lar barna sitte altfor mye foran skjermen. Det ødelegger leseferdighetene. Anonymkode: 83605...865 Du skriver jo spesifikt i trådtittelen at pisa-resultatene viser at barn og unge sitter for mye foran skjerm. Man kan overhodet ikke trekke en sånn slutning ut fra disse resultatene. Du må gjerne mene at barn bruker for mye tid foran skjerm, men da bør du jo argumentere for det også. Disse resultatene er på ingen måte argumenter som støtter påstanden din. Anonymkode: 9563a...e08
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #10 Skrevet 6. desember 2019 Det vi kan være enige om er to ting: Mange flere er fritatt nå enn sist PISA, og disse barna har brukt ti år på grunnskolen. Noe har tydeligvis faila, på tross av alle løfter om fantastiske offentlige innsatser. Jeg holder en knapp på skjermhypotesen... Anonymkode: 78040...088
Mt3 Skrevet 6. desember 2019 #11 Skrevet 6. desember 2019 Bra om det er skjermtid som gjør at de gjør det dårlig på testene. Finnes knapt en jobb som ikke krever datakompetanse nå til dags 😆
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå