AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Forrige helg hadde jeg en sammenkomst med mine venner. Vi var 10stk. Vi spiste taco, spilte spill og hygget oss. Jeg vil kalle det en sosial kveld mer enn en skikkelig fest. Alle drakk. Vi er voksne folk på 25-30år så jeg antok alle oppførte seg og ikke drakk seg overstadig beruset. Spesielt ikke siden dette ikke var ment som en skikkelig fylla-fest. En venninne av meg begynte å bli ganske så full. Hun satt i sofaen og drakk. Jeg hintet om at hun kanskje burde ta det litt rolig. Etter hvert ble hun søvnig og "sjanglet" litt i sofaen. Jeg var redd det skulle gå gale og at hun ville velte glasset over sofaen. Jeg ville heller ikke hun skulle sovne der. Så jeg sa hun burde komme seg hjemover og jeg + en annen venn forsøkt å få dratt henne opp slik hun kanskje våknet og få henne vekk fra sofaen. Men det var ikke så lett da hun strittet i mot og ikke er så lett. Det endte til slutt med at hun begynte å spy i sofaen og veltet glasset med rødvin i sofaen. Sofaen er helt ny! Dette viste også alle om da de kom og jeg poengterte at vi måtte være litt forsiktige da jeg ikke ville at sofaen skulle bli ødelagt med en gang. Sofaen er også middels mørk, så jeg har ikke vært dum å kjøpt en hvit sofa som får flekker med en gang. Vi fikk tørket opp det overflødige av vinen og spyet. Jeg kjøpte også en flekkfjerner beregnet på sofaen da jeg kjøpte den. Denne ble brukt, men det var umulig å få vekk. Så nå er det en stor spyflekk og masse rødvinsflekker i sofaen. Dagen etter sendte jeg hun en melding og forklarte hva som hadde skjedd. Poengterte også at jeg sa vi måtte være forsiktig pga. ny sofa og at vi forsøkte å få henne vekk fra sofaen, men at hun nektet. Sendte også bilde for å vise hvor stygg sofaen var blitt. Hun sendte melding tilbake og skrev "Oisann! Sorry! Må ha vært litt full, kan ikke huske det har skjedd. Har du ikke forsøkt å vaske bort?". Jeg svarte at jeg har forsøkt å vaske bort og at jeg har brukt flekkfjerner beregnet på sofaen. Hva mener dere? Bør hun betale for ny sofa? Jeg har sendt bilder til et rengjøringsbyrå/vaskeri for å høre om det er mulig å få vekk disse flekkene. Har fått svar at de kan se hva de kan gjøre, men at det høyst sannsynlig er vanskelig å få helt bort og at det vil bli et skjoldete resultat. Sofaen kostet 14 000kr. En annen ting hadde vært dersom jeg hadde plassert en knusende gjenstand helt idiotisk slik at man lett, ikke med vilje, kunne kommet borti slik den knuste. Da kan jeg forstå om noen synes det var dumt og at jeg burde erstattet selv. Anonymkode: 1a576...ab6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Fy faen, hadde klikka. Men det kan kanskje gå på innboforsikring eller noe sånt. Eventuelt hennes forsikring. Anonymkode: 6dd1d...b54 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 5. desember 2019 Eeeh.. Sånt må man faktisk nesten regne med, tenker jeg. Kjipt, ja, absolutt, men erstatte en sofa? Nei. Hun kan betale for rens, men der stopper det for meg. Anonymkode: 37bdb...c55 81
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fy faen, hadde klikka. Men det kan kanskje gå på innboforsikring eller noe sånt. Eventuelt hennes forsikring. Anonymkode: 6dd1d...b54 Har innbo, men synes det er kjipt å måtte bruke min forsikring når det ikke var jeg som gjorde det. Er vel som regel et mellomlegg man må betale selv også? Ts Anonymkode: 1a576...ab6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #5 Skrevet 5. desember 2019 Kjøpe ny sofa, nei. Men aldri mer invitere faenskapet, absolutt! Anonymkode: 31ce5...003 14
Gjest Athleisure Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 Hadde jeg vært den fulle venninnen hadde jeg kjøpt ny sofa. Sånn som skjer, men en må ta ansvar for sine handlinger.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #7 Skrevet 5. desember 2019 En innboforsikring dekker nok ikke en sofa som ødelegges av spy og vinsøl, da måtte i tilfelle en innbruddstyv ha forårsaket skaden. Her bør du nok ta en skikkelig prat med venninna di. Anonymkode: c93bd...3f3 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpe ny sofa, nei. Men aldri mer invitere faenskapet, absolutt! Anonymkode: 31ce5...003 2 minutter siden, Athleisure skrev: Hadde jeg vært den fulle venninnen hadde jeg kjøpt ny sofa. Sånn som skjer, men en må ta ansvar for sine handlinger. Frister jo ikke å invitere igjen! Spesielt ikke om hun ikke forsøker å gjøre opp for seg. Selv hadde jeg nok tilbudt meg å betale om det samme hadde skjedd meg. Og hvis jeg ikke hadde hatt råd, f.eks blitt enig om å betale ned eller noe slikt når ny sofa ble kjøpt. Altså, jeg kan forstå at ingen vil erstatte noe som er alt for dyrt (f.eks et møbel til 50 000kr +) da man ber om at folk neppe har råd til å erstatte. Men jeg synes ikke min sofa er så veldig dyr. Det er en helt ok sofa som er stor og kjøpt på en vanlig møbelbutikk med greie priser. Synes også det er dumt det skjedde når vi hadde en hyggelig sammenkomst. Hadde det vært en ordentlig fest så tenker jeg at man kanskje forstår det litt bedre dersom noen blir helt kanakas. Anonymkode: 1a576...ab6 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 Populært innlegg #9 Skrevet 5. desember 2019 Jeg vil tro at sofaprdusenten kan selge den en ny pute til sofaen, særlig siden den er ny. Hadde dette skjedd her (jeg har også ny sofa) så hadde jeg krevd at vedkomne skulle betale ny sofapute. Jeg syns det er skammelig at hun ikke foreslår det. Jeg syns jo forsåvidt også at det er skammelig at man blir så full at man spyr i andres sofa og glemmer det etterpå. Særlig etter fylte 25 år. Anonymkode: ebc0f...365 112
BeautyBox Skrevet 5. desember 2019 #10 Skrevet 5. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at sofaprdusenten kan selge den en ny pute til sofaen, særlig siden den er ny. Hadde dette skjedd her (jeg har også ny sofa) så hadde jeg krevd at vedkomne skulle betale ny sofapute. Jeg syns det er skammelig at hun ikke foreslår det. Jeg syns jo forsåvidt også at det er skammelig at man blir så full at man spyr i andres sofa og glemmer det etterpå. Særlig etter fylte 25 år. Anonymkode: ebc0f...365 Enig, dette er flaut. 16
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #11 Skrevet 5. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at sofaprdusenten kan selge den en ny pute til sofaen, særlig siden den er ny. Hadde dette skjedd her (jeg har også ny sofa) så hadde jeg krevd at vedkomne skulle betale ny sofapute. Jeg syns det er skammelig at hun ikke foreslår det. Jeg syns jo forsåvidt også at det er skammelig at man blir så full at man spyr i andres sofa og glemmer det etterpå. Særlig etter fylte 25 år. Anonymkode: ebc0f...365 Det er dessverre ikke bare på en sofapute. Spyet er over store deler av ene puten, og litt over på neste. Vinen er på en sofapute og oppover på to av putene i ryggen. Også litt små flekker av vin på ene armlenet (sitter fast i sofa) Men kan jo hende det er mulig å få kjøpt kun deler da. Anonymkode: 1a576...ab6 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #12 Skrevet 5. desember 2019 Kan du vise bilde? Kan du ta av trekket på putene og vaske de i maskin? Anonymkode: 26449...6d4 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #13 Skrevet 5. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En innboforsikring dekker nok ikke en sofa som ødelegges av spy og vinsøl, da måtte i tilfelle en innbruddstyv ha forårsaket skaden. Her bør du nok ta en skikkelig prat med venninna di. Anonymkode: c93bd...3f3 Det stemmer ikke alltid, jeg vet om et par som fikk ny sofa på forsikringen etter at et av barna spydde i sofaen. Men det gjelder nok ikke alle forsikringsselskap. Anonymkode: 7be39...a43
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #14 Skrevet 5. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du vise bilde? Kan du ta av trekket på putene og vaske de i maskin? Anonymkode: 26449...6d4 Vel, spy har nok trengt inn i fyllet i putene også, så lukten vil sitte i, tror jeg. Anonymkode: 7be39...a43 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 Populært innlegg #15 Skrevet 5. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eeeh.. Sånt må man faktisk nesten regne med, tenker jeg. Kjipt, ja, absolutt, men erstatte en sofa? Nei. Hun kan betale for rens, men der stopper det for meg. Anonymkode: 37bdb...c55 Nei man må ikke bare regne med at voksne mennesker spyr i sofaen din fordi de blir dritings på en rolig sammenkomst, hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: 89205...051 88
BeautyBox Skrevet 5. desember 2019 #16 Skrevet 5. desember 2019 (endret) Beste løsningen her er forsikring, hvis ikke det går så ta en prat med venninnen din og forklar rolig og saklig hvorfor du mener at hun bør erstatte det. Å drikke seg dritings og spy i andres hjem er noe man må stå til ansvar for iallefall etter fylte 25, og når hun ødelegger ditt inventar som følge av dette så må hun erstatte. Jeg tenker at din reaksjon på en evt motvillig venninne er slutten på det vennskapet. 14 000 er tross alt MYE penger for en så idiotisk handling. Endret 5. desember 2019 av BeautyBox 13
Soulless Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 Men har man ikke ofte skadeforsikring gjennom sin egen innboforsikring, slik at man kan bli dekket om man ødelegger andres eiendeler med uhell? Hør med venninna di hva hennes forsikringer er, for hun må jo selvsagt erstatte hele eller deler av sofaen. 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #18 Skrevet 5. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei man må ikke bare regne med at voksne mennesker spyr i sofaen din fordi de blir dritings på en rolig sammenkomst, hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: 89205...051 Nei, for ingen noensinne går på en smell. Det er overhodet ikke vanlig, nei, men ber du inn til fest/sammenkomst så er det ofte en eller flere tullinger som drikker for mye. Eller noen som ikke tåler alkohol godt, og spyr. Uhell skjer! Anonymkode: 37bdb...c55 6
Soulless Skrevet 5. desember 2019 #19 Skrevet 5. desember 2019 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at sofaprdusenten kan selge den en ny pute til sofaen, særlig siden den er ny. Hadde dette skjedd her (jeg har også ny sofa) så hadde jeg krevd at vedkomne skulle betale ny sofapute. Jeg syns det er skammelig at hun ikke foreslår det. Jeg syns jo forsåvidt også at det er skammelig at man blir så full at man spyr i andres sofa og glemmer det etterpå. Særlig etter fylte 25 år. Anonymkode: ebc0f...365 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Beste løsningen her er forsikring, hvis ikke det går så ta en prat med venninnen din og forklar rolig og saklig hvorfor du mener at hun bør erstatte det. Å drikke seg dritings og spy i andres hjem er noe man må stå til ansvar for etter fylte 25, og når hun ødelegger ditt inventar som følge av dette så må hun erstatte. Jeg tenker at din reaksjon på en evt motvillig venninne er slutten på det vennskapet. 14 000 er tross alt MYE penger for en så idiotisk handling. Eeh, det er både skammelig og noe man må stå til ansvar for etter fylte 18 spør du meg. Man har ikke fripass i syv år bare fordi man er ung og dum. Endret 5. desember 2019 av Soulless 14
BeautyBox Skrevet 5. desember 2019 #20 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, for ingen noensinne går på en smell. Det er overhodet ikke vanlig, nei, men ber du inn til fest/sammenkomst så er det ofte en eller flere tullinger som drikker for mye. Eller noen som ikke tåler alkohol godt, og spyr. Uhell skjer! Anonymkode: 37bdb...c55 Å drikke seg så dritings og ødelegge andres inventar når man er såpass voksen må man faktisk stå til ansvar for. Mener du for eksempel at man ikke skal stå til ansvar for å ha kjørt på noen og herpa bilen deres fordi man var uheldig? Eller at man ikke skal erstatte det hvis man "gikk på en smell" og ble full så man stjal i en butikk og ikke husker det dagen etterpå? 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå