AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #1 Skrevet 4. desember 2019 Hos mange er det blitt slik at en kjøper kun gaver til barnene og ikke de voksne. Slik er det blitt til dels her og. Men hva med dem som ikke selv har barn. Vi har ikke barn, men bruker mye penger på gaver til nevøer og nieser. I fjor fikk vi bl.a en flaske vin fra foreldre og en bok fra noen andre. Året før fikk vi ingenting. Er jo hyggelig med en flaske vin og jeg er takknemlig, men samtidig så føles det litt for enkelt. Synes gaver og litt den spenningen med å pakke opp hører julen med. Dem som har barn får jo glede av se egne barns glede med å åpne pakker, men det har jo ikke vi på samme måte. Blir ikke mye spenning i å pakke opp vin-flasker. Hva tenker dere om det? Bør barnløse få gave? Anonymkode: 06377...550 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 Ingen bør få vin. Anonymkode: d75b0...83e 4
Cata Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 (endret) Etter å ha sittet og sett på to pakker under treet i fjor, hvorav jeg hadde kjøpt den ene selv så er jeg "for" når det gjelder gaver til barnløse . Det var litt stusselig. I år har jeg inngått avtale med en (også barnløs) venninne om pakkeutveksling - kriteriene er billig, enkelt og nyttig. Det er koselig å ha noe å pakke opp og enda bedre om det er noe man får brukt opp slik at det ikke blir enda en ubrukt ting i skapet. Endret 4. desember 2019 av Cata 10
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Skrevet 4. desember 2019 Synes det er en merkelig greie det der, særlig for barnløse. Jeg for eksempel er singel og barnløs, men har 10 tantebarn. Skal jeg liksom bruke tusenvis av kroner på disse tantebarna og ikke få en eneste gave i retur? Da kan man heller droppe gaver helt, så får foreldrene gi til sine barn. Anonymkode: e4baf...8ab 19
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Skrevet 4. desember 2019 Mine søsken med barn har også foreslått dette. «Kan ikke vi voksne droppe gaver da, det er jo unødvendig, det holder vel at barna får». Synes helt ærlig det er litt frekt - jeg skal bruke masse penger på en haug med tantebarn, men det er «unødvendig» å gi noe til meg og samboer, siden vi er barnløse. Nå har jo forsåvidt vi alt vi trenger, men det har jammen meg barna deres og 😂 Lager ikke noe dårlig stemning av det, men synes hele greia er ganske korttenkt og komisk. Anonymkode: 6988b...085 14
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #6 Skrevet 4. desember 2019 Helt for gaver til voksne også👍 Gaver hører jula til, enten man er voksen barnløs eller voksen med barn. Anonymkode: 3fb98...469 12
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #8 Skrevet 4. desember 2019 Hadde virkelig aldri foreslått «gaver kun til barna» for venner og familie UTEN barn. Hva feiler det folk 😂 Avtaler som dette gjøres selvsagt kun med de som også har barn. Når det gjelder om vin er innafor som gave så synes jeg absolutt det! Jeg liker selv å både få og gi ting som kan spises/drikkes. Og det er også vanskelig å skulle gi «ting» til voksne folk som «har alt». I tillegg kan man ikke legge føring på gaver synes jeg. Anonymkode: 75e84...b36 10
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #9 Skrevet 4. desember 2019 Vi gir bare til barna, men kjøper selvfølgelig gave til de barnløse også. Tenker at dersom de en gang får barn så kjøper vi til de eventuelle barna. De må jo få gave tilbake selv om de ikke har barn. Anonymkode: 0d6ca...377 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #10 Skrevet 4. desember 2019 Her kom også det forslaget, å gi gave bare til barna. Forsåvidt greit, hadde ikke det vert for at vi er 2 av 6 søsken med barn, og det er den andre med barn sin ide. Som betyr at jeg er den eneste av hans 5 søsken som ikke får gave, noe som føles litt kjipt da vi ikke forventer eller krever noen ting, men hadde vert fint å bli tenkt på.. Anonymkode: ffc56...f31 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 Gaver kun til barna gjelder jo kun de som faktisk har barn! Voksne uten barn får jo gave som vanlig! Det er jo for å unngå at de uten barn må kjøpe både til barn og foreldre, slik at det blir veldig skjevfordelt! Anonymkode: 77d17...42c 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 I vår familie kjøper vi til alle, uansett om de er null eller 100.
Snowbrigade Skrevet 4. desember 2019 #13 Skrevet 4. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine søsken med barn har også foreslått dette. «Kan ikke vi voksne droppe gaver da, det er jo unødvendig, det holder vel at barna får». Synes helt ærlig det er litt frekt - jeg skal bruke masse penger på en haug med tantebarn, men det er «unødvendig» å gi noe til meg og samboer, siden vi er barnløse. Nå har jo forsåvidt vi alt vi trenger, men det har jammen meg barna deres og 😂 Lager ikke noe dårlig stemning av det, men synes hele greia er ganske korttenkt og komisk. Anonymkode: 6988b...085 Jeg hadde svart "jo, det er supert, vi kan gjøre så vi bare gir gaver til og fra barna. Altså, jeg kjøper gaver fra meg til barna, og dere kjøper gave fra barna til meg. For de vil vel gi gave tilbake til de som de får av?" Og så hadde jeg håpet de hadde bitt på og sagt at det ble urettferdig 😛 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #14 Skrevet 4. desember 2019 Vi har løst det sånn at vi kjøper kun til barna på mannens side (våre barns fettere), men dersom vi feirer jul sammen så kjøper vi noe lite til de voksne også. På min side er det kun en singel, barnløs bror som selvfølgelig får gave. Vi sier til han at han bare kjøper til barna. Anonymkode: b7283...89b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #15 Skrevet 4. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde virkelig aldri foreslått «gaver kun til barna» for venner og familie UTEN barn. Hva feiler det folk 😂 Avtaler som dette gjøres selvsagt kun med de som også har barn. Når det gjelder om vin er innafor som gave så synes jeg absolutt det! Jeg liker selv å både få og gi ting som kan spises/drikkes. Og det er også vanskelig å skulle gi «ting» til voksne folk som «har alt». I tillegg kan man ikke legge føring på gaver synes jeg. Anonymkode: 75e84...b36 Vin er jo greit å få, selv om vi drikker lite vin. Synes det er hyggelig at vi får en oppmerksomhet. Men savner jo litt den gleden med å pakke opp gave og lure litt på hva det kan være. En enkel flaske vin blir jo også litt enkelt og billig, sammenlignet med hvor mye penger og tid vi har brukt på gave til deres barn. Vi gir jo gaver også til bursdager til barna. V Anonymkode: 06377...550 1
Ullvott Skrevet 4. desember 2019 #16 Skrevet 4. desember 2019 Min manns familie vedtok i fjor at pakker kun skulle kjøpes til barna. Siden mannen og jeg er de eneste som ikke har barn, mens søsknene hans har, gikk det rimelig mye ut fra oss uten noe i retur. Noe enkelt som en flaske vin eller konfekt hadde vært innafor for meg. Men jeg innser at slaget er tapt, for jeg kan ikke tenke meg én eneste måte å ta opp dette på uten å virke barnslig og smålig, og det er nok fordi det sant å si vekker noen av de mest primitive sidene i meg. 2
sunnkropp Skrevet 4. desember 2019 #17 Skrevet 4. desember 2019 I min familie så har vi følgende ordning at barna får gaver, dvs at min bror og hans samboer kjøper gave til mitt barn, og at jeg og min samboer kjøper gave til min bror og samboers barn. Har også en bror som er singel og barnløs, han kjøper gave til sin niese, så kjøper jeg og min samboer gave til han. Altså, han får voksengave Men han gir da ikke gave til meg, kun til sin niese o 2
Dolce Skrevet 4. desember 2019 #18 Skrevet 4. desember 2019 (endret) Så enig med ts. For 2 år siden feiret vi jul med min søster som har to små barn. Avtalen (fra vertskapet) var at bare barna skulle ha gaver. Og for et gavebonanza! Ungene nærmest druknet i gaver. De gikk lei ganske fort. Det var helt syke mengder med gaver. Massevis av leker, plast, ræl. Det var gøy i 10 minutter, etterpå orket de ikke mer. Og det var fremdeles en haug med flere gaver å pakke opp. Og samtidig satt det 5 voksne der, som ingen engang unte en bitteliten gave for å vise at de ble satt pris på. Endret 4. desember 2019 av Dolce 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #19 Skrevet 4. desember 2019 Jeg gir gave til barnløs søster nettopp pga det du skriver, men har avtalt å droppe gave til søsken/voksne som har barn. Er glad vi har den avtalen. Dyrt nok som det er Anonymkode: 9f035...c15 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #20 Skrevet 4. desember 2019 Er ikke dette ganske relevant når noen sier: Bare gaver til barna? Kanskje vurdere å droppe noen av gavene til barna? Og heller gi en liten gave til en tante? Eller en bestemor/onkel/whatever. Anonymkode: debb6...054 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå