Gå til innhold

Varmekabler som fungerer dårlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har varmekabler i gulv på badet, men syns det ikkje varmer noe særlig. Den står innstilt på 27 grader (og eg har prøvd å skru det opp mykje høgare uten at det har gjort noen forskjell), men badet føles alltid svalt/kjølig og eg må ofte bruke vifteovn når eg skal dusje fordi det er kaldt å komme ut etterpå. Eineste forskjell mellom å ha varmen av og på, er at sjølve gulvet føles litt mindre frysende når varmen er påslått. Kva kan problemet være her? Har tenkt å få noen til å se på det etterkvart, men eg liker å være forberedt på kor mykje sånt kan koste å fikse osv. Det har forresten vært sånn lenge.

Endret av _nubbenella
Skrivefeil.
Skrevet

Spørs hva slags termostat du har.

Vi hadde en av typen :5491680.jpg

Den var innstilt på at den trodde den sto på 25 grader, men egentlig var det 15! Måtte bare tilbakestille alle innstillinger. 

Anonymkode: 76007...709

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du har en termostat, og ikke en enklere strømstyrer? De kan se ganske like ut. Hvis du har strømstyrer som viser %, trenger du kanskje ha den på 40-60 nå på vinteren...

Anonymkode: 02f0b...838

• Liker 1
Skrevet

Min termostat viser effekt, ikke grader. 

Men om det ikke er forskjell når du øker termostaten, så kan det være noe feil, enten på termostat eller på selve kablene. 
Vet du ca hvor gammel termostaten er? 

Anonymkode: fba9f...cc8

Skrevet

Sannelig om eg veit. Den sto på 22 når eg flytter inn, så regna med det betydde i celsius. Måleren min ser slik ut og badet var nyoppussa i 2016, så den er ikkje gammel.IMG_20191204_175419.thumb.jpg.cf75be0ff20220eb28f7107e425b2985.jpg

• Liker 1
Skrevet

Det der er temperatur. Det skal ligge en føler nede i gulvet som måler temperatur. Denne kan være defekt eller feil regulert inn. Vet mange som har varmekabler på bad på 28 grader året rundt, forresten. 

Noe å tenke på: i gamle hus er ytterveggen og vinduer dårlig isolert og kalde. Så dersom huset er gammelt og badet har yttervegg, vil det føles fryktelig mye kaldere på badet, siden overflaten på veggen er kald. 

Anonymkode: a588d...f2e

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er temperatur. Det skal ligge en føler nede i gulvet som måler temperatur. Denne kan være defekt eller feil regulert inn. Vet mange som har varmekabler på bad på 28 grader året rundt, forresten. 

Noe å tenke på: i gamle hus er ytterveggen og vinduer dårlig isolert og kalde. Så dersom huset er gammelt og badet har yttervegg, vil det føles fryktelig mye kaldere på badet, siden overflaten på veggen er kald. 

Er det noen måter å finne ut om den sensoren er defekt eller feilstilt uten å rive opp gulvet for å komme til? 

Huset er vel relativt gammalt, men har vært velholdt. Badet har yttervegg og vindu, men gjekk igjennom komplett oppussing i 2016 og eg er ganske sikker på at det blei skikkelig isolert i alle vegger den gang, men det skal eg prøve å sjekke opp i for å være sikker.  

Skrevet

Kan være selve boksen som du viser bilde av som er kaputt. Det er bare å bytte. Eller elektrikeren gjør det da. Han kan måle om det er den.

Men står boksen på yttersiden eller innsiden av badet?

Anonymkode: 301d3...61c

Skrevet
På 4.12.2019 den 21.30, _nubbenella skrev:

Er det noen måter å finne ut om den sensoren er defekt eller feilstilt uten å rive opp gulvet for å komme til? 

Huset er vel relativt gammalt, men har vært velholdt. Badet har yttervegg og vindu, men gjekk igjennom komplett oppussing i 2016 og eg er ganske sikker på at det blei skikkelig isolert i alle vegger den gang, men det skal eg prøve å sjekke opp i for å være sikker.  

Den skal ligge i et trekkerør, hvis der er en sensor. En elektriker kan sikkert finne ut av dette ganske kjapt. En ny termostat (hvis den er kaputt) koster et par tusen kanskje?

Skrevet
På 5.12.2019 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Kan være selve boksen som du viser bilde av som er kaputt. Det er bare å bytte. Eller elektrikeren gjør det da. Han kan måle om det er den.

Men står boksen på yttersiden eller innsiden av badet?

Anonymkode: 301d3...61c

Den er på utsida av badet. Men den fungerer, trur eg, for den har vært avslått heile sommaren, men eg merke jo ein (veldig liten) forskjell etter at eg skrudde den på att. Eg får høre med elektrikar, har heldigvis ei taklampe eg uansett må ha hjelp til å henge opp, så får tatt to ting i ein smell.

På 5.12.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Den skal ligge i et trekkerør, hvis der er en sensor. En elektriker kan sikkert finne ut av dette ganske kjapt. En ny termostat (hvis den er kaputt) koster et par tusen kanskje?

Usj, håper virkelig ikkje det blir dyrt. Eg får ringe elektrikar i januar og finne ut av det.

Skrevet

Skru opp gradene med 20 grader og se om det hjelper. Vi har våre på over 30 grader når det er mer enn -5. Våre bad er helt nye. Tror ikke at de er kalibrert rett siden det på kjøkkenet står på 15 grader og det er varme i gulvet. Ingen yttervegg på badene,  men på kjøkkenet!

Anonymkode: 11f23...f83

• Liker 2
Skrevet
På 9.12.2019 den 5.23, AnonymBruker skrev:

Skru opp gradene med 20 grader og se om det hjelper. Vi har våre på over 30 grader når det er mer enn -5. Våre bad er helt nye. Tror ikke at de er kalibrert rett siden det på kjøkkenet står på 15 grader og det er varme i gulvet. Ingen yttervegg på badene,  men på kjøkkenet!

Anonymkode: 11f23...f83

Det skal eg prøve ut. Takk for tips.

Skrevet

Vi har samme som på bildet og her merkes det godt når jeg skrur opp og ned gulvvarmen. Så jeg tenker at det kan være sannsynlig at det er noe feil med sensoren, men elektriker kan fortelle deg bedre. Da vi pusset opp og satt gulvvarme, viste elektrikeren hvor sensoren er og sa at vi ikke skal dekke gulvet der for å ikke forvirre sensoren og få feilmålinger. Kanskje tips å flytte litt rundt på kurver og annet på badegulvet og se om det hjelper før du ringer elektriker? 

Skrevet

Hei! Elektriker her. Det er sannsynligvis ikke noe galt med varmekablene dine, men føleren som tilhører termostaten i gulvet. Det hender at disse ryker av ukjente grunner og vanlig praksis hva gjelder slike termostater er å bytte termostaten. Vil anbefale en mtc 3, de kan styres både ved føler i gulvet og som effektregulator. En effektregulator blir som en nyere versjon av de gamle 1-2-3 bryterne. Du bytter innstilling i termostaten og får opp hvor mange prosent av varmekablen som ligger inne. Du blir vel å betale rundt en 1000lapp for termostaten her, kommer an på hvor mye din elektriker tar betalt for materiell, og hvilke avtaler de har med grossistene. Pluss en liten time. Bare sånn tilfelle du planlegger å gjøre noe med det 🙂

Anonymkode: dd51d...b1c

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Drizzt skrev:

Vi har samme som på bildet og her merkes det godt når jeg skrur opp og ned gulvvarmen. Så jeg tenker at det kan være sannsynlig at det er noe feil med sensoren, men elektriker kan fortelle deg bedre. Da vi pusset opp og satt gulvvarme, viste elektrikeren hvor sensoren er og sa at vi ikke skal dekke gulvet der for å ikke forvirre sensoren og få feilmålinger. Kanskje tips å flytte litt rundt på kurver og annet på badegulvet og se om det hjelper før du ringer elektriker? 

Eg har berre ein benk stående på badet, det er relativt lite og dermed ikkje plass til så mye. Problemet var der før eg fekk benken også, så den er nok ikkje synderen. Skrudde opp varmen til 37 grader og no kjenner eg bedre varme i gulvet. Så det er vel gjerne feilinnstilling som er problemet 🤔

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Elektriker her. Det er sannsynligvis ikke noe galt med varmekablene dine, men føleren som tilhører termostaten i gulvet. Det hender at disse ryker av ukjente grunner og vanlig praksis hva gjelder slike termostater er å bytte termostaten. Vil anbefale en mtc 3, de kan styres både ved føler i gulvet og som effektregulator. En effektregulator blir som en nyere versjon av de gamle 1-2-3 bryterne. Du bytter innstilling i termostaten og får opp hvor mange prosent av varmekablen som ligger inne. Du blir vel å betale rundt en 1000lapp for termostaten her, kommer an på hvor mye din elektriker tar betalt for materiell, og hvilke avtaler de har med grossistene. Pluss en liten time. Bare sånn tilfelle du planlegger å gjøre noe med det 🙂

Anonymkode: dd51d...b1c

Det skal eg snakke med elektriker om. Takk for svar. Håper det ikkje blir så dyrt, men det er verdt utgiften. Holder jo på å krepere kvar gong eg skal ut av dusjen 😂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...