Gjest how??!!! Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 jeg er student og vil fortsette med det i et par år til.. jeg bor fortsatt hjemme men vil flytte ut snart. problemet er penger, jeg har ingen sparekonto, og jeg jobber kun 3 ganger i uken. til sommeren vil jeg heller ikke klare å jobbe noe mer... hvordan i all verden skal jeg noen gang klare å stå på egne ben??? jeg får ikke lån og jeg har alt for lite penger.. jeg vil jo fortsette å være student i flere år fremover!!! utrolig fortvilet nå!!!!!
Gjest how Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 jeg tjener jo absolutt ikke bra nok.. hvem får vel lån når de en mnd tjener 2000 en annen mnd 4000 og en tredje 6000 og fjerde ingenting?!
Gjest gjest 0 Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Med stipend og lån og såpass mye jobb ved siden av studiene burde du klare deg veldig bra. Sjekk om studiet ditt er godkjent av lånekassen. Hvis det ikke er det må du ta sommeren i bruk og jobbe så mye du bare kan og spare penger, og jobbe ekstra i ferier. Mange som studerer uten studielån også Pam
Gjest how! Skrevet 30. mai 2005 #6 Skrevet 30. mai 2005 jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem med stuidelån... jeg trodde man kunne få stipend men dette er visstnok et lån nå idag... det har gått over til å bli lån.. har idag ikke stipend eller lån! i sommeren får jeg ikke jobbe mer! det er problemet!!!
Xantippe Skrevet 30. mai 2005 #7 Skrevet 30. mai 2005 Hva mener du med at du ikke får jobbe mer? Mener du at du ikke får flere timer der du jobber nå? I såfall kan du vel prøve å finne en sommerjobb til et annet sted? Eller er det noen andre grunner? Du kan lese mer om lån og stipend hos lånekassens nettsider. Ellers finnes det mange andre mindre stipender man kan søke på. Lykke til.
Englepus Skrevet 30. mai 2005 #8 Skrevet 30. mai 2005 http://www.lanekassen.no/ Ta kontakt med lånekassen og finn ut hva du kan få i lån eller stipend. Det er sånn de fleste studenter klarer seg
Gjest studia Skrevet 30. mai 2005 #9 Skrevet 30. mai 2005 Det du skriver om at stipendet er lån i dag, er vel bare regelen om at lånet ikke blir stipend før du har avlagt og bestått eksamen. I praksis betyr det jo ikke noe, så lenge du tar eksamen. Man begynner jo ikke å betale ned på lånet før etter endt studie, og da har jo alt som bør være stipend blitt omgjort til det, så sant du har klart å stå på eksamen. Lånekassen har vel gjort det slik for å hindre snyltere/at folk skal ta studiene seriøst og bli ferdig med dem.
Gjest Olli Skrevet 30. mai 2005 #10 Skrevet 30. mai 2005 jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem med stuidelån... jeg trodde man kunne få stipend men dette er visstnok et lån nå idag... det har gått over til å bli lån.. har idag ikke stipend eller lån! i sommeren får jeg ikke jobbe mer! det er problemet!!! Herregud da menneske, hvor hjelpeløs skal du gjøre deg selv? Er du oppegående nok til å studere, så klarer du nok å sende inn søknad til Lånekassen også. Det er det de fleste studenter gjør, og med deltidsjobb i tillegg skal det ikke være noe problem å klare seg!
karisjima Skrevet 30. mai 2005 #11 Skrevet 30. mai 2005 På lånekassen søker du på fult lån, virkelig ikke vanskelig. Tast inn det som står som spm. Men husk at du ikke får noe lån/stipend før til høsten nå... Jeg er bare 19 år, studerer sykepleie og jeg arbeider fast hver tredje helg og da tjener jeg fast 4000 kr. Og jeg får ta opp huslån på 800.000 kr. Synes det er kjempe rart at du ikke får det. Eller har det seg sånn at du ikke har vært i banken å hørt engang? IKKE TA SORGER PÅ FORSKUDD!
aline Skrevet 30. mai 2005 #12 Skrevet 30. mai 2005 :o hvilken bank får du som 19 årig student med 4000,- i mnd, boliglån på 800.000? (tror ikke du lyver, bare lurer fælt) har du da sikkerhet, kausjonist? egenkapital?
karisjima Skrevet 30. mai 2005 #13 Skrevet 30. mai 2005 Sparebanken. Jeg har da kausjonist (selvfølgelig mine foreldre) Jeg har også lån i lånekassen (som sikkerhet) og så pga utdannelsen min så har de konkludert med at jeg er garantert jobb etter endt studie (sikkerhet). Månedslønna mi ligger på 9000(+/-) pga ekstrajobbing.. Mer vet jeg ikke, det var iallefall sånn jeg forstod bankmannen. Kan jo selvfølgelig være med mer i utregninga men det har jeg ikke fått med meg.
Gjest Formosiss Skrevet 30. mai 2005 #14 Skrevet 30. mai 2005 Hm. Du jobber hver tredje helg, og får 4000 kr. for det, men månedslønnen ligger på 9000? Får ikke det til å stemme jeg? Hvordan har du tid til å studere?
karisjima Skrevet 30. mai 2005 #15 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har 228000 i grunnlønn, og så er det regnet ut (fra kommunen) at jeg jobber 2,5 dager i måneden, og da får jeg altså 4137 kr fastlønn i måneden. Og jeg har 123 kr timen, og får 58 kr ekstra per time på kveldstid, og enda ytterligere 32 kr/time om jeg jobber i helgen. Jeg arbeider vanligvis 6 dager ekstra i måneden. Og spm om hvordan jeg klarer studiet, så har vi ikke forlesninger hver dag. Noen ganger så har vi ikke forelesninger på et par uker. Og da har jeg god tid å jobbe på.
Gjest Formosiss Skrevet 30. mai 2005 #16 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har 228000 i grunnlønn, og så er det regnet ut (fra kommunen) at jeg jobber 2,5 dager i måneden, og da får jeg altså 4137 kr fastlønn i måneden. Og jeg har 123 kr timen, og får 58 kr ekstra per time på kveldstid, og enda ytterligere 32 kr/time om jeg jobber i helgen. Jeg arbeider vanligvis 6 dager ekstra i måneden. Og spm om hvordan jeg klarer studiet, så har vi ikke forlesninger hver dag. Noen ganger så har vi ikke forelesninger på et par uker. Og da har jeg god tid å jobbe på. Tør jeg spørre hva du jobber som?
karisjima Skrevet 31. mai 2005 #17 Skrevet 31. mai 2005 Jeg jobber på en skjerma enhet i kommunen (demente eldre), og her har jeg lønnsansinitet og ansatt som sykepleierstudent 1. år. Til neste år går jeg opp 10000 i grunnlønn, for da har jeg sykepleierstudent 2. år. (Gleder seg)
Gjest Emmi Skrevet 1. juni 2005 #18 Skrevet 1. juni 2005 Hei unge kvinne :-) Jeg beundrer deg for din driftighet. Helt fantastisk måten du tenker på . Du tar altså sykepleie og slipper dermed studielån. helt topp jente Stå På :-)
Smashing Skrevet 1. juni 2005 #19 Skrevet 1. juni 2005 Jeg og mannen min har vært studenter i et par år nå og har kjøpt oss leilighet til millionen. Det gjelder bare å spare og prioritere så går det meste faktisk. Vi jobber begge ved siden av da. Men, det går helt fint. Vikarlønn for lærere er ikke så aller verst ( 170 kr timen) så vi klarer oss ganske godt med lån og stipend og litt lønn av og til. Det er slik at alt blir utbetalt som lån og gjort om til stipend etterhvert. Jeg har nettopp søkt om lån og stipend for neste og siste år som student. Tok meg 5 minutt, så det er ikke noe problem, bare finn nettsøknaden på lånekassen sine sider. Lykke til:)
Gjest vsn Skrevet 4. juni 2005 #20 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har 228000 i grunnlønn, og så er det regnet ut (fra kommunen) at jeg jobber 2,5 dager i måneden, og da får jeg altså 4137 kr fastlønn i måneden. Og jeg har 123 kr timen, og får 58 kr ekstra per time på kveldstid, og enda ytterligere 32 kr/time om jeg jobber i helgen. Jeg arbeider vanligvis 6 dager ekstra i måneden. Og spm om hvordan jeg klarer studiet, så har vi ikke forlesninger hver dag. Noen ganger så har vi ikke forelesninger på et par uker. Og da har jeg god tid å jobbe på. Jeg tror du må se på lønna din litt til... Kveldstillegget er ikke 58 kr i timen. Og helgetillegget er heller ikke 32 kr timen. Jeg har 8 års ansennitet og har lavere tillegg enn det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå