Gjest _Madde_ Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 Saken er den at jeg var syk da jeg egentlig skulle ha eksamen på fredag. Jeg må da ha en legeerklæring for at den eksamenen ikke skal telle som et forsøk. Hvor skal jeg henvende meg? Fastlegen min bort langt unna så det er uaktuelt. Kan jeg møte opp på hvilket som helst legekontor for å få de til å skrive ut en legeerklæring på at jeg var syk? Hvor er det lettest å komme til hos legen? På privat eller offentlig kontor? Er det veldig store prisforskjeller? Eller er det fast pris overalt?? Har ikke helt peiling på dette her nei..
vilde Skrevet 29. mai 2005 #2 Skrevet 29. mai 2005 Det er nok forseint å gå til legen nå, det måtte du gjort den dagen du skulle ha eksamen...
Gjest Madam Felle Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 Du bør gå til legen samme dag eller dagen etter. En hvilken som helst lege, vil nok ikke skrive ut en legeerklæring flere dager etter. Det samme skjedde meg på fredag, og jeg fikk legeerklæring samme dag.
Gjest _Madde_ Skrevet 29. mai 2005 #4 Skrevet 29. mai 2005 Ok.. Lå med omgangssyke så det frista lite å gå utenfor døra.. Men uansett, er det noen som kan svare på de andre spørsmåla jeg hadde?
Nella Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Holder fastlegen din til langt unna kan det jo være en fordel å bytte til en der du er. Men du kan ringe nærmeste legekontor å snakke med de. De vil prioritere akutte og de som har legene på det kontoret som fastlege. Noen leger er mer populære enn andre og har lengre ventetider. Det må du nesten bare høre med kontoret om. Private klinikker ikke tilknyttet fastlegeordningen har høyere priser og de varierer. Og som de andre sier. Toget er nok gått ang egenerklæring. Hadde det vært fastlegen sin som kjente deg så kunne du kanskje fått det, men hos en vilt fremmed lege så neppe. De har dessuten blitt strengere på å tilbakedatere egenerklæringer også.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2005 #6 Skrevet 29. mai 2005 Kan du ikke ringe ringe til fastlegen din mandag, og forklare situasjonen? Det er jo tross alt examen og fremtiden din det gjelder. OG en ganske spesiell situasjon. Jeg har vært i samme situasjon, og fikk legeerklæring etter en tlf.samtale. Lykke til.
Arkana Skrevet 29. mai 2005 #7 Skrevet 29. mai 2005 Lå med omgangssyke så det frista lite å gå utenfor døra.. Ja, det kan absolutt skje at man er så dårlig at man ikke kan komme seg til legen, men da må du ringe! Du må ha hatt kontakt med legen på en eller annen måte på selve eksamensdagen. Greit å huske til neste gang, litt kjedelig å miste et eksamensforsøk, men du burde da klare deg likevel.
orakel Skrevet 29. mai 2005 #8 Skrevet 29. mai 2005 Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemeldinger. Hvis du ringer en lege i morgen, hvordan skal denne da kunne vite om du virkelig var syk på fredag eller ikke? Det du skulle ha gjort var å kontakte en lege på selve eksamensdagen. Det være seg fastlege, legevakt eller annen. Da kunne ihvertfall legen ha bekreftet at du var i kontakt med dem pga sykdom den aktuelle dagen. Vær obs på at flere høgskoler og universitet har regler for når sykemelding/legeattest i forbindelse med eksamen skal leveres inn. Flere steder ser aller helst at du er i kontakt med dem selve eksamensdagen. Ellers har mange krav om at sykemelding må leveres inn senest første virkedag etter eksamen, får at man skal få tilbud om konte/eksamen ikke teller som forsøk etc.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2005 #9 Skrevet 29. mai 2005 Reglene er ikke så rigide. Hvis man er alene hjemme, og er så syk at man ikke kommer seg ut eller til en tlf, hva gjør man da??? Anbefaler trådstarter å forsøke.
Gjest gjest 0 Skrevet 29. mai 2005 #10 Skrevet 29. mai 2005 Ja men så syk at man ikke klarer å ta en telefon er man ikke selv om man har omgangssyken... Du skulle nok ringt samme dag, men noen leger er greie og fikser det likevel. Hvis du fremdels er syk så kan du jo be om en sykemelding til en evt. jobb og si at du var borte på fredagen også. Hvis du går på høyskolen kan det hende de krever en sykemelding. Jeg vet iallefall om steder der det ikke holder med en legeerklæring. Jeg var også syk på fredag som var min eksamensdag men hadde allerede sykemelding for hele uka til jobben min som også er på skolen. Jeg var hos legen på tirsdag og spurte om han kunne skrive sykemelding ut uka siden jeg skulle ha eksamen på fredag. (skulle bare jobbe tirsdag og torsdag). Hvis du er usikker på slike ting så ring skole og lege med en gang i stedet for å vente neste gang.... Pam
Gjest Tutte Skrevet 30. mai 2005 #11 Skrevet 30. mai 2005 Hvorfor er "alle" syk på eksamensdager?? Bare lurer jeg..
Gjest gjest 0 Skrevet 30. mai 2005 #12 Skrevet 30. mai 2005 Hvorfor er "alle" syk på eksamensdager?? Bare lurer jeg.. "alle"??? Jeg kan ikke svare for alle, men det er normalt å bli syk i stressende perioder. Jeg kan vel ikke si at jeg er den som stresser mest med eksamen, men det siste halvåret har jeg vært veldig ofte syk men legen finner ikke noen årsak til det. Pam
aline Skrevet 30. mai 2005 #13 Skrevet 30. mai 2005 iflg min fastlege så kan legen kun skrive legeerklæring tilbake i tid dersom du på en eller annen måte har vært i kontakt med legen den første dagen du ønsker legeerklæringen gjeldene fra. men har du ikke på noen måte vært i kontakt med noen lege i den perioden du faktisk var syk, så BØR det være vanskelig å få sykemelding i etterkant. Det BØR ikke være så enkelt å få en sykemelding at du bare kan ringe en vilken som helst lege å si du var syk for en uke siden, kan du skrive en legeerklæring for det. er min mening. og pr idag så har vel ihvertfall de fleste tilgang på enten hjemmetelefon eller mobiltelefon, selv om det sikkert finnes unntak.
-Fisken- Skrevet 30. mai 2005 #14 Skrevet 30. mai 2005 Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemeldinger. HM, legen min gjorde det.
Gjest Berry Skrevet 30. mai 2005 #15 Skrevet 30. mai 2005 HM, legen min gjorde det. Legen min sier at det ikke er lov. Det er kun lov å tilbakedatere til den dagen man først tar kontakt.
Gjest z Skrevet 30. mai 2005 #16 Skrevet 30. mai 2005 Det er ikke lov, men enkelte leger gjør det likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå