Rigmor 84 Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 På min jobb er vi totalt 20 ansatte på avdelingen. Derav 16 menn og 4 kvinner. Det arrangeres sjelden noe sosialt fra arbeidsgivers side, foruten en årsfest i januar/februar for hele arbeidsplassen. Men, de mannlige ansatte på avdelingen har flere ganger i året såkalte guttefester. Til disse inviteres kun de mannlige ansatte, jentene/damene får knapt høre om det. De har en fest før sommeren, samt en før jul. Disse er standard, utover dette er det mer tilfeldig hva som arrangeres, men det er fortsatt bare for guttene. Jeg føler at vi som er i mindretall rett og slett blir ekskludert fra det sosiale/kollegiale når de holder på slik. Er det bare jeg som er litt rar når jeg føler det slik? Er det noen som har noen tanker rundt dette? Hva kan vi som er i mindretall foreta oss? Det blir liksom ikke samme med jentefester med 4 stk, som i tillegg er godt spredt i alder og livssituasjon... 1
Hjerte Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Har vanskelig for å se at dette er noe som kan slås ned på eller lignende, så lenge det er i privat regi. Men dårlig stil er det definitivt. Om det går ut over arbeidsmiljøet ville en oppegående leder satt inn trivselstiltak, i form av sammenkomster som er arbeidsgiverinitiert. En ikke oppegående leder lar det skure. 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Hvorfor bruker du tid på dette i heletatt? Møt på jobb, gjør jobben din. Thats it, omgås de du vil utenom av kollegaer. Anonymkode: f7834...b3c 2
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Så lenge dette ikke er noe som organiseres fra bedriftens side er det ikke noe du kan gjøre noe med saken. Hvem gutta henger med på sin fritid har ikke du noe med. 4
Rigmor 84 Skrevet 5. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2019 Vi som ikke blir invitert blir sittende igjen med samme følelsen som om man inviterer alle utenom 1 til sammenkomst. Arbeidsgiver bryr seg nada om sosiale arrangement som nevnt, og lar det bli opp til de ansatte å samles på eget initiativ. Festene er i privat regi, men det skaper absolutt en kjip stemning for oss som aldri blir invitert. 4
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 2 minutter siden, Rigmor 84 skrev: Festene er i privat regi, men det skaper absolutt en kjip stemning for oss som aldri blir invitert. Har dere faktisk spurt om dere kan få delta da eller er det den sedvanlige gamle kvinnelige strategien som heter å hinte dere har benyttet hittil? 1
Rigmor 84 Skrevet 5. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, Troverdigheten said: Har dere faktisk spurt om dere kan få delta da eller er det den sedvanlige gamle kvinnelige strategien som heter å hinte dere har benyttet hittil? hehe, det er ikke vits i å spørre når det er klinkende klart at dette er guttefest med guttastemning og party. De første gangene de arrangerte var de ivrige på å prate om det og bygge seg opp i lang tid i forveien. det var ymse forberedelser og mye prat om alt det gøye som skulle skje osv. Vi har ikke hintet om noe som helst, bare holdt en lav profil. Den ene gangen valgte jeg faktisk å ta feriedag den dagen de skulle på festen sin, for da var det så mye prat og gøy rundt det, at jeg ikke orket høre på det. 1
Katten.2.0 Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, Rigmor 84 said: hehe, det er ikke vits i å spørre når det er klinkende klart at dette er guttefest med guttastemning og party. De første gangene de arrangerte var de ivrige på å prate om det og bygge seg opp i lang tid i forveien. det var ymse forberedelser og mye prat om alt det gøye som skulle skje osv. Vi har ikke hintet om noe som helst, bare holdt en lav profil. Den ene gangen valgte jeg faktisk å ta feriedag den dagen de skulle på festen sin, for da var det så mye prat og gøy rundt det, at jeg ikke orket høre på det. Så... Arranger et arrangement hvor det er mindre guttastemning? 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #9 Skrevet 5. desember 2019 Dere har da ingenting med hva folk gjør på fritida. Anonymkode: 30b3b...3e0
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #10 Skrevet 5. desember 2019 5 minutter siden, Rigmor 84 skrev: hehe, det er ikke vits i å spørre når det er klinkende klart at dette er guttefest med guttastemning og party. De første gangene de arrangerte var de ivrige på å prate om det og bygge seg opp i lang tid i forveien. det var ymse forberedelser og mye prat om alt det gøye som skulle skje osv. Vi har ikke hintet om noe som helst, bare holdt en lav profil. Den ene gangen valgte jeg faktisk å ta feriedag den dagen de skulle på festen sin, for da var det så mye prat og gøy rundt det, at jeg ikke orket høre på det. Har du lyst til å være med på en fest med høy guttastemning da?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #11 Skrevet 5. desember 2019 26 minutter siden, Rigmor 84 said: Det blir liksom ikke samme med jentefester med 4 stk, som i tillegg er godt spredt i alder og livssituasjon... Har du spurt de 3 andre damene om de ønsker å finne på noe på fritiden? Selv om man er ulik alder så kan man jo spise en middag sammen, grille sammen, osv. På jobben min er det stor aldersforskjell. Folk er fra 20 til nesten pensjonister. Da prøver vi å finne på noen aktiviteter alle kan sette pris på og at ingen føler at de ikke passer inn. Anonymkode: 3da83...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #12 Skrevet 5. desember 2019 TS, få henda ut av lomma og inviter til jentefest. 4 damer støyer like mye som 18 menn, ikke langt fra i hvertfal. Anonymkode: 4f209...a62 3
Nymerïa Skrevet 5. desember 2019 #13 Skrevet 5. desember 2019 Jeg har opplevd det samme, jeg fant meg en ny arbeidsplass. Jeg har jobbet i flere mannsdominerte miljøer og i alle andre har jeg blitt inkludert på alle mulige måter. Den ene plassen der damene var et nødvendig onde og ikke velkomne på "gutteturer" var innen finans. Jeg har holdt meg langt unna den bransjen i ettertid. 2
Gjest ti10 Skrevet 5. desember 2019 #14 Skrevet 5. desember 2019 I utgangspunktet har man ikke noe å si på hva kollegene foretar seg på fritiden, men hvis det er sjefen/daglig leder som konsekvent inviterer kun mannlige ansatte på fest/div. arrangement, så kan du ta det opp. Men det kommer an på om det nytter. Er det sånn at de faktisk gjør ting du kunne tenke deg å være med på? Har du spurt om å få være med? Ev. kan det være et alternativ at damene arrangerer egen fest? Og hvor lenge har denne tradisjonen pågått?
OPIgirl Skrevet 5. desember 2019 #15 Skrevet 5. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, få henda ut av lomma og inviter til jentefest. 4 damer støyer like mye som 18 menn, ikke langt fra i hvertfal. Anonymkode: 4f209...a62 Jo, det er veldig langt fra. 1
Rigmor 84 Skrevet 5. desember 2019 Forfatter #16 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, ti10 said: I utgangspunktet har man ikke noe å si på hva kollegene foretar seg på fritiden, men hvis det er sjefen/daglig leder som konsekvent inviterer kun mannlige ansatte på fest/div. arrangement, så kan du ta det opp. Men det kommer an på om det nytter. Er det sånn at de faktisk gjør ting du kunne tenke deg å være med på? Har du spurt om å få være med? Ev. kan det være et alternativ at damene arrangerer egen fest? Og hvor lenge har denne tradisjonen pågått? Nå er det ikke selve guttefesten jeg ønsker å delta på, men det hadde vært hyggelig med sosiale jobbsammenkomster der alle som jobber sammen faktisk er velkomne. Nå har vi hatt det slik i litt over 3 år. Vi forsøkte å arrangere en felles greie til sommeren for 2 år siden, men da skulle de plutselig ha guttefest samme dagen i stedet, noe som ble bestemt ETTER at vi inviterte til fellesopplegg. Dermed utgikk dette, selv om flere av de hadde sagt de skulle være med på fellesarrangementet i utgangspunktet. At det er stor aldersforskjell er egentlig ikke et problem, men når det er bare 4 stk, i alderen 23, 30, 40 og 59, så blir det litt halvveis. Det blir liksom så stort utslag når vi er så få. I en større gruppe er det sjelden problemer siden det automatisk vil bli flere som er nærmere hverandre i alder. 1
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, Rigmor 84 skrev: Nå er det ikke selve guttefesten jeg ønsker å delta på, men det hadde vært hyggelig med sosiale jobbsammenkomster der alle som jobber sammen faktisk er velkomne. Nå har vi hatt det slik i litt over 3 år. Vi forsøkte å arrangere en felles greie til sommeren for 2 år siden, men da skulle de plutselig ha guttefest samme dagen i stedet, noe som ble bestemt ETTER at vi inviterte til fellesopplegg. Dermed utgikk dette, selv om flere av de hadde sagt de skulle være med på fellesarrangementet i utgangspunktet. At det er stor aldersforskjell er egentlig ikke et problem, men når det er bare 4 stk, i alderen 23, 30, 40 og 59, så blir det litt halvveis. Det blir liksom så stort utslag når vi er så få. I en større gruppe er det sjelden problemer siden det automatisk vil bli flere som er nærmere hverandre i alder. Men vil du virkelig være med på en puttefest? Disse gutta vil jo ikke være på fest med dere. Og hvorfor så ivrig på sammenkomster med jobben? Har du ikke egne venner og familie utenfor jobben?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #18 Skrevet 5. desember 2019 4 minutter siden, Rigmor 84 said: Nå er det ikke selve guttefesten jeg ønsker å delta på, men det hadde vært hyggelig med sosiale jobbsammenkomster der alle som jobber sammen faktisk er velkomne. Nå har vi hatt det slik i litt over 3 år. Vi forsøkte å arrangere en felles greie til sommeren for 2 år siden, men da skulle de plutselig ha guttefest samme dagen i stedet, noe som ble bestemt ETTER at vi inviterte til fellesopplegg. Dermed utgikk dette, selv om flere av de hadde sagt de skulle være med på fellesarrangementet i utgangspunktet. Synes det er spesielt med et såpass lite inkluderende arbeidsmiljø at gutta saboterer for arrangementer som skal skape bedre samhold i bedriften. Anonymkode: 3da83...d0a 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #19 Skrevet 5. desember 2019 2 timer siden, Rigmor 84 skrev: Vi som ikke blir invitert blir sittende igjen med samme følelsen som om man inviterer alle utenom 1 til sammenkomst. Arbeidsgiver bryr seg nada om sosiale arrangement som nevnt, og lar det bli opp til de ansatte å samles på eget initiativ. Festene er i privat regi, men det skaper absolutt en kjip stemning for oss som aldri blir invitert. For noe tull, her går du inn som offer med en gang. Såklart du ikke har adgang til en privat fest, er jo de selv som bestemmer hvem som skal være med. Slutt å syt, finn på egne ting! Anonymkode: f7834...b3c 1
Minitroll Skrevet 5. desember 2019 #20 Skrevet 5. desember 2019 Lag en egen sammenkomst med de du samarbeider best med. Husk å utelate et par stykker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå