Gå til innhold

Kan jeg ikke bestemme selv hvor mye mitt barn skal gå i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sånn at vi ikke vil få plass i bhg om vi velger at barnet skal gå 50%? 

Er det ingen andre som sender barnet 50%i bhg? Barnet er ca 20mnd og jeg ønsker ikke å ha henne mer enn 50%  det første året.

Anonymkode: 74051...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da søker du om 50% plass

Anonymkode: d71df...2eb

• Liker 2
Skrevet

Tror fulltidsplasser prioriteres. For at det skal gå opp med antall plasser er de vel da avhengige av at andre også søker bare 50%. Ring og snakk med styrer eller noen i kommunen ang det så er du sikker. 

Hvis det er vanskelig å få plass 50% hadde jeg søkt full plass og bare benyttet meg av den % som passet oss. 

Anonymkode: 6cc22...7ed

• Liker 12
Skrevet

Her tilbyr de ikke deltidsplasser lengre, man må ha fulltid, men det er ingen som sier at ikke barnet kan ha mye fri. Men du må betale for en full plass selvom dere ikke benytter dere av den. 

Anonymkode: d414e...c26

• Liker 2
Skrevet

Det varierer vel rundt om kring i landet. 

Bor selv i en kommune med god dekning og ikke noe problem å få 50 % plass her hvertfall. Min har 50 % plass på andre året nå.. Men går nok opp litt i % til neste år når han skal på storbarnsavdeling. Der er mer som skjer og litt mer å gå glipp av.

Anonymkode: dd46e...92a

Skrevet

Her er det 60%, 80% eller 100%. Så er det mulig å kjøpe ekstra dager hvis det er ledig kapasitet den dagen man trenger det.

Anonymkode: 86ea9...ca1

Skrevet

Ok så jeg kan ha fulltid og alikavel kun sende barnet 50%?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok så jeg kan ha fulltid og alikavel kun sende barnet 50%?

Ja selvfølgelig. Du kan ta barnet fri fra bhg så mye du vil. Men du må selvsagt betale for 100% da.

Anonymkode: 83235...00f

• Liker 7
Skrevet

I vår kommune finnes det omtrent ikke deltidsplasser. Det er fordi det er få søkere, og dem som søker, ønsker ofte samme ukedager. F.eks. ønsker ingen plass på fredager. For at en plass skal kunne deles opp, må den deles mellom to barn med motsatt "turnus". Det ideelle hadde jo vært om en hel plass ble brukt 50 %, og da fem dager i uken med korte dager. Da får barnehagen maks tilskudd, og barnet er der kun i kjernetiden, når barnehagen er fullt bemannet.

Hvis jeg var deg, ville jeg søkt om 100 % plass, og så brukt plassen slik du ønsker. Det koster tross alt veldig lite for barnehage, rundt 3 500 kr i måneden, mener jeg vi betaler? Det er veldig subsidiert, så forskjellen mellom 100 % og 50 % er minimal økonomisk sett.

Anonymkode: 34884...72c

• Liker 1
Gjest spinjitzu
Skrevet

I vår kommune finnes det kun fulltidsplasser, men du kan jo bare ta den og så kun bruke 50 %. Min gikk kanskje 60 %, selv om jeg betalte for 100. Helt greit for meg, helt greit for barnehagen, og da hadde jeg i tillegg full frihet til å velge hvilke dager og når på dagen jeg ville ha barnet der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...