AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #1 Skrevet 3. desember 2019 Hei! Vi skal snart overta en labradorvalp og lurer litt på hva vi egentlig trenger. Fra oppdretter får vi med tørrfor, matskål og vannskål. Vi har selv tenkt å kjøpe et lite hundebur som kan brukes i bilen, men i all hovedsak skal det brukes inne. Litt leker, hundeseng, sele og bånd til valp + hundeposer. En klikker ser også lurt ut. Hva annet trenger vi? 😀 Anonymkode: 726f2...b48
Gjest LaptopPute Skrevet 4. desember 2019 #2 Skrevet 4. desember 2019 Langline, godbiter, hundeteppe/matte, mange ulike leker, tyggebein, kong, hundeleverpostei til å fylle i kongen helt ytterst. Hadde droppa bur inne og holdt det i bilen. Kjøp skikkelig bilbur og riktig størrelse. Bruk kompostgrinder og hundeseng/hundematte inne. Drop de små valpebånda som selges, og kjøp heller et skikkelig bånd med litt lengde på.
Tøtta1 Skrevet 4. desember 2019 #3 Skrevet 4. desember 2019 Et lite hundebur til en labrador? Ville nok ha kjøpt ett som e bergna for en hund i labradorens fullvoksne størrelse. Dem veks veldig fort😊 bare min tanke. Lykke til med kvalp😃 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #4 Skrevet 4. desember 2019 Hei! Når vi hentet vår valp for noen måneder siden, kjøpte vi ett bur til innebruk og etterhvert et bilbur også. Det viktigste i begynnelsen er allikevel matskåler, en soveplass til hunden samt masse leker og godbiter, evt en klikker også. I starten er det viktigste å skape et bånd med valpen, etter en stund begynner man jo med å trene valpen kommandoer ol. Vi erfarte også at tissepads kom inn nyttig da spesielt på natterstid enkelte ganger, dette for å unngå tiss på gulv osv. Ellers kjøpte jeg valpevennlige tyggeben (fikk anbefalt noen fra dyrebutikken) og selvfølgelig bånd. Jeg kjøpte mange forskjellige, men endte med å bruke det bandet med litt lengde på. Sier som ovenfor at dersom du skal kjøpe bur, kjøp like gjerne et stort et som vil passe valpen når den blir større også. Ellers må du vel egentlig bare se det litt an ettersom du lærer valpen å kjenne, og ta det som det kommer. Det viktigste er allikevel mat, leker, bånd og masse kjærlighet 😁 Lykke til med valp! Anonymkode: 088bf...ecc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #5 Skrevet 4. desember 2019 Hvorfor trenger hunden "masse leker" fra dag 1? Anonymkode: dfe75...379 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #6 Skrevet 4. desember 2019 Mye gode forslag her! Jeg vil også tipse om en god dose tålmodighet og kjærlighet. Det tar tid før den forstår enkelte ting, men ikke bli sint. Ha forståelse og tålmodighet, samtidig som du veileder den. Lykke til, og nyt tiden!! Anonymkode: 4c979...5b8 1
Gjest LaptopPute Skrevet 4. desember 2019 #7 Skrevet 4. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor trenger hunden "masse leker" fra dag 1? Anonymkode: dfe75...379 Lurt å veksle på ulike, slik at hunden da heller biter på leker enn på møbler. En veldig fin aktivisering av valpen. Lek er kjempeviktig, men da rolig og fin lek. Man kan også lære valpen at leker er belønning. Med ene tispa mi så har jeg en spesiell leke vi kun bruker på tur, og den er hun superglad for å få. Valper klør masse i tenna, så viktig at de får noe som kan roe ned det. Kan også anbefale å ta en våt klut og legge den i fryseren, det lindrer godt.
LadyGrey Skrevet 4. desember 2019 #8 Skrevet 4. desember 2019 Hvorfor bur? Det dere trenger er masse kunnskap om hund og trening av hund, tålmodighet og tid. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #9 Skrevet 4. desember 2019 Burbruk inne burde vært forbudt! Anonymkode: 9dace...1b0 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #10 Skrevet 4. desember 2019 Et bur inne er kjempefint å ha selv om man ikke engang bruker det inne. Og hvem har sagt at det må brukes til å bure hunden inne? Buret kan fortsatt brukes som en plass som kun er hunden sin, selv om døra er fjernet. Man vet aldri om hunden plutselig må på dyresykehus. Da er det sinnsykt greit at hunden er trygg på å være i bur fra før. Kjenner ei som snudde helt i tankegangen etter at hunden hennes måtte bli over til observasjon. Anonymkode: d07df...003
Miklo Velka Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Hva annet trenger vi? 😀 Anonymkode: 726f2...b48 Tid og tålmodighet! 😄 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger hunden "masse leker" fra dag 1? Anonymkode: dfe75...379 De trenger ting som er lov å tygge og gnage på. Det er ofte leker, eller tyggebein og slikt. Valper klør voldsomt i munnen ved tannfrembrudd, og gnager på alt. Da er det viktig å ha lovlige alternativer de kan tygge på, liggende rundt omkring, slik at valpen alltid har noe i nærheten og velger det lovlige fremfor det ulovlige. Anonymkode: 62ba0...b0a 2
LadyGrey Skrevet 4. desember 2019 #13 Skrevet 4. desember 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Burbruk inne burde vært forbudt! Anonymkode: 9dace...1b0 Amen! Rart at enkelte bestemmer seg før de får valpen, at bur er nødvendig. Kanskje få valpen hjem først for å se det ann? Når jeg fikk valp bestemte jeg meg for å IKKE bruke bur inne. Bur er lettvint for eier, men ikke nødvendigvis et bra valg for hunden. Jeg tilrettela så mye jeg kunne. Når valpen skulle være alene og om natta lukket jeg barnegrinda inn tiø stua. Satte sånn grønn kompostgrind fra biltema foran skohylla i gangen. Sleit valpen ut med hjernetrim før den skulle være alene en liten stund. Hunden er nå 6 år gammel og har aldri ødelagt noe når hun har vært alene. Hunder som blir isolert kan lettere få separasjonsangst, bli redd, stresset osv.. Endret 4. desember 2019 av Snorkfrøken 3
LadyGrey Skrevet 4. desember 2019 #14 Skrevet 4. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et bur inne er kjempefint å ha selv om man ikke engang bruker det inne. Og hvem har sagt at det må brukes til å bure hunden inne? Buret kan fortsatt brukes som en plass som kun er hunden sin, selv om døra er fjernet. Man vet aldri om hunden plutselig må på dyresykehus. Da er det sinnsykt greit at hunden er trygg på å være i bur fra før. Kjenner ei som snudde helt i tankegangen etter at hunden hennes måtte bli over til observasjon. Anonymkode: d07df...003 Burtrening er ikke det samme som å bruke bur om natta og når eier er på jobb. Om døra på buret uansett står åpen, kan man jo likså godt bruke en vanlig hundeseng til hunden... 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #15 Skrevet 4. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et bur inne er kjempefint å ha selv om man ikke engang bruker det inne. Og hvem har sagt at det må brukes til å bure hunden inne? Buret kan fortsatt brukes som en plass som kun er hunden sin, selv om døra er fjernet. Man vet aldri om hunden plutselig må på dyresykehus. Da er det sinnsykt greit at hunden er trygg på å være i bur fra før. Kjenner ei som snudde helt i tankegangen etter at hunden hennes måtte bli over til observasjon. Anonymkode: d07df...003 Jeg er sterkt i mot burbruk til hund og har aldri noensinne brukt bur på hunden min, hverken i bil eller hjemme. De få gangene vi kjører bil, brukes sele og bilbeltefeste for hunder. Hjemme får hunden gå fritt overalt (unntatt i møblene) og hunden har likevel ingen problemer med bur hos veterinæren. Hun er helt rolig, og det tror jeg de fleste normalt navla hunder ville være, med mindre de var gale av smerter. Men da finnes det medisiner for det. Anonymkode: 62ba0...b0a 2
LadyGrey Skrevet 4. desember 2019 #16 Skrevet 4. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi skal snart overta en labradorvalp og lurer litt på hva vi egentlig trenger. Fra oppdretter får vi med tørrfor, matskål og vannskål. Vi har selv tenkt å kjøpe et lite hundebur som kan brukes i bilen, men i all hovedsak skal det brukes inne. Litt leker, hundeseng, sele og bånd til valp + hundeposer. En klikker ser også lurt ut. Hva annet trenger vi? 😀 Anonymkode: 726f2...b48 Ja klikker er bra om man kan bruke den.. Er utdannet klikkertrener. Hvordan tenker du å bruke den?
LadyGrey Skrevet 4. desember 2019 #17 Skrevet 4. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi skal snart overta en labradorvalp og lurer litt på hva vi egentlig trenger. Fra oppdretter får vi med tørrfor, matskål og vannskål. Vi har selv tenkt å kjøpe et lite hundebur som kan brukes i bilen, men i all hovedsak skal det brukes inne. Litt leker, hundeseng, sele og bånd til valp + hundeposer. En klikker ser også lurt ut. Hva annet trenger vi? 😀 Anonymkode: 726f2...b48 Lite? Et bur skal ikke være lite til en hund som er i vekst..
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #18 Skrevet 4. desember 2019 Kjøp like gjerne et stort nok og bra bilbur med en gang (feks 4pets) golden valpen vår la på seg 1 kg i uka til hun runda 20/25 kg. Anonymkode: 163cf...64e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #19 Skrevet 4. desember 2019 Hei, jeg er ganske enig med de andre her, men vil også tipse om et alternativ til bur. Da hunden min var valp kjøpte jeg sånne grinder (vet ikke helt hva det heter) på clas ohlson, en pakke på 4 som jeg kunne feste sammen slik jeg ville. Jeg pleide å sette dem opp mot en vegg nært sengen min om natta, og så ha tissepads på gulvet, i tilfelle uhell om natta. På den måten var jeg i nærheten av han dersom han ble utrygg, men han vandret ikke rundt og gjorde ugagn/tisset mens jeg sov. Vi har ikke brukt de siden han var 4 mnd, og han har aldri hatt noe behov for bur, selv om han har null problem med det til bilbruk f.eks. (har ikke bil selv, men har av og til sittet på med venner). Han får dermed spasere rundt og justere varme, være komfortabel, inspisere leiligheten mens jeg er borte, og det har ALDRI vært noe problem. Utover det vil jeg også anbefale kong, det var veldig godt på dager jeg var sliten av å bli bitt på, og hadde ting å gjøre 😅Pass på at en valpemage er sensitiv, så ikke gi han hva som helst. Anonymkode: 614b4...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #20 Skrevet 4. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er ganske enig med de andre her, men vil også tipse om et alternativ til bur. Da hunden min var valp kjøpte jeg sånne grinder (vet ikke helt hva det heter) på clas ohlson, en pakke på 4 som jeg kunne feste sammen slik jeg ville. Jeg pleide å sette dem opp mot en vegg nært sengen min om natta, og så ha tissepads på gulvet, i tilfelle uhell om natta. På den måten var jeg i nærheten av han dersom han ble utrygg, men han vandret ikke rundt og gjorde ugagn/tisset mens jeg sov. Vi har ikke brukt de siden han var 4 mnd, og han har aldri hatt noe behov for bur, selv om han har null problem med det til bilbruk f.eks. (har ikke bil selv, men har av og til sittet på med venner). Han får dermed spasere rundt og justere varme, være komfortabel, inspisere leiligheten mens jeg er borte, og det har ALDRI vært noe problem. Utover det vil jeg også anbefale kong, det var veldig godt på dager jeg var sliten av å bli bitt på, og hadde ting å gjøre 😅Pass på at en valpemage er sensitiv, så ikke gi han hva som helst. Anonymkode: 614b4...f0f https://www.clasohlson.com/no/Kompostbinge-av-stålgitter/p/40-7915 disse! De er geniale Jeg hadde de ikke på høykant, trengte ikke det da han var liten. Jeg har forøvrig en golden retriever, og kan også si at de vokser FORT. Dersom du tar bilder hver uke vil du se en helt enorm forskjell, så et lite bur vil han vokse ut av i løpet av 1-2 uker, sannsynligvis. Anonymkode: 614b4...f0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå