Energi-jenta Skrevet 4. desember 2019 #1 Skrevet 4. desember 2019 Jeg vil dra til legen for å vite mine HcG verdier. Må man vente på svar i flere dager for å vite dette eller får man vite det med en gang?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 Nei, de sender inn til analyse. Hos oss får man svar dagen etter dersom man kommer før lunsj. Om to dager dersom man kommer etter lunsj. Altså avhengig av når prøvene blir hentet. Anonymkode: 5d705...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 For å vite det må du nesten oppgi hvilket legekontor du hører til. Spørs på om legekontoret har egen lab eller sender det eksternt samt når på dagen du tar prøven. Jeg kunne se mine resultater på Fürst sine nettsteder dagen etterpå. Anonymkode: f0648...56f 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Skrevet 4. desember 2019 Jeg får vite verdien dagen etter dersom blodprøven er klar til å sendes innen kl. 11. Må vente til mandag hvis jeg tar blodprøven etter kl. 11 torsdag, f.eks. Verdien én dag sier deg uansett lite, du må ta blodprøver med to dagers mellomrom for å måle stigning. Så det blir uansett noen dagers ventetid. Lykke til! Anonymkode: 65b79...72b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Skrevet 4. desember 2019 Hvorfor trenger du dette? Anonymkode: de0ae...dfd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #6 Skrevet 4. desember 2019 Du er altfor langt på vei til at hcg-måling har noe for seg. Anonymkode: d7f62...980
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #7 Skrevet 4. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger du dette? Anonymkode: de0ae...dfd De fleste som måler hCG gjør det for å sjekke om det er riktig stigning i verdiene, f.eks. hvis man har hatt blødninger, men det ikke er 100 % åpenbart at en SA er gjennomført. Anonymkode: 65b79...72b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #8 Skrevet 4. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er altfor langt på vei til at hcg-måling har noe for seg. Anonymkode: d7f62...980 Det står ikke noe i innlegget om hvor langt TS er på vei? Anonymkode: 65b79...72b
Energi-jenta Skrevet 4. desember 2019 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2019 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Du er altfor langt på vei til at hcg-måling har noe for seg. Anonymkode: d7f62...980 Mulig du har lest noen av de tidligere innleggene mine. Det som skjedde var at jeg spontanaborterte når jeg var 8 uker. Er derfor jeg ønsker å ta en hcg måling. Endret 4. desember 2019 av Energi-jenta
Energi-jenta Skrevet 4. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får vite verdien dagen etter dersom blodprøven er klar til å sendes innen kl. 11. Må vente til mandag hvis jeg tar blodprøven etter kl. 11 torsdag, f.eks. Verdien én dag sier deg uansett lite, du må ta blodprøver med to dagers mellomrom for å måle stigning. Så det blir uansett noen dagers ventetid. Lykke til! Anonymkode: 65b79...72b Takk for det Må man bestille time for å ta blodprøven et par dager etterpå eller kan man som regel bare møte opp på legekontoret?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 1 minutt siden, Energi-jenta skrev: Takk for det Må man bestille time for å ta blodprøven et par dager etterpå eller kan man som regel bare møte opp på legekontoret? Du må avtale det med legen din først. Men du trenger bare gå på labben 2 dager om det er avtalt at det skal måles. Mener det går ganske raskt å få svar. Anonymkode: ee8c8...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 44 minutter siden, Energi-jenta skrev: Takk for det Må man bestille time for å ta blodprøven et par dager etterpå eller kan man som regel bare møte opp på legekontoret? Jeg har hatt hCG-måling med begge mine. Den første blodprøven ble tatt etter legetime, der vi diskuterte hvorvidt blødningene var SA eller ikke. Den andre gikk jeg bare innom og tok hos helsesekretærene. Anonymkode: 65b79...72b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #13 Skrevet 4. desember 2019 1 hour ago, Energi-jenta said: Mulig du har lest noen av de tidligere innleggene mine. Det som skjedde var at jeg spontanaborterte når jeg var 8 uker. Er derfor jeg ønsker å ta en hcg måling. Det beste er ul etter uke 6. Hcg kan stige selv om fosteret ikke er levedyktig. Og hvis det stiger for sakte, må man uansett vente en stund for å se på UL, om det ikke starter av seg selv i mellomtiden. Det er så mange unødvensige hcg analyser som er kostnader ut vindu.... Anonymkode: de0ae...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #14 Skrevet 5. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det beste er ul etter uke 6. Hcg kan stige selv om fosteret ikke er levedyktig. Og hvis det stiger for sakte, må man uansett vente en stund for å se på UL, om det ikke starter av seg selv i mellomtiden. Det er så mange unødvensige hcg analyser som er kostnader ut vindu.... Anonymkode: de0ae...dfd Men det er det heldigvis fastlegene som bestemmer, ikke du. Uansett er blodprøver mye billigere enn ultralyd. hCG gir en god indikasjon på om svangerskapet er liv laga, for de aller fleste. Anonymkode: 65b79...72b 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #15 Skrevet 5. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er det heldigvis fastlegene som bestemmer, ikke du. Uansett er blodprøver mye billigere enn ultralyd. hCG gir en god indikasjon på om svangerskapet er liv laga, for de aller fleste. Anonymkode: 65b79...72b Nå vet du jo strengt tatt ikke noe om.mktt yrke. Det er vanskelig å la vær å ta tester når det kommer hormonelle gravide. De er ikke sjenerte på å klage. Etter uke 6 endres doblingstiden, og fra uke 8 kan hcg synke. De kommer gjerne ikke bare for å ta to i dette tidsrommet, fordi de er redde når det ikke dobler seg. Mange tar blodprøver uten noen indikasjoner på at det er nødvendig, og det mener jeg er feil. Anonymkode: de0ae...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #16 Skrevet 5. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet du jo strengt tatt ikke noe om.mktt yrke. Det er vanskelig å la vær å ta tester når det kommer hormonelle gravide. De er ikke sjenerte på å klage. Etter uke 6 endres doblingstiden, og fra uke 8 kan hcg synke. De kommer gjerne ikke bare for å ta to i dette tidsrommet, fordi de er redde når det ikke dobler seg. Mange tar blodprøver uten noen indikasjoner på at det er nødvendig, og det mener jeg er feil. Anonymkode: de0ae...dfd Men det er jo fastlegenes ansvar om de lar seg presse av gravide som ønsker å få tatt hcg uten at de blør eller noe som helst. Det er jo ikke spesielt vanskelig å bare bruke barnet mot dem 9 mnd senere som argument for at det var unødvendig og de klager? Det er ikke sikkert ts får tatt denne prøven, bare på grunnlag av 1 tidligere abort dersom hun ikke har noen form for blødning: men håpe legen er grei med henne. Det er gjerne ikke nødvendig i det hele tatt, men det kan roe ned én gravid som er redd hun skal abortere på ny: naturlig nok. Anonymkode: ee8c8...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #17 Skrevet 5. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå vet du jo strengt tatt ikke noe om.mktt yrke. Det er vanskelig å la vær å ta tester når det kommer hormonelle gravide. De er ikke sjenerte på å klage. Etter uke 6 endres doblingstiden, og fra uke 8 kan hcg synke. De kommer gjerne ikke bare for å ta to i dette tidsrommet, fordi de er redde når det ikke dobler seg. Mange tar blodprøver uten noen indikasjoner på at det er nødvendig, og det mener jeg er feil. Anonymkode: de0ae...dfd Enten er du fastlege, og i så fall er det i din makt å si nei til gravide som vil ha hCG-prøve uten grunn, eller så er du ikke fastlege, og i så fall er det ikke relevant hva du mener er feil. I følge denne tabellen kan man fint måle hCG helt fram til uke 7/8 av svangerskapet: https://www.babyverden.no/gravid/svangerskapskontroller/svangerskapshormonet-hcg/ Innen da kan man se et bankende hjerte på UL – hvis bare fastlegen henviser dit, da. Og det gjør de jo ikke, derfor er hCG veldig nyttig. Anonymkode: 65b79...72b 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #18 Skrevet 6. desember 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Enten er du fastlege, og i så fall er det i din makt å si nei til gravide som vil ha hCG-prøve uten grunn, eller så er du ikke fastlege, og i så fall er det ikke relevant hva du mener er feil. I følge denne tabellen kan man fint måle hCG helt fram til uke 7/8 av svangerskapet: https://www.babyverden.no/gravid/svangerskapskontroller/svangerskapshormonet-hcg/ Innen da kan man se et bankende hjerte på UL – hvis bare fastlegen henviser dit, da. Og det gjør de jo ikke, derfor er hCG veldig nyttig. Anonymkode: 65b79...72b Veldig bra svart! Anonymkode: 7b35e...337
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #19 Skrevet 10. desember 2019 On 12/4/2019 at 11:20 PM, AnonymBruker said: Jeg har hatt hCG-måling med begge mine. Den første blodprøven ble tatt etter legetime, der vi diskuterte hvorvidt blødningene var SA eller ikke. Den andre gikk jeg bare innom og tok hos helsesekretærene. Anonymkode: 65b79...72b TS her. I dag var jeg inne hos legen for å ta HcG-blodprøven. Etter den var tatt spurte jeg helsesekretæren om hvordan jeg skulle få resultatene. Da svarte hun at hun ikke visste hvordan jeg skulle sjekke det. Noen her oppe nevnte en nettside man kunne sjekke svaret dagen/dagene etterpå. Vet du hvor? Anonymkode: 7b35e...337
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. I dag var jeg inne hos legen for å ta HcG-blodprøven. Etter den var tatt spurte jeg helsesekretæren om hvordan jeg skulle få resultatene. Da svarte hun at hun ikke visste hvordan jeg skulle sjekke det. Noen her oppe nevnte en nettside man kunne sjekke svaret dagen/dagene etterpå. Vet du hvor? Anonymkode: 7b35e...337 Hvis fastlegen din bruker Fürst kan du logge deg på med bank-id og se resultatet når det er klart. Anonymkode: f0648...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå