AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #1 Skrevet 4. desember 2019 Hei, Vi har nettopp fått nye leieboere. De er veldig hyggelige folk, men; det siver matlukt opp i yttergangen og på badet vårt. De har bodd hos oss én uke, lukta kom umiddelbart og jeg er nå redd for at den skal fylle hele huset. Dette er pakistanere, og de har jo en annen matkultur enn oss. Vi har hatt folk fra mange forskjellige land (og med andre matkulturer) boende i huset opp gjennom årene, men lukt har aldri vært et problem før. Sikkert flere her som klør etter å påpeke at vi aldri skulle tatt inn pakistanere - de om det - det jeg er ute etter er konstruktive råd for hvordan vi kan håndtere luktutfordringen 🤔 Har bestilt Ona Gel på nett, håper det kan funke, men vil gjerne ha flere (og kreative) råd 😊 Er det forresten noen som vet hva det spesifikt er i det pakistanske kjøkkenet (krydder, olje?) som gir denne lukta? Er nysgjerrig... Anonymkode: c0b1b...345
spegel Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 Klør egentlig mest etter å fortelle deg at dere må sørge for at matlukten ventileres ut av huset, og ikke opp i gangen og badet deres. Dette er et praktisk problem, som best løses ved at dere ordner opp i ventilasjonen/avtrekk. 35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 Fortell de at de MÅ sette på vifta, og dere også må ha ventilasjon i orden sånn at alt blir sugd ut. Anonymkode: e166b...541 12
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Skrevet 4. desember 2019 Takk for begge svar. Enig, og det er jo helt legitimt å påpeke. Håper nesten at de ikke har brukt kjøkkenvifta så langt.. 🤦🏼♀️ Skal ta en prat med de i dag. Skal se om vi kan installere noe mer ventilasjon i gangen. Anonymkode: c0b1b...345 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Skrevet 4. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for begge svar. Enig, og det er jo helt legitimt å påpeke. Håper nesten at de ikke har brukt kjøkkenvifta så langt.. 🤦🏼♀️ Skal ta en prat med de i dag. Skal se om vi kan installere noe mer ventilasjon i gangen. Anonymkode: c0b1b...345 Kan godt være at hun eller han som lager maten, ikke vet at man skal slå på vifta over. Kanskje de bare tror det er lys Sikkert bare litt kommunikasjon som skal til! Anonymkode: 1b26d...e5d 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #6 Skrevet 4. desember 2019 Det er nok en mix av hvitløk og curry eller tandoori-krydder... Lager det ofte selv (er etnisk norsk) og det STINKER i flere timer etterpå, selvom maten er kjempegod Disse lager nok dette hver dag, og ikke bare innimellom som meg, og da henger nok lukta mer i.. Utifra lukta skulle man aldri trodd indisk/pakistansk var så godt Anonymkode: 04acf...32d 4
ElectricScum Skrevet 4. desember 2019 #7 Skrevet 4. desember 2019 I min oppgang konkurreres det mellom matos fra digg pakistansk mat og en heselig stank av kjip norsk gammalmannsmiddag av stekt sild i tran. Begge deler er plagsomt, men av helt forskjellige årsaker. Førstnevnte får meg sulten, sistnevnte får meg kvalm. 10
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #8 Skrevet 4. desember 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt være at hun eller han som lager maten, ikke vet at man skal slå på vifta over. Kanskje de bare tror det er lys Sikkert bare litt kommunikasjon som skal til! Anonymkode: 1b26d...e5d Hallo?? Vi lever i 2019!Selvfølgelig vet de hva et kjøkkenvifte er... Anonymkode: 29d98...8b7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #9 Skrevet 4. desember 2019 Matos kommer da fra alle hus? Jeg er i ihvertfall vant til å kjenne lukten av kjøttkaker med mer når jeg går gjennom nabolaget fra jobb. Det er bare sånn det er, tenker jeg.... Deres mat lukter sannsynligvis for dem Anonymkode: c93d1...a49
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #10 Skrevet 4. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo?? Vi lever i 2019!Selvfølgelig vet de hva et kjøkkenvifte er... Anonymkode: 29d98...8b7 Ikke hvis de kommer fra en landsby på landsbygda i Pakistan, uten strøm og alle moderne fasiliteter. Det er faktisk innvandrere som har tent bål inne i en blokkleilighet for å lage mat på bålet.... Dette er ekstremtilfelle, men det forekommer altså at innvandrere ikke er vant til samme elektroniske hjelpemidler som oss her i Norge, uten at de kan noe for det, altså. Anonymkode: 1b26d...e5d 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke hvis de kommer fra en landsby på landsbygda i Pakistan, uten strøm og alle moderne fasiliteter. Det er faktisk innvandrere som har tent bål inne i en blokkleilighet for å lage mat på bålet.... Dette er ekstremtilfelle, men det forekommer altså at innvandrere ikke er vant til samme elektroniske hjelpemidler som oss her i Norge, uten at de kan noe for det, altså. Anonymkode: 1b26d...e5d Her i byen var det noen som satte på varmtvann på maks styrke i dusjen, de hadde ikke hørt om ovner:) Alt må læres! Anonymkode: 9c46e...e56 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hallo?? Vi lever i 2019!Selvfølgelig vet de hva et kjøkkenvifte er... Anonymkode: 29d98...8b7 Ts her, jeg måtte faktisk vise de hvordan de vred på temperaturmåleren på stekeovnen for å få på stekeovnen... så må si jeg stussa litt. De spurte hvordan man bruker den viss man f.eks skulle steke en kake. Verdens letteste ovn, liksom 🙄 Kanskje de er vant til hushjelp... 😅 De er nemlig høyt utdannede folk. Anonymkode: c0b1b...345 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #13 Skrevet 4. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her, jeg måtte faktisk vise de hvordan de vred på temperaturmåleren på stekeovnen for å få på stekeovnen... så må si jeg stussa litt. De spurte hvordan man bruker den viss man f.eks skulle steke en kake. Verdens letteste ovn, liksom 🙄 Kanskje de er vant til hushjelp... 😅 De er nemlig høyt utdannede folk. Anonymkode: c0b1b...345 Gikk du i fellen ved å leie ut til de bare grunnet utad fasade som utdanning? Jo, det vil nok straffe seg. Og dette er grunnen til at man intervjuer alle, selv de man har fordommer mot, og ser an personlighet og vurderer de deretter. Mine leieboere som er trygda er rolige mennesker som aldri har lagd et eneste problem de 3 årene de har bodd her. Anonymkode: c93d1...a49 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #14 Skrevet 4. desember 2019 Ts her. Vi gjorde en helhetsvurdering. Høy utdannelse var ikke med i den. Anonymkode: c0b1b...345
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #15 Skrevet 4. desember 2019 Vi har selv hatt leieboere fra Sør-Asia, og ja, matosen kan være sjenerende noen ganger, men 100 ganger bedre enn de forrige leieboerne vi hadde som var unge studenter som festet og bråkte og hadde generelt et høyt lydnivå til alle døgnets tider. Nevn for dem at de må sette kjøkkenvifte på maks etter matlaging og gjerne lufte ut med vinduene åpne etterpå. Anonymkode: b012e...d7d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #16 Skrevet 4. desember 2019 Jeg kjenner matos fra de som bor i leiligheten under meg. Gammelt hus. Jeg lufter, men tenner også røkelse på kjøkkenet der matlukten kommer. Røkelse fungerer veldig bra. Jeg har lav toleransegrense for andres matlukt i mitt hus. Vil ha min egen lukt der. Anonymkode: 66b80...93c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 Selv om man vet hva en kjøkkenvifte er, kan det hende man ikke bruker den. Hadde en ex som både var etnisk norsk og høyt utdannet, men laget gjerne mat uten å slå på kjøkkenviften før jeg ba ham om det. Anonymkode: 3af9e...fd5 1
Kragebein Skrevet 7. desember 2019 #18 Skrevet 7. desember 2019 Tråden er ryddet for hatefulle og nedsettende innlegg. Kragebein, adm
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2019 #19 Skrevet 7. desember 2019 På 4.12.2019 den 17.22, ElectricScum skrev: I min oppgang konkurreres det mellom matos fra digg pakistansk mat og en heselig stank av kjip norsk gammalmannsmiddag av stekt sild i tran. Begge deler er plagsomt, men av helt forskjellige årsaker. Førstnevnte får meg sulten, sistnevnte får meg kvalm. Stekt sild i tran, virkelig? 2
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2019 #20 Skrevet 7. desember 2019 På 4.12.2019 den 18.02, AnonymBruker skrev: Hallo?? Vi lever i 2019!Selvfølgelig vet de hva et kjøkkenvifte er... Anonymkode: 29d98...8b7 Folk som er oppvokst i blikkskur uten strøm og innlagt vann vet selvsagt ikke hva en kjøkkenvifte er. Vi snakker om folk fra u-land her! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå