Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du hører yrkestitlene psykolog, spesialpedagog og logoped, hva tenker du da? Er det yrkesgrupper du ser opp til, har de status i dine øyne? Eller ser du ned på dem? 

Anonymkode: 272f9...e76

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser verken opp eller ned, men tenker at dette er yrker som ikke passer for meg.

Anonymkode: c96c2...2ab

• Liker 9
Skrevet

Jeg personlig hater de yrkene og ser ganske mye ned på dem, grunnet egen erfaring med å skulle forholde meg til yrkene.

Anonymkode: 836d2...77b

• Liker 1
Skrevet

Tenker det trengs mange flere logopeder :sleep:

For de to andre så virker det noen ganger som om en del har valgt feil utdanning.

Jeg husker jeg leste om ei som ville bli psykolog fordi hun «var en mobber og ville finne ut av hvorfor noen ble mobbet» ... :huh:

Skrevet
3 timer siden, Peanut skrev:

For de to andre så virker det noen ganger som om en del har valgt feil utdanning.

Jeg husker jeg leste om ei som ville bli psykolog fordi hun «var en mobber og ville finne ut av hvorfor noen ble mobbet» ... :huh:

Det er helt klart skrikende behov for flere logopeder! Ikke at det hjelper, når kommuner kutter og reduserer stillinger på løpende bånd...

Flotte yrker alle sammen!

Anonymkode: ca67b...c71

• Liker 2
Skrevet

Fine yrker jeg kunne tenkt meg!

Anonymkode: 0ad5e...131

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Gjest Peanut skrev:

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart skrikende behov for flere logopeder! Ikke at det hjelper, når kommuner kutter og reduserer stillinger på løpende bånd...

Flotte yrker alle sammen!

Anonymkode: ca67b...c71

Hva er det som gjør at dere tenker at det trengs flere logopeder? :)

Skrevet

Skjønner ikke dette med status jeg? Hva er greia med det? 

De yrkene du lister opp, tenker jeg at ikke passer meg, men håper flere utdanner seg til det, da det trengs fler. 

Anonymkode: 5b89b...2ed

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke meningen med slike tråder, men kan svare likevel... Respekterer begge yrkesgrupper, har forøvrig respekt for alle yrker. Alle monner drar, vi alle utgjør samfunnet med vår deltakelse, enten det er som renholder, lege, politi eller butikkmedarbeider. Kjenner jeg undres over folk som er så opptatte av "status". Hva er status? Jeg har aldri kategorisert noen eller yrker som "høy status" og "lav status" fordi hva er poenget og meningen??? 

Anonymkode: c3e61...fa3

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke dette med status jeg? Hva er greia med det? 

De yrkene du lister opp, tenker jeg at ikke passer meg, men håper flere utdanner seg til det, da det trengs fler. 

Anonymkode: 5b89b...2ed

Jeg har begynt å bli så lei av å se opp eller ned på yrker, at eg har blitt likegyldig. Og godt er det. Det var tortur de periodene jeg gikk og følte at jeg var null verdt som menneske fordi jeg hadde de utfordirngene jeg hadde og fikk de jobbene jeg fikk. 

Ser jo mange år etterpå at det ikke var så ille som jeg følte det da, at jeg har fått til mer enn jeg selv trodde.

Akkurat ykrene ts nevner, tenker jeg er bra yrker. De er jo ganske sikret jobb, og har nok en viss status. "Spesialpedagog" er noe veldig mange blir, så veldig imponerende er det ikke.Det betyr bare at de er teoretikere, da de har gått 5 år på høyere utdannelse. Psykolog var noe jeg trodde jeg skulle bli, og det er det sterkeste faget mitt. Men jeg prøvde å studere det, og innså at det ble for mye lesing, eksamenspress tåler jeg heller ikke..altså, tidspresset og akkurat HVA og HVORDAN jeg skal presenetere en slik oppgave har bare aldri gått bra. Da jeg hadde eksamen på videregående fikk jeg dårlig karakter i et annet fag nettopp fordi jeg ikke klarte å presenetere. 
Å bli psykolog er heller ikke det mange tror. Du kan faktisk bli psykisk syk selv av å sitte høre dag ut og dag inn på problemene til folk. Dessute føler jeg at mange ikke kan jobben sin. De sitter bare der i stolen sin og tenker "det er jo bare jobben min", de bryr seg ikke om pasienten sin. 
Det er pasienten selv som må gjøre jobben, selv om mange her får det til å virke som at psykologer er magiske mennesker som gjør deg frisk. 

Anonymkode: a19a1...3ae

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor se ned på noen yrker? 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 6313a...8ee

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen yrker. Hvorfor skulle jeg? 
Psykolog kunne jeg tenke meg å utdanne meg til selv 😊

Anonymkode: 34cdb...5a3

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ALLE yrker er viktige og det verste jeg vet er når noen mener DERES jobb er mer viktig enn andre sin. Alle har sin nytteverdi, dermed basta. 

Mange sier offentlig at alle er like viktig, men handlinger og holdning sier noe helt annet. Falske folk er kvalme! 

Anonymkode: e1bce...ca0

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å bli så lei av å se opp eller ned på yrker, at eg har blitt likegyldig. Og godt er det. Det var tortur de periodene jeg gikk og følte at jeg var null verdt som menneske fordi jeg hadde de utfordirngene jeg hadde og fikk de jobbene jeg fikk. 

Ser jo mange år etterpå at det ikke var så ille som jeg følte det da, at jeg har fått til mer enn jeg selv trodde.

Akkurat ykrene ts nevner, tenker jeg er bra yrker. De er jo ganske sikret jobb, og har nok en viss status. "Spesialpedagog" er noe veldig mange blir, så veldig imponerende er det ikke.Det betyr bare at de er teoretikere, da de har gått 5 år på høyere utdannelse. Psykolog var noe jeg trodde jeg skulle bli, og det er det sterkeste faget mitt. Men jeg prøvde å studere det, og innså at det ble for mye lesing, eksamenspress tåler jeg heller ikke..altså, tidspresset og akkurat HVA og HVORDAN jeg skal presenetere en slik oppgave har bare aldri gått bra. Da jeg hadde eksamen på videregående fikk jeg dårlig karakter i et annet fag nettopp fordi jeg ikke klarte å presenetere. 
Å bli psykolog er heller ikke det mange tror. Du kan faktisk bli psykisk syk selv av å sitte høre dag ut og dag inn på problemene til folk. Dessute føler jeg at mange ikke kan jobben sin. De sitter bare der i stolen sin og tenker "det er jo bare jobben min", de bryr seg ikke om pasienten sin. 
Det er pasienten selv som må gjøre jobben, selv om mange her får det til å virke som at psykologer er magiske mennesker som gjør deg frisk. 

Anonymkode: a19a1...3ae

Kan du gi en like utdypende kommentar til yrket logoped som til spesialpedag og psykolog? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener ALLE yrker er viktige

Så moteblogger, kjønnsforsker, partyfikser og influencer er like viktige yrker som fisker og lege? 

Anonymkode: 4b7f4...aa9

• Liker 2
Skrevet

Dere som kommenterer her er veldig opptatt av hvorfor det spørres etter status. Noen ganger kan det faktisk hende at folk er nysgjerrige på meningen til folk generelt, uten at det ligger noe mer bak det. Jeg er bare nysgjerrig faktisk. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så moteblogger, kjønnsforsker, partyfikser og influencer er like viktige yrker som fisker og lege? 

Kjønnsforsker er nok et viktig yrke ja. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Moteblogger og influencer er vel ikke yrker.

Anonymkode: 48cba...d50

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ned på folk som ser ned på folk!!

Anonymkode: 84e76...4b1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ned på folk som ser ned på folk!!

Anonymkode: 84e76...4b1

Se svaret mitt to innlegg over ditt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...