AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #1 Skrevet 4. desember 2019 Jeg er helt lost, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er 26 år, bor langt unna hjemstedet mitt for å studere. Jeg har en "kul" og "spennende" deltidsjobb, og utad ser det nok ut som at jeg har stålkontroll. Men sannheten er at jeg føler meg utrolig ensom, jeg kjeder meg 90% av tiden, jeg er usikker på studiet IGJEN, og jeg sliter veldig med å etablere et nettverk her. Har bodd her i 1,5 år nå. Greia med studier er et eventyr for seg selv. Jeg har studert to ting tidligere, og nå er jeg på mitt tredje. Jeg trodde jeg hadde havnet rett nå, men jeg er usikker. Tidligere studerte jeg helserelatert og fant tilslutt ut at jeg mistrivdes med det kliniske aspektet. Nå studerer jeg økonomi. Det er bedre enn de tidligere utdanningene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dette til. I det siste har jeg ofte spurt meg om "hvorfor gjør jeg dette" og "hva skal jeg med det". Jeg brenner ikke for økonomi, og jeg føler meg utrolig annerledes enn folk på studiet mitt. Sånn sett frykter jeg arbeidslivet, for der er vel de samme folkene, og jeg fant ut her om dagen at jeg for all del ikke vil jobbe i bank! Jeg er nok litt flink til å tenke "worst case scenario" for nå ser jeg for meg at bank er det eneste stedet jeg kommer til å ende opp, nettopp fordi at det er det jeg vil minst. Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent så derfor gidder jeg ikke nevne konkret hva deltidsjobben min er, men den er sjelden, spennende og ser veldig pen ut på CVn. Likevel så greier jeg ikke å sette pris på at jeg har den jobben. Så hva vil jeg da? Jeg kunne tenkt meg å jobbe i et skjæringspunkt mellom økonomi og teknologi. Indøk hadde passet ypperlig tror jeg! Problemet er at jeg til høsten bare har 3 år med studielån igjen, og nå er jeg 26 år. Jeg begynner å bli gammel, og føler et stort press på at jeg burde ha funnet ut av ting. Da jeg var yngre drømte jeg om masse suksess, prestisje, penger og toppjobber. Jeg har definitivt forandret meg. I det siste har jeg lengtet mer hjem, og jeg har lyst på en helt ok givende jobb med grei lønn og likesinnede kolleger. Jeg vil få meg et hjem og etterhvert stifte familie. Å studere økonomi føler jeg ikke vil lede meg mot akkurat de tingene, da jeg føler jobbene er i de store byene, og det er mye press og jag for å få en relevant jobb. Kanskje tar jeg feil? Det er mitt inntrykk. Ingeniør virker mer passende og brukbart. Jeg føler også at jeg identifiserer meg mer med "ingeniørtypen". Jeg er redd for å bytte studie enda en gang. Jeg har masse tanker og ideer, men de endrer seg hele tiden. Og det er jo ikke gitt at jeg vil få et nettverk av å bytte studie enda en gang. Nå har jeg bommet 2,5 ganger allerede, hvorfor skal alt plutselig endre seg neste gang? Og hvorfor passer jeg aldri inn? Hvorfor møter jeg ikke likesinnede? Og hvis jeg er helt lost, hvor går jeg? Jeg tror at jeg trenger hjelp til å finne ut en retning her i livet... Noen flere rundt min alder som er helt lost? Anonymkode: eeeb4...a83
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 jeg er en del eldre enn deg, men også ganske lost studie og jobbmessig, og lurer på hva i alle dager skal jeg med økonomiutdannelse. men det gir muligheter i flere andre typer jobber enn bank. feks selvstendig næringsdrivende.du kan ta master? men høres ut som om indøk interesserer deg mest? du er veldig ung; ikke tenk på alderen. en av mine venner er 40 år, har to bachelorer og holder på med master. han har jobbet deltid, leid leilighet og ikke en spesielt god økonomi. men likevel har han det bedre enn mange «a4» mennesker jeg kjenner. han har en utfordrende og interessant hverdag☺️han har aldri angret til tross for at han kunne hatt bedre økonomi Anonymkode: 8fa71...8a1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt lost, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er 26 år, bor langt unna hjemstedet mitt for å studere. Jeg har en "kul" og "spennende" deltidsjobb, og utad ser det nok ut som at jeg har stålkontroll. Men sannheten er at jeg føler meg utrolig ensom, jeg kjeder meg 90% av tiden, jeg er usikker på studiet IGJEN, og jeg sliter veldig med å etablere et nettverk her. Har bodd her i 1,5 år nå. Greia med studier er et eventyr for seg selv. Jeg har studert to ting tidligere, og nå er jeg på mitt tredje. Jeg trodde jeg hadde havnet rett nå, men jeg er usikker. Tidligere studerte jeg helserelatert og fant tilslutt ut at jeg mistrivdes med det kliniske aspektet. Nå studerer jeg økonomi. Det er bedre enn de tidligere utdanningene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dette til. I det siste har jeg ofte spurt meg om "hvorfor gjør jeg dette" og "hva skal jeg med det". Jeg brenner ikke for økonomi, og jeg føler meg utrolig annerledes enn folk på studiet mitt. Sånn sett frykter jeg arbeidslivet, for der er vel de samme folkene, og jeg fant ut her om dagen at jeg for all del ikke vil jobbe i bank! Jeg er nok litt flink til å tenke "worst case scenario" for nå ser jeg for meg at bank er det eneste stedet jeg kommer til å ende opp, nettopp fordi at det er det jeg vil minst. Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent så derfor gidder jeg ikke nevne konkret hva deltidsjobben min er, men den er sjelden, spennende og ser veldig pen ut på CVn. Likevel så greier jeg ikke å sette pris på at jeg har den jobben. Så hva vil jeg da? Jeg kunne tenkt meg å jobbe i et skjæringspunkt mellom økonomi og teknologi. Indøk hadde passet ypperlig tror jeg! Problemet er at jeg til høsten bare har 3 år med studielån igjen, og nå er jeg 26 år. Jeg begynner å bli gammel, og føler et stort press på at jeg burde ha funnet ut av ting. Da jeg var yngre drømte jeg om masse suksess, prestisje, penger og toppjobber. Jeg har definitivt forandret meg. I det siste har jeg lengtet mer hjem, og jeg har lyst på en helt ok givende jobb med grei lønn og likesinnede kolleger. Jeg vil få meg et hjem og etterhvert stifte familie. Å studere økonomi føler jeg ikke vil lede meg mot akkurat de tingene, da jeg føler jobbene er i de store byene, og det er mye press og jag for å få en relevant jobb. Kanskje tar jeg feil? Det er mitt inntrykk. Ingeniør virker mer passende og brukbart. Jeg føler også at jeg identifiserer meg mer med "ingeniørtypen". Jeg er redd for å bytte studie enda en gang. Jeg har masse tanker og ideer, men de endrer seg hele tiden. Og det er jo ikke gitt at jeg vil få et nettverk av å bytte studie enda en gang. Nå har jeg bommet 2,5 ganger allerede, hvorfor skal alt plutselig endre seg neste gang? Og hvorfor passer jeg aldri inn? Hvorfor møter jeg ikke likesinnede? Og hvis jeg er helt lost, hvor går jeg? Jeg tror at jeg trenger hjelp til å finne ut en retning her i livet... Noen flere rundt min alder som er helt lost? Anonymkode: eeeb4...a83 Jeg jobber i bank og lurer på hva som har gjort at du har bestemt deg for at du ikke vil jobbe i bank? Og hvorfor du tror at bank er «the way to go» med utdannelse innen økonomi? Vi ansetter ikke fleste økonomer om dagen i bank, vi ansetter folk med IT-utdanning. Og bank i dag krever en rekke ulike typer fagområder, så «å jobbe i bank» kan være så utrolig mye mer enn det jeg tror mange ser for seg. Økonomi er rett og slett en faglig base som kan brukes på tvers av mange ulike bransjer og typer jobber, som sikkert gir deg mange muligheter. Men jeg hører også at en bachelor uten spesialisering ikke er nok, spesielt ikke i storbyene eller hvis du ikke har nettverk/erfaring. Anonymkode: 38234...269 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Er deltidsjobben noe du kan bruke til noe fornuftig senere, eller bare kult når man er 26 og ikke har noen andre forpliktelser? Er du en entreprenørtype? En som kan skape din egen arbeidsplass? Hva med å kombinere alle utdanningene dine? Det vil gjøre deg unik, såfremt du klarer å selge det inn et sted. Jeg tror du bør lage en liste over hva du ønsker deg av livet og type jobb (ex turnusjobb vs 8-16), og hvilke arbeidsoppgaver du liker og er god på, og hva du absolutt ikke vil gjøre. Det kan kanskje klargjøre litt for deg hva du bør satse på. Du kan også sjekke jobbmuligheter der du ønsker å bo. Mindre steder har gjerne hjørnesteinsbedrifter hvor de fleste arbeidsplassene er. Hva trenger de akkurat der du vil bo? Anonymkode: 88a58...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå