AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Hei! Har bestemt meg for å bli en helårssyklist. Bor i en storby. Eier en enkel hybridsykkel, har også fått installert piggdekk, men jeg sliter fortsatt med forhold i veiene. Det gjelder særlig snø og slaps i sykkelstien. Jeg opplever at sykkelen blir veldig ustabil og ustødig, det føles som om jeg har null kontroll over sykkelen og skal tryne når som helst. Jeg blir da rett og slett veldig redd og sykler bare utrolig sakte / triller deler av veien. 😩 Ser samtidig at mange andre syklister bare suser forbi meg hele tiden, mange på tynnere dekk enn mine… Så dere erfarne vinersyklister, har dere noen tips til meg? Hjelper det å skaffe bredere hjul (ikke fatbike, men noe bredere enn standard hybridsykkelhjul?) Har kvaliteten på piggdekk noe å si for stabiliteten? Blir man tryggere med trening? Er det lov å sykle i veien dersom sykkelstien er nedsnødd (flere cm snø, slaps)? Anonymkode: 22c36...698
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Jeg sykla i mange år på vinterføre, hadde vanlig offroadsykkel med piggdekk, men du må tørre å ha litt fart, ellers så kælver du bare overende. Syklet uten klikkpedaler da det kjentes tryggere på glatta. Anonymkode: f688c...9c5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Hvis det er biler bak, kjør inn til siden og la dem slippe forbi. Anonymkode: 15a43...50b
Djungelvrål Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Du balanserer på glattisen i fart på to hjul! Pigg er bare til pynt, du kan like gjerne olje inn dekka dine, det spiller ingen rolle. Holke ER holke. Slutt med det, du er er fare både for deg selv og ikke minst for andre. Hver gang jeg ser folk som sykler på glatta eller på snøen tenker jeg i mitt stille sinn at de f.... ikke kan være helt gode. Har opplevd at folk har sklidd mange ganger på sykkel rett foran eller bak bilen min, har stoppet og spurt om det gikk bra eller om de trenger hjelp også videre men det har heldigvis gått bra. Har hatt null empati men oppdragelsen min har tilsagt at jeg skal stoppe og tilby hjelp. Sklir du og blir overkjørt eller brekker beinet har du heller ikke så mye sympati fra mange andre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #5 Skrevet 5. desember 2019 2 timer siden, SupaWoman skrev: Du balanserer på glattisen i fart på to hjul! Pigg er bare til pynt, du kan like gjerne olje inn dekka dine, det spiller ingen rolle. Holke ER holke. Slutt med det, du er er fare både for deg selv og ikke minst for andre. Hver gang jeg ser folk som sykler på glatta eller på snøen tenker jeg i mitt stille sinn at de f.... ikke kan være helt gode. Har opplevd at folk har sklidd mange ganger på sykkel rett foran eller bak bilen min, har stoppet og spurt om det gikk bra eller om de trenger hjelp også videre men det har heldigvis gått bra. Har hatt null empati men oppdragelsen min har tilsagt at jeg skal stoppe og tilby hjelp. Sklir du og blir overkjørt eller brekker beinet har du heller ikke så mye sympati fra mange andre. Så ditt svar er å gi opp hele prosjektet? ja, jeg skjønner at det kan være farlig, det føles i alle fall slikt for meg, derfor spør jeg her om det er noe vits. Men det er jo flere hundre syklister i Oslo daglig som pendler til og fra jobb, så det går vel? Oslo kommune oppfordrer jo folk til å sykle (Også om vinteren) framfor bil/kollektiv. Jeg fatter bare ikke hvordan folk får til å sykle trygt i vanskelige forhold. TS Anonymkode: 22c36...698
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er biler bak, kjør inn til siden og la dem slippe forbi. Anonymkode: 15a43...50b Det gjør jeg så klart. Lurer egentlig på hva andre syklister gjør (har sett mye rart) og hva som er lovlig i slike tilfeller. ts Anonymkode: 22c36...698
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #7 Skrevet 5. desember 2019 Pigg er selvfølgelig ikke til pynt. Det funker. Hun "superdama" vet ikke hva hun prater om. Men det er selvfølgelig forskjell på piggdekkene. Anonymkode: 281ae...b10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 3 timer siden, SupaWoman skrev: Du balanserer på glattisen i fart på to hjul! Pigg er bare til pynt, du kan like gjerne olje inn dekka dine, det spiller ingen rolle. Holke ER holke. Slutt med det, du er er fare både for deg selv og ikke minst for andre. Hver gang jeg ser folk som sykler på glatta eller på snøen tenker jeg i mitt stille sinn at de f.... ikke kan være helt gode. Har opplevd at folk har sklidd mange ganger på sykkel rett foran eller bak bilen min, har stoppet og spurt om det gikk bra eller om de trenger hjelp også videre men det har heldigvis gått bra. Har hatt null empati men oppdragelsen min har tilsagt at jeg skal stoppe og tilby hjelp. Sklir du og blir overkjørt eller brekker beinet har du heller ikke så mye sympati fra mange andre. Du har visst aldri sykla på snø og is selv skjønner jeg....😏 Anonymkode: f688c...9c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå