Gå til innhold

Fordele jul - 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordele jul og nyttår for en 2-åring?

Anonymkode: 70440...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mine stebarn var så små fordelte foreldrene fra lille julaften til tredje juledag kveld og derfra til 1.nyttårsdag.

Dersom det var familieselskap eller noe hos den andre parten ble de "lånt bort" til det, så det ble ikke så lenge uten å se noen av foreldrene. 

Skrevet

Om det er praktisk mulig, er det fint å ha lillejulaften og juleaften formiddag hos ene forelder, bytte midt på dagen og ha juleaften ettermiddag og første juledag hos den andre.

Anonymkode: 271ce...114

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er praktisk mulig, er det fint å ha lillejulaften og juleaften formiddag hos ene forelder, bytte midt på dagen og ha juleaften ettermiddag og første juledag hos den andre.

Er den løsningen fin for foreldrene eller barnet? Kan ikke tenke meg at barna synes det er så kjekt å bli "delt på" på selve julaften...

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er dette fint for, barnet eller foreldrene? 

Julen er fantastisk, men slitsom for disse små. Mange selskaper, mye som skjer, brudd i rutiner etc. 

Jeg ville delt jul/nyttår og valgt en rolig dag i romjulen der det ikke er planlagt et stort opplegg som bytte dag, nettopp fordi det å bytte i seg selv er en stor omveltning for de små. 

Jeg ville også unngått å bytte slik at ungen får med seg flest mulig selskaper. Hvis barnet savner foreldrene så kan man heller velge en rolig dag, slik at barnet faktisk får tid med forelderen. 

Er ikke alt som funker for alle familier i alle fall. Men jeg så på min egen toåring i fjor at det fort ble veldig mye og helt overtenning i jula. Vi er ikke skilt, så samværsfordeling er ikke vår problemstilling, men både far og jeg måtte jobbe om hverandre i jula + at begge våre familier bor nær og inviterte på ulike feiringer og jeg merket at selv om barnet både snakket og forstod mye, så ble det ekstremt mye skift.

Plutselig med mamma hos mormor og hele den familien en dag og med pappa hos hans familie en annen dag gjorde at han ble ganske forvirra. Prøvde jo å fortelle han hver morgen hva vi skulle og hvem vi skulle være med, men så snart det blir for mange personer og steder å forholde seg til så forstod han jo ikke så mye uansett, stakkars.  

Vi har også i år litt planer med familie og det er jo selvfølgelig stor kos og hygge, men vi har også lagt inn noen dager hvor vi bevisst har planlagt å være hjemme og være få personer.

Anonymkode: d4768...a6b

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, Pås skrev:

Er den løsningen fin for foreldrene eller barnet? Kan ikke tenke meg at barna synes det er så kjekt å bli "delt på" på selve julaften...

Tvert imot - barnet får vært med begge foreldrene, og slipper sårheten over å måtte være uten den ene eller den andre.

Lillejulaften hos den ene og juleaften hos den andre er en god løsning. Hos oss er juleaften formiddag arbeidsdag uansett, feiringen begynner ikke før utpå dagen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert imot - barnet får vært med begge foreldrene, og slipper sårheten over å måtte være uten den ene eller den andre.

Lillejulaften hos den ene og juleaften hos den andre er en god løsning. Hos oss er juleaften formiddag arbeidsdag uansett, feiringen begynner ikke før utpå dagen.

En 2-åring har sannsynligvis ingen tydelige minner av å ha feiret jul før, i alle fall ikke så nøyaktig at hen har visse forventninger til enkeltdager som julaften og lille julaften. Min 3-åring vet så vidt det. Ønsket om å være med begge foreldrene er ikke noe større denne dagen enn alle andre dager. Hvis barnet føler press eller forventning om det så er det absolutt skapt av foreldrene.

Man kan jo for all del bytte dag på julaften hvis det er det som passer av andre hensyn, men ikke sitt og si at det er barnets ønske, for det er det jo ikke. Det blir et falskt argument i foreldrenes hestehandel om samvær.

Anonymkode: d4768...a6b

• Liker 7
Skrevet

Har en 2 åring selv. 

Lillejuleaften, juleaften, 1 juledag, 2 juledag er han hos meg, leverer han til pappaen sin 3 juledag, blir der til 5 juledag. Hjem til meg igjen fram til nyttårsaften. Leverer han til pappaen på nyttårsaften. Så henter jeg 1 nyttårsdag på kveld 😊 

Blir litt fram og tilbake. Blir litt kabal grunnet arbeid og stengt barnehage. 
Vi ska bytte annethvert år med å ha juleaften og nyttårsaften hver. Romjulen deler vi mellom hverandre 

Anonymkode: 5bad2...772

Skrevet

Også kommer det litt an på tradisjoner.

Vi hadde julaften annenhvert år hos mamma og pappa, mens annendag var vi alltid hos mormor uansett hvor vi hadde vært julaften. Lillejulaften har vi nesten alltid vært hos mamma(hjemme), så det er egentlig den dagen jeg har mest tradisjoner knyttet til.  

Skrevet

Som skilsmissebarn selv er min erfaring at det beste er å være i ro halve julen hos den ene forelderen, og den andre halvdelen hos den andre. Vi byttet alltid fjerde juledag, og så var det selvsagt annenhver julaften/nyttårsaften hos foreldrene mine. 

Jeg kjente aldri på at jeg savnet den andre forelderen på julaften, og ja jeg var et veldig følsomt tenkende barn. Men tror foreldrene mine gjorde det smart i å ikke lage noe ekstra styr rundt det. Det var bare sånn. Snakket selvfølgelig alltid på telefon med den forelderen som ikke var til stede på julaften etter gavene var pakket opp. 

Og som skilsmissebarn selv må jeg si jeg synes det er tullete med de foreldrene som lager ekstra julaften til barna sine det året de ikke feirer med de. Vi fikk alltid åpne alle pakkene på julaften, tom de som var fra den forelderen som ikke var tilstede. Var aldri snakk om å spare noen gaver til senere. På den måten opplevde jeg og søsknene mine jula på akkurat samme måte som alle andre unger. 

Det eneste jeg var veldig opptatt av var at jeg måtte være sikker på at den forelderen jeg ikke feiret med ikke skulle sitte alene på julaften. De feiret jo som oftest da med sine foreldre eller søsken, så opplevde aldri det. Men det var det eneste jeg egentlig var opptatt av. 

Så ble vi selvsagt lånt litt frem og tilbake dersom det var familieselskaper eller juletrefester som hørte den ene eller andre forelderen til. Men nå bodde begge foreldrene mine på samme tettsted, så det ble ikke noe ekstra styr av det.

Jeg tror ofte alt det ekstra opplegget det legges opp til av doble feiringer osv er mest for foreldrene og ikke ungene. 

Anonymkode: 5152f...75c

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Som skilsmissebarn selv er min erfaring at det beste er å være i ro halve julen hos den ene forelderen, og den andre halvdelen hos den andre. Vi byttet alltid fjerde juledag, og så var det selvsagt annenhver julaften/nyttårsaften hos foreldrene mine. 

Jeg kjente aldri på at jeg savnet den andre forelderen på julaften, og ja jeg var et veldig følsomt tenkende barn. Men tror foreldrene mine gjorde det smart i å ikke lage noe ekstra styr rundt det. Det var bare sånn. Snakket selvfølgelig alltid på telefon med den forelderen som ikke var til stede på julaften etter gavene var pakket opp. 

Og som skilsmissebarn selv må jeg si jeg synes det er tullete med de foreldrene som lager ekstra julaften til barna sine det året de ikke feirer med de. Vi fikk alltid åpne alle pakkene på julaften, tom de som var fra den forelderen som ikke var tilstede. Var aldri snakk om å spare noen gaver til senere. På den måten opplevde jeg og søsknene mine jula på akkurat samme måte som alle andre unger. 

Det eneste jeg var veldig opptatt av var at jeg måtte være sikker på at den forelderen jeg ikke feiret med ikke skulle sitte alene på julaften. De feiret jo som oftest da med sine foreldre eller søsken, så opplevde aldri det. Men det var det eneste jeg egentlig var opptatt av. 

Så ble vi selvsagt lånt litt frem og tilbake dersom det var familieselskaper eller juletrefester som hørte den ene eller andre forelderen til. Men nå bodde begge foreldrene mine på samme tettsted, så det ble ikke noe ekstra styr av det.

Jeg tror ofte alt det ekstra opplegget det legges opp til av doble feiringer osv er mest for foreldrene og ikke ungene. 

Anonymkode: 5152f...75c

Helt enig. Eventuelt annen familie. Er flust av besteforeldre som vil åpne gavene sammen ungene 

Anonymkode: 9cea1...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...