AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Del Skrevet 6. desember 2019 Huff. Våknet nå siden jeg gruer meg til i kveld. Jeg liter litt med sosial angst. Men det har blitt bedre. I kveld skal jeg på en fest. Jeg takler som regel sosiale situasjoner greit. F.eks å gå på kafe med venner, familiebesøk osv. Men jeg blir så usikker på fest og kjenner jeg gruer meg. Det hadde ikke nødvendigvis trengt å være slik, men problemet er at jeg føler at andre ikke forstår at jeg er annerledes. Jeg er litt mer stille og sjenert. Jeg kan prate om det meste, men jeg liker ikke å gå i dybden på enkelte tema. Men det er ofte disse temaene som dukker opp, spesielt på fester, og jeg kjenner at jeg blir stresset over dette. F.eks blir det ofte prat om kjærlighet, sex, jobb. Dette klarer jeg fint å snakke om så lenge det handler generelt om temaene. Men ofte vinkler de seg inn mot f.eks meg eller andre. Jeg vet mange synes disse temaene er helt kurant å prate om, men jeg liker ikke det. Det er ikke ting jeg deler med så mange. Da jeg hadde kjæreste så delte vi dette. Jeg stolte på han. Men jeg er kanskje litt privat av meg og liker ikke å snakke om slike ting med alt og alle (selv om noen er venner). Jeg har heller ikke jobb siden jeg sliter litt. Jeg synes det er litt flaut og jeg er så lei av å prate om dette hver gang. Forstår folk spør hvordan det går med jobbsøking osv, men jeg blir litt lei. Føler liksom fokuset blir veldig rettet på meg, og spesielt om jeg er unnvikende. Da virker det som "alle" skal mase, spørre og grave fordi det virker som jeg kanskje er rar/mystisk/skjuler noe? Så ja. Hva skal man gjøre i slike tilfeller? Har dere noen råd? Jeg vil gjerne "sno" meg unna disse temaene. Men hva kan jeg si/gjøre for å slippe? Uten at det blir noe stor sak ut av det? F.eks har noen sagt før "er du flau for å snakke om...."?. Men det er ikke det at jeg er flau, det er bare det at jeg ikke vil, har behov og ønsker kun å dele med noen få. Igjen, jeg kan droppe festen. Men jeg synes jo ikke noe om å være usosial fordi det kan dukke opp vanskelige temaer. Det hjelper jo heller ikke så godt på min sosiale angst å unngå sosiale arrangement. Anonymkode: a4067...68d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Del Skrevet 6. desember 2019 Jeg tenker at det kan være lurt å planlegge litt på forhånd her. Tenk på hva du vil si dersom du skulle komme in en situasjon hvor noen spør om jobben din eller hvordan sexlivet ditt er. Det er fint at det er åpenhet rundt sex, men alle er ikke like komfortable med å snakke om det. Jeg tenker at du burde prøve å stå opp for deg selv. Det står det faktisk stor respekt av. For eksempel kan du planlegge å si: «Jeg ønsker ikke å snakke om det». Du trenger ikke å si hvorfor. Ingen har egentlig noen rett til å vite det. Si det i en nøytral, vennlig, men bestemt tone. Dersom du synes det blir vanskelig å si det slik, kan du prøve å bytte tema. Det er likevel ikke alle som tar et hint dessverre, så noen ganger tenker jeg det er fint å si at det enkelte temaer gjør deg ukomfortabel. Er det skikkelig folk på festen/er vennene dine gode venner, bør de respektere det Lykke til! Anonymkode: 67f18...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Del Skrevet 6. desember 2019 Jeg synes det er lettere med vanlige fester enn familiesammenkomster. Verre å sno seg unna familiens nærgående spørsmål enn venners. Du får begynne å parere spørsmålene deres. Hvis de begynner å spørre deg om jobbsituasjonen, kan du si at det ikke er endring i situasjonen, men hvordan går det på DIN jobb? Hvordan er sjefen/arbeidspresset/osv osv. Mange elsker å snakke om seg selv, og glemmer helt at de holdt på å spørre deg ut om noe. Anonymkode: 55884...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #4 Del Skrevet 6. desember 2019 For en umoden gjeng du er venner med. Sex snakker jeg kun om sammen med mannen min, jeg ønsker ikke å utlevere hverken han eller vårt samliv til andre. Man kan heller holde seg til normale konversasjonsemner som jobb, været, nyhetsbildet, kultur o.l. Anonymkode: 619ed...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Del Skrevet 6. desember 2019 Om de er så umodne at de snakker om sex hele tiden, så hadde det ikke vært umodent av deg å snu deg 180 grader rundt og si at du skal hente deg en drikk når de spør deg om noe slikt. Anonymkode: e81f9...eef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 6. desember 2019 #6 Del Skrevet 6. desember 2019 TS er dere veldig unge? Grunnen til at jeg spør er at du skriver at det er vanlig å snakke om sex noe som er helt uforståelig for meg. Sexlivet til voksne er privat, ikke et offentlig samtaleemne. Jobb- utdanning- det som er i nyhetsbildet nå og nå som det nærmer seg jul, må det være mye en kan snakke om. Mat, baking, gaveforslag/ønsker, tvprogram mm må vel være noe å snakke om i stedet for sex. Musikk og film også! Håper du får en hyggelig kveld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #7 Del Skrevet 6. desember 2019 Du sier "det gidder jeg ikke prate om" eller "det prater jeg ikke om" eller "det har jeg ikke tenkt å fortelle deg noe om". Dersom de gir deg pes for dette så svarer du "tror du jeg gir etter for simpelt gruppepress? Er vi 12 år?" og så ler du. Det er viktig, ts, å annerkjenne at det du blir utsatt for på fest er simple hersketeknikker. Og da må du påpeke det og le av dem. Det er ingen høflig måte å gjøre dette på - vedkommende har alt bestemt seg for å være uhøflig. Du må heller gå for å være konfronterende på en nedlatende måte for å effektivt få satt dem på plass. Folk som bruker hersketeknikker responderer veldig positivt på maktbruk. Så vis at du er sterkere enn dem og ballen legges død. Anonymkode: 2a70b...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Del Skrevet 6. desember 2019 ikke ts men sliter med de samme tingene. tar gjerne i mot litt råd om hvordan jeg skal parere hersketeknikker🙈er syk, på veg mot ufør og veeldig sjelden på fest. men opplever andre som nærgående på butikken, kafe etc. som om jeg er mystisk og har noe veldig hemmelig å skjule. finner ikke på store sprellene da jeg er delvis sengeliggende😌tiden jeg er ute går mest til legebesøk, behandlinger, ærend og litt spaserturer. et par ganger i mnd er jeg på besøk eller har besøk. verdens gørreste liv🙂 Anonymkode: 9d6f4...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå