Gå til innhold

Puppeslutt på kafeene

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article397748.ece

Hva mener da Kg publikummet om dette?

Pupper påvirket driften

Juul Andersen sier driften begynte å gå dårlig på grunn av de mange mødrene som kom med sine babyer.

– Det ble skiftet bleier ved bordene. Barna skrek og det var bare bryster i hele kafeen. Mødrene gjorde det som passet dem, og en del av de andre kafégjestene valgte simpelthen å gå. Det kan ikke jeg leve av, fastslår han.

Tar vi hensyn til ammende?

Tar vi hensyn til ikke ammende?

Barnløse (frivillig/ufrivillig)?

Kafèeierene?

De med barnefri (som ikke vil høre på skrik da)?

Jeg bare spør... :wink:

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Gjest barnlaus
Skrevet

Først; jeg har ikke barn selv, men en del venninner i reproduksjon.

Jeg vet jo ikke noe om stedene det gjelder og hva slags klientell de har. Jeg kan skjønne at puber med gamle mannlige alkiser eller kafeer med mye utenlandsk klientell (turister eller innvandrere av ymse slag) trenger å ta hensyn i forhold til den ene eller andre kundegruppen sin. I veldig mange land er det ikke normalt i det hele tatt å amme på gata, og ikke alle befolkningsgrupper eller generasjoner føler seg komfortable med sånt...

For min egen del synes jeg barn på kafe er kjempehyggelig, så lenge ungen ikke skriker uavbrutt i mer enn la oss si ti minutter. Da bør kanskje de voksne ta et hint om at ungen ikke trives.

Amming har jeg ingen problemer med.

Men bleieskift ved bordene??

:hår:

det er jo faktisk snakk om bæsj - og hygienisk fornuft tilsier at man ikke legger bæsj på et bord hvor det blir inntatt mat. Helst vil jeg kunne spise eller drikke i fred uten å se andres; barn eller voksnes; bæsj heller.

Kanskje kafeen rett og slett ikke er tilrettelagt med stellerom? Da kunne de jo sagt fra om det...

Sist jeg var ute med venner hadde vi forresten med en 6 mnd gammel baby på pub. Det var tidlig på kvelden, stille i lokalene og moren var selvsagt edru:) hyggelig, det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det virker ganske sprøtt å forby babyer på kafe.

Når det er sagt, kan det bli ganske stappfullt av barnevogner mellom bordene på kafeene her jeg bor (Babyboom på Løkka for tiden... :o )

Amming har jeg ingen problemer med, men bleieskift ved bordene???? :o Man må selvfølgelig ta hensyn.

Nei, håper ikke babyer blir forbudt på kafe her (for hva skal jeg vel ellers gjøre på den dagen jeg selv eventuelt blir mor? :ler: )

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv da og sier følgende :

- når jeg ammer jenta mi på cafe skjer det faktisk så diskre at jeg knapt tror noen tar notis av det. Selve puppen er det iallefall ingen som ser mye av nei :wink:

-hylende unger kan man aldri garantere seg mot, men enig med en over her at om ungen hyler lenge så er det jo kanskje sånn at barnet ikke synes det er toppers der! Jeg hadde iallefall da kanskje gjort noe annet - iallefall blitt rimelig svett ja :ler: Og skjønner jo at andre gjester ikke synes det er det kjekkeste å høre på.

- Når det gjelder bleieskift ved bordene..................... :hår: trodde virkelig at folk skjønte at det gjør man da bare ikke!!!!!!! Hadde aldri kommet på tanken engang jeg! Man gjør da ikke sånt der hvor andre spiser??????

-at det innimellom blir rimelig fult med barnevogner synes jeg folk må akseptere. Vi må da kunne få lov å gå ut vi med barnevogner også. Kjenner jeg blir litt provosert når jeg møter skilt ved inngangen hvor det står at man ikke ønsker barnevogner i lokalet!!!!

-Charmina :)

Gjest Tiny i.i.
Skrevet

Amming syns jeg ikke er noe problem. Har ammet på kafe mange ganger selv, og som Charmina sier, så ser ingen puppen, bare ungen som ligger forran.

Bleieskift forstår jeg at folk reagerer på. Jeg hadde blitt ganske satt ut om jeg såg dette ved et kafebord!

Jeg forstår også at de ikke kan ha mange barnevogner inne samtidig, de har faktisk ansvar for sikkerheten, og må ha åpne rømmningsveier i tilfelle brann.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan være enig i det med bleieskift, men amming må være tillatt overalt. Jeg har ammet absolutt overalt, på kafeer, i parker, på trikken, i butikken......

Skjønner de som syns det er frustrerende at det står barnevogner overalt, men næringen vinner nok mest på å være familievennlig tror jeg.

Skrevet

Det er dessverre noen få mammaer der ute som ødelegger for alle de andre.

Det er de mammaene som bruker kafeen som sin personlige stue. Som skifter bæsjebleier rett i ansiktet på andre gjester. Som ser det som sin rett og ha barnevognen ved siden av kafebordet, selv om det hindrer andre å komme inn eller ut av kafeen. Som blir irritert når man ber om å få komme forbi. Som sitter på kafeen nesten hele dagen sammen med venninnene sine og kjøper maks en kaffe i løpet av dagen.

Heldigvis er de fleste mammaene ikke slik. Hvis du kjenner en mamma som ødelegger for deg og meg, så kan du gi henne vennlig beskjed om at kafeen ikke er hennes private stue? Jeg tør nemlig ikke. De virker å være ganske så bestemte de damene....

Hilsen Krølltoppen som har lav toleranse for bæsjebleier i lunsjen, men som blir glad innvendig av å se ammende mødre og barn.

Gjest lisette
Skrevet

Dette kan jo kafeene gjøre noe bevisst med i hvordan de markedsfører seg. Noen steder her møtes man med et sånt forbudtskilt med barnevogn på døra. Andre steder reklamerer med stellerom og god plass.

Som mor ville jeg nok gått til de som har stellerom. Og det andre stedet når jeg en sjelden gang har barnevakt!

I alle tilfelle er det snakk om folkeskikk og det å ta hensyn. Men sånne som reagerer på amming har jeg ingen forståelse for! :evil:

Skrevet

jeg spurte min gammeltante på snart 80 om hva som var vanlig med tanke på amming før i tiden. Gikk mora på et bakrom å ammet, eller satt hun i storstua sammen med de andre. Joda - det var vanlig å amme i storstua.

Jeg fant derfor frem puppen da vi besøkte min gammelonkel på 85 år. Ingen reaksjon på det. Selvsagt prøvde jeg å være diskret.

Hvor skal vi gå da - vi damer som har født norges nye verdensborgere - dersom vi ikke kan gå på kafe? Er det så forferdelig å se litt naken hud? Hva er det alle som reagerer sitter å ser på tv hver kveld?

Det høres utrolig dobbeltmoralsk ut å skulle nekte amming på kafe i Norge i 2005 synes jeg.

Skrevet

Etter at røykeloven ble innført ble kafeene innvadert av småbarnsmødre, noe som ikke er så veldig ille egentlig.

Jeg syns det er helt greit at en kaféeier forbyr babyer på kaféen sin, han må selv få bestemme hva slags klientell han ønsker. Jeg for min del foretrekker kaféer uten barnevogner og pupper. Ikke misforstå, det er helt greit med amming og babyer, men noen ganger er det greit å slippe.

Gjest cafeeier
Skrevet

Synes eierne av disse stedene på få bestemme selv. Inntill nylig kunne jeg som kafe eier selv bestemme om det skulle være røykefritt, hundefritt eller barnevognfritt på cafeen min. Nå skal politikerne bestemme alt..... Lite motiverende.....

Gjest barnlaus
Skrevet

bare som en nyansering her; så vidt jeg klarer å lese av artikkelen er det bare snakk om en "trend" i dansk kafèliv - at noen nekter barnestell og barnevogner i større eller mindre grad.

Det er da ikke snakk om noe lovforslag? Det ville i tilfelle være et tilbakeskritt etter min mening.

Og all den tid vi ikke vet noe om hva slags kafèer det er snakk om synes jeg ikke det er så hårreisende at NOEN ønsker å nekte barnevogner. Det finnes sikkert nok av trange bydelspuber o.l som ikke har lyst til å fylle lokalene sine med brnevogner, og jeg synes de må ha lov til å styre hva slags klientell de skal ha. Dessuten kan det hende at akkurat de kafèene som ble nevnt er ekstra plaget av den "kjipe" typen småbarnsmor som Krølltoppen nevner. Det kan jo ha med beliggenhet, priser og åpningstider å gjøre.

Men alt i alt synes jeg det er a) urimelig å nekte amming, B) drøyt å nekte voksne med barn å komme inn hvis de lar vogna stå utenfor - og det selvsagt ikke er full fylleorgie innenfor dørene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelte mødre er som små traktorer, de brøyter seg fram uten å vise hensyn. Jeg irriterer meg over unger som hopper på stoler og i sofaer, som griser med boller, som hyler og griner. Og allermest irriterer jeg meg over mødrene som sitter og ser på gullet og synes det bare er rett og rimelig at barna oppfører seg slik. Hadde noen begynt å skifte bleie ved vordet jeg satt, hadde jeg blitt hissig.

Derfor tar jeg ikke med barna mine på kafe dersom de ikke vet å oppføre seg.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg ser ikke vitsen med at kjerringene skal drive å skifte bleie ved bordene, ei heller at de skal inn på de brune pubene med barnevognene i det hele tatt.

Skrevet
Enkelte mødre er som små traktorer, de brøyter seg fram uten å vise hensyn. Jeg irriterer meg over unger som hopper på stoler og i sofaer, som griser med boller, som hyler og griner. Og allermest irriterer jeg meg over mødrene som sitter og ser på gullet og synes det bare er rett og rimelig at barna oppfører seg slik. Hadde noen begynt å skifte bleie ved vordet jeg satt, hadde jeg blitt hissig.

:Nikke:

Gjest Fruktfat
Skrevet

:Nikke:

kunne ikke vært mer enig! :enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...