AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #1 Skrevet 4. desember 2019 Den bygda jeg vokste opp i begynner å dø ut og samme gjelder den bygda jeg bor i nå. Kjenner ikke til alt her i landet men er det gjeldende generelt? Tradisjonelle arbeidsplasser som i industri legges ned og hvis de hyrer noen er det polakker. Bønder legger ned drifta og det er nesten bare å glemme for noen å starte opp. Vi har for mye kjøtt sier dem og for mye melk. Samtidig som vi også importerer kjøtt og hvor det brukes mye utenlandsk kjøtt i f eks hurtigmat. Sammenslåinger fører til at skoler legges ned og flyttes til det stedet med tettest befolkning i den nye kommunen. Fiskerinæringen hyrer ikke nordmenn. Jobber selv på et aldershjem og det er kanskje det eneste stedet her som kan ligne på en trygg arbeidsplass. Men samtidig har jeg nesten null andre jobb muligheter og gruer meg til den dagen våre barn må pendle 5 mil daglig for å gå på skole. Er det slik at bygdenorge dør og befolkningen driter i det? Virker litt sånn for meg. Anonymkode: 9cd8a...0a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 Den har vært aktivt døende i flere år. Alle vil til byen. Anonymkode: d2af3...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 Før bodde folk spredt pga at de jobba med jordbruk, skogsdrift, fiske etc som gjorde at det var naturlig å bo rundt omkring. I dag jobber vi med helt andre ting, og det er mer praktisk å bo i by. Ungdom flest vil ha muligheter til utdanning, karriere, venner, kjæreste, opplevelser. Anonymkode: 117c3...9ba
Kågebruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Skrevet 4. desember 2019 Bygdenorge kommer ikke til å dø. Men Norge er stort land og enkelte deler kommer nok til å bli ganske avfolket ja. Hvis det kommer dronehelikoptere så kanskje man jobbe i byen og bo langt ute i gokk?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Skrevet 4. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den har vært aktivt døende i flere år. Alle vil til byen. Anonymkode: d2af3...4a4 Nei alle vil ikke til byen. Jeg føler meg kvalt og deprimert i en by. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før bodde folk spredt pga at de jobba med jordbruk, skogsdrift, fiske etc som gjorde at det var naturlig å bo rundt omkring. I dag jobber vi med helt andre ting, og det er mer praktisk å bo i by. Ungdom flest vil ha muligheter til utdanning, karriere, venner, kjæreste, opplevelser. Anonymkode: 117c3...9ba Men det er jo like naturlig med jordbruk, skogdrift og fiske i dag som for 30 år siden? Vi har hatt noe som heter proteksjonisme om kring disse næringene og vi ble ikke sværmet av litauere heller. Men proteksjonismen er borte og støtten for den er heller ikke der. Anonymkode: 9cd8a...0a6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #6 Skrevet 4. desember 2019 18 minutter siden, Kågebruker skrev: Bygdenorge kommer ikke til å dø. Men Norge er stort land og enkelte deler kommer nok til å bli ganske avfolket ja. Hvis det kommer dronehelikoptere så kanskje man jobbe i byen og bo langt ute i gokk? Er jo flere her som pendler 3-4t hver dag for å jobbe i byen. Mest for å slippe å bo i en liten leilighet uten fred og ro, men pikadø ikke liv laget spørr du meg. Anonymkode: 9cd8a...0a6
ntrane Skrevet 4. desember 2019 #7 Skrevet 4. desember 2019 bygdenorge har vært i nedskalering siden 1970 tallet. sentralisering er fremtiden. selv ville jeg helst bodd litt i utkanten, stille i naturen. personlig. men slikt er ikke bærekraftig. tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #8 Skrevet 4. desember 2019 Haha, jeg bor i en by og ukespendler ut på bygda for å jobbe 🙈 riktignok en bygd i vekst mtp fritidsboliger, men de som bor der sliter enormt med å selge eneboliger, og elevene må pendle 4 mil til skole når de er ferdig i 7 klasse. Anonymkode: 89e11...a17
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #9 Skrevet 4. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den bygda jeg vokste opp i begynner å dø ut og samme gjelder den bygda jeg bor i nå. Kjenner ikke til alt her i landet men er det gjeldende generelt? Tradisjonelle arbeidsplasser som i industri legges ned og hvis de hyrer noen er det polakker. Bønder legger ned drifta og det er nesten bare å glemme for noen å starte opp. Vi har for mye kjøtt sier dem og for mye melk. Samtidig som vi også importerer kjøtt og hvor det brukes mye utenlandsk kjøtt i f eks hurtigmat. Sammenslåinger fører til at skoler legges ned og flyttes til det stedet med tettest befolkning i den nye kommunen. Fiskerinæringen hyrer ikke nordmenn. Jobber selv på et aldershjem og det er kanskje det eneste stedet her som kan ligne på en trygg arbeidsplass. Men samtidig har jeg nesten null andre jobb muligheter og gruer meg til den dagen våre barn må pendle 5 mil daglig for å gå på skole. Er det slik at bygdenorge dør og befolkningen driter i det? Virker litt sånn for meg. Anonymkode: 9cd8a...0a6 Hvor har du det fra ? Er ikke sånn her på Nordvestlandet iallfall. Her går det så det griner. Men noen småsteder vil nok bli mer eller mindre avfolket, ja. Noen steder vil bli opprettholdt av kraftproduksjon og turisme. Men jeg er ikke bekymret for bygdenorge som helhet. Offshore, fiskeri, shipping, oppdrett, verftsindustri og underleverandører til disse. Så sant ikke MDG kommer i så mye maktposisjon at de får lagt ned norsk oljenæring, da sliter vi ..... Anonymkode: 6111c...965 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #10 Skrevet 4. desember 2019 21 minutter siden, ntrane skrev: bygdenorge har vært i nedskalering siden 1970 tallet. sentralisering er fremtiden. selv ville jeg helst bodd litt i utkanten, stille i naturen. personlig. men slikt er ikke bærekraftig. tror jeg. Det er ikke bærekraftig fordi vi har bestemt oss som nasjon for at det ikke skal være det. Bygdenorge var ok på 90 tallet og ganske ok noen år på 00 tallet. Anonymkode: 9cd8a...0a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra ? Er ikke sånn her på Nordvestlandet iallfall. Her går det så det griner. Men noen småsteder vil nok bli mer eller mindre avfolket, ja. Noen steder vil bli opprettholdt av kraftproduksjon og turisme. Men jeg er ikke bekymret for bygdenorge som helhet. Offshore, fiskeri, shipping, oppdrett, verftsindustri og underleverandører til disse. Så sant ikke MDG kommer i så mye maktposisjon at de får lagt ned norsk oljenæring, da sliter vi ..... Anonymkode: 6111c...965 Bor ikke der nå lengre, men vokste opp i nord. Båtene og selskapene driftest av nordmenn enda, men bemmaning i industrien rundt fiskenæring og generell manskap er ikke norsk der. Problemet med kraftproduksjon og turisme er at det faktisk ikke er så mange som tjener noe på dette. Det er bare noen få som tjener veldig mye. MDG er et produkt av befolkning i by spørr du meg. Her er man ikke jordnær i det hele tatt. Ja klimaendringer er virkelig, uten tvil. Men de legger seg oppi små ting som ikke har et fnugg å si for helheten. Anonymkode: 9cd8a...0a6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den har vært aktivt døende i flere år. Alle vil til byen. Anonymkode: d2af3...4a4 Hvor har du det fra!? Alle vil absolutt ikke til byen. Byen er skrekken for mange av de jeg kjenner fra min hjembygd. Anonymkode: 0ccf4...94c 3
OPIgirl Skrevet 5. desember 2019 #13 Skrevet 5. desember 2019 9 timer siden, Kågebruker skrev: Bygdenorge kommer ikke til å dø. Men Norge er stort land og enkelte deler kommer nok til å bli ganske avfolket ja. Hvis det kommer dronehelikoptere så kanskje man jobbe i byen og bo langt ute i gokk? Norge er ikke er stort land nei.
Gjest Persia Skrevet 5. desember 2019 #14 Skrevet 5. desember 2019 Neida, vi lever i beste velgående her ute i ytre gokk. Noen uveisomme steder dør nok ut etterhvert pga mangel på arbeidsplasser, men her jeg bor popper det stadig opp nye bedrifter som baserer seg på at dagens teknologi gjør det mulig å gjøre sin jobb fra hvor som helst i verden. Ikke alle arbeidsplasser er avhengig av å ligge sentralt til.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #15 Skrevet 5. desember 2019 Hvordan kommer det til å bli for barna dine og reise 5 mil for å komme seg på skolen, da? Har de lekekamerater innen gangavstand fra hjemmet? Mangel på arbeidsplasser og lite optimale forhold for barnefamilier er jo ikke akkurat nøkkelen til å øke tilflyttingen, så det er jo ikke så rart at bygde-Norge «dør ut». Her jeg bor er det 4 barneskoler og to ungdomsskoler innenfor 6 minutters kjøretur, samt en videregående skole. Og mange barnehager. Anonymkode: b8f04...dec
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #16 Skrevet 5. desember 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kommer det til å bli for barna dine og reise 5 mil for å komme seg på skolen, da? Har de lekekamerater innen gangavstand fra hjemmet? Mangel på arbeidsplasser og lite optimale forhold for barnefamilier er jo ikke akkurat nøkkelen til å øke tilflyttingen, så det er jo ikke så rart at bygde-Norge «dør ut». Her jeg bor er det 4 barneskoler og to ungdomsskoler innenfor 6 minutters kjøretur, samt en videregående skole. Og mange barnehager. Anonymkode: b8f04...dec Nei, det skal være sikkert. Men det er rett og slett politikken sin feil at bygdene dør ut. Tvangssammenslåing og lite prioritet. Anonymkode: 9cd8a...0a6
Kågebruker Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 3 timer siden, OPIgirl skrev: Norge er ikke er stort land nei. Ikke sammenlignet med andre land nei. Litt gal formulering av meg. Det jeg mener er at det er stor forskjell på ulike deler av landet. Man kan ikke sammenligne Finnmark og Hordaland f eks.
OPIgirl Skrevet 5. desember 2019 #18 Skrevet 5. desember 2019 1 time siden, Kågebruker skrev: Ikke sammenlignet med andre land nei. Litt gal formulering av meg. Det jeg mener er at det er stor forskjell på ulike deler av landet. Man kan ikke sammenligne Finnmark og Hordaland f eks. Sant nok☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #19 Skrevet 5. desember 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei alle vil ikke til byen. Jeg føler meg kvalt og deprimert i en by. Men det er jo like naturlig med jordbruk, skogdrift og fiske i dag som for 30 år siden? Vi har hatt noe som heter proteksjonisme om kring disse næringene og vi ble ikke sværmet av litauere heller. Men proteksjonismen er borte og støtten for den er heller ikke der. Anonymkode: 9cd8a...0a6 Det er det, men utfordringen er at det har blitt mindre lønnsomt som følge av konkurranse. Jordbruk, skogdrift og fiske vil absolutt bestå i beste velgående, forskjellen er at det foregår og vil foregå stadig mer maskinelt. I dag er det mye mer vanlig med store gårder der mest mulig gjøres maskinelt, der en eller et fåtall bonder eier store arealer, fremfor at "hvermansen" eier en liten jordlapp. Det samme med fiskeindustrien, stadig mer gjøres av større båter som er eid av større selskaper. Jorbruk har også blitt mye mer automatisert med maskiner som hogger, kapper, barker osv. Dette fører til behov for færre ansatte i disse yrkene, noe som da gjør at folk flytter og finner på noe annet. Det får en dominoeffekt når det da blir mindre behov for andre private tilbud som butikker, restauranter, kiosker osv. og offentlige tilbud som f. eks. skoler, barnehager og svømmehaller. Totalt sett fører det til minder folk i disse bygdene, og andre bygder som ikke har tradisjon på hverken, fiske, jorbruk, skogbruk eller den lille industrien som er igjen vil da dessverre bli avfolket. Anonymkode: 772ec...0bb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #20 Skrevet 5. desember 2019 5 timer siden, Persia skrev: Neida, vi lever i beste velgående her ute i ytre gokk. Noen uveisomme steder dør nok ut etterhvert pga mangel på arbeidsplasser, men her jeg bor popper det stadig opp nye bedrifter som baserer seg på at dagens teknologi gjør det mulig å gjøre sin jobb fra hvor som helst i verden. Ikke alle arbeidsplasser er avhengig av å ligge sentralt til. Ja, men vil det demme opp for det store antall arbeidsplasser som tradisjonelt har vært forbundet med jorbruk, fiske, skogbruk og industri? Det er jo flott at det kommer en del kunnskapsbedrifter, håndverkere etc. som starter for seg selv, men det innebærer som regel ikke det store antall arbeidsplasser for "folk flest". Anonymkode: 772ec...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå