Gå til innhold

Redd for å legge på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette vil nok mange synes er teit, men det er et problem. 
Jeg er 29 år, og fremdeles like tynn som da jeg var tenåring. 181 høy og vekten ligger på 55-58 kg. Vekten er aldri 100% stabil, og alle vekter viser nok ikke helt det samme. 
Men jeg føler kanskje at ufrivillig vektøkning kan komme når som helst pga alder? 
De fleste i min familie er overvektige, men de har vært det hele livet. Mamma har alltid vært slank, men este da hun kom i 50- årene. Nå har hun tross alt hatt 4 svangerskap da. 
Men jeg er liksom litt redd for at jeg plutselig skal ese, og må kjøpe helt nye klær osv 😕 Armene vil nok for alltid være tynne og det samme vil området rundt brystet være. Men er redd for hofter, lår og mage. Noen som vet måter å evt unngå dette på? 

Anonymkode: e9ad3...762

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen spesiell diett. Spiser det jeg vil, men spiser ikke masse usunt heller.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil nok mange synes er teit, men det er et problem. 
Jeg er 29 år, og fremdeles like tynn som da jeg var tenåring. 181 høy og vekten ligger på 55-58 kg. Vekten er aldri 100% stabil, og alle vekter viser nok ikke helt det samme. 
Men jeg føler kanskje at ufrivillig vektøkning kan komme når som helst pga alder? 
De fleste i min familie er overvektige, men de har vært det hele livet. Mamma har alltid vært slank, men este da hun kom i 50- årene. Nå har hun tross alt hatt 4 svangerskap da. 
Men jeg er liksom litt redd for at jeg plutselig skal ese, og må kjøpe helt nye klær osv 😕 Armene vil nok for alltid være tynne og det samme vil området rundt brystet være. Men er redd for hofter, lår og mage. Noen som vet måter å evt unngå dette på? 

Hvorfor er de fleste i slekten din overvektige? Ingen blir automatisk overvektige bare fordi de blir eldre. 

Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Hvorfor er de fleste i slekten din overvektige? Ingen blir automatisk overvektige bare fordi de blir eldre. 

Det vet ikke jeg. Men hele slekten har vært stor. Mat kanskje??? Men jeg har jo spist like mye?!?!

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Ikke automatisk, men er jo en kjent sak at både forbrenning og opptak av vit/ mineraler går ned etter man bikker 50. Når det er sagt er det gunstig å være litt tyngre når man er eldre (men ikke tykk). 

Anonymkode: 4e746...906

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke automatisk, men er jo en kjent sak at både forbrenning og opptak av vit/ mineraler går ned etter man bikker 50. Når det er sagt er det gunstig å være litt tyngre når man er eldre (men ikke tykk). 

Ja, generelt så skjer dette. Men man eser ikke plutselig ut bare fordi man passerer 50.

Hvorfor er det gunstig å være litt tyngre som eldre? 

Edit, først må jeg spørre om hva du definerer som eldre? ;) 

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Det er en stund til jeg er 50 da. Er bare redd for å legge på meg

Skrevet

Spis som nå og problemet er løst. 

Kan hende du ikke blir 50 heller, så ikke bekymre deg for hva som kanskje skjer om 20 år 

Anonymkode: 2ddd4...4c8

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Aldersmessig vektoppgang kommer når man er rundt 50.

Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Aldersmessig vektoppgang kommer når man er rundt 50.

Ikke hvis man har vært litt overvektig hele livet, da forblir vekten stabil.

Anonymkode: e6b1d...d64

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man har vært litt overvektig hele livet, da forblir vekten stabil.

Anonymkode: e6b1d...d64

Dette stemmer ikke. 

Skrevet

Jeg har samme høyde som deg, og var 59 kg fram til tidlig i 20 åra. Så lå jeg på 63 kg, både før og etter to svangerskap. Først nå i ein alder over 40, har jeg fått noen ekstra kosekilo som jeg ikke ønskjer å ha. En liten kul på magen og håndtak på sidene. Du har ein del å gå på.. jeg såg du berre ut på 63 enn da jeg var lettere. Sett deg en grense for hvor mye du skal vere. En realistisk grense dog 😃

Anonymkode: 87cb9...eb0

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg har passert femti år, vekta er omtrent lik som den har vært de siste 35 åra. 

Forskjellen på kroppen min som femtiåring og tjueåring, er at jeg er i MYE bedre form nå. Ser også mye bedre ut, nå er jeg veltrent og sterk og har en rak og stolt holdning i kroppen min. Da jeg var tjue, var jeg bare tynnfeit og svak. 

Så hvis man virkelig ønsker, så går det faktisk an å ha en sterk og veltrent kropp, også 50 år +! Alt handler ikke om gener, alder og uflaks, noe egeninnsats kan lønne seg ;)  Selv ofrer jeg 3-5 timer i uka på god trening som gjør godt for skrotten min. Ingenting kommer gratis i denne alderen, det er forskjellen på å være 20 og 50 år :) 

Skrevet

Man eser ikke ut sånn uten videre, så dersom du veier deg og følger med, har du god tid til å ta tak dersom du merker at det sniker seg på en kilo eller to. Det er rett og slett så enkelt som å passe på kostholdet og holde seg i aktivitet.

Anonymkode: 313ef...99c

Skrevet

Jeg hadde omtrent samme BMI som seg til jeg ble rundt 40 uten å jobbe for det. Etter 40 begynte jeg å legge på meg, men det går jo som regel saaakte dersom man spiser det samme som før. Man "eser ikke ut" over natten. Og når det går så sakte så rekker hodet og kropp å akseptere og normalisere vektoppgangen. Jeg valgte å bare akseptere at jeg veide noe-og 60 i stedet for noe-og 50 i stedet for å begynne å slanke meg. 

Nå er overgangsalderen rett rundt hjørnet, og jeg vet jeg må passe på for å ikke gå opp ytterligere. Men sånn generelt så er vektoppgang en vanlig og uproblematisk del av det å bli eldre, så lenge man er innenfor normalvekt. Jeg hadde ikke kledd å veie 52 kg som 50-åring. Da hadde jeg sett innhult og skrapa ut. 

Anonymkode: d4f72...115

• Liker 2
Skrevet

BMI tilsier at du ligger på mellom 16-17 så er vel ikke akkurat noen krise om du går opp litt, det vil nok kroppen din sette pris på også. 

Anonymkode: 18b14...51d

• Liker 1
Skrevet

Fra jeg var 16 år og til nå snart 60 så har vekta mi kun variert med ca 5 kg bortsett fra da jeg var gravid. Gikk kjapt tilbake til vanlig vekt etter fødsel. Jeg heller mot undervektig.

Anonymkode: 72576...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...