Zienna Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Hun er 17 år og går på videregående. Hver måned overfører jeg 1 000 kr til henne. Hun er meget nøktern. Jeg gjør det fordi jeg vil at hun skal kunne kjøpe seg en lunsj eller pizza sammen med kjæreste og venner. At hun skal vite at hun har penger på konto om hun trenger dem. Nå viser det seg at hun har lånt bort 5 000 kr, til moren fordi mor hadde regninger som måtte betales. Selv om det er flere måneder siden har hun ikke fått pengene tilbake, og hun vil ikke spørre om det heller. Moren har ny mann og barn, og jeg forstår at det kan være økonomisk utfordrende. Men det er barnebarnet mitt jeg vil skal ha disse pengene. Jeg overførte 1000 kr til henne i dag. Da var hun helt blakk. Det er ikke aktuelt å si noe til mor. Vi har et godt forhold, og det vil jeg beholde. Gode råd, eller bør jeg bare overse og fortsette som før? .
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Skaff deg en ryggrad og si ifra til mor om at dattera skal ha tilbake pengene hun har lånt. Det er tydeligvis noe inne i bildet som gjør at dattera ikke klarer å si nei når mor ber om penger, så snakk med henne og få klarhet i hvorfor hun fortsetter å låne bort når hun ikke får dem tilbake. Dattera skal ikke ha forsørgeransvar ovenfor mor og hennes nye kull. Herregud, ved å holde kjeft så lærer du barnebarnet ditt opp til å bli en dørmatte! Anonymkode: 7d525...bff 26
Zienna Skrevet 5. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skaff deg en ryggrad og si ifra til mor om at dattera skal ha tilbake pengene hun har lånt. Det er tydeligvis noe inne i bildet som gjør at dattera ikke klarer å si nei når mor ber om penger, så snakk med henne og få klarhet i hvorfor hun fortsetter å låne bort når hun ikke får dem tilbake. Dattera skal ikke ha forsørgeransvar ovenfor mor og hennes nye kull. Herregud, ved å holde kjeft så lærer du barnebarnet ditt opp til å bli en dørmatte! Anonymkode: 7d525...bff Jeg har gitt pengene til barnebarnet, og hvordan hun disponerer dem, har jeg tenkt er hennes sak. Hun er tross alt 17 år. Mitt barnebarn er slett ingen dørmatte, tvert i mot. Men hun har et godt hjerte og stor omsorg for moren sin. Det ville vært ødeleggende for mitt nære forhold til henne å kritisere moren. Derfor er det ikke aktuelt. 13
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Hva med å gå til moren og si at du ønsker at hun kommer direkte til deg hvis hun trenger å låne penger, i stedet for å låne av den allerede ganske blakke datteren? Da er du ikke frekk, men signaliserer samtidig at det ikke er OK at pengene du har gitt i gave skal lånes videre av moren til barnet. Dette forutsetter jo selvsagt at du er villig til å låne penger til moren. Anonymkode: 4a931...471 31
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #5 Skrevet 5. desember 2019 26 minutter siden, Zienna skrev: Jeg har gitt pengene til barnebarnet, og hvordan hun disponerer dem, har jeg tenkt er hennes sak. Hun er tross alt 17 år. Mitt barnebarn er slett ingen dørmatte, tvert i mot. Men hun har et godt hjerte og stor omsorg for moren sin. Det ville vært ødeleggende for mitt nære forhold til henne å kritisere moren. Derfor er det ikke aktuelt. Men om du mener det er barnebarnets sak hvordan hun disponerer pengene sine, skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg om at hun har lånt bort pengene til mor. Og hvilke råd søker du? Om du vil at mor ikke skal låne penger av datteren sin, må du snakke med både mor og barnebarnet ditt. Men det ønsker du jo ikke å gjøre virker det som. Så da må du vel kanskje bare overse dette? Eventuelt ikke gi barnebarnet ditt 1000kr i mnd. lengre. Anonymkode: 0ebbe...a96 10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 1 time siden, Zienna skrev: Hun er 17 år og går på videregående. Hver måned overfører jeg 1 000 kr til henne. Hun er meget nøktern. Jeg gjør det fordi jeg vil at hun skal kunne kjøpe seg en lunsj eller pizza sammen med kjæreste og venner. At hun skal vite at hun har penger på konto om hun trenger dem. Nå viser det seg at hun har lånt bort 5 000 kr, til moren fordi mor hadde regninger som måtte betales. Selv om det er flere måneder siden har hun ikke fått pengene tilbake, og hun vil ikke spørre om det heller. Moren har ny mann og barn, og jeg forstår at det kan være økonomisk utfordrende. Men det er barnebarnet mitt jeg vil skal ha disse pengene. Jeg overførte 1000 kr til henne i dag. Da var hun helt blakk. Det er ikke aktuelt å si noe til mor. Vi har et godt forhold, og det vil jeg beholde. Gode råd, eller bør jeg bare overse og fortsette som før? . 1) Slutt å syte over eks-svigerdatter. 2) Slutt å utlevere sønnen din, barna hans og eksen hans på nett. Dette har du holdt på med i flere år! Anonymkode: ed92a...a03 10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #7 Skrevet 5. desember 2019 Kjenner meg igjen, var så dum at jeg og hjalp til der jeg ikke skulle ha behøvd å hjelpe til. Sier litt om mora som faktisk tar i mot penger fra dattera... Jeg hadde ikke gitt mer penger til barnebarnet, sette heller inn penger på en konto som hun kan få når hun skal ha en bil eller kjøpe leilighet. Å gi henne penger som hun viderefører til sin mor er unødvendig. Forstår at du vil at hun skal ha pengene selv men er hun som meg så tror hun nok at hun hjelper mora når hun gir henne pengene sine og kommer nok ikke til å slutte med det før hun tar til vettet, det kan ta litt tid. Anonymkode: 60d79...853 3
sølvdryss Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 Hvorfor gir du penger til henne? Får hun ikke det hun trenger av foreldrene? Eller gir du for at hun skal kunne "kose" seg litt? Hvis det er slik moren må låne penger og ikke har råd til egne regninger så er jo det bekymringsverdig. Bruker moren penger på andre ting som hun ikke burde? Får yngste barn det den trenger? Jeg har 3 forslag. 1. Foreslår at du helle setter av 1000kr i måneden og setter på en konto du disponerer. Når hun blir eldre og trenger pengene (f.eks reise/utdanning/bolig) så overfører du dette til henne. 2. Du gir kun mindre beløp. F.eks 300kr hver fredag som hun kan bruke på take away. Kanskje større sjanse hun bruker pengene hvis hun har planer og moren også vet at det ikk e nok til å dekke regningene. 3. Du kjøper ting til henne i stedet. Da kan ikke moren mase om å få penger. F.eks kan du bestille pizza i hennes navn og betale på nett (tror noen pizzasjapper og lignende har denne løsningen) eller du kjøper den buksen hun trenger. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 Gi kontanter? Moren kan ikke bruke disse så lett på regninger. Anonymkode: e36be...0a1 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #10 Skrevet 6. desember 2019 Uff så vanskelig. Jeg haddet det likt, men fikk ikke like mye av min besteforelder. Fikk en 500 kanskje annen hver måned ellernoe. Men penger jeg fikk i julegave osv gikk av og til til regninger. Tror det beste er mindre beløp, i cash i skjul. Så ikke moren vet. Men hvis datra er som meg så gir hun sikkert uansett pga samvittighet. Jeg hadde jo ikke lyst, men ville ikke såre foreldrene mine og syns det var så fælt at vi ikke hadde god økonomi. Anonymkode: 56219...c27 3
Zienna Skrevet 9. desember 2019 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2019 På 06.12.2019 den 0.16, AnonymBruker skrev: 1) Slutt å syte over eks-svigerdatter. 2) Slutt å utlevere sønnen din, barna hans og eksen hans på nett. Dette har du holdt på med i flere år! Anonymkode: ed92a...a03 Hva er ditt problem?.. Det er åpenbart mye større enn mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #12 Skrevet 9. desember 2019 Gi gavekort på kino, pizzabakeren, h&m, Rema 1000, eller lignende. Kjøp busskort til henne om hun tar bussen. Anonymkode: 492af...45e 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #13 Skrevet 10. desember 2019 Hvordan vet mora egentlig at ditt barnebarn får jevnlig penger av deg? Hun anser det vel som en inntektskilde hun kan forsyne seg av. Ville gjort som flere her foreslår, slutte overføring umiddelbart. Spar penger på konto i ditt navn som barnebarnet kan få når hun flytter ut eller tar lappen (og inntil da sier du ingenting om pengene). Gavekort er som kontanter, så et gavekort til Rema kan mora ta fra henne, faktisk med enda bedre begrunnelse, nemlig at alle i huset, inkludert barnebarn, trenger mat. Dessuten er barnebarn 17 år, da kan man ta en samtale. Ikke svartmale hennes mor, men si at du ønsker gi penger til barnebarn og ikke hennes mor. Anonymkode: 08183...f42 1
Zienna Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2019 På 06.12.2019 den 1.02, sølvdryss skrev: Hvorfor gir du penger til henne? Får hun ikke det hun trenger av foreldrene? Eller gir du for at hun skal kunne "kose" seg litt? Hvis det er slik moren må låne penger og ikke har råd til egne regninger så er jo det bekymringsverdig. Bruker moren penger på andre ting som hun ikke burde? Får yngste barn det den trenger? Jeg har 3 forslag. 1. Foreslår at du helle setter av 1000kr i måneden og setter på en konto du disponerer. Når hun blir eldre og trenger pengene (f.eks reise/utdanning/bolig) så overfører du dette til henne. 2. Du gir kun mindre beløp. F.eks 300kr hver fredag som hun kan bruke på take away. Kanskje større sjanse hun bruker pengene hvis hun har planer og moren også vet at det ikk e nok til å dekke regningene. 3. Du kjøper ting til henne i stedet. Da kan ikke moren mase om å få penger. F.eks kan du bestille pizza i hennes navn og betale på nett (tror noen pizzasjapper og lignende har denne løsningen) eller du kjøper den buksen hun trenger. Jeg gir penger for at hun skal kunne kose seg litt ekstra og ha litt penger i bakhånd om hun trenger det. Hun får alt hun trenger av foreldrene. Også lommepenger. Mor er svært omsorgsfull og skikkelig på alle vis, og hun sløser ikke heller. Har fått høre at mor trengte penger akutt der og da pga spesielle ting som skjedde. Jeg velger å tro at hun betaler tilbake pengene til barnebarnet mitt når hun har fått orden på situasjonen.
Jytte Skrevet 10. desember 2019 #15 Skrevet 10. desember 2019 10 minutter siden, Zienna skrev: Jeg gir penger for at hun skal kunne kose seg litt ekstra og ha litt penger i bakhånd om hun trenger det. Hun får alt hun trenger av foreldrene. Også lommepenger. Mor er svært omsorgsfull og skikkelig på alle vis, og hun sløser ikke heller. Har fått høre at mor trengte penger akutt der og da pga spesielle ting som skjedde. Jeg velger å tro at hun betaler tilbake pengene til barnebarnet mitt når hun har fått orden på situasjonen. Men da fortsetter du å gi penger til barnebarnet og satser på at mor betaler tilbake senere. De færreste mødre vil låne av sine egne barn. Var det akutt og skjedde en gang kommer nok pengene tilbake igjen. 2
Zienna Skrevet 10. desember 2019 Forfatter #16 Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, Jytte skrev: Men da fortsetter du å gi penger til barnebarnet og satser på at mor betaler tilbake senere. De færreste mødre vil låne av sine egne barn. Var det akutt og skjedde en gang kommer nok pengene tilbake igjen. Du har rett... Jeg fortsetter som før :) 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Skrevet 11. desember 2019 8 timer siden, Zienna skrev: Jeg gir penger for at hun skal kunne kose seg litt ekstra og ha litt penger i bakhånd om hun trenger det. Hun får alt hun trenger av foreldrene. Også lommepenger. Mor er svært omsorgsfull og skikkelig på alle vis, og hun sløser ikke heller. Har fått høre at mor trengte penger akutt der og da pga spesielle ting som skjedde. Jeg velger å tro at hun betaler tilbake pengene til barnebarnet mitt når hun har fått orden på situasjonen. Da skjønner jeg ikke hvorfor du lager et problem ut av det. Det er sært å låne penger av eget barn men skjer det bare en gang og blir tilbakebetalt er det vel ikke noe å henge seg opp i. Anonymkode: 08183...f42 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. desember 2019 #18 Skrevet 11. desember 2019 9 timer siden, Zienna skrev: Mor er svært omsorgsfull og skikkelig på alle vis, og hun sløser ikke heller. Har fått høre at mor trengte penger akutt der og da pga spesielle ting som skjedde. Jeg velger å tro at hun betaler tilbake pengene til barnebarnet mitt når hun har fått orden på situasjonen. Hadde gitt moren fem tusen jeg, hadde jeg vært deg
Lykkehjerte Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 På 5.12.2019 den 23.13, Zienna skrev: Jeg har gitt pengene til barnebarnet, og hvordan hun disponerer dem, har jeg tenkt er hennes sak. Hun er tross alt 17 år. Mitt barnebarn er slett ingen dørmatte, tvert i mot. Men hun har et godt hjerte og stor omsorg for moren sin. Det ville vært ødeleggende for mitt nære forhold til henne å kritisere moren. Derfor er det ikke aktuelt. Det er ingen tvil om at ditt barnebarn har et godt hjerte!❤Når det er sagt, så regnes hun fortsatt for å være et barn i lovens øyne. Og barn skal ikke forsørge sine foreldre, uansett hvor godt hjerte de måtte ha. Det tenker jeg er en viktig lærdom for ditt barnebarn, slik at hun ikke viderebringer denne metoden over til sine eventuelle fremtidige barn.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 Jeg husker da jeg var 17, og måtte jobbe for å ha "litt ekstra". Foreldrene mine hadde god råd, men de syntes det var fint at jeg jobbet og lærte meg å tjene penger selv. Det syntes forøvrig jeg også, det forberedte meg på voksenlivet. Ingen som overførte noe som helst til meg, og jeg klarte meg fint selv. Hva med å heller sette de pengene på en BSU-konto for henne? Eller liknende? Anonymkode: b9e50...c09 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå