AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Er 20 år, søker jobber. Ønsker å studere fra høsten. I mellomtiden vil jeg jo ikke bare sitte hjemme uten å gjøre noenting, ser dårlig ut på cven og ønsker jo å ha noe å drive med... har veldig lite jobberfaring fra før, og lite referanser. Har søkt i snart 4 mnder uten noe napp. Jeg har nå vurdert å vende meg til nav for hjelp, fordi jeg får ikke jobb, og er vanskelig med økonomien nå, så begynner å bli desperat. Har ikke noe familie å henvende meg til heller. Har hør mye negativt om NAV, og føler lit skam ved at jeg henvender meg dit. har hørt at det er vanskelig å få jobb senere når arbeidsgiver ser du har fått hjelp av nav tidligere? Vil ikke utnytte sytemet, og mener jeg absolutt ikke er lat! er veldig ivrig for å jobbe. Meg føler meg ganske hjelpesløs... Noen erfaring eller råd? Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Hmmm. NAV kan ikke hjelpe deg med å få jobb. Bare med CVen fin og hvordan du skal søke på jobb. 😀 Nei...takke meg til det gode gamle Aetat. Husker jeg troppet opp på Aetat på 90-tallet, etter en uke hadde dama jeg pratet med der skaffet meg jobb. 👍 Det skjer nok ikke i dagens NAV. Anonymkode: 64012...e5e 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Det er lite nav kan gjøre for deg når du er frisk. Du kan få dagpenger om du har jobbet tidligere, og de på dagpenger blir gjerne sendt på jobbsøkerkurs. Men utenom det er det lite nav gjøre for friske, arbeidsledige mennesker. Nav gir ikke friske folk jobber. De setter syke mennesker i praksis, og praksis gir som regel ikke normal lønn men type 50kr i timen i tillegg til litt tiltakspenger eller lignende fra nav. Man jober da gjerne like mye som en normal arbeidstaker, men får halve eller 1/3 av lønnen pluss at man får ikke jobb når praksis er over og blir arbeidsledig igjen, så det er ikke å anbefale. Anonymkode: c9a54...c07 1
SoWhat? Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Man går dit når man ikke kan forsørge seg selv? Da må man jo for å få hjelp eller? Sånn at man ikke har noe valg. Jeg ville aldri gått dit om det var andre løsninger. Ikke fordi det skal være en skam! Men fordi de er der for de som virkelig må ha hjelp, og kun for dem. Så hvis du ikke klarer å forsørge deg selv, og har gjort alt du kan for å få jobb, så må du jo nesten gå dit. Men søker du på alt av jobber? Vet det er jobber som ikke er så attraktive, men syns en plikter å ta alt en kan få. Ja, jeg har jobbet med å vaske, så jeg tok det jeg fikk selv altså. Jeg jobbet med det i tre år. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #5 Skrevet 5. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hmmm. NAV kan ikke hjelpe deg med å få jobb. Bare med CVen fin og hvordan du skal søke på jobb. 😀 Nei...takke meg til det gode gamle Aetat. Husker jeg troppet opp på Aetat på 90-tallet, etter en uke hadde dama jeg pratet med der skaffet meg jobb. 👍 Det skjer nok ikke i dagens NAV. Anonymkode: 64012...e5e Tusen takk for hjelpen! har ikke så mye erfaring med Nav personlig så er fint med litt erfaring! Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er lite nav kan gjøre for deg når du er frisk. Du kan få dagpenger om du har jobbet tidligere, og de på dagpenger blir gjerne sendt på jobbsøkerkurs. Men utenom det er det lite nav gjøre for friske, arbeidsledige mennesker. Nav gir ikke friske folk jobber. De setter syke mennesker i praksis, og praksis gir som regel ikke normal lønn men type 50kr i timen i tillegg til litt tiltakspenger eller lignende fra nav. Man jober da gjerne like mye som en normal arbeidstaker, men får halve eller 1/3 av lønnen pluss at man får ikke jobb når praksis er over og blir arbeidsledig igjen, så det er ikke å anbefale. Anonymkode: c9a54...c07 Ja! Forstår. Veldig interessant å høre. Er jo ikke akkurat syk nei. Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #7 Skrevet 5. desember 2019 3 minutter siden, SoWhat? said: Man går dit når man ikke kan forsørge seg selv? Da må man jo for å få hjelp eller? Sånn at man ikke har noe valg. Jeg ville aldri gått dit om det var andre løsninger. Ikke fordi det skal være en skam! Men fordi de er der for de som virkelig må ha hjelp, og kun for dem. Så hvis du ikke klarer å forsørge deg selv, og har gjort alt du kan for å få jobb, så må du jo nesten gå dit. Men søker du på alt av jobber? Vet det er jobber som ikke er så attraktive, men syns en plikter å ta alt en kan få. Ja, jeg har jobbet med å vaske, så jeg tok det jeg fikk selv altså. Jeg jobbet med det i tre år. Ja, søker på alt av jobber. Men er ikke så mange jobber her jeg bor, og ganske mange å konkurrere med. bor et sted hvor familietilknytninger er verdifult... noe jeg ikke har. Har jobbet på bensinstasjon i nesten et år i en annen by. men det er dem formelle arbeidserfaringen jeg har. Anonymkode: 12d17...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 20 år, søker jobber. Ønsker å studere fra høsten. I mellomtiden vil jeg jo ikke bare sitte hjemme uten å gjøre noenting, ser dårlig ut på cven og ønsker jo å ha noe å drive med... har veldig lite jobberfaring fra før, og lite referanser. Har søkt i snart 4 mnder uten noe napp. Jeg har nå vurdert å vende meg til nav for hjelp, fordi jeg får ikke jobb, og er vanskelig med økonomien nå, så begynner å bli desperat. Har ikke noe familie å henvende meg til heller. Har hør mye negativt om NAV, og føler lit skam ved at jeg henvender meg dit. har hørt at det er vanskelig å få jobb senere når arbeidsgiver ser du har fått hjelp av nav tidligere? Vil ikke utnytte sytemet, og mener jeg absolutt ikke er lat! er veldig ivrig for å jobbe. Meg føler meg ganske hjelpesløs... Noen erfaring eller råd? Anonymkode: 12d17...3f9 Ta kontakt med Fønix Anonymkode: 415d8...30b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #9 Skrevet 5. desember 2019 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Man går dit når man ikke kan forsørge seg selv? Da må man jo for å få hjelp eller? Sånn at man ikke har noe valg. Jeg ville aldri gått dit om det var andre løsninger. Ikke fordi det skal være en skam! Men fordi de er der for de som virkelig må ha hjelp, og kun for dem. Så hvis du ikke klarer å forsørge deg selv, og har gjort alt du kan for å få jobb, så må du jo nesten gå dit. Men søker du på alt av jobber? Vet det er jobber som ikke er så attraktive, men syns en plikter å ta alt en kan få. Ja, jeg har jobbet med å vaske, så jeg tok det jeg fikk selv altså. Jeg jobbet med det i tre år. Det funker ikke slik at man får hva som helst av jobb. Anonymkode: 484df...de3
SoWhat? Skrevet 5. desember 2019 #10 Skrevet 5. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, søker på alt av jobber. Men er ikke så mange jobber her jeg bor, og ganske mange å konkurrere med. bor et sted hvor familietilknytninger er verdifult... noe jeg ikke har. Har jobbet på bensinstasjon i nesten et år i en annen by. men det er dem formelle arbeidserfaringen jeg har. Anonymkode: 12d17...3f9 Det virker som du står på og gjør ditt beste. Jeg vil bare ønske deg lykke til! Håper virkelig at det ordner seg for deg 👍 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #11 Skrevet 5. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm. NAV kan ikke hjelpe deg med å få jobb. Bare med CVen fin og hvordan du skal søke på jobb. 😀 Nei...takke meg til det gode gamle Aetat. Husker jeg troppet opp på Aetat på 90-tallet, etter en uke hadde dama jeg pratet med der skaffet meg jobb. 👍 Det skjer nok ikke i dagens NAV. Anonymkode: 64012...e5e Sier Amen til den. Jeg fikk og jobb første gang jeg var på Aetat da var jeg 17 år på 80 tallet. Nå til dags skulle en tro ting var bedre men neida den gang vi ikke hadde sånn tilgang til data da gikk ting mye bedre faktisk. Nå er det jo bare kaos og rot. Nav hjelper deg ikke med og finne jobb du må gjøre det selv. Har inntrykk det er kaos over hele linja. Anonymkode: b27df...fb2 2
SoWhat? Skrevet 5. desember 2019 #12 Skrevet 5. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det funker ikke slik at man får hva som helst av jobb. Anonymkode: 484df...de3 Nei, jeg tenkte ikke det! Nå er det ganske mange år siden jeg studerte, og da fikk en lett "upopulære" jobber. Jeg er nok ikke helt oppdatert. Sorry
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #13 Skrevet 5. desember 2019 Nav hjelper deg nok ikke med å få jobb. Men mulig det finnes type jobbsøkerkurs de vil sette deg opp på. Ellers er det bare å kaste seg rundt og legg inn cv til alle vikarbyråer i område. Og ikke føl noe som helst skam om dette. At du har arbeidserfaring fra bensinstasjon er jo helt supert. Du har mye erfaring med kunder og sikkert til dels hektisk. Anonymkode: 5da8d...d0a
Duftavsommerregn Skrevet 5. desember 2019 #14 Skrevet 5. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm. NAV kan ikke hjelpe deg med å få jobb. Bare med CVen fin og hvordan du skal søke på jobb. 😀 Nei...takke meg til det gode gamle Aetat. Husker jeg troppet opp på Aetat på 90-tallet, etter en uke hadde dama jeg pratet med der skaffet meg jobb. 👍 Det skjer nok ikke i dagens NAV. Dette er bare tull! Aetat på 90 tallet gjorde akkurat det samme som NAV gjør idag, satte deg i forbindelse med arbeidsgivere som kunne gi deg en jobb, de gav deg aldri en jobb. På 90 tallet var dette mye lettere, mange jobber som ikke krevde mye utdannelse og dermed lettere å få et napp. NAV kan idag sette deg direkte i kontakt med arbeidsgivere i form av å søke og hjelpe med en CV, men aldri gi deg jobben. Slik har det alltid vært, og det er bare at idag er det 100 ganger vanskeligere å få akkurat den jobben du vil ha. Fordi det er så veldig mange andre med relevant utdannelse og mer en det som konkurrerer med deg angående dette. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #15 Skrevet 5. desember 2019 Hvor lenge er det siden du arbeidet sist? Hvis det er mer enn 12 måneder siden så har du nok ikke krav på dagpenger. Man kan vel bare få sosialstønad til livsopphold hvis man er helt fullstendig blakk og ikke har til salt på brødet Man kan legge seg inn som jobbsøker hos Nav og legge inn CV der slik at den blir synlig for arbeidsgivere som ser etter folk. Men det er nok lite sannsynlig at noen ringer, da det er mange om jobbene. Nav ringer ikke rundt for å hjelpe deg å skaffe jobb, og vil nok bare henvise deg til deres jobbdatabase (lignende finn.no for jobber) Fremtidige arbeidgivere kan ikke vite at du har vært på Nav med mindre du forteller det. Men du får gjerne et hull i CVen som du må forklare. I så ung alder er det nok uansett ikke et problem. Anonymkode: 081a3...f3f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #16 Skrevet 5. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ta kontakt med Fønix Anonymkode: 415d8...30b Utrolig hjelpsomt! tusen taakk Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 13 minutter siden, SoWhat? said: Det virker som du står på og gjør ditt beste. Jeg vil bare ønske deg lykke til! Håper virkelig at det ordner seg for deg 👍 utrolig takknemlig for denne kommentaren! motiverende! Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #18 Skrevet 5. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjer nok ikke i dagens NAV Alltid idiotisk å sammenligne forskjellige tidsperioder. Å få jobb i dag er nok en del vanskeligere enn det var noen tiår siden. I dag kan en butikkjobb få over 1000 søkere. Anonymkode: ce540...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #19 Skrevet 5. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nav hjelper deg nok ikke med å få jobb. Men mulig det finnes type jobbsøkerkurs de vil sette deg opp på. Ellers er det bare å kaste seg rundt og legg inn cv til alle vikarbyråer i område. Og ikke føl noe som helst skam om dette. At du har arbeidserfaring fra bensinstasjon er jo helt supert. Du har mye erfaring med kunder og sikkert til dels hektisk. Anonymkode: 5da8d...d0a Ja! Tusen takk for gode tips og ord! Det var en god ide, det skal jeg gjøre! Anonymkode: 12d17...3f9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #20 Skrevet 5. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge er det siden du arbeidet sist? Hvis det er mer enn 12 måneder siden så har du nok ikke krav på dagpenger. Man kan vel bare få sosialstønad til livsopphold hvis man er helt fullstendig blakk og ikke har til salt på brødet Man kan legge seg inn som jobbsøker hos Nav og legge inn CV der slik at den blir synlig for arbeidsgivere som ser etter folk. Men det er nok lite sannsynlig at noen ringer, da det er mange om jobbene. Nav ringer ikke rundt for å hjelpe deg å skaffe jobb, og vil nok bare henvise deg til deres jobbdatabase (lignende finn.no for jobber) Fremtidige arbeidgivere kan ikke vite at du har vært på Nav med mindre du forteller det. Men du får gjerne et hull i CVen som du må forklare. I så ung alder er det nok uansett ikke et problem. Anonymkode: 081a3...f3f Veldig mye interessant og hjelpsom her! tusen takk. skal ta alt med med videre i søkingen! Anonymkode: 12d17...3f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå