Gå til innhold

Hvem skal jeg kontakte vedrørende grov dyremishandling hvor jeg kan være anonym i frykt for at dyremishandlerne kan ta hevn på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver denne saken anonymt for at jeg er redd jeg blir gjenkjent.

En av mine nermeste naboer bedriver grov dyremishandling mot sin hund både ute når de går tur og inne i huset. 

Når vedkommende dyremishandler går tur og hunden ikke går 110% slik eieren ønsker sparker vedkommende hunden hardt og løfter hunden i lufta med halsbåndet og tauet og rister med tauet. Fikk sett dette i går og ble helt sjokkert over at noen kan få seg til å gjøre dette mot et uskyldig dyr! 

Jeg ble både lei meg og fly forbannet av det jeg så, så når vedkommende kom tilbake igjen fra turen gikk jeg litt bort i veien for å spionere om vedkommende mishandlet hunden også inne, jeg så ikke hva ho gjorde men hørte flere ganger at hunden hylte. Det var like før jeg ringte på og si at jeg har sett hva vedkommende har gjort og skulle forlange å få hunden utlevert til meg uten å anmelde ho en plass, men turte rett og slett ikke. Jeg vet jo ikke om jeg som privatperson hadde hatt lov til å gjøre det og ville heller ikke at vedkommende skulle vite hvem jeg er i frykt for å få hevn på meg personlig eller hus og andre eiendeler. 

Hvem skal jeg melde dette til og hva kan skje om hundeieren nekter for alt, for jeg har jo ingen andre bevis enn at hunden kanskje har sår og skader. Jeg rakk dessverre ikke å filme, tenkte heller ikke på det. 

Men her må noe gjøres øyeblikkelig, hvem er den rette å melde dette til som kan dra umiddelbart til stedet? 

Anonymkode: bec02...ba7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så mattilsynet er de jeg skal kontakte og ikke politiet eller dyrebeskyttelsen? 

Enten det, men det står også 

Varsle andre etatar

Sjukt eller skada kjæledyr eller husdyr: Kontakt den lokale veterinærtenesta.

Anonymkode: 07b8c...57b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mattilsynet er de jeg skal kontakte og ikke politiet eller dyrebeskyttelsen? 

Riktig. Er det akutt fare for livet til dyret så ringer du selvsagt politiet. Utfra det du har skrevet i HI kan du ringe mattilsynet og forklare situasjonen, fortelle at du vil være anonym og si at du sender en beskymringsmelding  anonymt i tillegg. Da får de nok fart på seg og sjekker ut situasjonen slik de mener er best, og de får en faktisk fysisk beskymringsmelding å forholde seg til.

Anonymkode: 52560...c7f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. Er det akutt fare for livet til dyret så ringer du selvsagt politiet. Utfra det du har skrevet i HI kan du ringe mattilsynet og forklare situasjonen, fortelle at du vil være anonym og si at du sender en beskymringsmelding  anonymt i tillegg. Da får de nok fart på seg og sjekker ut situasjonen slik de mener er best, og de får en faktisk fysisk beskymringsmelding å forholde seg til.

Det står litt nede på siden til Mattilsynet at; 

"Varsle Mattilsynet direkte på tlf. 22 40 00 00 ved:

Ei alvorleg dyrevelferdssak som ikkje kan vente til neste arbeidsdag."

Du kan jo ringe og høre hva de sier, Ts?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg ser det så er det akutt fare for livet til hunden, i allfall akutt fare for alvorlige permanente skader. 

Tror jeg ringer politiet og forklarer alt til de så får politiet kontakte mattilsynet eller andre riktige instanser. Jeg kommer nok også til å anmelde personen til politiet og det allerede i morgen, for slik oppførsel med dyr må stoppes øyeblikkelig 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Rumle skrev:

Det står litt nede på siden til Mattilsynet at; 

"Varsle Mattilsynet direkte på tlf. 22 40 00 00 ved:

Ei alvorleg dyrevelferdssak som ikkje kan vente til neste arbeidsdag."

Du kan jo ringe og høre hva de sier, Ts?

Så det nummeret der har alltid oppe, altså at jeg kan ringe nå? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det nummeret der har alltid oppe, altså at jeg kan ringe nå? 

Det er jeg ikke sikker på, men det virker slik?

Skrevet
Akkurat nå, Rumle skrev:

Det er jeg ikke sikker på, men det virker slik?

Jeg får prøve å ringe nå med en gang, takk for at du kom med telefon nr

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får prøve å ringe nå med en gang, takk for at du kom med telefon nr

Det står på siden ab linket til lenger oppe, men det er litt nede på siden.

Endret av Rumle
Skrevet

Dyrebeskyttelsen har ingen myndighet til å gripe inn i sånne situasjoner. 

Vi har vert borti noe lignende med en tidligere nabo en gang i tida. Der var det dog ikke snakk om direkte mishandling, heller omsorgssvikt av så mange som 10-11 småhunder 😲

Først prøvde vi å snakke med naboen, tilby hjelp med skyss til veterinær og slikt. Da dette ikke førte fram var vi helt åpen til hen at vi kom til å kontakte mattilsynet. Mattilsynet kom ikke så veldig langt de heller, og til slutt gikk vi til politianmeldelse. Saken gikk til konfliktrådet, der det ble en halvgrei løsning. 

Det gikk ikke så mange måneder før vi flytta et godt stykke unna, og jeg er dessverre redd hen er tilbake i gamle spor 😫 Hele nabolaget uffa seg over dyreholdet, men det var bare vi som faktisk gjorde noe.

Skrevet

Det er Mattilsynet man melder til ved dyrevernssaker. Politiet vil sannsynligvis henvise deg videre dit. Før het det Dyrevernet, men det har hett Mattilsynet i mange år nå. 

Dyrebeskyttelsen er kun en ideell organisasjon som jobber dyrets sak og der frivillige stiller opp for å hjelpe til. De har ingen formell myndighet men kan bistå Mattilsynet med f.eks fosterhjem. 

Anonymkode: 425d7...f98

Skrevet

Politiet!!

Anonymkode: 74b2e...919

Skrevet

Takk for at du bryr deg og hold oss oppdatert

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Julie skrev:

Takk for at du bryr deg og hold oss oppdatert

Enig :jepp: Hvordan går det, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...