AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #1 Skrevet 3. desember 2019 Jeg undrer meg over alle disse alternative kjøtttypene som man får kjøpt i butikken. Hvis man velger å være vegetarianer /veganer, hvorfor i alle dager skal man da spise kjøttfrie kjøtterstatninger som er tilsatt kunstig kjøtt/bacon/pølsesmak? Jeg var vegetarianer i 20 år og grunnen til det var jo fordi jeg ikke ville spise dyr, og kunne heller ikke fordra smak og lukt kjøtt og egg. Anonymkode: c5763...420 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #2 Skrevet 3. desember 2019 Æsj. Høres ut som en haug av ekle syntetiske smaker. Anonymkode: d5074...860
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #3 Skrevet 3. desember 2019 Det er jo ikke fordi de ikke liker kjøtt at folk slutter å spise det, det er fordi de ikke støtter industrien. Anonymkode: 06df8...032 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #4 Skrevet 3. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordi de ikke liker kjøtt at folk slutter å spise det, det er fordi de ikke støtter industrien. Anonymkode: 06df8...032 Det er veldig mange som ikke liker smaken og konsistensen av kjøttprodukter, ikke bare det at de ikke vil spise storfe, gris, fjørfe&fisk. Ts. Anonymkode: c5763...420
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #5 Skrevet 3. desember 2019 Jeg har kun vært vegetarianer i 5 år og for sånne som meg er det lettere å spise "erstatningsprodukter" da det er dette jeg er vant til å spise. Synes det er supert å kunne lage meg en digg burger eller kunne grille pølser sammen med andre og ikke være hun "sære". Anonymkode: fd3fc...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #6 Skrevet 3. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordi de ikke liker kjøtt at folk slutter å spise det, det er fordi de ikke støtter industrien. Anonymkode: 06df8...032 Det må de bare gjøre. Resten av oss står fritt til å konsumere disse godsakene Anonymkode: d5074...860
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #7 Skrevet 3. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange som ikke liker smaken og konsistensen av kjøttprodukter, ikke bare det at de ikke vil spise storfe, gris, fjørfe&fisk. Ts. Anonymkode: c5763...420 Og det er greit nok, men det gjelder ikke alle. Er mange som har spist dyreprodukter hele livet, og da er det de som er målgeuppen til produktene. Du liker ikke de produktene, så da spiser du noe annet. Ikke verre enn det. Alle kan ikke like alt. Anonymkode: 06df8...032 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #8 Skrevet 3. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må de bare gjøre. Resten av oss står fritt til å konsumere disse godsakene Anonymkode: d5074...860 Hvorfor kommer du med den kommentaren? Den var hverken inspirerende, morsom eller hadde noe poeng. Sært. Anonymkode: 06df8...032 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #9 Skrevet 3. desember 2019 Tradisjon og nostalgi er viktig for de fleste mennesker. Det er derfor ingen spiser noe nytt på julaften men holder seg til den samme maten de har spist i alle år. Denne holdningen til mat endrer seg ikke 100% fordi man blir veggis. Man har gjerne 30 år med minner knyttet til kjøttsmak,og noen ønsker huske minnene, selv om de har forstått at brutaliteten bak massedrepingen av dyr ikke er ok. Provoserer det deg? Er du like provosert over de som ikke tåler melkeprodukter som spiser vegansk ost fordi de liker smaken og minnene knyttet til osten? Anonymkode: c177a...acb 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #10 Skrevet 3. desember 2019 Ok, nå har jeg skjønt at det er mange grunner til at folk ikke spiser dyr. Grunnen til at jeg begynte å spise vegansk, var fordi jeg er oppvokst på gård med storfe, griser og hest og høner. Gården var drevet økologisk og dyrene hadde det ganske bra,men jeg syntes det var helt grusomt at "mine venner" som jeg kalte dyrene, ble sendt på slakteriet. Da jeg oppdaget at det var hestekjøtt i fårepølsen fikk jeg nok, og kuttet ut alt av animalske produkter på dagen. Det fristet meg heller ikke å spise noe som luktet eller smakte som kjøtt, fordi tanken gjorde meg kvalm. Jeg skjønner nå at ikke alle som kutter ut kjøtt tenker sånn. Ts. Anonymkode: c5763...420
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #11 Skrevet 3. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må de bare gjøre. Resten av oss står fritt til å konsumere disse godsakene Anonymkode: d5074...860 Enn så lenge i hvertfall...... Anonymkode: 22c3c...67a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #12 Skrevet 3. desember 2019 Jeg har ikke spist kjøtt på 20 år og spiser heller ikke erstatningsprodukter som skal etterligne kjøtt, med mindre jeg får det servert når jeg er på besøk (tror jeg har smakt det kanskje 2 ganger, og da for sikkert 15+ år siden) Jeg tror ikke disse produktene i utgangspunktet er beregnet på vegetarianere som TS og meg, men på folk som av etiske årsaker eller miljøhensyn ønsker å kutte ned på kjøttforbruket, men som foretrekker smaken av kjøtt. Anonymkode: f5a4c...601 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #13 Skrevet 3. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, nå har jeg skjønt at det er mange grunner til at folk ikke spiser dyr. Grunnen til at jeg begynte å spise vegansk, var fordi jeg er oppvokst på gård med storfe, griser og hest og høner. Gården var drevet økologisk og dyrene hadde det ganske bra,men jeg syntes det var helt grusomt at "mine venner" som jeg kalte dyrene, ble sendt på slakteriet. Da jeg oppdaget at det var hestekjøtt i fårepølsen fikk jeg nok, og kuttet ut alt av animalske produkter på dagen. Det fristet meg heller ikke å spise noe som luktet eller smakte som kjøtt, fordi tanken gjorde meg kvalm. Jeg skjønner nå at ikke alle som kutter ut kjøtt tenker sånn. Ts. Anonymkode: c5763...420 Nei, noen mennesker kan "intellektuelt" tenke at noe ikke er greit, selv om de ikke føler sterk empati med ofrene. For eksempel vil de fleste tenke at å stjele er galt, men de føler ikke automatisk empati med alle som har blitt frastålet sine eiendeler. Man føler ikke alltid empati når man tenker at noe er galt. Men man "vet" at det er galt og avstår derfor. Så det finnes nok mange som er veggiser som mener at å drepe dyr er galt, men de har ikke den automatiske empatireaksjonen når de hører om dyrelidelse, og det er nok enklere for dem å spise det som smaker kjøtt. Akkurat som noen ikke reagerer noe særlig når de hører om en fremmend som ble ranet på gata. De tenker "åja" og går videre med livet. De får ikke den emosjonelle reaksjonen på at "oi, et menneske ble traumatisert og må kanskje i terapi etter å ha blitt rana osv". Anonymkode: c177a...acb
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #14 Skrevet 3. desember 2019 Større utvalg og variasjon. Kjente konsistenser og smaker. Blir kjedelig å kun grille tofu hele sommeren. Spiser da soya yoghurt og drikker plantemelk også. Anonymkode: a48e1...da2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #15 Skrevet 3. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange som ikke liker smaken og konsistensen av kjøttprodukter, ikke bare det at de ikke vil spise storfe, gris, fjørfe&fisk. Ts. Anonymkode: c5763...420 Men da er vel ikke de veggisene/veganere målgruppen til disse produktene 🤷🏼♀️ Anonymkode: e493b...fc9 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. desember 2019 #16 Skrevet 3. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg over alle disse alternative kjøtttypene som man får kjøpt i butikken. Hvis man velger å være vegetarianer /veganer, hvorfor i alle dager skal man da spise kjøttfrie kjøtterstatninger som er tilsatt kunstig kjøtt/bacon/pølsesmak? Jeg var vegetarianer i 20 år og grunnen til det var jo fordi jeg ikke ville spise dyr, og kunne heller ikke fordra smak og lukt kjøtt og egg. Anonymkode: c5763...420 Ikke alle er som deg Selv spiser jeg ikke kjøtt, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke liker vegansk mat som smaker som det gjorde da jeg spiste kjøtt. Vil ikke spise dyr jeg heller, selv synes jeg det er rart at noen henger seg opp i dette, det viktigste må jo være at dyrene ikke lider
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #17 Skrevet 3. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, noen mennesker kan "intellektuelt" tenke at noe ikke er greit, selv om de ikke føler sterk empati med ofrene. For eksempel vil de fleste tenke at å stjele er galt, men de føler ikke automatisk empati med alle som har blitt frastålet sine eiendeler. Man føler ikke alltid empati når man tenker at noe er galt. Men man "vet" at det er galt og avstår derfor. Så det finnes nok mange som er veggiser som mener at å drepe dyr er galt, men de har ikke den automatiske empatireaksjonen når de hører om dyrelidelse, og det er nok enklere for dem å spise det som smaker kjøtt. Akkurat som noen ikke reagerer noe særlig når de hører om en fremmend som ble ranet på gata. De tenker "åja" og går videre med livet. De får ikke den emosjonelle reaksjonen på at "oi, et menneske ble traumatisert og må kanskje i terapi etter å ha blitt rana osv". Anonymkode: c177a...acb Så du mener at vegetarianere som liker disse produktene ikke har empati for dyrene? Merkelig påstand. Om noe ville det heller vært omvendt... Anonymkode: e493b...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #18 Skrevet 3. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg over alle disse alternative kjøtttypene som man får kjøpt i butikken. Hvis man velger å være vegetarianer /veganer, hvorfor i alle dager skal man da spise kjøttfrie kjøtterstatninger som er tilsatt kunstig kjøtt/bacon/pølsesmak? Jeg var vegetarianer i 20 år og grunnen til det var jo fordi jeg ikke ville spise dyr, og kunne heller ikke fordra smak og lukt kjøtt og egg. Anonymkode: c5763...420 Men da er det jo en million ting som ikke smaker kjøtt å velge i for sånne som deg. Ta en potet eller en brødskive eller pasta, ris, banan osv. Det er jo bare en tusendels promille av vegetarmat som smaker kjøttaktig. Anonymkode: f8f94...d63 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #19 Skrevet 3. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så du mener at vegetarianere som liker disse produktene ikke har empati for dyrene? Merkelig påstand. Om noe ville det heller vært omvendt... Anonymkode: e493b...fc9 Nei, det har jeg ikke sagt. Anonymkode: c177a...acb
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #20 Skrevet 3. desember 2019 Blandingsprodukter av kjøtt (som gjerne er de som etterliknes) smaker vel ofte ikke rent kjøtt heller, men er gjerne krydret/smakstilsatt på spesielle måter. Når det gjelder form så er formene som burger, pølse, boller etc laget av praktiske årsaker, og jeg ser ingen grunn til at ikke vegatarprodukter skulle benytte seg av de samme praktiske formene. Selv synes jeg kjøtt er utrolig ekkelt, og jeg kunne aldri spist det igjen etter over 10år uten. MEN, et produkt jeg vet ikke inneholder kjøtt men kanskje innehar kjente og tradisjonelle krydder/smaker har jeg ingen problemer med. Anonymkode: e493b...fc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå