AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Gir spiselige gaver (godteri, kaker) til vennene mine til jul i år. Hun ene har irritabel tarm og går på denne FODMAP dietten. Hva kan jeg gi henne? Anonymkode: ac03b...4a0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 https://www.gladmage.no/oppskrifter-og-kostrad/ Anonymkode: 92ac9...bd6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Du må nesten spørre henne, det er veldig individuelt hva folk med irritabel tarm tåler. Anonymkode: 3b2fc...a31 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Du må nesten spørre henne om hva hun tåler. Jeg går også på fodmap-diett og noen av matvarene er no go for meg, mens andre fungerer fint selv om det er mye fodmap i dem. Noen kutter ut både hvete, melk, kokos osv som det er mye av i typisk hjemmelaget godt. Anonymkode: f6c65...ccd
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Det beste er å gi noe ikke spiselig i min mening. Kan være vanskelig å treffe riktig. Enten det, eller spør. Anonymkode: c5bb5...9de 2
bodyhack_petter Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 Hold deg unna Fodmap, gluten og laktose. Da bør du være innafor. Jeg vil tro Berit Nordstrands mørke sjokolader på apoteket kan være noe. De er også veldig gode 😊
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 3 timer siden, bodyhack_petter skrev: Hold deg unna Fodmap, gluten og laktose. Da bør du være innafor. Jeg vil tro Berit Nordstrands mørke sjokolader på apoteket kan være noe. De er også veldig gode 😊 Ikke for alle. Jeg hadde tilbrakt resten av kvelden på do etter sånt. Jeg er sensitiv for alle planter. Kakao gir meg diaré. Veldig mye oksalater i det. Godteri og kaker er dårlige gaver til en med IBS, med mindre du synes det er greit at gaven din sannsynligvis ødelegger kvelden for vennen din hvis h*n spiser det. Spør i alle fall hva h*n tåler og ikke tåler. Jeg tåler planter veldig dårlig. Jeg spiser kun rene animalske produkter i hverdagen. Til fest kan jeg spise litt spekemat, som ikke er helt forferdelig for meg. Ødelegger i alle fall ikke kvelden for meg. Fenalår f.eks. kan jo være en idé. Julerull hadde jeg kanskje klart litt av, hvis det var lite pepper (reagerer veldig på pepper). Anonymkode: 8a768...d4c 2
bodyhack_petter Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for alle. Jeg hadde tilbrakt resten av kvelden på do etter sånt. Jeg er sensitiv for alle planter. Kakao gir meg diaré. Veldig mye oksalater i det. Godteri og kaker er dårlige gaver til en med IBS, med mindre du synes det er greit at gaven din sannsynligvis ødelegger kvelden for vennen din hvis h*n spiser det. Spør i alle fall hva h*n tåler og ikke tåler. Jeg tåler planter veldig dårlig. Jeg spiser kun rene animalske produkter i hverdagen. Til fest kan jeg spise litt spekemat, som ikke er helt forferdelig for meg. Ødelegger i alle fall ikke kvelden for meg. Fenalår f.eks. kan jo være en idé. Julerull hadde jeg kanskje klart litt av, hvis det var lite pepper (reagerer veldig på pepper). Anonymkode: 8a768...d4c Interessant, oksalater må jeg sette meg bedre inn i. IBS er ganske fascinerende (helt grusomt for de som har det forøvrig), og en ting det dessverre er lite hjelp å få på annet enn å finne ut av ting på egenhånd. Hvordan har du kommet frem til hva du tåler og ikke tåler? Hvor føler du man finner best informasjon om tema? Har du testet ut om det å tilføre enzymer eller Betaine HCL som tilskudd har noen effekt?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #10 Skrevet 6. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Gir spiselige gaver (godteri, kaker) til vennene mine til jul i år. Hun ene har irritabel tarm og går på denne FODMAP dietten. Hva kan jeg gi henne? Anonymkode: ac03b...4a0 Jeg vet ikke hvor hardt plaget hun er med irritabel tarm, men hvis hun sliter mye så er det best å ikke gi henne noe spiselig. Hva med å gi henne en liten pynteting eller noen kremer til kroppen? Anonymkode: 3595c...692
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #11 Skrevet 6. desember 2019 Pikekyss bør være veldig safe for lavfodmap 🙂 Anonymkode: d7bea...458
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #12 Skrevet 6. desember 2019 Ikke gi noe spiselig til noen med IBS såfremst du ikke spør vedkommende hva de tåler. IBS og lignende er ekstremt individuelt og heller ikke statisk, FODMAP dietten er en eksklusjonsveileder og ikke mulig å gå utifra generelt når man skal kjøpe gaver. Anonymkode: 02aaf...958
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #13 Skrevet 8. desember 2019 Tror det er få som ikke tåler noe av planter. Har møtt flere med IBS og har det selv, men ingen som ikke tåler noe planter. Kokte grønnsaker er det jeg spiser de dagene jeg har det verst, de roer alltid magen og jeg føler meg bedre etterpå. Når det gjelder kaker og bakst tåler jeg ting lagd av nøtter, nøttemel. Alt av hvete og havre er problematisk. Mye sukker og fett i samme mat er problematisk. Men om det er litt fett og litt sukker er det lettere å fordøye. Anonymkode: 595e4...e31
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #14 Skrevet 8. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er få som ikke tåler noe av planter. Har møtt flere med IBS og har det selv, men ingen som ikke tåler noe planter. Kokte grønnsaker er det jeg spiser de dagene jeg har det verst, de roer alltid magen og jeg føler meg bedre etterpå. Når det gjelder kaker og bakst tåler jeg ting lagd av nøtter, nøttemel. Alt av hvete og havre er problematisk. Mye sukker og fett i samme mat er problematisk. Men om det er litt fett og litt sukker er det lettere å fordøye. Anonymkode: 595e4...e31 Jeg har møtt ei som bare tålte kjøtt og jordbær. Hun er syltynn og sliter voldsomt, så det er ekstremt individuelt. Anonymkode: 02aaf...958
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har møtt ei som bare tålte kjøtt og jordbær. Hun er syltynn og sliter voldsomt, så det er ekstremt individuelt. Anonymkode: 02aaf...958 Som sagt, de er få mtp hvor mange som har IBS. Jeg tipper at TS hadde visst om venninnen kun spiste kjøtt og jordbær... Anonymkode: 595e4...e31
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #16 Skrevet 8. desember 2019 Jeg har IBS, og godteri går veldig fint for meg😊 Jeg hadde tatt imot absolutt alt av marsipan, sjokolade, lakris og karameller 😍 Men det er individuelt, så ikke sikkert venninnen din tåler det like bra... Anonymkode: 7bf09...386
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 Jeg har en mild utgave av IBS, det meste går greit så lenge jeg spiser laktosefritt, glutenfritt og ikke har i meg noe særlig med løk eller sopp 😅 så det er utrolig individuelt det der! Jeg tåler også små mengder av feks gluten, ikke noe stress å ta en liten baguette når jeg er på lunsj hos ei venninne feks Anonymkode: 1dbf5...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå