Gå til innhold

Norge bak fasaden- rekruttering av unge innvandrergutter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld så jeg dokumentaren på tv2 sumo. Den handler om hvordan unge gutter fra oslo øst blir rekruttert for å selge narkotika. Argumentene for at de havner der er at de lever i fattigdom , ikke får jobb som 14-15 åringer med utenlandsk navn og at de derfor gjør dette for å tjene lette penger for å få råd til dyre og fine ting. Det er en del ting jeg syntes skurrer med denne dokumentaren.

For det første fattigdommen. Dette kan jo være et faktum , men på den andre siden har man valgt å bosette seg i Norges dyreste by. Jeg er etnisk norsk og min familie hadde ikke hatt råd til å bo i Oslo. Og selv i groruddalen er prisnivået mange tusenlapper over hva det ville koste å bo en vanlig norsk småby. Jeg kjenner veldig mange normenn som ikke hadde hatt en sjanse for å klare seg økonomisk i Oslo. Og derfor er tvunget til å bo på billigere steder. Det er jo ingen menneskerett å bo i hovedstaden. Om innvandrerfamilier hadde bosatt seg på landet og i utkantstrøk slik som mange normenn som er fattige må, hadde de raskt ikke blitt så fattige. 

Det blir også tatt opp at det er vanskelig å få seg jobb om du er 14-15 år og heter Abdi. Men dette argumentet er veldig tynt da de fleste  14-15 åringer ikke jobber. Og at de fleste i denne alderen sitter på skolebenken. Og dette gjelder både Norske og innvandrere. 

Og i Norge har vi jo et fantastisk system som gir deg stipend allerede fra VGS. Og hvor mye stipend du får får avhenger av foreldrenes innkomst. Så om foreldrene dine er fattige vil du få mer i stipend enn en som har foreldre som tjener mye. Det blir også spurt hvor mange søsken du har og stipendet blir beregnet ut i fra en helhet. Og det beste av alt er at du ikke må betale det tilbake om du klarer å fullføre VGS.

Jeg klarer ikke å få sympati, og føler at krimminalitet alltid skal unnskyldes. Hadde man bodd i Mexico eller et annet fattig land uten system som fanget deg opp , hadde jeg forstått det. Men Norge har gratis utdanning og man får stipend på vgs om foreldrene har lav inntekt. 

Anonymkode: a8655...dbb

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også er det jo mye snakk om at disse guttene mangler trygghet og tilhørlighet. Men er jo ikke normalt å jobbe når du er 14-15 år uansett ? men det er vel mange som syntes det er kjedelig å gå på skole da. Men de fleste mennesker må jo igjennom skolen uansett.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes også at programmet var veldig ensporet.

Jeg ble overrasket da jeg så "avisrunden" på samme kanal for et par uker siden. Der satt det paneldeltagere fra bl.a. Somalia som sa rett ut at en stor del av fattigdomsproblemet blant innvandrere er at foreldrene ikke vil integrere seg, lære norsk og jobbe og at de får for mange barn i forhold til hva de har råd til. Foreldrene kan ikke hjelpe til med integreringen, holder seg sammen med andre innvandrere med samme kultur og kan ikke hjelpe til med lekser. Det ble sagt at man som innvandrer ikke bare kan skylde på den norske stat, men har faktisk brorparten av skylda for den ulykken deres barn opplever.

Foreldrene har et ansvar om å lære seg språket og være strengere med guttebarna sine. Jeg husker ikke hva hun paneldeltageren fra Somalia het, men har sett henne mange ganger før. En litt rund dame som må leve med beskyttelse fordi hun kritiserer kulturen fra hjemlandet. Hun sa rett ut at jentene i innvandrermiljøer blir oppdratt strengt og at guttene får gjøre som de vil. Når våre norske programledere snakket om hvor lite staten gjør for disse guttene sa hun at det største ansvaret ligger hos foreldrene. "Ja, men hvor er foreldrene?" spurte hun. "Det er faktisk der det starter" fortsatte hun.

Men i frykt for å fremstå som rasister så tør vi ikke stille de samme kritiske spørsmålene, si de samme kritiske tingene og vinkle programmer som "Norge bak fasaden" slik vi kanskje burde. Det er mange etnisk norske familier som lever under fattigdomsgrensen som ikke har en slik utbredt og anerkjent kultur for å havne i narkotikamiljøet. Hele programmet i går unnskyldte ukulturen vi var vitne til. 

En annen side ved saken er at mange innvandrere har en annen kultur for å vise at man har penger. Penger, nye ting og tang, er status. Jeg har mange utenlandske venner, gjennomgående er det viktigere for dem å ha dyre merkeklær enn for mine norske venner. Får mine utenlandske venner ny telefon, klokke, bil etc, så blir det lagt ut på Snapchat, Instagram og Facebook. For etnisk nordmenn er dette bare harry å gjøre. Vi er ikke så opptatt av det rett og slett. Min venn fra Somalia sa rett ut at nordmenn ser fattige ut og at vi aldri vil forstå kulturen fra utlandet hvor det å se dyr ut er viktig for å få status.

Det jeg er redd for når jeg ser slike program som det som ble sendt i går, der kriminalitet blir unnskyldt og bortforklart, er at det gir disse guttene griller i hodet hvor de kan klappe hverandre på skuldrene og si "ja ass, sånn er det, vi må bare fortsette slik vi gjør for det er jo ikke jobber der ute til oss". Det skal ikke være sånn at bare fordi du ikke har jobb, som ble lagt frem som statens oppgave å skaffe deg, så skal det være ok å holde på som de guttene gjør. For det følte jeg var konklusjonen. At de ikke har noe valg.

Men selvfølgelig har de det!! Jeg hadde selv en etnisk norsk bestevenn på ungdomsskolen og VGS som fikk stipend fordi alenemoren hans var så fattig. Han gikk aldri kledd i merkeklær, men det var aldri prioritet. Hans prioritet var å bestå alle eksamener og gjøre det bra nok på skolen. Han fikk leksehjelp fordi mora ikke kunne hjelpe han og han gikk en yrkesrettet utdannelse på VGS og tjente 500.000 i året første året jeg begynte å studere på Universitetet. Vedkommende tjener fortsatt like bra som meg, fikk kjøpt bolig 10 år tidligere, har ikke studielån, er gjeldsfri, enebolig i fint strøk i Oslo, barn og nedbetalt bil.

Vi må faktisk fokusere på at foreldrene har et visst ansvar selv. Det er farlig å hele tiden skylde på at staten ikke gjør nok. Det unnskylder dårlige valg. Det er i verste fall tosidig. Hvis du som innvandrer ikke lærer deg språket i landet du bor i og forakter kulturen, så burde du ikke få 5 barn. Det er foreldrene som tar de avgjørende valgene for hvilke muligheter man gir barna.

Mange foreldre vil ikke at barna skal bli venner med etnisk norske heller, noe som gir veldig dårlig mulighet for å lære språket. Koranskole på arabisk på søndager istedenfor å la barnet være med på en norsk bursdag på Leo's lekeland er ikke bra for integreringen til barnet.

Vi må snakke om det.

Anonymkode: f74a8...1fe

• Liker 15
Skrevet

Hjelper ikke å snakke om det. Man har prøvd dialog og snakk lenge. Pisken hjelper heller ikke. Blir som USA, overfylte fengsler med mørkhuda folk.

Skrevet

Når man bosetter seg i Norges dyreste by, får flere barn en mann har råd til eller plass til, lever på èn inntekt (trygd?), mangler utdanning. I tillegg sendes det 500 millioner til Somalia fra Norge årlig! Da er det ikke rart man er fattig. Det er ikke diskrimenering, ikke rasisme, det er helt naturlig. Alle teller på knappen hvor mange barn man har råd til eller kapasitet til å følge opp. Hva med å stikke fingeren i jorda og ta litt selvkritikk. Staten er ikke ditt barns foreldre....

Så heller ingen jenter i den reportasjen. Det var guttekafe og gutte ditt og datt. Hvis foreldrene har så stålkontroll på døtre som ikke er et et problem, hva med å holde litt mer kontroll på sønnene.

Anonymkode: 5040e...18d

• Liker 11
Skrevet

Det med status er tydeligvis en lei greie. 

- 14 åring fra familie med god / grei inntekt får noe dyrt 

- 14 åring fra familie med dårlig inntekt får lyst på det samme. Kan ikke få, og har ingen inntekt. 

Nå kan vi jo si at sistnevnte må bare finne seg i at sånn er det, verden er urettferdig og alt det der, men realiteten er jo en annen.

Det betyr noe for ungdom å eie. Å føle seg likeverdig. Å ikke føle seg fattig. 

Misunnelse?

Jeg vet ikke hvordan man skal kunne komme bort fra det. Det var ikke sånn da jeg var ungdom selv, noen hadde mer enn andre, men det var ikke det samme jaget etter sko og telefoner og klokker og you name it. 

Ungdommen burde jo egentlig funnet seg jobb, men er du 14 er det veldig begrenset hvilke sjanser du har til å finne noe. Dessuten burde skole være hovedfokus i den alderen uansett. 

Vanskelig. Jeg har ingen gode svar. 

Anonymkode: 3732a...1c7

• Liker 2
Skrevet

Da får man spare på stipendet man får da å kjøpe seg en iphone.

Skrevet
1 time siden, Amalie95 skrev:

Da får man spare på stipendet man får da å kjøpe seg en iphone.

Får man stipend på ungdomsskolen? Barneskolen? Yngstemann i det programmet var 11.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går kveld så jeg dokumentaren på tv2 sumo. Den handler om hvordan unge gutter fra oslo øst blir rekruttert for å selge narkotika. Argumentene for at de havner der er at de lever i fattigdom , ikke får jobb som 14-15 åringer med utenlandsk navn og at de derfor gjør dette for å tjene lette penger for å få råd til dyre og fine ting. Det er en del ting jeg syntes skurrer med denne dokumentaren.

For det første fattigdommen. Dette kan jo være et faktum , men på den andre siden har man valgt å bosette seg i Norges dyreste by. Jeg er etnisk norsk og min familie hadde ikke hatt råd til å bo i Oslo. Og selv i groruddalen er prisnivået mange tusenlapper over hva det ville koste å bo en vanlig norsk småby. Jeg kjenner veldig mange normenn som ikke hadde hatt en sjanse for å klare seg økonomisk i Oslo. Og derfor er tvunget til å bo på billigere steder. Det er jo ingen menneskerett å bo i hovedstaden. Om innvandrerfamilier hadde bosatt seg på landet og i utkantstrøk slik som mange normenn som er fattige må, hadde de raskt ikke blitt så fattige. 

Ofte er Oslo eneste mulighet for foreldrene å få seg jobb (selvom mye av fattigdommen skyldes arbeidsløshet). Forstår argumentet og er delvis enig. Men foreldrene får i alle fall ikke jobb utenfor Oslo.

Det blir også tatt opp at det er vanskelig å få seg jobb om du er 14-15 år og heter Abdi. Men dette argumentet er veldig tynt da de fleste  14-15 åringer ikke jobber. Og at de fleste i denne alderen sitter på skolebenken. Og dette gjelder både Norske og innvandrere. 

Skolemiljø er viktig her. Mange faller av skolen, de passer ikke inn eller mangler såpass ferdigheter at de ikke mestrer skolen. Derfor viktig å få de inn på andre ting i stedet.

Og i Norge har vi jo et fantastisk system som gir deg stipend allerede fra VGS. Og hvor mye stipend du får får avhenger av foreldrenes innkomst. Så om foreldrene dine er fattige vil du få mer i stipend enn en som har foreldre som tjener mye. Det blir også spurt hvor mange søsken du har og stipendet blir beregnet ut i fra en helhet. Og det beste av alt er at du ikke må betale det tilbake om du klarer å fullføre VGS.

Du får ikke stipend om du ikke fullfører. Det er ikke alle som klarer å gjennomføre skolen.

Jeg klarer ikke å få sympati, og føler at krimminalitet alltid skal unnskyldes. Hadde man bodd i Mexico eller et annet fattig land uten system som fanget deg opp , hadde jeg forstått det. Men Norge har gratis utdanning og man får stipend på vgs om foreldrene har lav inntekt. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man stipend på ungdomsskolen? Barneskolen? Yngstemann i det programmet var 11.

Så da er det bedre å bli kriminell ?

• Liker 1
Skrevet

Har faktisk nøyaktig samme erfaring med at utenlandske flasher merkeklær i større grad enn etniske nordmenn. Visste ikke at det var vanlig i den kulturen i det hele tatt, men noen av de har foreldre som jobber som vaskepersonell på skole, så har tenkt at det har noe med at vedkommende ikke vil at andre skal tro/tenke at de har mindre penger, eller at de bare mangler sosiale antenner. Men det var veldig interessant å lese! Kjenner også flere med Iphone som er av utenlandsk opprinnelse enn nordmenn. 

En annen ting jeg merket meg i denne episoden, var at det var en del med ''Canada Goose-jakker'' på de kveldene som ble arrangert av de to frivillige, der de fikk mat osv. Ikke nødvendigvis ekte, men merket meg det. 

Ellers synes jeg de uttalelsene fra de som ønsket å være anonyme, altså de som var en del av selve nettverket, var ganske generaliserende. For ja, hvem har mulighet til å få jobb når de er 15 år, uten kontakter? Det eneste jeg kommer på er dørsalg av aviser. 

Anonymkode: a9b9d...ecc

• Liker 1
Skrevet

Veldig mye har med familie/foreldre å gjøre, pluss hvor man velger å bosette seg. Kan ta meg som et eksempel, vi er tre søsken, bodde i en 4 roms leilighet, midt i byen, Oslo, selvsagt leie, foreldre ressurssvake, prater dårlig norsk, uføre og omgås kun med mennesker fra samme bakgrunn/kultur. Det var også vanskelig å få leksehjelp da de ikke kunne språket, eneste de kunne hjelpe med var matematikk. 

De gjorde det de kunne for å oppdra oss, men dårlig språk kombinert med dårlig råd og lite kjennskap til det som faktisk skjedde i miljøet rundt oss var det bare flaks at det ble mennesker ut av oss,  bortsett fra den ene i søskenflokken.. De guttene som blir rekruttert kan umulig ha ressurssterke foreldre. 

Nå har jeg barn, enebolig, fast jobb og høyere utdanning. Barna mine blir fulgt opp og jeg vet akkurat hva jeg skal gjøre og hvor jeg ikke skal bo. 

Anonymkode: 8947d...756

• Liker 3
Skrevet

Ikke så lett å få jobb for noen i dag, når det mangler jobber, og stadig flere forsvinner med digitaliseringen.

Anonymkode: f9385...156

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Amalie95 skrev:

Så da er det bedre å bli kriminell ?

Selvfølgelig ikke. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble overrasket da jeg så "avisrunden" på samme kanal for et par uker siden.

Du har ikke en lenke til dette? Aldri hørt om før.

Anonymkode: 63e34...a83

Skrevet

Dette tulle-programmet var vel omtrent som forventet. Hovedsaklig bygget på rene løgner, eller påstander fullstendig uten kilde-henvisninger. Såkalte "anonyme kilder" hvor TV 2 kan kringkaste deres egne meninger og fordommer. Samtidig som de kan påstå at disse "viktige opplysningene" er 100 % korrekte, og kommer fra påståtte varslere innad i forskjellige miljøer.

Den kriminelle dritten fra Oslo Øst skal også være tema på dette showet. Dermed skal grove kriminelle, muslimske gjeng-ledere og voldsmenn alminneliggjøres og unnskyldes. Det er garantert de "forferdeige" etniske nordmenn sin feil at disse utlendingene begår grov kriminalitet mot nordmenn. Det er alltid "systemet" som har sviktet. Gud forby at narko-selgere og voldsmenn selv skal ta en TØDDEL av ansvar for deres egne valg eller handlinger. Det blir neppe noen ordentlig konfrontasjon iløpet av dette TV-programmet, stort sett bare hygge og koseprat.            

Anonymkode: f87a6...5c8

• Liker 8
Skrevet
På 5.12.2019 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Dette tulle-programmet var vel omtrent som forventet. Hovedsaklig bygget på rene løgner, eller påstander fullstendig uten kilde-henvisninger. Såkalte "anonyme kilder" hvor TV 2 kan kringkaste deres egne meninger og fordommer. Samtidig som de kan påstå at disse "viktige opplysningene" er 100 % korrekte, og kommer fra påståtte varslere innad i forskjellige miljøer.

Den kriminelle dritten fra Oslo Øst skal også være tema på dette showet. Dermed skal grove kriminelle, muslimske gjeng-ledere og voldsmenn alminneliggjøres og unnskyldes. Det er garantert de "forferdeige" etniske nordmenn sin feil at disse utlendingene begår grov kriminalitet mot nordmenn. Det er alltid "systemet" som har sviktet. Gud forby at narko-selgere og voldsmenn selv skal ta en TØDDEL av ansvar for deres egne valg eller handlinger. Det blir neppe noen ordentlig konfrontasjon iløpet av dette TV-programmet, stort sett bare hygge og koseprat.            

Anonymkode: f87a6...5c8

enig!

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er misunnelse, ressurssvakhet, lav selvfølelse og selvtillit slik at man må ty til materielle goder, ønske om status da mange ser på dem som lavt nede, få forventninger fra foreldrene(vi vet jo at innvandrerjenter gjør det best av alle), ser ikke verdien av utdannelse og å jobbe for pengene hvis de ønsker en høy lønn, gjør det såpass dårlig på skolen at de ikke har noen reel sjans til å ta høyere utdanning, kjedsomhet

Anonymkode: c2c38...294

Skrevet

Kjenner heller ikke så mange 14 år gamle barn som jobber, vet heller ikke som så mange 14 åringer som har jakker til mange tusen kroner når foreldre har lave til normale lønninger.  Hva skal en unge med en jakke til 5000 kr? 

Skrevet

Synes det er trist at kriminelle lokker ungdommen inn i et slikt miljø der penger, status og damer betyr alt. Livet har så mye mer å by på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...