Gå til innhold

Er så lei av sykdom! Det er så in å være syk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nå sikter jeg ikke til de som faktisk ER syke. Jeg kan ikke si jeg er lei av de, men jeg er lei av at Norge har blitt er samfunn der man må rope om sykdom hele tiden. Føler det er litt sånn «Har hun også blitt syk? Nå må snart jeg gå til legen og få en diagnose og!»

Syk er den nye trenden jo. Folk er jo blitt helt paranoide! «Kjente et stikk i tåa i dag» svar: «kom deg til legen!»

Anonymkode: dc67f...15e

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Men jeg synes at det er overfokus på psykiske lidelser blant unge jenter og influencere. Du trenger ikke å ha en psykisk sykdom fordi om du har noen dårlige dager og livet ikke føles tipp topp. 

Anonymkode: 46280...881

• Liker 29
Skrevet

Det er et hysteri, det reneste vanvidd!! En konkurranse i diagnoser, jeg er mer bipolar enn deg! Men jeg har leddgikt i tillegg!? Ok, jeg høyner med ADHD og en touch av slatters!! 

Hvor skal det ende? Et ødelagt sfunn hvor alle til slutt ligger i respirator?? 

Anonymkode: 01f06...a71

• Liker 15
Skrevet

Det er ca like "in" som å sutre over at alle andre sutrer.

• Liker 27
Skrevet

Men hvordan vet dere hvem som er reelt syke og ikke? 

Anonymkode: 0c779...8cd

• Liker 16
Skrevet

De som ønsker og være psykisk syk kan få sykdommen min. Helt gratis mot henting. 

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan vet dere hvem som er reelt syke og ikke? 

Det vet ikke jeg, ig det ser du i min første setning. 

Gjest Warrior
Skrevet

Ja vel. Jeg er DRITTLEI av å være psykisk syk. Hater det og vil bare bli frisk hvis jeg skal orke å leve så mye lenger.

I en verden full av problemer er det ikke så enkelt eller hva? Ikke rart det øker på med folk som er syke. Verden kommer jo til å gå til helvete en gang. Tviler på det er så mange som vil være syk. I så fall vet de ikke hva det er. I alle fall psykisk syk. Det er et rent helvete. Et helvete du bare vil bort fra. 

Skrevet

Kall meg sær, men jeg tror det handler mer om åpenhet. For sånn 20 år siden så var det jo tabu å være kronisk syk. Alt måtte ties ihjel og skjules. I dag så er det mer rom for å være ærlig om slikt. Det å lyve om hvorfor man var sykmeldt i lengre perioder av en selvfølge før i tiden. Nå tørr folk å si ting rett ut.

Kan være jeg som er heldig da, som ikke har "syke mennesker" i min omgangskrets. Disse "jeg er verre enn deg og jeg har x antall diagnoser så jeg har det verst" folkene. Det er mer.. ok du er syk og nå vet vi det. Ikke noe overdramatisering og overdeling og ikke full fokus på sykdom ved hver møte, det er bare en liten faktabit som jeg nå vet om om andre i min omgangskrets. Verken mer eller mindre. Mens før så var det mer mystikk og spekulasjoner rundt visse personer som tydeligvis var syk men som aldri turte å si noe om det. 

Anonymkode: ce00d...6aa

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Kvelertak skrev:

Ja vel. Jeg er DRITTLEI av å være psykisk syk. Hater det og vil bare bli frisk hvis jeg skal orke å leve så mye lenger.

I en verden full av problemer er det ikke så enkelt eller hva? Ikke rart det øker på med folk som er syke. Verden kommer jo til å gå til helvete en gang. Tviler på det er så mange som vil være syk. I så fall vet de ikke hva det er. I alle fall psykisk syk. Det er et rent helvete. Et helvete du bare vil bort fra. 

Ok, men dette er ikke det jeg sikter til. 
At verden går til helvete har blitt sagt i generasjoner...... 

Jeg er ikke 100% psykisk frisk selv, men man blir f*en ikke bedre av å isolere seg og tenke at man skal gi opp heller, slik som mange andre syke skal ha det til og til og ned psykologer og leger!!! Jeg får skryt av min psykolog fordi jeg faktisk vil jobbe. Selv om det ikke er drømmejobben så dear keg it og møter folk... livet ble bedre med en gang. Jeg isolerte meg lenge lenge, møtte ikke en sjel omtrent/ fy f så deprimerende... 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Men jeg synes at det er overfokus på psykiske lidelser blant unge jenter og influencere. Du trenger ikke å ha en psykisk sykdom fordi om du har noen dårlige dager og livet ikke føles tipp topp. 

Anonymkode: 46280...881

Og det tror jeg de fleste vet. Dagens samfunn legger et ekstremt press på de unge, og det er mange som opplever psykiske lidelser i løpet av livet. Ofte er det forbipasserende, ofte tilbakevendende, men noen har det også hele livet. Jeg vet med meg selv at det er en enorm trøst å se at jeg ikke er alene, og det er en trøst at folk snakker høyt om angst og andre psykiske lidelser. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å stå i det alene. 

Ingen tvil om at folk misbruker «angst» og «depresjon» ved å feks. si «fysøren er så deppa om dagen ass, mobilen min har knust», men for min del er det helt ok. Så lenge baksiden av «åpenhets-medaljen» ikke er verre enn at folk misbruker begrepene så går det bra. Det er en lav pris å betale for et åpent samfunn hvor det er ok å ha en psykisk lidelse (mener hvertfall jeg)❤️

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men dette er ikke det jeg sikter til. 
At verden går til helvete har blitt sagt i generasjoner...... 

Jeg er ikke 100% psykisk frisk selv, men man blir f*en ikke bedre av å isolere seg og tenke at man skal gi opp heller, slik som mange andre syke skal ha det til og til og ned psykologer og leger!!! Jeg får skryt av min psykolog fordi jeg faktisk vil jobbe. Selv om det ikke er drømmejobben så dear keg it og møter folk... livet ble bedre med en gang. Jeg isolerte meg lenge lenge, møtte ikke en sjel omtrent/ fy f så deprimerende... 

Ingen skal isolere seg nei, men man blir ikke automatisk frisk uansett. Jeg isolerer meg ikke. Langt i fra. Takler ikke å være alene. Bor ikke alene en gang. Har familie rund meg, venner. Trener mye. Likevel er livet fuckings deprimerende, spesielt på denne tiden av året sliter jeg. Hater denne årstiden og det er ikke rart mange blir mer syke og deppa på vinteren.

Det kan skje ting vett du om gjør folk syke. Som et lyn fra klar himmel. Poof. Så er du helt på bunn og sliter jævlig. Uansett hvor godt livet er ellers.

Endret av Kvelertak
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå sikter jeg ikke til de som faktisk ER syke. Jeg kan ikke si jeg er lei av de, men jeg er lei av at Norge har blitt er samfunn der man må rope om sykdom hele tiden. Føler det er litt sånn «Har hun også blitt syk? Nå må snart jeg gå til legen og få en diagnose og!»

Syk er den nye trenden jo. Folk er jo blitt helt paranoide! «Kjente et stikk i tåa i dag» svar: «kom deg til legen!»

It seems we've wondered to the deep, but I'll remember your sad eyes... And the way the you breathed my name, I can still feel you. But the scars that you gave me, my dear, I never want to lose!

Anonymkode: 8b2dd...961

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så drittlei av psykisk sykdom. Det er ett motefenomen og nesten en hysteri blitt. Virker som om de bare finner på diagnoser for å sortere personlighetstrekk. Sykeligjøring av normale følelser. 

"What?  Liker du ikke stå å snakke på en scene foran 1000 mennesker? Det er noe galt med deg! Du har sosial angst".

"What? Er du lei deg for at livet som du kjenner det har rast rundt deg? Du er syk! Du har depresjon!" 

Anonymkode: 5052f...854

• Liker 7
Skrevet

Tror dere ikke det henger litt sammen med NAV og trygdeytelser da? 

(På nittitallet snakket vi liksom om hvilket stjernetegn vi var, nå snakker man om hvilken diagnose man har...)

Anonymkode: b281d...be0

• Liker 4
Skrevet

Hører stadig vekk om at unge i dag utsettes for et ekstremt press, og en viss sannhet kan det nok være i det. Samtidig tror jeg at dette «enorme presset på unge i dag» er blitt en slags etablert sannhet, uten at det nødvendigvis har rot i virkeligheten. Min teori er at psykisk sykdom, det å slite og å ha det så vanvittig tungt i den anledning ofte blir en slags selvoppfyllende profeti.

I tillegg kan jeg være enig i at det i enkelte kretser nærmest går inflasjon i diagnoser, noe jeg tror helsevesenet også må ta skylda for. 

Anonymkode: 4a7d3...b4f

• Liker 7
Skrevet

Herregud så mye synsing. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Kvelertak skrev:

De fleste ønsker å bli friske, men få ønsker å gjøre noe som kan gjøre dem friske. Medisin eller operasjon er det eneste folk er villig til. 

Anonymkode: 5da1a...686

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så mye synsing. 

Ja, å så tvil om menneskers diagnoser er det mange som kan. Har selv blitt møtt av mennesker som ikke har trodd meg i forhold til angsten min, skulle kanskje bare fortalt dem om rykningene/spasmene jeg har, samt at jeg brekker meg stort sett hver dag før jeg skal på jobb pga. angst, usikker å¨om de hadde trodd meg da, eller om de fortsatt ikke trodde på meg/trodde jeg overdrev. Den jevne mann/kvinne i gata har absolutt INGEN forutsetninger for å se hvordan du har det inne i deg! 

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kall meg sær, men jeg tror det handler mer om åpenhet. For sånn 20 år siden så var det jo tabu å være kronisk syk. Alt måtte ties ihjel og skjules. I dag så er det mer rom for å være ærlig om slikt. Det å lyve om hvorfor man var sykmeldt i lengre perioder av en selvfølge før i tiden. Nå tørr folk å si ting rett ut.

Anonymkode: ce00d...6aa

Dette er en faktor, men den forklarer ikke alt.

Dessverre ligger det mye i at det er mye press i tiden også.

Jeg opplever at rausheten i samfunnet blir mer og mer borte. Det er ikke lenger rom for annerledeshet.

Alt du sier og gjør kan, og skal, settes under lupen, dissekeres, og diskuteres. 

Det er ikke rom for feil.  Selv småfeil som alle gjør hver eneste dag skal man halshugget for hvis de oppdaget.   Alt skal være så forb**** perfekt til enhver tid.  Og uenigheter tåles ikke, man skal kun omgås mennesker som lever på samme måte som en selv, og som har de samme meningene.

Jeg tror at hvis vi får rausheten tilbake, vil mye forandres på kort tid.

Anonymkode: f832d...9a4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...