Gå til innhold

Får vondt av dyr i bur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på dyrebutikk noen ganger og ser gjerne på fugler og mus. Og reptiler. 
Jeg blir bare litt trist noen ganger. De har så liten plass. Blir det ikke veldig trangt når de er flere fugler i ett bur? De får ikke flydd skikkelig en gang. Så noen fugler leke med hverandre. Tenkt på savnet når ene blir tatt.

I et annet bur satt en Fugel alene 😕 den må jo bli ensom :( 

Og de har alt for liten plass å bevege seg på. 
Hcorfor er dette lov?

og hamsterne/musene...er så redd for at slemme folk skal kjøpe de og kanskje gi dem som mat til katten sin 😕 

Anonymkode: b309a...8e4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er mange som kjøper en hamster/mus får å gi til slangen/katten. Da kjøper de heller to og produserer på egenhånd. Ikke at det er noe bedre...

Fugler bør ha plass til å fly og ikke stå i bur hele dagen. Kaniner bør ikke bo i bur i det hele tatt, og de fleste dyr man kaller burdyr har generelt for lite plass. 

Mennesker er ikke spesielt humane når det gjelder behandling av dyr. Bare se på kjøttindustrien. Der er mishandling av dyr normalen.  

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Tror ikke det er mange som kjøper en hamster/mus får å gi til slangen/katten. Da kjøper de heller to og produserer på egenhånd. Ikke at det er noe bedre...

Fugler bør ha plass til å fly og ikke stå i bur hele dagen. Kaniner bør ikke bo i bur i det hele tatt, og de fleste dyr man kaller burdyr har generelt for lite plass. 

Mennesker er ikke spesielt humane når det gjelder behandling av dyr. Bare se på kjøttindustrien. Der er mishandling av dyr normalen.  

Men Norge som skal være så hensynsfullt... det er litt rart at dette fremdeles er lov.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men Norge som skal være så hensynsfullt... det er litt rart at dette fremdeles er lov.

Norge er ikke langt fremme når det gjelder dyrevern, da er det mange andre land som er bedre.

• Liker 2
Skrevet

Tenker akkurat det samme, lar vær å handle hos dyrebutikker med dyr i bur, men det hjelper vel ikke så mye i det store og hele...😢

Anonymkode: edf4a...d8b

Skrevet

Enig.

Skal jeg handle utstyr til hunden bruker jeg konsekvent butikker som ikke selger levende dyr. Dyr burde man skaffe hos en engasjert oppdretter, ikke fra en butikk, uansett hva slags dyr det gjelder. 

Anonymkode: 1f050...8ec

• Liker 1
Skrevet

I Spania så jeg små valper som sto i bur i dyrebutikk.

Skrevet
21 timer siden, Tvist skrev:

Norge er ikke langt fremme når det gjelder dyrevern, da er det mange andre land som er bedre.

Det er noen land som er bedre, men langt flere land som er verre.

Anonymkode: 332ab...ce3

Skrevet
14 minutter siden, Tvist skrev:

I Spania så jeg små valper som sto i bur i dyrebutikk.

Dette er dessverre normen i de fleste land.

Skrevet

Synes også det er helt forferdelig hvordan dyr blir behandlet, alt fra kampfisk i små melkeglass i butikken,til dyra vi spiser. Kan ikke fatte og begripe at det er lov å selge dyr i bur! Det eneste jeg kan gjøre, er å boikotte og lære barna mine at dette ikke er greit.

Anonymkode: d1577...fec

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går på dyrebutikk noen ganger og ser gjerne på fugler og mus. Og reptiler. 
Jeg blir bare litt trist noen ganger. De har så liten plass. Blir det ikke veldig trangt når de er flere fugler i ett bur? De får ikke flydd skikkelig en gang. Så noen fugler leke med hverandre. Tenkt på savnet når ene blir tatt.

I et annet bur satt en Fugel alene 😕 den må jo bli ensom :( 

Og de har alt for liten plass å bevege seg på. 
Hcorfor er dette lov?

og hamsterne/musene...er så redd for at slemme folk skal kjøpe de og kanskje gi dem som mat til katten sin 😕 

Har tenkt på det samme. Spesielt fugler har absolutt ikke noe i bur å gjøre. 

Anonymkode: 3169e...376

Skrevet

Dyra som er for gamle til å bli solgt, blir forresten gasset også. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som gasser dem? 

• Liker 1
Skrevet
På 5.12.2019 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en dyrebutikkjede, og dette stemmer ikke i det hele tatt. Vi fikk endelig solgt en kanin som har stått hos oss i tre år. Vi har ikke kunne tatt inn nye kaninunger fordi buret var opptatt. Dyr i dyrebutikker i Norge blir ikke avlivet når de blir for gamle, da har du sett på dokumentarer fra USA.

Jeg skulle forresten ønske at det var ulovlig å selge dyr i dyrebutikk.

Anonymkode: b93f4...7fd

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i en dyrebutikkjede, og dette stemmer ikke i det hele tatt. Vi fikk endelig solgt en kanin som har stått hos oss i tre år. Vi har ikke kunne tatt inn nye kaninunger fordi buret var opptatt. Dyr i dyrebutikker i Norge blir ikke avlivet når de blir for gamle, da har du sett på dokumentarer fra USA.

Jeg skulle forresten ønske at det var ulovlig å selge dyr i dyrebutikk.

Det er jo helt utrolig at rutinene i butikkkjeden er så dårlige at en stakkars kanin må bo i TRE år, kanskje en tredjedel av livet sitt, i et lite bur i en dyrebutikk. Det er et elendig liv for en kanin og uforsvarlig dyrehold. Jeg blir ordentlig sint. Dere som jobber der burde ha meldt inn kjeden for Mattilsynet. 

Salg av dyr i butikk burde absolutt være forbudt, de kan jo heller samarbeide med dyrebeskyttelsene og hjelpe dyr som må omplasseres. Om man absolutt skal ha salg av dyr i butikk må det være et tak på antall dager det stakkars dyret må bo i en butikk. 

Anonymkode: fdac0...796

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt utrolig at rutinene i butikkkjeden er så dårlige at en stakkars kanin må bo i TRE år, kanskje en tredjedel av livet sitt, i et lite bur i en dyrebutikk. Det er et elendig liv for en kanin og uforsvarlig dyrehold. Jeg blir ordentlig sint. Dere som jobber der burde ha meldt inn kjeden for Mattilsynet. 

Salg av dyr i butikk burde absolutt være forbudt, de kan jo heller samarbeide med dyrebeskyttelsene og hjelpe dyr som må omplasseres. Om man absolutt skal ha salg av dyr i butikk må det være et tak på antall dager det stakkars dyret må bo i en butikk. 

Hva mener du skal skje med dyret når det har bodd ett visst antall dager i butikk? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaninen fikk gå løs inne på personalrommet nesten daglig når det var lite kunder i butikken, så du kan lette litt på sinnet ditt. Han ble forsåvidt utrolig tam og kosete fordi vi lot han være løs rundt oss så mye.

Av nysgjerrighet - hvilke rutiner mener du må forbedres for å forhindre at kaninen ble boende hos oss så lenge? Hva burde vi meldt inn til mattilsynet? At vi ikke fikk solgt den? Det er ikke ulovlig å ikke få solgt et kjæledyr. Alternativet ville vært å avlive kaninen, synes du det er bedre? 

Skrevet
16 hours ago, Tvist said:

Hva mener du skal skje med dyret når det har bodd ett visst antall dager i butikk? 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Kaninen fikk gå løs inne på personalrommet nesten daglig når det var lite kunder i butikken, så du kan lette litt på sinnet ditt. Han ble forsåvidt utrolig tam og kosete fordi vi lot han være løs rundt oss så mye.

Av nysgjerrighet - hvilke rutiner mener du må forbedres for å forhindre at kaninen ble boende hos oss så lenge? Hva burde vi meldt inn til mattilsynet? At vi ikke fikk solgt den? Det er ikke ulovlig å ikke få solgt et kjæledyr. Alternativet ville vært å avlive kaninen, synes du det er bedre? 

Jeg sier jo at jeg mener at ingen dyr skal selges i butikk. Opplever en butikk som fremdeles driver med å selge dyr at dyr ikke blir solgt innen kort tid må de jo slutte å selge dyr, det er jo ikke forsvarlig å ha dyr boende i små bur i en butikk. Om de havner i den situasjonen at et dyr blir igjen i butikken så må de sette alle kluter til, ta ansvar og sørge for at kaninen får et hjem med god plass og kaninvenner. Om det så betyr at sjefen i butikken må ta med kaninen hjem selv og gi den alt de trenger. Også slutte å selge dyr fremover. Det må reageres mye kraftigere enn å ende opp i en situasjon der en kanin bor tre år i en butikk. Sånt skal ikke skje. Jeg blir helt matt. 

Det er ingen trøst at den "fikk lov å gå på personalrommet nesten daglig." Det er jo på ingen måte bra nok. Og selvfølgelig var den kosete, den var jo utsultet på oppmerksomhet. Kaniner er sosiale dyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...