Gå til innhold

Hysteri angående solkrem? + sminke i USA og Norge

Anbefalte innlegg

Gjest marika
Skrevet

Har akkurat kommet hjem fra 1 års opphold i USA (i den kaaalde delen...brrr).

La merke til noen forskjeller på USA og Norge mens jeg var der. Når det gjelder sminke så var det i mye større grad alt eller ingenting! Enten hadde jenter full pakke med foundation, øyeskygge, lebestift/lipgloss. Ikke så veldig diskre noen av de heller... Eller så var det ingenting, ikke litt mascara engang..

Men det jeg egentlig lurte på var bruken av solkrem. Man var visst direkte suicidal hvis man ikke brukte MINST solfaktor 20 hver eneste dag. Den første perioden jeg var der, så var klimaet det samme som i høst/vinterstid i Norge, men alle klinte på solkrem hver dag. Til tross for at vi knapt var ute!

Jeg ble litt overrasket.. Er dette vanlig i Norge også..? Bruker dere solkrem hver eneste dag HELE året? I sommermånede er det jo av naturlige grunner kanskje behov for det.

Ikke misforstå, jeg bruker solkrem når jeg er ute i solen jeg også, men en helt vanlig jobbdag så er jeg knapt ute...bruker ikke solfaktor da? (Dvs, bruker en farget dagkrem som har solfaktor 15, men smører den antagelig ikke tykt nok til at den faktisk gir beskyttelse..)

(Sorry for langt innlegg...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, jeg gjør nok som du; smører solkrem når jeg faktisk er ute i sola, ellers lar jeg være. Jeg tror ikke det er så vanlig i Norge å være fullt så hysterisk. I USA bruker de jo gjerne solfaktor 60 hvis de kan.

Gjest gjest1
Skrevet
Nei' date=' jeg gjør nok som du; smører solkrem når jeg faktisk er ute i sola, ellers lar jeg være. Jeg tror ikke det er så vanlig i Norge å være fullt så hysterisk. I USA bruker de jo gjerne solfaktor 60 hvis de kan.[/quote']

Jeg også. Kan umulig tenke meg at det er spesielt sunt å bruke solfaktor hver dag.

Jeg har i alle år trodd at solfaktor 30 var så godt som sunblock, men det er visst ikke så.. Visste ikke at solfaktor 60 (!) fantes engang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg så solkrem fra Vichy med SPF 60 på apoteket her en dag, faktisk. Har selv stort sett brukt 15, men vurderer 30 hvis det da blir tur til sydligere breddegrader.

Skrevet

Til opplysning: Det finnes visst to systemer for solkrem, amerikansk og europeisk. Den amerikanske er dobbelt så sterk, dvs deres faktor 60 er tilsvarende vår faktor 30 = så godt som sun block. Det kan skape litt forvirring. Særlig når det kommer amerikanske merker til f.eks. spa-sentere i Europa. Var på spa på Malta i sommer, og vår hudpleier mente at vår faktor 25 var altfor lite, gå for faktor 50... Sambo fant ut at det var best å kjøpe den solkremen hun anbefalte, men han ble litt roet ned da jeg fortalte om disse to systemene og at vi nok var trygge, siden vi med vår faktor 25 fremdeles ikke var blitt brent i løpet av de første 4-5 dagene...

Catzy

Gjest gjest1
Skrevet

To forskjellige systemer ja? Oppklarende tråd dette.

Begge omtales med SPF?

Skulle gjerne banket vekk de merkelige måleenhetene som amerikanere og engelskmenn insisterer på å fastholde. Få dere det metriske system mennesker! :evil: :wink:

Gjest Anna in Wonderland
Skrevet

Bruker gjerne høy solfaktor hver dag jeg(SPF 15-30)...og jeg er ikke amerikansk. De to forskjellige systemene har jeg ikke hørt om før, men vet at USA ikke har godkjent(eller noe) de nye europeiske solfiltrene som Mexoryl osv. (tror jeg det heter) som gir en meget god beskyttelse av UVA-stråler i forhold til de eldre solfiltrene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker bare solkrem når jeg er ute i solen (om sommeren og i varmere strøk), og da på stranda etc. :)

Skrevet

Jeg bruker bare solkrem om sommeren når jeg skal være mye ute i solen og hvis jeg er på fjellet i påsken.

Tror det holder i massevis.

Skrevet

Uv-strålingen kan være like sterk i overskyet vær som i solskinn, solstrålene reflekteres og forsterkes i skylaget. Jeg bruker alltid solkrem(faktor 15 eller høyere) i ansiktet siden jeg ikke ønsker å bli mere rynkete enn nødvendig.

Skrevet

Jeg bruker bare solkrem i syden, og når jeg soler meg i Norge (når jeg ligger på verandaen eller på stranden over lengre tid, evt. er på fjellet i påsken). Men i Clinique-ansiktskremen jeg kjøpte meg (i USA selvfølgelig) er det visst solfaktor 25 eller noe sånt...så jeg har ufrivillig solfaktor hver dag :wink:

Skrevet

Vitenskapelige undersøkelser viser at det er lite ekstra beskyttelse i solkrem med faktor høyere enn 10.

I motsetning til hva man skulle tro, øker ikke beskyttelsen proporsjonalt med økt faktor.

solfaktor 4 beskytter ca 75 % og solfaktor 8 beskytter ca 87 %, Øker du til faktor 16 er økningen kun 7% til ca 94 %. Øker man til solfaktor 32 er gevinsten kun 3 % økning!!

Når man vet at kremer med høy faktor hemmer produksjonen av D-vitamin i huden, samt at de inneholder negative stoffer, er det kanskje heller bedre å smøre seg med lavere faktor oftere og unngå den sterkeste sola

Gjest gjest1
Skrevet

Bruker alltid et serum med SPF 15 (USA) i ansiktet under fuktighetskremen.

Det er UVA-strålene som er de farlige strålene, og de er der enten det er overskyet eller sol. De går også igjennom glass, og man ser dem ikke og blir heller ikke brun eller brent av dem. Men de er der, og de forårsaker aldring av huden.

Skrevet

Jeg bruker også spf 15 i ansiktet (stort sett) hver dag. Vil unngå rynker så vidt mulig, og det er jo nå (jeg er 24) man skal forebygge.

Og med den viten vi har om hvor skadelig solen er, synes jeg ikke det er "hysterisk" å bruke solkrem. Synes hellere det er merkelig at folk velger å ligge og bake seg i solen fullstendig uten beskyttelse. Er det ikke noe med at Norge har veldig høy utbredelse av hud- og føflekkreft? Men noterer meg Pusurs innlegg om hvor høy faktor som er nødvendig.

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...