AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Er det noen her som har vært på Evjeklinikken og kan fortelle meg om hvordan det er der? Anonymkode: 138f7...201
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Skrevet 16. desember 2019 Jeg har ikke vært der selv, men så episoden på NRK med Helene. Ble overrasket over hvor store porsjoner de spiser og hvor ofte de spiser. Jeg er overvektig selv, men jeg synes det var mye mat. Men de trener kanskje såpass mye at de trenger så mye mat? Lurer også litt på hvorfor det ikke var mer vegetarmat der. Anonymkode: e4e05...196 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg kjenner ei som har gjennomgått behandling der. Hun var veldig fornøyd med opplegget, men jeg tror nok det er fordi hun opplevde å bli hørt, sett og «tatt vare på», sånn at oppholdet alt i alt føltes som en veldig god opplevelse for henne. Fysisk er det ingen endring. Anonymkode: b094b...ac2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 På 16.12.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært der selv, men så episoden på NRK med Helene. Ble overrasket over hvor store porsjoner de spiser og hvor ofte de spiser. Jeg er overvektig selv, men jeg synes det var mye mat. Men de trener kanskje såpass mye at de trenger så mye mat? Lurer også litt på hvorfor det ikke var mer vegetarmat der. Anonymkode: e4e05...196 Så vidt jeg forsto var det mat med lavt kaloriinnhold. Pasientene deres er jo vant til å spise mye. Hvis de serverer små porsjoner og alle går sultne, så er det kanskje mindre sjanse for at de klarer å gjennomføre? Anonymkode: fdfee...689 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg forsto var det mat med lavt kaloriinnhold. Pasientene deres er jo vant til å spise mye. Hvis de serverer små porsjoner og alle går sultne, så er det kanskje mindre sjanse for at de klarer å gjennomføre? Anonymkode: fdfee...689 Åja, det med lavkalori fikk ikke jeg med meg. Jeg syns hvertfall den ene middagen så ut som vanlig lapskaus. Og så sa vel han ernæringsfyren at de følger de norske kostholdsrådene og ingen andre typer diett? Det var egentlig det jeg reagerte litt på, hvorfor ikke spise mer vegetar, da sparer man mange kalorier i forhold til kjøtt og blir likevel god og mett. Hvis man venner seg til å spise vegetar noen dager i uken, nyter man kjøttmiddagene desto mer. Anonymkode: e4e05...196 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Åja, det med lavkalori fikk ikke jeg med meg. Jeg syns hvertfall den ene middagen så ut som vanlig lapskaus. Og så sa vel han ernæringsfyren at de følger de norske kostholdsrådene og ingen andre typer diett? Det var egentlig det jeg reagerte litt på, hvorfor ikke spise mer vegetar, da sparer man mange kalorier i forhold til kjøtt og blir likevel god og mett. Hvis man venner seg til å spise vegetar noen dager i uken, nyter man kjøttmiddagene desto mer. Anonymkode: e4e05...196 Det er jo viktig at de blir vant til å spise det de skal spise livet ut. Det er viktig at det ikke er stor forskjell mellom hverdag og å være på klinikken. De færreste voksne er interessert i å spise vegetar flere ganger i uken i hverdagen. Anonymkode: 24513...974 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Det er jo viktig at de blir vant til å spise det de skal spise livet ut. Det er viktig at det ikke er stor forskjell mellom hverdag og å være på klinikken. De færreste voksne er interessert i å spise vegetar flere ganger i uken i hverdagen. Anonymkode: 24513...974 De færreste overvektige er interessert i å spise sunt eller kalorifattig flere ganger i uken Anonymkode: cff69...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De færreste overvektige er interessert i å spise sunt eller kalorifattig flere ganger i uken Anonymkode: cff69...e8b Det er jo mindre porsjoner som ikke inneholder like mye kalorier og å unngå unødvendige kaloribomber som sjokolade, potetgull etc. som er cluet her. Anonymkode: 24513...974 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo viktig at de blir vant til å spise det de skal spise livet ut. Det er viktig at det ikke er stor forskjell mellom hverdag og å være på klinikken. De færreste voksne er interessert i å spise vegetar flere ganger i uken i hverdagen. Anonymkode: 24513...974 Tror ikke folk tar skade av å f.eks. ha en til tre vegetarmiddager i uka, for å si det sånn... Hvis tre dager av uka har ett måltid som er vegetar, utgjør det kun tre måltider av en hel uke. Det er jo så mye godt man kan lage. Anonymkode: 22bf7...4f3 3
Jytte Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Reagerte på kostholdet. Lavkalori. Hvorfor heller ikke moderat lavkarbo? Da holder man seg lenge mett. Og reagerte på at de som var innlagt der ikke deltok på kjøkkenet og lærte lage maten de skal fortsette å spise når de kommer hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som har gjennomgått behandling der. Hun var veldig fornøyd med opplegget, men jeg tror nok det er fordi hun opplevde å bli hørt, sett og «tatt vare på», sånn at oppholdet alt i alt føltes som en veldig god opplevelse for henne. Fysisk er det ingen endring. Anonymkode: b094b...ac2 Dette er jo mye av poenget. Overvektige blir ofte sett ned på, også i helsevesenet. Så det å bare få være en selv, ikke den "tjukke" og bli sett og hørt betyr mye. Man må huske på at det psykiske spiller en mye større rolle enn mange tror når det kommer til overvekt. Anonymkode: c57f7...a85 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 8 minutter siden, Jytte skrev: Reagerte på kostholdet. Lavkalori. Hvorfor heller ikke moderat lavkarbo? Da holder man seg lenge mett. Og reagerte på at de som var innlagt der ikke deltok på kjøkkenet og lærte lage maten de skal fortsette å spise når de kommer hjem. De følger de nasjonale kostholdsrådene, og det er ikke lavkarbo. Mener å ha hørt et annet sted at man har "mat og helse" på timeplanen. Uansett så er det livsstilsendring og ikke diett. Anonymkode: 138f7...201 4
Jytte Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De følger de nasjonale kostholdsrådene, og det er ikke lavkarbo. Mener å ha hørt et annet sted at man har "mat og helse" på timeplanen. Uansett så er det livsstilsendring og ikke diett. Anonymkode: 138f7...201 Jeg skrev moderat lavkarbo og mener også at de burde innført middelhavskosthold. De nasjonale kostholdsrådene er foreldet og omstridt. Lavkarbo og middelhavskosthold er ikke en DIETT. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Jeg er i behandling ved Evjeklinikken og har vært på mitt første opphold. Skal tilbake igjen på andre opphold på nyåret og gleder meg veldig til det. Vet at flere av de andre i gruppen min også gleder seg. Ser at enkelte skriver at vi spiser små porsjoner, og det stemmer ikke. Damer kan ta opptil 3 brødskiver/knekkebrød, og menn kan ta inntil 4. Damer kan ta 1 stor eller 2 små poteter, eks 1 laksefile, 1 1/2 stor øse med suppe, lapskaus og gryteretter, og ubegrenset med grønnsaker. Hvis vi får saus så kan vi ta en liten øse med det. Vi får kun forsyne oss en gang ved hvert måltid. Vi går ikke på hverken den ene eller andre dietten, men en livsstilsendring som skal vare hele livet og ikke bare en periode. Maten er vanlig kosthold der man skal kutte ned på fett, karbohydrater og redusere mengden. Man går ikke rundt og er sulten der da man spiser 4 måltider og 3 mellommåltider hver dag. Man fyser heller ikke på å skeie ut siden man ikke er sulten. Vi bør på brakker der det er plass til 12. Vi har enerom med egne bad. Vi er en gruppe på 24 stk fordelt på to brakker, og hele gruppen skal følge hverandre på alle oppholdene. Det er lagt opp til at man er i fysisk aktivitet, og da på det nivået som passer for den enkelte. På første opphold så er mye av aktiviteten organisert, men etter det så er man selv ansvarlig for å være aktiv. Når man er innvilget helsehjelp ved Evjeklinikken, så består den hjelpen av totalt 5 opphold der de to første er på 3 uker hver, deretter er de på to uker hver. For å få hjelp derfra så må man først gå på et obligatorisk livsstilsendringskurset ved overvektsklinikken der man bor, og for å komme dit så må man henvises av fastlegen. Dette er en prosess som kan ta tid, så man må være tålmodig. Det er visst idag ventetid på ca 1 år ved Evjeklinikken, men man kan sette seg på liste hvis man kan komme tidligere hvis det blir ledige plasser. Det gjorde jeg og fikk plass der i løpet av 3 mnd istedenfor 1 år. Jeg gikk ned ca 3 kg når jeg var på mitt første opphold, og har gått ned i snitt 1/2 kg oi uka siden jeg kom hjem. Klart det er tøft, og jeg må begrense meg, spesielt i sosiale sammenhenger, men man kan tillate seg og spise kaker osv, men man tar mindre stykker og færre. Jeg kan virkelig anbefale Evjeklinikken. Anonymkode: 2eddc...ded 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 52 minutter siden, Jytte skrev: Reagerte på kostholdet. Lavkalori. Hvorfor heller ikke moderat lavkarbo? Da holder man seg lenge mett. Og reagerte på at de som var innlagt der ikke deltok på kjøkkenet og lærte lage maten de skal fortsette å spise når de kommer hjem. Vi var på kjøkkenet og fikk litt opplæring. Ellers så vet de fleste hva som er greit å spise og mengder. Men godt å få hjelp til å komme igang. Det ligger også endel oppskrifter på hjemmesiden til Evjeklinikken. Kosten består av vanlig norsk kost. Lavkarbo er vanskelig for veldig mange og gjennomføre da det krever mye matlaging, og de som er interessert i det får bare gå på lavkarbo, men det er ingen kost som anbefales i det norske helsevesenet. Anonymkode: 2eddc...ded 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 Artig å lese meningene til folk som IKKE har vært på Evjeklinikken. Det var jo ikke dere ts spurte om råd. Er interessert i å vite litt om oppholdet selv, da jeg er i en situasjon hvor noe slikt kanskje kunne hjulpet. Må også legge til at dere som blir overrasket over størrelsen på porsjoner, overhodet ikke har peiling 😅 Gikk en periode på Grete Roede, og vi regnet oss fram til at jeg skulle ha ca 2200 kalorier daglig. Det er MYE mat, og jeg raste ned i vekt. Anonymkode: e4fc9...eeb 6
Jytte Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi var på kjøkkenet og fikk litt opplæring. Ellers så vet de fleste hva som er greit å spise og mengder. Men godt å få hjelp til å komme igang. Det ligger også endel oppskrifter på hjemmesiden til Evjeklinikken. Kosten består av vanlig norsk kost. Lavkarbo er vanskelig for veldig mange og gjennomføre da det krever mye matlaging, og de som er interessert i det får bare gå på lavkarbo, men det er ingen kost som anbefales i det norske helsevesenet. Anonymkode: 2eddc...ded Ok, da gikk jeg glipp av at dere også var på kjøkkenet. Evjeklinikken er sikkert bra den, men ville kanskje latt de som er der velge mer selv, middelhavskost /moderat lavkarbo, mer vegetar og lavkalori. Den siste er vel det som serveres. De er kanskje nødt for å få statlig støtte. Men, kan man velge selv om man f.eks. ønsker å spise moderat lavkarbo der, eller vegetar? Det ville vært optimalt i så fall. Lykke til, det er bra du har fremgang. Jeg er ikke ute bare for å kritisere, men er nysgjerrig. 1
Jytte Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Artig å lese meningene til folk som IKKE har vært på Evjeklinikken. Det var jo ikke dere ts spurte om råd. Er interessert i å vite litt om oppholdet selv, da jeg er i en situasjon hvor noe slikt kanskje kunne hjulpet. Må også legge til at dere som blir overrasket over størrelsen på porsjoner, overhodet ikke har peiling 😅 Gikk en periode på Grete Roede, og vi regnet oss fram til at jeg skulle ha ca 2200 kalorier daglig. Det er MYE mat, og jeg raste ned i vekt. Anonymkode: e4fc9...eeb Jeg har stilt noen spørsmål fordi jeg er nysgjerrig. Tror ikke det er så mange her inne som har vært på Evjeklinikken, det dukket heldigvis opp en med erfaring derfra. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #19 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uansett så er det livsstilsendring og ikke diett. Anonymkode: 138f7...201 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi går ikke på hverken den ene eller andre dietten Anonymkode: 2eddc...ded Bare sånn til informasjon. Diett betyr kosthold eller kostsammensetning, ikke slankeregime. Anonymkode: e4e05...196 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #20 Skrevet 19. desember 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i behandling ved Evjeklinikken og har vært på mitt første opphold. Skal tilbake igjen på andre opphold på nyåret og gleder meg veldig til det. Vet at flere av de andre i gruppen min også gleder seg. Ser at enkelte skriver at vi spiser små porsjoner, og det stemmer ikke. Damer kan ta opptil 3 brødskiver/knekkebrød, og menn kan ta inntil 4. Damer kan ta 1 stor eller 2 små poteter, eks 1 laksefile, 1 1/2 stor øse med suppe, lapskaus og gryteretter, og ubegrenset med grønnsaker. Hvis vi får saus så kan vi ta en liten øse med det. Vi får kun forsyne oss en gang ved hvert måltid. Vi går ikke på hverken den ene eller andre dietten, men en livsstilsendring som skal vare hele livet og ikke bare en periode. Maten er vanlig kosthold der man skal kutte ned på fett, karbohydrater og redusere mengden. Man går ikke rundt og er sulten der da man spiser 4 måltider og 3 mellommåltider hver dag. Man fyser heller ikke på å skeie ut siden man ikke er sulten. Vi bør på brakker der det er plass til 12. Vi har enerom med egne bad. Vi er en gruppe på 24 stk fordelt på to brakker, og hele gruppen skal følge hverandre på alle oppholdene. Det er lagt opp til at man er i fysisk aktivitet, og da på det nivået som passer for den enkelte. På første opphold så er mye av aktiviteten organisert, men etter det så er man selv ansvarlig for å være aktiv. Når man er innvilget helsehjelp ved Evjeklinikken, så består den hjelpen av totalt 5 opphold der de to første er på 3 uker hver, deretter er de på to uker hver. For å få hjelp derfra så må man først gå på et obligatorisk livsstilsendringskurset ved overvektsklinikken der man bor, og for å komme dit så må man henvises av fastlegen. Dette er en prosess som kan ta tid, så man må være tålmodig. Det er visst idag ventetid på ca 1 år ved Evjeklinikken, men man kan sette seg på liste hvis man kan komme tidligere hvis det blir ledige plasser. Det gjorde jeg og fikk plass der i løpet av 3 mnd istedenfor 1 år. Jeg gikk ned ca 3 kg når jeg var på mitt første opphold, og har gått ned i snitt 1/2 kg oi uka siden jeg kom hjem. Klart det er tøft, og jeg må begrense meg, spesielt i sosiale sammenhenger, men man kan tillate seg og spise kaker osv, men man tar mindre stykker og færre. Jeg kan virkelig anbefale Evjeklinikken. Anonymkode: 2eddc...ded Ifølge helenorge.no er ventelista på 33 uker. Jeg har vært på overvektsklinikken 3 ganger nå, men har ikke vært på kurs hos dem. Sist jeg var der skulle hun sende henvisning til evjeklinikken. Anonymkode: 138f7...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå