Gå til innhold

Bakeri lagde lussekatter uten hansker, er det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på distriktsnyhetene en reportasje fra et bakeri, som lagde kransekaker, lussekatter og marsipanfigurer. Fikk ikke med meg hvor det holdt til, men jeg reagerte på at flere av de som sto og trillet lussekatter og puttet på rosiner ikke hadde hansker på seg. Det hadde derimot de som klekket egg og dekorerte kransekaka med melisglasur.

Er de ikke pålagt å bruke hansker?

Anonymkode: 04bf0...71d

Skrevet

Nei, det er ikke pålagt.

Det gir bedre hygiene å vaske hendene godt enn å bruke hansker. 

• Liker 32
Skrevet

Har du prøvd å bake med hansker selv? 

Håndhygienen på et bakeri er veldig bra, den skal i alle fall være det, ikke nødvendig å bruke hansker til alt da. 

Anonymkode: 2ae39...36a

• Liker 18
Skrevet

Så lenge det er noe som skal stekes etterpå, ser jeg ikke problemet. En deig er nesten umulig å jobbe med, med hansker på. Slapp av. De vasker hendene.

Hadde vært noe annet ved forming av marsipan dekorasjoner, og maling av kakemenn

Anonymkode: a5b0c...f94

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner, takk for svarene.

Anonymkode: 04bf0...71d

Skrevet

De bruker ikke hansker på Dominos Pizza heller, og der lages deigen ofte ved at den ansatte bruker hele underarmen. Ser ikke problemet!!

Hysterien i Norge er virkelig ikke sunt for oss.

Anonymkode: 4cbeb...092

• Liker 16
Skrevet

Handsker beskytter jo noe, men ikke alt, så god håndhygiene er viktige, hanskene er ofte bare en ekstrating i forhold til søl.

Anonymkode: 7c1db...b83

• Liker 3
Skrevet

Da er det søren meg verre å se folk bruke hansker når de jobber med mat, for så å slå inn på kasse med de samme hanskene og tilbake til maten. 

Så lenge er utøver god håndhygiene er hansker fullstendig overflødig og stort sett bare til bry.

• Liker 12
Skrevet

Hansker er ofte falsk trygghet, mange som bruker hansker tar på alt mulig annet møkkete og fortsetter så med maten. Jeg vil heller spise et sted der folk faktisk vasker hendene når det trengs. 

Anonymkode: 22ebd...0e6

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobbet i ferskvaredisk, brukte kun hansker når vi ikke hadde tid til å vaske oss eller når vi skulle jobbe med "ekle ting" over lengre tid, f.eks sette kylling på spyd eller stå å skjære ost for innpakning osv. Ellers var det først såpe så antibakteriell. Ja, også stålhansker på saga og ovnsvotter da. 

Anonymkode: a5b61...714

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de vasker hendene grundig, går det greit. Er mer skeptisk på de som står med ringer og armbånd på mens de knar deig og jobber med mat.

Anonymkode: 801f8...84a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de vasker hendene grundig, går det greit. Er mer skeptisk på de som står med ringer og armbånd på mens de knar deig og jobber med mat.

Anonymkode: 801f8...84a

Og lange negler 😫

Svar til Ts: Hansker beskytter ikke mot bakterier, og er ikke like hygienisk som god håndhygiene. For å kunne bryte en smittekjede er håndhygiene alfa omega. Men det innebærer at man vasker hendene før og etter man tar på ting. 

• Liker 2
Skrevet

Herregud. Er det rart vi dauder.

Anonymkode: 281c6...fa7

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bruker ikke hansker på Dominos Pizza heller, og der lages deigen ofte ved at den ansatte bruker hele underarmen.

*Ser ned på egne pelsdekte armer*  Oh boy. Hadde ikke vært jobben for meg. XD 

---

Enig med de som sier at hansker kan være falsk trygghet. Var nylig på en ferge og skulle betale for kaffen. Hun bak disken forlot matforberedelsene og tok i mot en seddel og returnerte mynter ...med hanskene fortsatt på. Hun var vel mer opptatt av å holde hendene rene tenker jeg. 

Anonymkode: 07a64...754

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet

God håndhygiene er mye bedre en hansker. Hansker er falsk trygghet. Jeg foretrekker bakverk laget med rene hender en slaskete hansker. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

De bruker ikke hansker på Dominos Pizza heller, og der lages deigen ofte ved at den ansatte bruker hele underarmen. Ser ikke problemet!!

Hysterien i Norge er virkelig ikke sunt for oss.

Er det hysteri i Norge ang. dette?

Anonymkode: 84b21...cc7

Skrevet

Krever du at folk du er på middagsselskap hos bruker hansker ved matlaging? Bruker du selv hansker ved matlaging? 

Hvorfor er det så ekkelt at man bruker sine bare hender til å lage mat? Så lenge man vasker hendene sine er det ingen grunn til at det skal være uhygienisk. 

Anonymkode: c0c4b...d63

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var nylig på en ferge og skulle betale for kaffen. Hun bak disken forlot matforberedelsene og tok i mot en seddel og returnerte mynter ...med hanskene fortsatt på. Hun var vel mer opptatt av å holde hendene rene tenker jeg. 

Dette viser tydelig mangel på opplæring og forståelse for hygiene og hvorfor de i utgangspunktet bruker hansker. 

Anonymkode: 576b6...55c

• Liker 3
Skrevet

De har sikkert gode rutiner på hygiene. Det er så og si umulig å bake småkaker med engangshansker på.

Skrevet

Alt som skal stekes kan lages uten hansker. Er høye tempraturer de steker i. Så er vitigere å se hvordan de jåndterer de ferdig stekte lussekattene.

Anonymkode: aea0f...806

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...