Gå til innhold

Hva trenger jeg til en valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS her! 

Angående bur så skal det ikke brukes for å stenge valpen inne. Det skal brukes slik at valpen har sin egen plass den kan trekke inn på selv, samt bli kjent med buret til bilturer. Vi stod mellom å kjøpe et "lite" bur som hadde vart noen måneder eller et bur som kanskje (sannsynligvis ikke) varer til hunden blir voksen. Vi valgte det største, så får vi heller kjøpe nytt eller bytte til gitter i bilen om hun vokser seg ut av det. Bur skal vi ha uansett. Vi har gode erfaringer med at hundene synes det er fint å ha sitt eget sted å gjemme seg på og ligge i fred når det blir for mye for dem. Seler til hund i bil har jeg bare hørt negativt om, og når jeg spurte på dyrebutikken fikk jeg også negativt svar. 

Tusen takk til masse gode forslag! Tissepads hadde jeg ikke tenkt på! Hvor legger dere dem? Plasserer dere de strategisk etter at valpen har "valgt" sine tisseplasser eller finner valpen ut av det selv? 😅

Anonymkode: 726f2...b48

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.clasohlson.com/no/Kompostbinge-av-stålgitter/p/40-7915 disse! De er geniale :) Jeg hadde de ikke på høykant, trengte ikke det da han var liten. Jeg har forøvrig en golden retriever, og kan også si at de vokser FORT. Dersom du tar bilder hver uke vil du se en helt enorm forskjell, så et lite bur vil han vokse ut av i løpet av 1-2 uker, sannsynligvis.

Anonymkode: 614b4...f0f

Takk for tipset om kompostbinge! Det ser jo helt genialt ut 😄 

Skrevet
På 4.12.2019 den 22.00, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Angående bur så skal det ikke brukes for å stenge valpen inne. Det skal brukes slik at valpen har sin egen plass den kan trekke inn på selv, samt bli kjent med buret til bilturer. Vi stod mellom å kjøpe et "lite" bur som hadde vart noen måneder eller et bur som kanskje (sannsynligvis ikke) varer til hunden blir voksen. Vi valgte det største, så får vi heller kjøpe nytt eller bytte til gitter i bilen om hun vokser seg ut av det. Bur skal vi ha uansett. Vi har gode erfaringer med at hundene synes det er fint å ha sitt eget sted å gjemme seg på og ligge i fred når det blir for mye for dem. Seler til hund i bil har jeg bare hørt negativt om, og når jeg spurte på dyrebutikken fikk jeg også negativt svar. 

Tusen takk til masse gode forslag! Tissepads hadde jeg ikke tenkt på! Hvor legger dere dem? Plasserer dere de strategisk etter at valpen har "valgt" sine tisseplasser eller finner valpen ut av det selv? 😅

Kan du forklare hvorfor en hundeseng ikke kan gjøre samme nytten som et bur innendørs? Å bruke bilburet innendørs til tilvenning er jo helt greit, men sliter med å forstå hvorfor noen på liv og død skal ha bur inne. Å hvis burdøra skal stå åpen, ser jeg iallefall ikke poenget med bur.. Kan du forklare tankegangen? 

• Liker 1
Skrevet
På 4.12.2019 den 16.23, Snorkfrøken skrev:

Burtrening er ikke det samme som å bruke bur om natta og når eier er på jobb. Om døra på buret uansett står åpen, kan man jo likså godt bruke en vanlig hundeseng til hunden... 

Nja. Vi har et stort bur inne (liten hunderase) med pledd over og fuzzy liggepledd inni, samt en kjempefin hundeseng (begge på stua). Døren til buret er alltid åpent, og hvis hunden vil legge seg til å sove «lenge» velger hun buret fordi det er som en mørk, trygg hule. Når hun vil slappe av med litt tyggeleker velger hun senga. Så bur og seng har forskjellig bruk hos oss. 

Anonymkode: 665e6...884

Skrevet

Hvis en hund trenger et bur å "gjemme seg i" så har man virkelig ikke gjort hunden trygg i sine egne omgivelser. Beklager, men med mindre hunden ødelegger så mye hjemme at den er en fare for seg selv, så kan jeg virkelig IKKE forstå burbruk. Og ikke si at det er "nyttig i tilfelle den havner hos veterinær". Begge mine hunder har aldri ligget i bur hjemme, men taklet en natt hos dyrlegen perfekt. Jeg er fan av grinder, og skjerme av områder i huset/stuen valpen ikke skal ha tilgang til, men ellers la de bevege seg fritt. 

Så TS, du skal ha et bur du skal bruke som seng, men aldri lukke døra til? Åpen om natten og mens du er på jobb? Det tror jeg ikke på. 

Anonymkode: e26b2...52d

• Liker 2
Skrevet

Vi har bur inne til vår 6 mnd gamle valp. Der er døra alltid åpen når vi er hjemme, og han velger selv ofte å legge seg der når han vil sove (han ligger faktisk der nå). Innimellom lukker vi døra, f.eks. når vi skal på butikken eller at jeg går på jobb før mannen er kommet hjem. Dette fordi vi leier, og jeg ikke stoler på at hunden ikke kommer til å bli destruktiv mens han er alene. Vi leier i tillegg, og har lite lyst til å komme hjem til at han har spist veggen eller noe sånt. Han er aldri i buret i mer enn 1 time om gangen (mannen jobber bare nattevakt, og de gangene jeg jobber tidligvakt må jeg gå før han kommer hjem), og han får alltid en fylt, fryst kong, noen leker, tyggebein, og hunde-tv å kose seg med. Vi har også kamera til å følge med på, og han har aldri virket noe utilpass selv om døren har vært stengt.

Til trådens tema: Jeg hadde nok også gått til innkjøp av leker som stimulerer hunden mentalt. Mental trening er minst like viktig som fysisk trening, sørlig når hunden er liten og ikke kan gå på lange turer. Snusematte er en stor favoritt her i huset! I tillegg finnes det mange forskjellige IQ-tester for hunder. 
Ellers er skikkelig snacks viktig, og som andre sier, mange leker med forskjellig tekstur! Gummileker, tøyleker, tauleker osv. Hunden endrer interesser mange ganger i løpet av en dag. Tyggeleker/oksehud reddet sofaen vår fra små valpetenner.

Og kloklipper og tannkost er greit å venne hunden til først som sist. 

Anonymkode: b84f2...b31

• Liker 2
Skrevet

AB over her^
Vil forresten legge til at jeg er i mot å la hunden sitte alene innestengt i bur i mange timer om dagen. Men å av og til ha hunden i bur i korte perioder, er ikke verdens undergang. Her er det som sagt snakk om maks 1 time, 0-3 ganger annenhver uke. Utenom det er han aldri alene. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bur inne til vår 6 mnd gamle valp. Der er døra alltid åpen når vi er hjemme, og han velger selv ofte å legge seg der når han vil sove (han ligger faktisk der nå). Innimellom lukker vi døra, f.eks. når vi skal på butikken eller at jeg går på jobb før mannen er kommet hjem. Dette fordi vi leier, og jeg ikke stoler på at hunden ikke kommer til å bli destruktiv mens han er alene. Vi leier i tillegg, og har lite lyst til å komme hjem til at han har spist veggen eller noe sånt. Han er aldri i buret i mer enn 1 time om gangen (mannen jobber bare nattevakt, og de gangene jeg jobber tidligvakt må jeg gå før han kommer hjem), og han får alltid en fylt, fryst kong, noen leker, tyggebein, og hunde-tv å kose seg med. Vi har også kamera til å følge med på, og han har aldri virket noe utilpass selv om døren har vært stengt.

Til trådens tema: Jeg hadde nok også gått til innkjøp av leker som stimulerer hunden mentalt. Mental trening er minst like viktig som fysisk trening, sørlig når hunden er liten og ikke kan gå på lange turer. Snusematte er en stor favoritt her i huset! I tillegg finnes det mange forskjellige IQ-tester for hunder. 
Ellers er skikkelig snacks viktig, og som andre sier, mange leker med forskjellig tekstur! Gummileker, tøyleker, tauleker osv. Hunden endrer interesser mange ganger i løpet av en dag. Tyggeleker/oksehud reddet sofaen vår fra små valpetenner.

Og kloklipper og tannkost er greit å venne hunden til først som sist. 

Synd at det skal gå ut over hunden at dere leier leilighet.. Er andre måter å tilrettelegge på enn å bruke bur. Bur er kun en lettvint løsning for eierne, ikke hunden. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Vi har et stort bur inne (liten hunderase) med pledd over og fuzzy liggepledd inni, samt en kjempefin hundeseng (begge på stua). Døren til buret er alltid åpent, og hvis hunden vil legge seg til å sove «lenge» velger hun buret fordi det er som en mørk, trygg hule. Når hun vil slappe av med litt tyggeleker velger hun senga. Så bur og seng har forskjellig bruk hos oss. 

Hva er det med folk som tror at hunder må ha en mørk trygg hule å gjemme seg i?? Grunnen er kanskje overdreven burbruk fra hunden er valp.. Min hund har aldri brukt bur inne og slapper fint av hvor som helst. 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Hva er det med folk som tror at hunder må ha en mørk trygg hule å gjemme seg i?? Grunnen er kanskje overdreven burbruk fra hunden er valp.. Min hund har aldri brukt bur inne og slapper fint av hvor som helst. 

Sååå fliiink👍👏

Anonymkode: 38738...3cf

Skrevet
1 time siden, Snorkfrøken skrev:

Noen raser er jo avlet frem sånn, da. Dachs f.eks. er jo en type rase som trives godt i mørke, varme huler. Ikke at det nødvendigvis trenger å være et bur, men sier bare at noen er genetisk anlagt for å like det bedre enn andre. 

Skrevet

Hvis dere bare skal låse inn hunden i bur med en gang så er dere ikke egnet hundemennesker. Dere skriver i tillegg at det er lite, når dere skal få en stor rase. Stakkars. Hunden min er en liten rase og jeg har aldri tenkt tanken engang på å kjøpe et innebur. Hun fortjener å bevege seg fritt, ligge på sofaen med meg og sove i en hundeseng, ikke et lite fengsel. Hun har aldri ødelagt møbler eller noe annet enn lekene sine. Oppdra hunden så trenger dere ikke innebur. Kjøp heller en grind om det er et område dere vil sperre av. Som valp er hunden som en liten baby og den kan være redd, engstelig og da vil den ofte sove i nærheten av dere og være med dere så mye som mulig. Ikke sperr den inne, vær så snill...

Anonymkode: 810f6...688

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sååå fliiink👍👏

Anonymkode: 38738...3cf

Spar meg. 

Skrevet
4 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Hun gjemmer seg ikke i den 🤦🏼‍♀️ Hun foretrekker et slik sted når hun er sliten, og det er supert for henne å ha et sted som bare er hennes når det er flere enn ett dyr i huset for da får hun være i fred. Dette var også hennes sted hos sin første familie (vi fikk henne 1 mnd «for sent» da første eier ombestemte seg) så hun var allerede vant med det. Lukker aldri døra, og har aldri drevet med «overdreven burbruk». Vi satte buret på stua da vi fikk henne, ville egentlig ha det i bilen, men lot det være da det viser seg at hun koser seg der. Synes det hadde vært dummere å ta fra henne en god liggeplass enn å ha buret fremme (med åpen dør, igjen). 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun gjemmer seg ikke i den 🤦🏼‍♀️ Hun foretrekker et slik sted når hun er sliten, og det er supert for henne å ha et sted som bare er hennes når det er flere enn ett dyr i huset for da får hun være i fred. Dette var også hennes sted hos sin første familie (vi fikk henne 1 mnd «for sent» da første eier ombestemte seg) så hun var allerede vant med det. Lukker aldri døra, og har aldri drevet med «overdreven burbruk». Vi satte buret på stua da vi fikk henne, ville egentlig ha det i bilen, men lot det være da det viser seg at hun koser seg der. Synes det hadde vært dummere å ta fra henne en god liggeplass enn å ha buret fremme (med åpen dør, igjen). 

Det jeg skreiv var mest ment mot de som kjøper bur og har bestemt på forhånd at valpen MÅ ligge i bur fordi den må ha en trygg hule. Tull og tøv spør du meg. En hund blir vant med det man venner den til. På godt og vondt. 

Skjønner at bur inne kan være greiy når hunden er vant fra før og hvis man har flere dyr i huset. Selv ville jeg løst det på en annen måte 😊

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen raser er jo avlet frem sånn, da. Dachs f.eks. er jo en type rase som trives godt i mørke, varme huler. Ikke at det nødvendigvis trenger å være et bur, men sier bare at noen er genetisk anlagt for å like det bedre enn andre. 

INGEN hunder genetisk anlagt for å like å bli låst inne i et bur. Greit nok at dachsen er avlet for å jakte i trange hi osv, men det har null med bur å gjøre. Bur er nå dritt som mennesker tror er nødvendig. 

Skrevet
50 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Det jeg skreiv var mest ment mot de som kjøper bur og har bestemt på forhånd at valpen MÅ ligge i bur fordi den må ha en trygg hule. Tull og tøv spør du meg. En hund blir vant med det man venner den til. På godt og vondt. 

Skjønner at bur inne kan være greiy når hunden er vant fra før og hvis man har flere dyr i huset. Selv ville jeg løst det på en annen måte 😊

Meg du svarte så da regnet jeg med du mente meg. Alle er forskjellige og hvis Ts ønsker bur som skal stå åpent er det ingenting med det som er dyreplageri. Det flott for dyr å ha et sted som bare er «sitt» uten at det betyr at man låser igjen døra. 

Skrevet

Jeg kjøpte meg boka 100% positiv hverdagslydighet før jeg fikk labrador, og den er helt super! Jeg er førstegangseier, og må innrømme at det har vært utrolig mye arbeid. Synes faktisk det var mindre arbeid med ungene enn det var med en labradorvalp🙈 Man bør forberede seg på i hvert fall to år med mye tålmodighet. Og jeg stiller meg også bak de andre med at hunden ikke bør stenges inn i bur. Ser bare på min hvor ofte han skifter stilling og plass når han ligger og slapper av.Han er også veldig varm av seg, så han trenger å skifte plass for avkjøling. 

Anonymkode: e5dd6...c90

Skrevet

Et bur som skal være inne skal være mye større enn et bilbur. Et innebur skal være stort nok til at hunden kan bevege på seg, stå, snu seg rundt komfortabelt og strekke seg. Et bilbur skal være så lite at hunden ikke kan stå komfortabelt eller strekke seg, men ligge tett og stødig inni buret, hvis buret er så stort at de er komfortable I andre stillinger enn ligging, og til nøds sitting, så vil de slenges rundt i det I en kollisjon eller utforkjøring. Sele anbefales ikke til større hund. I følge NAF vil en kollisjon i kun 50km/t gjøre at en hund på rundt 17 kg blir slengt fremover med en vekt på 1000kg. En vanlig sele holder ikke igjen det. Og du vil ikke ha tusen kg i bakhodet. 

Anonymkode: 93bb1...94f

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et bur som skal være inne skal være mye større enn et bilbur. Et innebur skal være stort nok til at hunden kan bevege på seg, stå, snu seg rundt komfortabelt og strekke seg. Et bilbur skal være så lite at hunden ikke kan stå komfortabelt eller strekke seg, men ligge tett og stødig inni buret, hvis buret er så stort at de er komfortable I andre stillinger enn ligging, og til nøds sitting, så vil de slenges rundt i det I en kollisjon eller utforkjøring. Sele anbefales ikke til større hund. I følge NAF vil en kollisjon i kun 50km/t gjøre at en hund på rundt 17 kg blir slengt fremover med en vekt på 1000kg. En vanlig sele holder ikke igjen det. Og du vil ikke ha tusen kg i bakhodet. 

Anonymkode: 93bb1...94f

Med mindre buret inne er 3x3 meter så er det ikke stort nok, beklager.

Endret av Howl
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...