Gå til innhold

Ny kattunge hyler og mjauer og er kjemperedd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en kvinne på 48 år som bor sammen med min 18 år gamle datter. Jeg har selv vokst opp med katt og har hatt katt tidligere men det er mange år siden. Min datter og jeg bestemte oss nå for å gå til anskaffelse av en liten kattunge som vi hentet hjem i går. Vi fant annonsen på Finn.no. Katten er 13 uker gammel. Da vi hentet kattungen så vi jo at den ikke hadde bodd under "verdens beste forhold". Hun kommer fra et hjem med 11 katter og det virket temmelig kaotisk i det hjemmet for å si det mildt. Vi stusset litt på det men valgte allikevel å ta kattungen med oss hjem. Kattungen startet med å mjaue høyt med den gang den kom i katteburet og hylte hele veien hjem. Vi trodde jo den ville roe seg etterhvert men det gjorde den ikke. Den var så redd at den begynte å pese til slutt, slik en hund kan pese. Den har hyle mjauet i ett døgn nå. Er dette normalt?

Vel hjemme gjorde vi alle de råd som vi hadde lest om på forhånd. Vi tok katten med til min datters rom, har gjort alt klart der med kattedo, mat, leker, seng, klorestativ etc. Har sprayet alt med Catnip. Vi lot katten gå ut av buret selv og vi er rolig og lar henne få lov til å gjemme seg og presser henne ikke til å komme fram, men lar henne få ta det i sitt eget tempo.

Hun kom litt fram etterhvert, men er kjemperedd for oss. Klarte å lokke henne med en pinneleke og hun tok da poten fram og prøvde å fange den. Problemet er at hun mjauer høyt hele tiden. Vi forstår at hun roper på moren sin, men dette begynner å bli litt slitsomt nå, da det er non stop og kjempehøyt og har holdt på et døgn nå. Hun spiste litt i gårkveld men ville ikke bruke kattedoen. Hun smatt ut av rommet og sprang inn i stuen, gjorde fra seg på gulvet i stuen, før hun gikk inn på rommet igjen. Kattungen virker helt fortvilet og er super nervøs. Det virker som hun er lite sosialisert med mennesker selv om hun har bodd i et hus med mennesker. Vi har ikke fått holdt henne eller koset med henne enda, da hun er så redd oss. Evt. hva kan vi gjøre for å trygge henne og roe henne? Jeg har googlet og lest det som finnes av stoff om emnet på internett. 

Dette er en vanlig blandingskatt. 

Jeg ønsker råd fra noen som har vært borti samme problemstillingen, enten selv eller kjenner til noen andre som har det. 

På forhånd takk for svar og gode råd. 

Anonymkode: 1d628...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen stakkars liten! Og stakkars dere som må holde ut med remjingen uten å kunne gjøre noe... Det er både vondt og slitsomt å skulle tåle at et lite nurk remjer i fortvilelse og man ikke kan hjelpe...

Har dere prøvd å sitte på gulvet og ha noen godbiter? For mange smådyr virker man mindre truende om man sitter (ser ikke så stor ut) og godbiter gir positive assosiasjoner som kan hjelpe nurket å knytte bånd. 

Ellers gjør dere jo alt riktig, dere har bare fått en katt som det vil kreve litt jobb å få trygg. Masse lykke til - jeg tror nurket var heldig som kom til akkurat dere.

Anonymkode: a3ba3...aba

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold katten tett inntil deg og fôr den med godbiter mens du holder den, prat rolig og lavt til den og bruk god tid. Bruk navnet dens mens den har det trygt og godt. Mye nærhet er et triks. 

Anonymkode: 059d5...3c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått med noe som lukter av moren? Kan dere eventuelt få tak i noe, ett pledd eller noe lignende som dere kan legge der hun skal sove?

Jeg ville prøvd å holde henne på et rom og være der med henne så mye som mulig. Snakke mye til henne, med rolig, lav stemme. Og la ting gå i hennes tempo. Hun trenger å føle seg trygg ❤

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold katten tett inntil deg og fôr den med godbiter mens du holder den, prat rolig og lavt til den og bruk god tid. Bruk navnet dens mens den har det trygt og godt. Mye nærhet er et triks. 

Ts skriver at de ikke får holde henne fordi hun er så redd. Det første de må gjøre er å få henne til å føle seg trygg :jepp:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Ts skriver at de ikke får holde henne fordi hun er så redd. Det første de må gjøre er å få henne til å føle seg trygg :jepp:

Min erfaring er at det hjelper å tvangsholde katten. Først skalv hun, kava og freste, men så roet hun deg og malte. Nærheten og varmen ga henne trygghet. En skal selvsagt ikke tvangsholde katten lenge, men noen minutter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det hjelper å tvangsholde katten. Først skalv hun, kava og freste, men så roet hun deg og malte. Nærheten og varmen ga henne trygghet. En skal selvsagt ikke tvangsholde katten lenge, men noen minutter. 

Jeg ville ikke ha gjort det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvangshold katten nei, den «roer» seg kanskje, men det er fordi den gir opp, ikke fordi den blir trygg. Dere må bare ta tiden til hjelp. Ei venninne av meg fikk to opmplasseringskatter, de lå under sofaen i to uker før de turte å komme frem, kom kun frem for å spise og gå på do når ingen var der, nå er de verdens mest kosete puser. Men at den går å skriker kan få dere til å miste vettet, så prøv å være tålmodige. Den har jo blitt tatt bort fra alt den kjenner, en dag er ikke mye. 

Anonymkode: 855f2...42e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En katt maler også når den er superstressa. Katten vår maler hos dyrlegen, å det er ikke fordi hun trives med å være der akkurat. Hun begynner også å vaske meg om jeg må holde henne for å gjøre noe (som da jeg måtte klippe pelsen under poten fordi hun tråkket i noe byggelim) 

Anonymkode: 855f2...42e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må gi det mer tid en et døgn. Ja mjauing er slitsomt, men det vil gå over etter hvert.

Bra den kun er på et rom, det beste er å la den være. Ikke tving dere på. Prøv å leke med den. Legg ut litt godbiter. Ha mat og vann tilgjengelig. Gjerne ha to do kasser, gjerne uten lokk slik at katten har oversikt over omverdenen.

Det høres ut som om dere har undersøkt og gjør alt ting dere skal, dere må bare gi det mer tid 💙💙 tenk om dere ble plukket opp, bortført fra 11 familimedlemmer, og plassert i et helt nytt hjem, nye lukter, fremmede folk, fremmede lyder. Ja ingenting «trygt». Prøv å slappe av og se om ikke katten blir tryggere etter en uke og to 😸

Anonymkode: 9fe97...02c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter tipset om å sitte på gulvet, med noe godbiter. Eventuelt bare legge litt godbiter på gulvet, å la katten ta de i fred. Ikke tving katten på dere, la katten komme til dere. 

Husker min katt også var kjemperedd de første dagene hos meg. Alt var skummelt. I dag er katten en skikkelig kosegris ❤ dette ordner seg ts, bare gi det litt tid. ❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Støtter også forslaget om å sitte på gulvet med godbiter. Ellers kan jeg anbefale å sende en melding til nærmeste Dyrebeskyttelsen avdeling for flere tips og råd, de er utrolig dyktige på akkurat dette feltet og har sett mange katter som kommer fra alle mulige forhold :) 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 788fb...b9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke unormalt, husk at det er en stor overgang, den kommer fra et hjem med mange andre dyr, og plutselig er den alene, med to fremmede mennesker. Ikke tving dere på den, men begrens den til et rom, hvor dere kan sitte i nærheten og gjøre deres egne greier. Hvis den tar godbiter kan dere legge frem dette i nærheten av der den er, også flytte dem gradvis ut på gulvet, eller nærmere dere. Katter er nysgjerrige dyr, og reagerer gjerne positivt på å bli ignorert. 

Anonymkode: f1398...2ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt på gulvet, ha godbiter og avhengig av hvor redd den lille er så kan det være lurt å ikke se direkte på den.

Et annet tips er å legge en madrass på gulvet og faktisk sove sammen med kattungen. Ja, det tar tid å få en kattunge trygg, og den tiden hvor kattungene preges på mennesker er egentlig over, men siden den ikke er så gammel ennå så vil dere sannsynligvis få det til med tid, tålmodighet og nærhet. Tid og ufarlig nærhet er viktig nå. Bruk lekestangen og forsøk å få kattungen til å leke litt. Lek bygger bånd og vil bira til at dere forhåpentligvis etterhvert blir oppfattet som mindre og mindre farlige.

Ring gjerne nærmeste frivillige organisasjon og hør om gode råd.

Den skulle selvfølgelig vært hos veterinær ganske raskt for en grundig helseundersøkelse og vaksine. Og så ville i alle fall jeg sendt en bekymringsmelding til Mattilsynet om forholdene der dere hentet katten.

Anonymkode: f8648...e62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har gjort alt rett. 

Jeg hentet hjem en sosialisert kattunge som alltid har hatt det godt for en stund tilbake. Hun skrek etter mor og søsken noen dager, men det var stadig avtagende. 

Fordelen er alderen. Så unge katter er veldig tilpasningsdyktige. 

Sørg for veterinærtime og undersøkelse. Men gi lille noen dager til å roe seg ned først. 

Anonymkode: 0e168...76c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et så kaotisk hjem med 11 katter tipper jeg at eierene kanskje ikke har helt oversikt.  Tenker da på alder, min var ikke 12 uker da jeg fikk den. Det oppdaget jeg da hun selv fikk et kull (ble sterilisert da kattungene ble solgt).  Tror min katt kanskje bare var 9-10 uker da vi fikk henne. Det kan jo forklare litt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten pus ❤️ Dere må nok bare bruke tid. Enig med de fleste tips her om å være rolige, sitte på gulvet osv.

Siden dere har kattekasse, mat osv på 1 rom, pass på at kassen er så langt unna maten som mulig, det øker sjansen for at katten vil bruke kassen. Kan det være at den ikke er blitt trent opp til å bruke kasse der den var siden det hørtes ut som et litt kaotisk hjem...? Den skjønner det nok kjapt da, jeg ville jo plassert katten i kassen for å vise den til den, men det er vanskelig når den ikke vil la seg løfte såklart...

Anonymkode: c1678...9fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, når noen over her sa noe om å ikke se på kattungen så kom jeg på den sakte blinkingen. Se på henne, blink sakte noen ganger, og snu dere bort. På kattespråket betyr det noe i retning av 'jeg ser at du er her, men jeg plager ikke deg hvis du ikke plager meg'. Verdt et forsøk. 

Anonymkode: a3ba3...aba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopter et av søskene? Dette høres egentlig ut som tortur for kattungen og er en av grunnene til at man ikke burde ta imot katt fra private mennesker som lar kattene få kattunger når vi sliter med en overpopulasjon av katter. Mennesker som det er uansvarlige til de grader og det er da ikke overraskende at dere får en utrygg katt som kanskje ikke er vant til mennesker en gang. Kattungen har nå mistet den eneste familien og tryggheten den hadde; sine søsken og mor. 

Anonymkode: add7b...a68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...