Nokia Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har en venn som jobber skift, og annenhver uke står hun opp kl 0530 og begynner på jobb i halv sjutiden. Men når hun kommer fra jobb i 15-tiden, blir hun aldri med på noe, hun må sove middag først! Da sover hun gjerne en time eller mer. Er dette normalt for en 33-åring? Jeg synes det å sove middag er for gamle folk...
Gjest Gjesta Skrevet 29. mai 2005 #2 Skrevet 29. mai 2005 Jeg synes det høres helt normalt ut, jeg. Folk har ulike døgnrytmer, og hun er jo mye tidligere oppe enn normalt er. Kanskje jobben er krevende i tillegg, så hvorfor ikke ta en liten lur? Jeg sover selv mellom 5 og 6 timer pr natt, og våkner veldig tidlig selv om jeg la meg sent. Da kan jeg bli dødstrøtt på ettermiddagen, men det er sjelden jeg sover mer enn en halvtime.
Dru Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 Behov for søvn varierer veldig fra person til person. Jeg er utpreget b-menneske, og blir helt zombie om ettermiddagen hvis jeg må stå opp tidlig. Da er det bedre å sove en times tid enn å være gretten rundt folk.
Gjest Gjesta Skrevet 29. mai 2005 #4 Skrevet 29. mai 2005 Ja, det er helt normalt. Jeg trenger mellom ti og elleve timers søvn hver dag for å fungere og når jeg begynner tidlig må jeg nødt til å sove i et par timer for å hele tatt fungere resten av kvelden. Vi er forskjellige. Det føles ut som om jeg er skikkelig fyllesyk om jeg ikke får den søvnen jeg trenger , og det er jo ganske mye da
Gjest Nimo Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Jeg er 27 år og jobber fra kl 07-15 fulltid (av og til lenger. Jeg er ganske sliten og trøtt når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg må sove 1 time eller 1,5. Da føler jeg meg mye bedre etterpå. For meg er dette helt normalt.
Gjest Seleena Skrevet 29. mai 2005 #6 Skrevet 29. mai 2005 Eg er 19 og søv nesten kvar dag etter skule. Dette fordi den tar all min energi og det some rmest naturleg er å legge seg litt ned på. Legg meg ikkje før halv tolv, så det er plenty of time til å vere med venner - sjølv om dei klagar på meg. Eg syntes det er irriterande å bli ringt opp ein eller to timar etter skule, fordi nokon vil finne på noko - har meir energi i 6-7 tida.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2005 #7 Skrevet 29. mai 2005 Jeg sover også omtrent hver dag etter skolen, fordi jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem. Det er så vidt jeg klarer å holde øynene oppe på bussen hjemover... Men skulle gjerne klart å la være, for det blir en vond sirkel.
Gjest Virvel Skrevet 30. mai 2005 #8 Skrevet 30. mai 2005 Det der med å sove litt på dagtid er jo i ferd med å bli en slags trend, da. På noen arbeidsplasser legger de faktisk opp til at de ansatte skal kunne ta seg en halvtime på sofaen i løpet av dagen. En sånn liten pause kan gjøre underverker for konsentrasjons- og yteevnen - så lenge den er kort, vel og merke. Ideelt sett skal du bare såvidt rekke å sovne før du våkner igjen. Da har nemlig kroppen kommet ned på det nivået hvor den slapper helt av, men du sover ennå ikke så dypt at du blir groggy når du våkner.
Rannva Skrevet 30. mai 2005 #9 Skrevet 30. mai 2005 Det der med å sove litt på dagtid er jo i ferd med å bli en slags trend, da. På noen arbeidsplasser legger de faktisk opp til at de ansatte skal kunne ta seg en halvtime på sofaen i løpet av dagen. En sånn liten pause kan gjøre underverker for konsentrasjons- og yteevnen - så lenge den er kort, vel og merke. Ideelt sett skal du bare såvidt rekke å sovne før du våkner igjen. Da har nemlig kroppen kommet ned på det nivået hvor den slapper helt av, men du sover ennå ikke så dypt at du blir groggy når du våkner. Powernap.
cosmo Skrevet 30. mai 2005 #11 Skrevet 30. mai 2005 De to første årene jeg studerte, tok jeg ofte en halvtime på øyet når jeg kom hjem fra skolen... Da var jeg fra 20 til 22 år. Det ga meg en ny energi til å begynne på lekser/studier utpå ettermiddagen.
Gjest Catwoman Skrevet 31. mai 2005 #12 Skrevet 31. mai 2005 Jeg sover ofte for lite om natten, spesielt de dagene jeg skal på jobb og er oppe kl 6. Og da sover jeg litt når jeg kommer hjem, sjelden mer enn en halvtime, men som oftest 10-15 minutter. Tror egnetlig det er litt sunt med en sånn liten siesta på dagen jeg da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå