Gå til innhold

Kan man bare ta seg til rette uten å spørre først? (Noe langt, men informativt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et hus som ligger på en høyde over et annet hus (leiligheter). Har tre terrasser, og en hage. Terrassene er bygd over garasjene til det andre huset, så garasjene tilhører det andre huset og terrassene er under min eiendom. Utsiden av terrassene har bekledning som passer til det andre huset. En stund før jeg flyttet inn, hadde eiendommen min en mye større tomt, men det ble delt og leiligheter ble bygd samt garasje og så da terrasser over. Eiendommen min er gjerdet inn. 

Bekledningen på utsiden av terrassene males av og til. I mine øyne kan man male det uten å bevege seg inn på min eiendom, men slikt er ikke tilfelle. Når det skal males, er det ingen som spør om det passer at de kommer og maler. Det bare kommer noen og maler. Jeg kan ligge halvnaken på sommeren på terrassen og det tramper inn to malere som først står og glor på meg (jeg er jente og det er en jævlig ekkel følelse å bli overrumplet på den måten!) og så begynner å male. Jeg kan holde på i hagen, og noen malere klatrer over et av gjerdene og begynner å male. Som om de «eier retten» til bare å gå over eiendommen. Jeg kan sitte inne og høre at noen er utenfor. Har opplevd at de ser inn vinduene, og/eller setter seg i stoler som står ute. Hallo!? Det er ingen som sier i fra til meg at det skal males. Har og tidligere opplevd at beboere fra leilighetene har gått opp på terrassene mine og sett rundt, og tittet inn gjennom vinduene. Det synes jeg ikke går an! 

Hva er reglene bak slike ting? Hva bør jeg si til de naboene som sender malere? Hva bør jeg si til malere som dukker opp uten videre? Kan jeg ha «privat eiendom»-skilt på diverse steder? Kan jeg ha overvåkning ute- vil det være noe mer aversjon mot å valse inn på eiendommen om man installerer videokameraer, (eventuelt med lys) rundt husveggene? 

Anonymkode: 6b0ce...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har vel et eller annet borettslag eller velforening siden du bor i leilighet i en flermannsbolig - rett spørsmålet til leder der eller se i vedtektene. 

Anonymkode: 8e06f...eeb

• Liker 7
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har lest begynnelsen flere ganger uten å forstå hvordan dette ser ut etter beskrivelsen din.

Altså du bor over et annet hus, så langt er jeg med. Så har de altså bygget en garasje med en terrasse som tak, som da nesten er på høyde med hagen/huset ditt?

Hvis dette er tilfelle, så må det være veldig tungvint for de som skal bruke denne terrassen. Jeg forstår ikke helt.

Uansett, hvis denne terrassen ligger på deres eiendom noe den nødvendigvis må gjøre, så kan de selvfølgelig male når de vil.De trenger ikke å gi beskjed om det.

Men de har jo ingen ting inne på din eiendom å gjøre, og du sier jo selv at de ikke trenger å gå gjennom din eiendom for å komme til denne terrassen.

Eier du huset og eiendommen? Det høres jo ikke slik ut siden du plutselig fikk mindre hage.

Anonymkode: a4542...74e

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har vel et eller annet borettslag eller velforening siden du bor i leilighet i en flermannsbolig - rett spørsmålet til leder der eller se i vedtektene. 

Anonymkode: 8e06f...eeb

Jeg bor i et frittstående hus. Naboene bor i et leilighetshus, nedenfor meg. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså du bor over et annet hus, så langt er jeg med. Så har de altså bygget en garasje med en terrasse som tak, som da nesten er på høyde med hagen/huset ditt?

Eier du huset og eiendommen? Det høres jo ikke slik ut siden du plutselig fikk mindre hage.

Uansett, hvis denne terrassen ligger på deres eiendom noe den nødvendigvis må gjøre, så kan de selvfølgelig male når de vil.De trenger ikke å gi beskjed om det.

Men de har jo ingen ting inne på din eiendom å gjøre, og du sier jo selv at de ikke trenger å gå gjennom din eiendom for å komme til denne terrassen.

Noen hus har det sånn at de er bygd oppå fjell, og inni fjellet er det garasjer. Kan ta et eksempel fra et sted i landet via Google Earth: 97C57A4C-5D98-427C-8855-F8B0D1A64765.thumb.jpeg.5ca17b9dd40003512284203c52c5977d.jpegEier de som bor i huset oppå fjellet garasjene eller eier de som eier garasjene huset? De som bor øverst eier øverst og de som bor nederst eier nederst. Det deles på midten. Terrassene mine ligger øverst og naboenes garasjer underst. Det er en bekledning rundt terrassene som er tilknyttet resten av taket på garasjene. Det ville sett sånn ut her fordi det da er skråtak: DB2922F5-5C2F-41F9-BC40-706C4BB80968.thumb.jpeg.8d6555b324164230e25c0078c52370d5.jpeg

(Beklager for dårlig tegning). For å komme til terrassene, som da er øverst, må man enten ringe på hos meg, eller klatre over gjerder. Saken min er den, kan de som da eier garasjene, sett ut fra det bildet over, klatre over muren inn på dennes eiendom for å fikse noe øverst på det røde uten å spørre om det er greit? 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et hus som ligger på en høyde over et annet hus (leiligheter). Har tre terrasser, og en hage. Terrassene er bygd over garasjene til det andre huset, så garasjene tilhører det andre huset og terrassene er under min eiendom. Utsiden av terrassene har bekledning som passer til det andre huset. En stund før jeg flyttet inn, hadde eiendommen min en mye større tomt, men det ble delt og leiligheter ble bygd samt garasje og så da terrasser over. Eiendommen min er gjerdet inn. 

Bekledningen på utsiden av terrassene males av og til. I mine øyne kan man male det uten å bevege seg inn på min eiendom, men slikt er ikke tilfelle. Når det skal males, er det ingen som spør om det passer at de kommer og maler. Det bare kommer noen og maler. Jeg kan ligge halvnaken på sommeren på terrassen og det tramper inn to malere som først står og glor på meg (jeg er jente og det er en jævlig ekkel følelse å bli overrumplet på den måten!) og så begynner å male. Jeg kan holde på i hagen, og noen malere klatrer over et av gjerdene og begynner å male. Som om de «eier retten» til bare å gå over eiendommen. Jeg kan sitte inne og høre at noen er utenfor. Har opplevd at de ser inn vinduene, og/eller setter seg i stoler som står ute. Hallo!? Det er ingen som sier i fra til meg at det skal males. Har og tidligere opplevd at beboere fra leilighetene har gått opp på terrassene mine og sett rundt, og tittet inn gjennom vinduene. Det synes jeg ikke går an! 

Hva er reglene bak slike ting? Hva bør jeg si til de naboene som sender malere? Hva bør jeg si til malere som dukker opp uten videre? Kan jeg ha «privat eiendom»-skilt på diverse steder? Kan jeg ha overvåkning ute- vil det være noe mer aversjon mot å valse inn på eiendommen om man installerer videokameraer, (eventuelt med lys) rundt husveggene? 

Du får det til å høres ut som om det males ukentlig..  gjør det? 

Maling gjøres vel max en gang i året, mest sannsynlig hvert tredje. At malerne da er litt rundt er vel helt et greit offer for at det skal se fint ut og vedlikeholdet bra? De kan gi deg beskjed om at det vil være malere tilstede mellom 1 juni og 1 juli feks. Det er info de burde oppgi. 

Gjest theTitanic
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et frittstående hus. Naboene bor i et leilighetshus, nedenfor meg. 

Noen hus har det sånn at de er bygd oppå fjell, og inni fjellet er det garasjer. Kan ta et eksempel fra et sted i landet via Google Earth: 97C57A4C-5D98-427C-8855-F8B0D1A64765.thumb.jpeg.5ca17b9dd40003512284203c52c5977d.jpegEier de som bor i huset oppå fjellet garasjene eller eier de som eier garasjene huset? De som bor øverst eier øverst og de som bor nederst eier nederst. Det deles på midten. Terrassene mine ligger øverst og naboenes garasjer underst. Det er en bekledning rundt terrassene som er tilknyttet resten av taket på garasjene. Det ville sett sånn ut her fordi det da er skråtak: DB2922F5-5C2F-41F9-BC40-706C4BB80968.thumb.jpeg.8d6555b324164230e25c0078c52370d5.jpeg

(Beklager for dårlig tegning). For å komme til terrassene, som da er øverst, må man enten ringe på hos meg, eller klatre over gjerder. Saken min er den, kan de som da eier garasjene, sett ut fra det bildet over, klatre over muren inn på dennes eiendom for å fikse noe øverst på det røde uten å spørre om det er greit? 

Jeg hadde gjort det. Vil tro det er lovlig men vet ikke sikkert. 

Skrevet
12 minutter siden, theTitanic skrev:

Du får det til å høres ut som om det males ukentlig..  gjør det? 

Maling gjøres vel max en gang i året, mest sannsynlig hvert tredje. At malerne da er litt rundt er vel helt et greit offer for at det skal se fint ut og vedlikeholdet bra? De kan gi deg beskjed om at det vil være malere tilstede mellom 1 juni og 1 juli feks. Det er info de burde oppgi. 

Det males bare når malingen løsner, som regel bare over det som løsner og ikke alt. Noen ganger flere fordi de har valgt malere som ikke kan male godt nok. Malingen skal ikke skli av. Jeg synes det er greit å vite når, så det ikke kommer malere om man sitter ute på terrassen med gjester eller familie for eksempel. 

15 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg hadde gjort det. Vil tro det er lovlig men vet ikke sikkert. 

Huset mitt er for øvrig fra tidlig 1900, og annet hus fra tidlig 1990. Jeg har skjønt at den som først tar området i bruk, får eiendomsrett. Og jeg eier jo først og øverst. 

De andre spørsmålene mine: Kan jeg ha «privat eiendom»-skilt på diverse steder? Kan jeg ha overvåkning ute- vil det være noe mer aversjon mot å valse inn på eiendommen om man installerer videokameraer, (eventuelt med lys) rundt husveggene? 

Skrevet

Jeg vil anbefale deg først å snakke med naboen. 

Du bør gjøre undersøkelser for å finne ut av foreliggende rettigheter her. Antakelig er enten leilighetsbygget og din enebolig på samme eiendom, og denne eiendommen er igjen seksjonert. Da må du evnt. sjekke vedtektene til eierseksjonssameiet. Alternativt kan det være to separate eiendommer. Da har den eiendommen som ikke eier garasjen/terrassen en rettighet over den andre eiendommen. Da må du evnt. undersøke innholdet i denne rettigheten. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det males bare når malingen løsner, som regel bare over det som løsner og ikke alt. Noen ganger flere fordi de har valgt malere som ikke kan male godt nok. Malingen skal ikke skli av. Jeg synes det er greit å vite når, så det ikke kommer malere om man sitter ute på terrassen med gjester eller familie for eksempel. 

Huset mitt er for øvrig fra tidlig 1900, og annet hus fra tidlig 1990. Jeg har skjønt at den som først tar området i bruk, får eiendomsrett. Og jeg eier jo først og øverst. 

De andre spørsmålene mine: Kan jeg ha «privat eiendom»-skilt på diverse steder? Kan jeg ha overvåkning ute- vil det være noe mer aversjon mot å valse inn på eiendommen om man installerer videokameraer, (eventuelt med lys) rundt husveggene? 

Hva i alle dager mener du?

Anonymkode: 1c88f...f06

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at det er enklest for malere å stå på din terrasse når de maler rekkverket. Ellers ville jo den som hyrer de for jobben måtte leie lift også, for det er for utrygt å stå på skråtak.

Du kan gi nabo beskjed om at du ønsker å vite når det kommer malere, og at han må informere de om at terrassen ikke er med i eiendommen så de må opptre på en måte som gir minst mulig sjenanse.

Om ting ikke bedrer seg må det jo være mulig for deg å sette opp "Levegger" i pleksiglass på de punktene der det er lett å ta seg over rekkverket. Da vil de jo måtte be om tillatelse for å komme seg til jobben.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt kan de ikke bare gå inn på din eiendom eller klatre over gjerdet ditt. På din eiendom kan du henge opp hvilke skilt du vil og hvilken overvåkning du vil. 

Selv hadde jeg bare bedt malerne stikke av. Det er ikke mitt problem at de skal male. Naboen får komme og spørre når det passer. 

Anbefaler deg å sjekke ut helt sikkert hvem som eier eiendommen de tramper inn på, er den felles kan det bli annerledes. Men er den din, kan de bare holde seg vekk. 

Anonymkode: 94727...255

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan de ikke bare gå inn på din eiendom eller klatre over gjerdet ditt. På din eiendom kan du henge opp hvilke skilt du vil og hvilken overvåkning du vil. 

Selv hadde jeg bare bedt malerne stikke av. Det er ikke mitt problem at de skal male. Naboen får komme og spørre når det passer. 

Anbefaler deg å sjekke ut helt sikkert hvem som eier eiendommen de tramper inn på, er den felles kan det bli annerledes. Men er den din, kan de bare holde seg vekk. 

"Bedt dem stikke av"... Jammen er folk hyggelige i disse dager..  

Jeg syntes du er utrolig smålig. 

Skrevet
2 minutter siden, theTitanic skrev:

"Bedt dem stikke av"... Jammen er folk hyggelige i disse dager..  

Jeg syntes du er utrolig smålig. 

Ja, men det må du jo bare syns. Jeg synes det er frekt å klatre over andres gjerde uten å spørre først. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde også gjort dette. Sagt at "Unnskyld meg, men jeg har ikke bestilt noen malere, og ingen har spurt meg om det passer at dere går inn på min eiendom nå. Dere får hilse oppdragsgiverne og si at de må avtale på forhånd med meg først om de skal bruke min eiendom!"

Anonymkode: e8279...043

• Liker 3
Skrevet

Veldig mange opplever at naboen har ett gjerne/levegg/garagevegg hvor de må stå på andre sin tomt for å male. Har aldri tenkt at det skulle være noe problem, men man tar selvsagt hensyn. Selv har vi en nabo med ett lysthus han bare kan male baksiden av fra vår hage. På ingen vis har jeg tenkt at dette er noe stress for oss, men han kommer jo selvfølgelig ikke inn i hagen når vi har besøk. Det er jo helt naturlig.

Hva med å snakke med eieren av nabobygget? Når de leier inn folk bryr de nok seg mindre om deg og dine behov, men de kan jo få rettleiing. 

Forstår likevel ikke hvordan dette kan være ett så stort problem. Vil du heller at veggen mot deg skal forfalle? Ett forslag fra meg er at du gir beskjed til naboen at du kan ta vedlikehold på din side, så kan du male i bikini den fagen du vil👌

Skrevet

Er terrassen over garasjen din terrasse? I så fall gir det mer mening. 
Jeg forsto det slik i første innlegget at de som eide garasjene hadde bygget terrasse på taket.

Men du sier lenger ned at for å komme til denne terrassen må de enten ringe på hos deg eller klatre over gjerdet/muren. Da må nødvendigvis terrassen være din.

Men altså, hvis du eier og ikke leier så er du i din fulle rett å nekte noen å klatre over ditt gjerde, uten avtale.

Skrevet
På 7.12.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Angående overvåkning: du kan kun sette opp kamera som filmer din egen eiendom, dvs det skal ikke kunne fange opp hva som foregår på tilsluttende eiendommer eller offentlig vei i tillegg til din egen eiendom.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Anonymkode: 4fffc...81d

Overvåkningen jeg ville hatt, skulle blitt begrenset til rundt husveggene, og innstilt slik at det kun var områdene mine som ble filmet. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er terrassen over garasjen din terrasse? I så fall gir det mer mening. 
Jeg forsto det slik i første innlegget at de som eide garasjene hadde bygget terrasse på taket.

Men du sier lenger ned at for å komme til denne terrassen må de enten ringe på hos deg eller klatre over gjerdet/muren. Da må nødvendigvis terrassen være din.

Men altså, hvis du eier og ikke leier så er du i din fulle rett å nekte noen å klatre over ditt gjerde, uten avtale.

Tar sjansen på redigert bilde for å forklare: D9497E7D-8C4C-4F55-811D-A06FE9863142.thumb.jpeg.5bfb20fdf23d06114e8679af6fe10119.jpeg

Der hvor gjerdet slutter helt til høyre ved ytterkant av terrasse, er der hvor garasjen til naboen begynner. Og da mener jeg at å gå på terrassen min er noe feil. 

Anonymkode: 06a00...77f

Skrevet
På 6.12.2019 den 23.03, theTitanic skrev:

Eier de som bor i huset oppå fjellet garasjene eller eier de som eier garasjene huset?

Er du usikker på hva du eier?🤔

På 6.12.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det er jo regulert i kommunen hvem som eier hva.

På 6.12.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du sette opp så mange skilt om privat eiendom som du vil, det er jo din private eiendom. Overvåkning kan du dog kun ha så lenge det er rettet mot din eiendom. Du har ikke lov til å overvåke andres eiendom. Sensorlys kan du også ha på egen tomt så lenge ikke sensorene plukker opp bevegelse utenfor tomten.

• Liker 1
Skrevet
On 12/6/2019 at 11:33 PM, AnonymBruker said:

Dette gir ingen mening. Det du eier skal være tinglyst hos statens kartverk. Har du tinglyst eiendomsrett, kan du stille betingelser. Har du ikke det, eier du ikke tomten, og kan ikke bestemme noen ting. Ved en tinglyst bruksrett er det også begrenset hva du kan bestemme.

Eier du tomten det er snakk om, eller eier du den ikke?

Anonymkode: 89c88...118

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...