Gå til innhold

Erfaring med vektdyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg en vektdyne da jeg ikke føler jeg sover godt nok. Har du erfaringer med vektdyne, positivt eller negativt?

Anonymkode: ed62e...78b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt vektdyne i omtrent en måned nå :) De første par dagene trigget det mild angst for meg, da min angst ofte viser seg som pusteproblemer ved at brystet føles veldig trangt, og i starten var det en ganske lik følelse når dynen trykket ned over brystet mitt. Nå som jeg er vant til den er det utrolig deilig og jeg kjenner at jeg sover mye tyngre enn jeg gjorde før. Beveger meg mindre og våkner ikke like ofte i løpet av natten. Min dyne er 7kg :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke TS, men håper flere har erfaring å dele. Vurderer å kjøpe selv

Anonymkode: 224ef...a69

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt det i et par måneder nå og elsker det :) Vet ikke om jeg kan si at det har vært revolusjonerende for nattesøvnen, men det er definitivt mer avslappende å legge meg om kvelden. 

Skrevet

Jeg følger med her da jeg vurderer det selv :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Vurderer også slik dyne. Kan de som svarer her også oppgi vekta på dyna? Ser en over her har svart 7 kg. Syns det hørtes tungt ut, men jeg har ikke undersøkt så mye om hvilke alternativer som fins. 

Jeg sovner stort sett greit på kveldene, men klarer ofte ikke sove hele natta gjennom. Har et håp om at dyna kan tvinge meg til dypere søvn 🤔

• Liker 1
Skrevet

Er dette noe man må kjøpe selv eller kan man få dette av hjelpemiddelsentralen? Beklager om jeg kupper tråden, men har og tenkt på dette med å få meg en vektdyne, men så koster det jo ganske mye. Har ikke klart å finne noe svar.

Anonymkode: 0407a...e1a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe man må kjøpe selv eller kan man få dette av hjelpemiddelsentralen? Beklager om jeg kupper tråden, men har og tenkt på dette med å få meg en vektdyne, men så koster det jo ganske mye. Har ikke klart å finne noe svar.

De har visst fått det på Clas ohlson, så det koster ikke like mye som før :) det er også en del tilbud for tiden på feks koala blanket og gravity blanket, men da må man jo betale toll og sånn uansett. Tror det er veldig vanskelig å få det dekket - jeg måtte gi det helt opp for noen år siden, så jeg ble veldig glad når jeg så at mange produsenter har begynt å lage og selge det så det nå er allemannseie og ikke kun på institusjoner :) 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Snop skrev:

De har visst fått det på Clas ohlson, så det koster ikke like mye som før :) det er også en del tilbud for tiden på feks koala blanket og gravity blanket, men da må man jo betale toll og sånn uansett. Tror det er veldig vanskelig å få det dekket - jeg måtte gi det helt opp for noen år siden, så jeg ble veldig glad når jeg så at mange produsenter har begynt å lage og selge det så det nå er allemannseie og ikke kun på institusjoner :) 

Å, så bra! Tusen takk for svar :) Visste faktisk ikke om dette, så bra at du så spørsmålet og kunne svare. Har i alle fall hørt mye bra om vektdyne og det at det har hjulpet, så er jo så bra at det er lettere å få tak i og billigere nå. Hadde tenkt å kjøpe for noen år siden, men ble rett og slett for dyrt for meg så ble bare med tanken.

Skrevet

Fikk det anbefalt av min fysioterapeut, og jeg er kjempefornøyd :) Brukt den rundt 6 mnd

Anonymkode: 25aa2...1eb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk det anbefalt av min fysioterapeut, og jeg er kjempefornøyd :) Brukt den rundt 6 mnd

Min kommentar, jeg kjøpte den på Clas ohlson etter hans anbefaling :)

• Liker 1
Skrevet

Vekt er jo etter hvor tung man selv er..De anbefaler etter det, men så har man sikkert preferanser også.

Anonymkode: 8964d...b41

Skrevet
12 timer siden, Eneri skrev:

Vurderer også slik dyne. Kan de som svarer her også oppgi vekta på dyna? Ser en over her har svart 7 kg. Syns det hørtes tungt ut, men jeg har ikke undersøkt så mye om hvilke alternativer som fins. 

Jeg sovner stort sett greit på kveldene, men klarer ofte ikke sove hele natta gjennom. Har et håp om at dyna kan tvinge meg til dypere søvn 🤔

Jeg leste at man skal ha ca ti prosent av kroppsvekten. 

Anonymkode: ed62e...78b

• Liker 1
Skrevet

10-15% av kroppsvekten er generell anbefaling, men noen ønsker jo mer og noen mindre. Jeg veier 45kg, så min dyne på 7kg er litt over 15% av min kroppsvekt. Jeg ville dog ikke hatt en som var lettere. Nå som jeg er vant til 7kg kunne jeg egentlig fint tenke meg at 9kg og hadde vært deilig, men jeg liker også litt ekstra vekt.

Jeg kjøpte for øvrig min på Clas Ohlson :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har også vurdert vektdyne, men er redd for at det blir for varmt for meg. Jeg bruker bare sommerdyne, og kreperer med vinterdyner.  Hvordan er varmen fra disse sammenlignet med "vanlige" dyner? 

Anonymkode: 1ac20...be3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vurdert vektdyne, men er redd for at det blir for varmt for meg. Jeg bruker bare sommerdyne, og kreperer med vinterdyner.  Hvordan er varmen fra disse sammenlignet med "vanlige" dyner? 

Jeg bruker min over vanlig dyne og synes ikke det er så veldig mye varmere enn uten. Mindre varmt enn to vanlig dyner :) Jeg har dog ikke prøvd å bruke kun vektdynen, så jeg kan ikke si så mye om hvor varm dynen i seg selv blir.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Koala Blanket har en med varm side for vinteren og kald side for sommeren :) Det er ikke varmere enn sommerdyne, synes jeg i hvert fall. 

Skrevet
På 5.12.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Hjelpemiddelsentralen har sluttet med vektdyner som hjelpemiddel dessverre!

Jeg har nå hatt min dyne på 11kg i ca et halvt år og elsker den! Men jeg kunne gjerne hatt en som var tyngre da, så nå har jeg den brettet i to (jeg sover som regel sammenkrøllet) med teppe både under og over dynen samt en vanlig dyne på toppen (både for å være dekket om jeg skulle strekke på meg men også pga et ganske kaldt soverom).

Skrevet
På 5.12.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Har sett flere som selger på finn, ofte lite brukt siden det ikke er for alle. Et lite tips til å finne en billigere der :)

Anonymkode: cad0e...33e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...