AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1 Skrevet 6. desember 2019 Det har seg slik at vi er en gjeng venner som skal til Kina sammen, og for noen av oss er det første gangen vi besøker landet. Jeg engster meg for hvordan jeg skal bemøte kulturelle forskjeller for eksempel dette med spisepinner. Jeg har trent en god stund nå, men får det ikke til. Jeg har heller ikke lyst til å virke fordomsfull mot deres skikker, og jeg vil ikke fornærme folket der ved å avslå spisepinner. Dessuten er det flaut fordi de andre i gjengen skryter av at de er gode på det, og jeg vil ikke være den som ikke får det til. Jeg vet ikke engang om de har vestlig bestikk der. Hva skal jeg gjøre? Finnes det en "bruksanvisning" på spisepinnebruk? Anonymkode: ef786...9b8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #2 Skrevet 6. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke engang om de har vestlig bestikk der. De har vestlig bestikk der. Kniv, skje og gaffel. Anonymkode: be981...8c2 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #3 Skrevet 6. desember 2019 øvelse gjør mester. kutt opp maten din fremover/spis kun mat som kan spises med spisepinner og øv deg. Anonymkode: cf2fe...179
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 Jeg flyttet til asia uten å noensinne ha holdt et par spisepinner. I dag er jeg ekspert. Du lærer faktisk utrolig fort når du blir eksponert for det ofte nok. Men de har også vestlig bestikk. Ikke alltid kniv, men alltid skje og gaffel. Anonymkode: 487b3...afa
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Bare bruk gaffel. Du får alltid gaffel. Ingen i Kina bryr seg om du bruker gaffel eller spisepinner. Det bare et verktøy, ikke kulturen deres. Du bør heller bekymre deg for at matretter deles fra fellesskåler hvor alle bruker egne spisepinner/gafler til å hente maten. Det er kultur, og kommer som et sjokk på vestlige. mange synes det er uhygienisk. Anonymkode: 1c2c4...62e 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 Jeg øvde meg før jeg dro til Japan. Jeg klarer det ikke perfekt, men jeg fikk nå spist mat. Gikk bare litt treigt. På de fleste restauranter var det mulig å få gaffel og kniv da, er sikkert sånn i Kina også. Anonymkode: 3dcc0...c55
Tanuki Skrevet 7. desember 2019 #8 Skrevet 7. desember 2019 Du får teken på det etter noen dager, og jeg kan garantere at det ikke er et problem å få en gaffel.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #9 Skrevet 7. desember 2019 Jeg bor i Kina. Ingen kommer til å bli fornærmet av at du vil ha kniv og gaffel. Om du ikke vil fornerme noen, unngå å kritisere Kina og skryt av maten deres. Nå vet jeg ikke hva slags restauranter du vil gå til, men hvis du går til de stedene jeg går så vil du få et problem. De har normalt bare spisepinner og store skjer. De kan heller ikke engelsk og vil ikke forstå at du vil ha gaffel og kniv. Jeg vil derfor anbefale at du øver. Anonymkode: fbd19...8ca
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #10 Skrevet 7. desember 2019 Jeg bor i Kina. Ingen kommer til å bli fornærmet av at du vil ha kniv og gaffel. Om du ikke vil fornerme noen, unngå å kritisere Kina og skryt av maten deres. Nå vet jeg ikke hva slags restauranter du vil gå til, men hvis du går til de stedene jeg går så vil du få et problem. De har normalt bare spisepinner og store skjer. De kan heller ikke engelsk og vil ikke forstå at du vil ha gaffel og kniv. Jeg vil derfor anbefale at du øver. Anonymkode: fbd19...8ca
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #11 Skrevet 7. desember 2019 Er du forbedt på toalett som er hull i gulvet også eller? Du lærer deg å spise med pinner, null stress. Anonymkode: 881e0...191
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #12 Skrevet 7. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare bruk gaffel. Du får alltid gaffel. Ingen i Kina bryr seg om du bruker gaffel eller spisepinner. Det bare et verktøy, ikke kulturen deres. Du bør heller bekymre deg for at matretter deles fra fellesskåler hvor alle bruker egne spisepinner/gafler til å hente maten. Det er kultur, og kommer som et sjokk på vestlige. mange synes det er uhygienisk. Anonymkode: 1c2c4...62e Dersom du spiser på restaurant er det jo ofte pinner som er til servering som du plukker med? Og så har man sine egne man spiser med? Iallefall på de litt finere restaurantene. Anonymkode: 12028...d0a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå