Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fetter og en kusine som jeg aldri har fått gaver av, kanskje med unntak av en tegning eller noe da de var små. 

Fetteren min er 21-22 og kusina mi er 19 eller noe. Jeg er 10-15 år eldre. Virker kanskje mer som nevø og niese mtp aldersforskjellen. De har greit med penger begge to og gir ikke unaturlig billige gaver til hverandre eller foreldrene. 

Til jul og bursdager står de alltid på kortet på en gave fra foreldrene deres. Aner ikke om de har vært med på å spleise eller ikke. Kanskje ikke. Er det ikke naturlig å kjøpe en gave selv når man har passert 18? Søs og jeg har kjøpt gaver til dem i årevis, og ikke bare gitt en gave sammen med noen. 

Anonymkode: 487ea...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så stopp å kjøpe gave til dem, de er sannsynligvis ikke interessert i å veksle gave med dere. 

Anonymkode: 3e7d3...e91

• Liker 25
Skrevet

I vår familie ville det vært du og søsteren din som er rare 😉 

Vi er mange søskenbarn, og da vi var barn pleide vi å gi gaver til hverandre. Da vi begynte å bli voksne så slutta vi med det, og nå gir heller hver familie gave med alle navnene på, fra tante/onkel/barn. Det ble for mye å styre med, noen hadde flytta til andre deler av landet osv. Fin mellomløsning fremfor å slutte med gaver helt, synes vi da :) 

Anonymkode: 94bc0...fae

• Liker 14
Skrevet

I min familie gir vi ikke gave til kusiner og fettere når vi er voksne. 

Anonymkode: bfbd7...401

• Liker 16
Skrevet

Jeg har kun gitt/fått gaver fra mine søskenbarn da vi var barn og feiret jul sammen, ikke ellers. Gave fra tanter og onkler holder.

Anonymkode: ca2f1...fa7

• Liker 2
Skrevet

Har dere veldig god kontakt? Feirer jul i lag? Hvis ikke så synes jeg det er unødvendig å gi gaver til fettere og kusiner. Særlig når de er over 18 år. 

• Liker 4
Skrevet

De løser det på en annen måte enn dere. Kanskje ville foreldrene gitt dere en billigere gave om ungene ikke var med på den. 

Gi alltid gaver fordi du synes det er kjekt å gi gaver - ikke fordi du vil ha noe tilbake. 

Skrevet

Enig med resten her. Unødvendig å gi gaver til hverandre i voksen alder.

Anonymkode: 2ced6...4b8

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fetter og en kusine som jeg aldri har fått gaver av, kanskje med unntak av en tegning eller noe da de var små. 

Fetteren min er 21-22 og kusina mi er 19 eller noe. Jeg er 10-15 år eldre. Virker kanskje mer som nevø og niese mtp aldersforskjellen. De har greit med penger begge to og gir ikke unaturlig billige gaver til hverandre eller foreldrene. 

Til jul og bursdager står de alltid på kortet på en gave fra foreldrene deres. Aner ikke om de har vært med på å spleise eller ikke. Kanskje ikke. Er det ikke naturlig å kjøpe en gave selv når man har passert 18? Søs og jeg har kjøpt gaver til dem i årevis, og ikke bare gitt en gave sammen med noen. 

Anonymkode: 487ea...db7

jeg synes det er rart at voksne folk ikke ser på seg selv som individer, ja, og ikke blir lært opp til å gi. Det at det blir mye gaver av det er en annen sak, som ikke har noe med akkurat det aspektet å gjøre. 

Da jeg var barn ga vi (min bror og jeg) alltid egne gaver til onkler, tanter og besteforeldre. Det ble det selvfølgelig mye smågaver og mye julestress av for mine foreldre da vi var små, men da vi kom opp i tenårene tok vi ansvar selv. Min bror og jeg fant fort ut at det lønnet seg å kjøpe noe sammen fra oss to, men da var det fra oss,to, ikke fra familien vår.

Som voksne har vi ikke så mye en-til-en-gaver lenger - det blir helst til Tutta fra onkels familie, og det er jo veldig fint i forhold til å redusere gavemengden. Men mens min brors barn fortsatt er med på familiegaven, og de er 18 og 21,  har mine vært nødt til å gi noe til alle de får fra siden de var ganske små. Det er ikke store, dyre ting, det er alltid noe hjemmelaget julegodter, men prinsippet er viktig for meg. I julen skal vi gi og få - ikke bare få.

Anonymkode: 4e28f...70b

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart. Jeg er som de. Mamma fikser gave og jeg betaler halve. Da kan vi kjøpe noe mer ordentlig. 

Anonymkode: 94764...642

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart. Jeg er som de. Mamma fikser gave og jeg betaler halve. Da kan vi kjøpe noe mer ordentlig. 

Samme her. Synes ikke det er rart i det hele tatt, og selv setter jeg mer pris på å få én skikkelig gave enn to smågaver.

Anonymkode: ac21d...0e2

• Liker 3
Skrevet

det er mange som kommenterer at det er TS som er rar, fordi andre ikke synes det er nødvendig å gi gaver mellom voksne eller mellom søskenbarn. Men jeg leser spørsmålet annerledes. Vi må jo akseptere premisset som er at i den familien gir de gaver mellom voksne.

Er det rart at voksne folk henger seg på mammas og pappas gave?

Vi vet jo ikke om disse bare har navnet sitt på lappen, eller om de har vært med å spleise. Personlig synes jeg det er viktig at folk tar styringen selv og viser at de gir egne gaver når de når en viss modenhet. Jeg synes det var så utrolig hyggelig da min manns niese mot slutten av tenårene begynte å komme med små gaver hun tydelig hadde tenkt ut selv. I begynnelsen var det julekaker og hjemmelagde karameller, men etterhvert som hun blir eldre tar hun sin plass som voksen i familien og gir gaver på linje med de andre voksne. Jeg er enig med TS i at voksne folk bør gi gaver til dem de får fra med mindre familien har en annen ordning.

Det er en del av det å bli voksen og ta sin plass som en voksen i familien sin.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 94764...642

men da er du jo med på gaven, og det er jo lurt å gå flere sammen for en finere gave. Det som er rart er voksne folk som bare har navnet sitt på lappen, mens mamma ordner og betaler.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men da er du jo med på gaven, og det er jo lurt å gå flere sammen for en finere gave. Det som er rart er voksne folk som bare har navnet sitt på lappen, mens mamma ordner og betaler.

Det kan jo være tilfelle i TS sin situasjon også. 

Skrevet

Folk konstruerer så mye problemer. Er det så nøye? De fleste kjøper ikke gaver til søskenbarn (jeg blir svett bare av tanken, og jeg har ikke såå mange av dem). Om dere er en liten familie eller ekstra nærme hverandre så er det bare å finne seg i at de gjør det annerledes, eller tilpasse dere selv (kjøpe sammen med deres foreldre eller droppe gave til dem).

Det er ikke nødvendig å sitte og gruble på om andre er "spesielle" fordi de gjør ting annerledes eller prioriterer annerledes enn man selv. Folk er ulike. For noen (mange mange) er det mer enn nok å tenke på i førjulstiden. 

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg synes det blir fryktelig dyrt og mange gaver hvis man skal gi til alle fettere og kusiner. Jeg har egentlig god råd og lyst til å gi til alle, men mener det ikke bør være slik at man kjøper så mange gaver hver jul. Det blir veldig mange å handle til, noe jeg sliter med å få tid til, og i tillegg blir det jo da enormt mange tusen som man kanskje heller bør bruke på nedbetaling av huslån osv. Så vi gir bare til de nærmeste.

Skrevet

Gir ikke gaver til søskenbarn etter de ble 18, før den tid kjøpte mamma de og satt oss på kortet. Mamma kjøper også gaver til besteforeldre og setter oss på kortet, jeg er 31 og min bror er 26.

Min bror kjøper faktisk kun gave til meg i julen, jeg kjøper for han til mamma og pappa. På den måten kan vi gi en skikkelig gave isteden for to halvveis gaver. Min samboer kjøper ikke gaver i det hele tatt, ikke til meg engang da han hater kjøpe gaver.

Ser ikke helt problemet med dette, må man kjøpe gaver bare fordi man er over 18? 

Skrevet
3 minutter siden, Inwe skrev:

Gir ikke gaver til søskenbarn etter de ble 18, før den tid kjøpte mamma de og satt oss på kortet. Mamma kjøper også gaver til besteforeldre og setter oss på kortet, jeg er 31 og min bror er 26.

Min bror kjøper faktisk kun gave til meg i julen, jeg kjøper for han til mamma og pappa. På den måten kan vi gi en skikkelig gave isteden for to halvveis gaver. Min samboer kjøper ikke gaver i det hele tatt, ikke til meg engang da han hater kjøpe gaver.

Ser ikke helt problemet med dette, må man kjøpe gaver bare fordi man er over 18? 

jeg synes det er rimelig sært at en 31-åring ikke ordner gave selv til bestemor....

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er rimelig sært at en 31-åring ikke ordner gave selv til bestemor....

De har åpenbart funnet seg en løsning som passer dem. Problemet mitt med julen er at alle andre visstnok skal blande seg opp i hvordan man velger å gjøre det med juleferie, juleselskap, julemat, gaver, nyttårsaften etc. Kan man ikke tillate seg å la folk gjøre det på den måte som passer en? 

• Liker 4
Skrevet

Altså, om jeg skulle ha kjøpt julegave til alle mine søskenbarn, hadde det blitt 10 ekstra gaver hvert år. Det har jeg verken tid eller økonomi til. Jeg kjøper gave til mine foreldre, søsken/m. partnere, søskens barn, gjenlevende besteforeldre, og et par nære venner. Allerede der er man oppe i flerfoldige tusen, og en god del timer tilbragt i butikker.

De færreste veksler gaver med søskenbarn i voksen alder. Min mor kjøper en oppmerksomhet til sine nieser og nevøer, og skriver noe a la "Til Anja, fra gjengen på Storhaugen". Jeg tenker at en tante er nærmere enn søskenbarn i slektsbånd, og at det derfor er naturlig om hun tar på seg denne oppgaven (om hun selv har lyst). Det er liksom en forlengelse av at hun alltid kjøpte gave til dem da de var barn, og at hun ikke ser noe problem i å fortsette med det selv om de er voksne. Hennes valg.

Anonymkode: 1f35f...055

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...