AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 I min stillingsbeskrivelse som skal signeres nå står det et punkt som sier følgende; * ellers utføre de arbeidsoppgaver som blir pålagt av nærmeste leder. Dette punktet vil jo tilsi at jeg kan settes til hva som helst, eller? Er dette et vanlig punkt i de fleste stillingsbeskrivelser? Anonymkode: b5099...59f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Vil tro det er ganske standard ja.. Anonymkode: e3f7b...ecb 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Vil tippe det er ganske standard ja. Det sier seg jo selv at man må gjøre som sjefen sier mens man er på jobben. Plutselig dukker det jo opp noe som må gjøres, ikke sant. Blir jo ganske håpløst å være sjef hvis man ikke kan be ansatte gjøre noe annet enn akkurat det som er opplistet i arbeidsinnstruksen. Skulle man derimot bli satt til å BARE gjøre helt andre ting enn det som står i resten av arbeidsinstruksen (eller det blir mye av det) vil det antakelig være fagforeningssak. Er du ansatt som saksbehandler skal du jo i utgangspunktet ikke vaske gulvet hver dag liksom. Anonymkode: bfb5a...360 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Det er nok ganske standard, men det blir jo meningsløst om du f. eks. som økonomiansvarlig skal settes til vasking utover at dere holder det normalt ryddig/rent ved egen kontorplasser og møtelokaler. Det er stillingsbeskrivelse, arbeidsavtale, stillingsutlysning, bransje osv. som avgjør om hva stillingens karakter innebærer. Arbeidsgiver kan ofte pålegge andre arbeidsoppgaver enn det som opprinnelig er avtalt, men det er ikke nødvendigvis adgang for arbeidsgiver til å pålegge oppgaver som er totalt irrelevante for hva du faktisk er ansatt som. Anonymkode: 9126d...f35
isw Skrevet 5. desember 2019 #5 Skrevet 5. desember 2019 Dette er en standard formulering, og trygg å signere på, men jeg er enig i at den virker litt skummel. I Norge er det heldigvis trygt, og din leder forventes å ha såpass dømmekraft at du blir satt til relevante oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #6 Skrevet 5. desember 2019 TS her, tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg må si at der jeg er ansatt nå er jeg veldig trygg på mine sjefer og at de ikke setter meg til vasking av gulv eller helt irrelevante arbeidsoppgaver som jeg ikke har forutsetning for å levere på. Men jeg tenker om dette er et punkt som kan "fange" ved bytte av ledelse e.l.? Det er som ISW sier at punktet virker skummelt å signere på. Jeg er organisert og kommer til å være det alltid, men jeg tenker så lenge punktet er så vagt som "ellers utføre de arbeidsoppgaver som blir pålagt av nærmeste leder" så tenkte jeg at det er for vagt til at de kan si noe om det skulle bli et tema noen gang. Anonymkode: b5099...59f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #7 Skrevet 5. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg må si at der jeg er ansatt nå er jeg veldig trygg på mine sjefer og at de ikke setter meg til vasking av gulv eller helt irrelevante arbeidsoppgaver som jeg ikke har forutsetning for å levere på. Men jeg tenker om dette er et punkt som kan "fange" ved bytte av ledelse e.l.? Det er som ISW sier at punktet virker skummelt å signere på. Jeg er organisert og kommer til å være det alltid, men jeg tenker så lenge punktet er så vagt som "ellers utføre de arbeidsoppgaver som blir pålagt av nærmeste leder" så tenkte jeg at det er for vagt til at de kan si noe om det skulle bli et tema noen gang. Anonymkode: b5099...59f Forstår at du tenker sånn. Jeg tenker at formålet med den setningen er at ikke man skal stå der som leder å spørre «hei, kan du ta med denne pakken og putte i postkassen på veg ut» og få til svar at «nehei, det er ikke i min arbeidsinstruks å gjøre det». Men kan jo også se at det potensielt kan misbrukes med «riktig» sjef. Anonymkode: bfb5a...360 1
cleangal Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 Helt vanlig. Har stått i alle arbeidskontrakter jeg har fått, litt forskjellig formulert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #9 Skrevet 5. desember 2019 Arbeidsgiver har styringsrett uansett. Så ja, helt ok å skrive under på. Anonymkode: 51b99...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #10 Skrevet 5. desember 2019 Du har jo den øvrige stillingsbeskrivelsen å slå i bordet med om det skulle bli problemer. Den skal veie mer enn det du evt blir satt til utenom. Anonymkode: ed638...ed1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #11 Skrevet 5. desember 2019 Ikke bare er dette helt vanlig, arbeidsgiver har også en sterk styringsrett når det kommer til dette området. Hos oss signerer vi uansett ikke stillingsbeskrivelsene, de er "enveis". Dersom arbeidsgiver er seriøs, og det er heldigvis de fleste i Norge, vil du uansett gjøre omtrent det som står i stillingsbeskrivelsen din mesteparten av tiden. Og dersom markedet/bedriften/situasjonen skulle endre seg, kan arbeidsgiver uansett endre din stillingstittel, stillingsbeskrivelse, gjøre stillingen din overtallig, tilby deg en annen stilling osv. osv. Så denne setningen betyr ingenting i realiteten. Anonymkode: 52be3...676 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #12 Skrevet 6. desember 2019 TS her, tusen takk nå føles det mye bedre Ønsker dere en strålende helg. Anonymkode: b5099...59f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #13 Skrevet 6. desember 2019 19 timer siden, cleangal skrev: Helt vanlig. Har stått i alle arbeidskontrakter jeg har fått, litt forskjellig formulert. aldri stått i mine Anonymkode: 76863...ab2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #14 Skrevet 6. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver har styringsrett uansett. Så ja, helt ok å skrive under på. Anonymkode: 51b99...d6c arbeidsgiver har styringsrett innenfor visse rammer. det er ikke slik at arbeidsgiver kan bruke styringsretten når det måtte passe han Anonymkode: 76863...ab2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå