Gå til innhold

Julereklamene - redd barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Går pengene til barna?

Jeg blir helt i fra meg av slike reklamer.. er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe dem direkte? 

Min store drøm er å reise ned med mange millioner å bygge skoler, butikker, fikse rent drikkevann og utdanne lærere etc. 

Men da jeg har små barn, vil det være flere år til jeg kan realisere denne drømmen.

Jeg tenker på dette hver dag, hvertfall rundt jul når disse reklamene går som verst. 

Jeg har flere fadderbarn og gir bidrag via forskjellige organisasjoner. Men vet ikke om disse pengene faktisk går til barna?

Noe tips?

Anonymkode: b186a...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pengene i det siste har tilsynelatende gått til diverse blogger og influencere som skal reklamere...

Anonymkode: d7fc6...37e

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Pengene i det siste har tilsynelatende gått til diverse blogger og influencere som skal reklamere...

Anonymkode: d7fc6...37e

Kødder du? 
Jeg blir rasende når jeg hører sånt 😡

Anonymkode: 5a480...076

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? 
Jeg blir rasende når jeg hører sånt 😡

Ikke meg du siterer, men det sier seg vel selv at Redd barna  som alle andre har administrasjonskostnader og må betale for reklame. Spørsmålet er hvor mye som blir igjen til å hjelpe barna, forhåpentligvis en høy andel. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt i fra meg av slike reklamer.. er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe dem direkte? 

Min store drøm er å reise ned med mange millioner å bygge skoler, butikker, fikse rent drikkevann og utdanne lærere etc. 

Anonymkode: b186a...bad

Det er ikke bare å dra ned til et ukjent land og bygge skoler, butikker, fikse rent vann, osv. Dette er komplisert arbeid og det er grunnen  til at man bør gi penger til erfarne organisasjoner. Man må sitte på mye lokalkunnskap for å klare å gjøre arbeidet effektivt. Grunnen til at mye nødhjelp og uhjelp har vært bortkastet er fordi godhjertede folk har trodd at det bare er å pøse på med penger så ordner ting seg. Men så enkelt er det jo ikke. 

Om du leser så ser du det er svært mange prosjekter som enten ikke har bidratt til bedre liv for de fattige eller som har klart å gjøre situasjonen verre enn den faktisk var. 

Anonymkode: ffd1d...31e

• Liker 1
Skrevet

Både "redd barna" og "røde kors" er fullstendig søppel!        

Anonymkode: 87b0e...926

• Liker 2
Skrevet

Ganske merkelig at vi er i 2019 og de enda ikke har utviklet kunnskap om hvordan man graver etter og setter opp en brønn/vannpumpe. Eller velger å bosette seg flere kilometer fra nærmeste drikkevannskilde.

For øvrig er det vel stor pågang av disse reklamene nå fordi de vet at folk får dårlig samvittighet og villig vekk gir penger, og dermed binder seg til sånn månedlig avtale som de (forhåpentligvis for selskapene) glemmer å melde seg av.

Anonymkode: e1e29...161

• Liker 2
Skrevet

På innsamlingskontrollen kan du sjekke hva som går til prosjekter og administrasjon i slike organisasjoner. 

Skrevet

Sist jeg så en oversikt gikk ca 10% av alle pengene til barna.

Dette gjaldt nesten alle slike organisasjoner, bortsett fra Frelsesarmeen.

Anonymkode: 014d7...bae

• Liker 3
Skrevet

90% går til organisering og dyre reiser for ledelsen. De flyr på 1.klasse og bor på dyre hoteller og spiser rådyr mat. Forkastelig.

Anonymkode: 014d7...bae

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men det sier seg vel selv at Redd barna  som alle andre har administrasjonskostnader og må betale for reklame. Spørsmålet er hvor mye som blir igjen til å hjelpe barna, forhåpentligvis en høy andel. 

Klart de har administrasjonskostnader, men rent sløs bør de jo holde seg unna. 

Skrevet

De har også milliarder av kroner i bank, investeringer og eiendom. Om målet var rask hjelp noe sted i verden er det ihvertfall ikke mangel på penger som holder dem igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...